Friday, July 19, 2019

PENDUKUNG PERSAUDARAAN SEJAGAT


PENDUKUNG PERSAUDARAAN  SEJAGAT
(Disiarkan pada 20. 07. 2019)
               Kelahiran seorang insan di alam jagat ini semestinya dimuliakan hidupnya dengan kehadiran ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan menjadi keutamaan dalam pembangunan kehidupannya mulai dari buaian hinggalah ke lahad. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW telah menerima wahyu pertama dari langit memerintahkannya supaya membaca. Perintah tersebut dijawab oleh Baginda dengan alasan dia tidak pandai membaca. Walau bagaimana pun perintah tersebut diulangi beberapa kali oleh malaikat Jibril dan Baginda Rasul juga mengulangi jawapannnya yang sama.
               Manusia dibekalkan dengan kemahiran berfikir maka itu harus disulami hidupnya dengan ilmu pengetahuan. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW  hidupnya sebagai anak yatim piatu maka pembangunan sosialnya tidak ada yang menolongnya terutama sekali menuntut ilmu. Tetapi kemiskinan dan hidup tanpa keluarga yang menyantuninya bukan menjadi alasan untuk tidak menuntut ilmu. Pembangunan manusia semestinya dengan ilmu kerana yang mengilmu seorang insan ialah Allah SWT.
               Manusia dibekalkan oleh Allah fitrah berbagai deria yang boleh digunakan sebagai faktor menerima ilmu. Lima deria yang ada pada diri seorang insan ialah mendengar, melihat, sentuhan, merasa dan menghidu.  Untuk menerima ilmu yang baru adalah menggunakan salah satu atau lebih daripada deria-deria yang ada pada seorang insan. Rasulullah SAW menerima ilmu dari langit (wahyu) dengan menggunakan pendengarannya sahaja. Baginda Rasul SAW adalah sorang insan yang ummi atau buta huruf kerana beliau tidak pernah menjejaki kaki dibangku sekolah kerana hidupnya dalam keadaan anak yatim piatu.
               Menuntut ilmu tidak semestinya seorang insan itu pandai menulis dan membaca tetapi jika Allah SWT inginkan seorang insan itu menerima ilmu, tidak mustahil bagi Allah SWT mengilmukan hambah-Nya. Rasulullah SAW menerima ilmu langsung dari Allah SWT atau dengan perantaraan malaikat Jibril dengan menggunakan pendengaranya sahaja. Adakalanya Rasulullah SAW mengulangi wahyu yang disampaikan terlalu awal sebelum wahyu itu habis disampaikan oleh malaikat Jibril. Dalam keadaan demikian Allah menegur Rasul supaya bersabar. Rasul menjawab, ia takut kalau-kalau ia tidak akan dapat mengingati wahyu yang disampaikan jika ia terlalu panjang.
               Kekuatan manusia menyimpan ilmu dalam dadanya yang diterimanya melalui wahyu Allah SWT adalah prerogatif Allah SWT. Maka manusia tidak watir soal boleh mengingati nya atau tidak. Ingatan manusia boleh bertahan lama jika  ilmu yang diterimanya dapat diamalkan sebaik sahaja ia terima.
Rasullah diminta dalam Al-Qur’an supaya berdoa  untuk menambahkan ilmu pengetahuannya: (Rabbzidni ‘Ilma) . Baginda sendiri telah menegaskan nilai ilmu pengeta- huan dan menonjolkan kepentingan memperoleh ilmu pengetahuan, bagi orang Islam sama ada orang lelaki mahupun perempuan. Sabdanya, “Carilah ilmu walaupun sampai ke negeri Cina”; “Carilah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad,” – dan malahan seterusnya baginda bersabda bahawa memperoleh ilmu merupakan tanggungjawab yang dikenakan ke atas setiap orang Islam, baik laki-laki mahupun perempuan.
Dalam perspektif orang Islam, kehidupan terbaik adalah bagi mereka yang menum- pukan perhatian untuk memperoleh ilmu pengetahuan sehingga perolehan ilmu pengetahuan boleh dianggap suatu tanggungjawab agama yang suci, yang dikenakan ke atas  setiap orang Islam laki-laki mahupun  perempuan.  
Ilmu pengetahuan mestilah bersifat benar dan hakikat seperti apa yang dikatakan oleh Al-Qur’an sebagai (Haq) dan mestilah diperoleh untuk tujuan kegunaan dalam  kehidupan harian. Ini supaya hidup yang dijalani oleh manusia menurut tujuan dan matlamat yang dijadikannya, dan perintah yang diberikan mestilah dipenuhi. Tidak hairanlah dalam salah satu doa  Rasulullah ada menyebutkan  ‘Oh Tuhan, berikanlah aku penglihatan supaya dapat aku melihat yang sepatutnya yang aku lihat’. Doa ini perlu untuk membezakan hakikat benda daripada rupanya. Secara kebetulan, apa yang dilihat oleh manusia hanyalah sumber ilusi. Ini kecuali kepada perkara yang diuji pada landasan pengematan taakulan yang jelas. Yang berakhir apa yang dipanggil sebagai kriteria Pembukaan rahsia.(1)
Pendukung persaudaraan sejagat adalah manusia yang berilmu pengetahuan serta mengenali dirinya dan seterusnya mengenali Allah SWT. Pendekatan diri kepada Ilahi wajar menjadi agenda dalam pembangunan diri. Dalam melaksanakan bimbingan baik dengan diri sendiri, keluarga dan masyarakat, hendaklah mempunyai kesucian itu harus disertai dengan kekuatan. Jika kesucian tidak disertai dengan kekuatan maka kita akan hancur di dalam perjuangan hidup ini.
Kita harus waspada dengan diri sendiri, kerana jiwa manusia mudah terpikat dengan kemaksiatan dan dosa. Jestru itu perlu ditanamkan jiwa yang menyerahkan diri kepada Allah
SWT, dan tidak mencari yang lain sebagai tempat bergantung. Firman Allah surah Ath-thalaq ayat 65:2-3 yang bermaksud: (terjemahan)
               “.......Barang siapa bertakwa kepada  Allah nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguh- nya Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.”
               Membentuk jiwa yang takwa dalam diri, iaitu mengusahakan supaya kita menyedari akan kekuasaan dan rahmat Allah SWT. Kemudian dengan bersungguh-sungguh memeli- hara diri dari sesuatu yang diperintah dan dilarang-Nya. Begitu juga kita perlu membina jiwa agar mampu menerima kesucian diri, dan mengarahkan pemikiran  ke jalan yang diredai Allah SWT.
               Jiwa yang bertakwa dan selalu mengingat kepada Allah itu memberi pengaruh kepada amal perbuatan dan segala aktiviti  kehidupan kita. Sebab segala sesuatu yang kita lakukan itu tidak lepas  dari menaggungkan ilahi. Jika jiwa seorang itu telah  sampai kepada kasih sayang Allah, bererti seseorang itu telah sampai kepada jiwa ini maka manusia akan mempunyai motivasi yang tinggi dalam berjuang menegakkan kebenaran.
               Pendukung persaudaraan sejagat diertikan bahawa manusia telah sedar asal usul kewujudan seorang insan, semestinya berpangkal kepada keturunan dari keluarga besar Nabi Adam a.s. Manusia diwujudkan Allah dengan berbagai fitrah kehidupan yang septutnya menjadi kekuatan pada diri manusia menangani karenah-karenah kehidupan yang sentiasa memesongkan hatinya di landasan yang diredai Allah SWT. 
               Muhammad Isa Selamat menulis dalam bukunya bertajuk: “Penawar Jiwa – Psikologi Ketenangan Minda”, telah memperkenalkan kelemahan dan kekuatan manusia dalam menangani pembangunan kehidupan, berpangkal kepada hati. “Hati”, mengikut pendapat Baginda Rasul SAW, adalah raja dalam diri manusia. Jika ia baik maka baiklah segala tindakan manusia dan jika ia buruk maka buruklah padanya.
               Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
               “ Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh ini ada sebuku daging. Apabila ia baik,maka baik pula seluruh tubuh, dan jika ia rosak, maka rosak pula seluruh tubuh. Ketahuilah sebuku daging itu ialah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
               Hati merupakan alat  yang mengendalikan semua anggota tubuh.. Melalui hatilah anggota tubuh yang lain mengambil teladan atau model, baik dalam ketaatan mahupun dalam  kemungkaran. Hati yang dijadikan Allah SWT dalam diri manusi itu merupakan bahagian yang harus dipertanggungjawabkan oleh setiap insan ketika di akhirat nanti. Ke mana akan kita bawa hati yang memiliki fungsi yang sangat besar itu. Semuanya harus dijawab kelak di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT surah Al-Isra’ ayat 17:36 yang bermaksud; (terjemahan)
        “Janganlah kamu mengikuti apa yang kamu  tidak mempunyai pengetahuan tentangnya.
Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu adalah akan ditanya.”
               Setiap perbuatan anggota tubuh tidak akan lurus dan benar sebelum ada tujuan dan niat yang dikehendaki oleh hati. Hatilah yang mempunyai tanggungjawab setiap pergerakan tubuh. Disababkan keddukan hati yang tinggi inilah, sehingga ia menjadi pusat perhatian para solihin atau para sufi yang ingin memperolehi kebenaran hakiki dan kesucian jiwa. Untuk melembutkan hati, meluruskan serta mengubati penyakit-penyakitnya adalah merupakan ibadah yang paling utama bagi mereka.
               Hati manusia juga memiliki sifat hidup dan mati. Ada tingkatan hati manusia.
1,  Qalbun Shahih (hati yang suci)
2.  Qalbun Mayyit (hati yang mati)
3.  Qalbn Maridh (Hati yang sakit)
               Hati yang suci iaitu yang sihat, suchi dan bersih daripada gangguan yang menentang perintah dan larangan Alah SWT. Sehingga ia selamat daripada mengabdi dan mempercaya selain daripada Allah. Hati yang suci ini juga terselamat daripada mengambil hukum yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan Rasul-Nya. Hati ini  murni ubudiyahnya atau pengabdian kepada Allah SWT. Baik ubudiyah dalam iradat, cinta, tawakal, bertaubat, tunduk  patuh, mahupun mengharapkan kurnia daripada AllahSWT.
               Seluruh aktivitnya hanya untuk Allah semata. Jika ia mencintai maka cintanya itu kerana Allah, jika ia benci, maka bencinya itu pun kerana Allah. Begitu juga ketika ia bersedakah atau tidak dapat memberi, semuanya kerana Allah SWT. Ia mempunyai prinsip perinsip dan asas yang kuat di dalam mempercayai bahawa Nabi Muhammad sebagai penghulu para Rasul dan suri teladan bagi seluruh umat manusia.
               Orang yang mempunyai hati yang suci bersih ini menjadikan Rasulullah sebagai model atau contoh dalam kehidupannya. Dalam kehidupan sehari-hari ia berusaha untuk menunju ke arah kemuliaan hati Rasul SAW. Pada dasarnya, setiap tingkah laku serta akhlaknya sesuai dengan Sunnah Rasulullah SAW. Firman Allah SWT surah Al-Hujurat ayat 49:1 yang bermaksud: (terjemahan)
    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya, dan betakwalah kepada Allah. sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha mengetahui.”
Allah  menyeru kepada mereka yang mengaku beriman dan percayakan kitab Allah, supaya jangan terburu-buru di dalam tindakan mereka- sama ada dengan perkataan mahupun perbuatan – unuk mendahului perintah Allah dan Rasul-Nya. Misalnya:Kalau dikemukakan sesuatu masalah dalam majlis Rasulullah SAW janganlah lekas terburu-buru mendahului menjawabnya sebelum Baginda menjawaab.
Kalau dihidangkan makanan janganlah mereka mendahuluinya makan sebelum dipersilakan. Kalau berperigian bersama Baginda ke suatu tempat, janganlah mendahuluinya berjalan di hadapannya, janganlah terburu-buru menjatuhkan hukum-hukum dalam sesuatu pekara sebelum Allah dan rasulnya memberikan hukum kepada mereka. Ini ditakuti kelak akan menghukumkan sesuatu yang tidak diizinkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Kerana Allah mendengar apa yang mereka katakan, lagi mengetahui tujuan kata-kata yang diucapkan, walau pun disemunyikan didalam hati .
Ada dua jenis hati selain dari hati yang suci iaitu hati yang mati dan hati yang sakit. Kedua-dua jenis hati tersebut bukan gulungan manusia yang Pendukung  Persaudaraan sejagat. Manusia serupa ini arah tuju pemikirannya sentiasa berkiblat kepada hawa nafsu keduniaan.
Hati yang mati tidak pernah mengenal Allah Pencipta, tidak menyembah Allah, serta tidak mencintai dan redhai kepada-Nya. Hati itu berdiri bersama-sama sengan syahwat serta  mengikuti keinginan nafsu syahwat semata. Hati yang mati itu tidak peduli lagi apakah Allah
SWT redha atau murkah terhadap perkara yang dikerjakannya, sebab ia telah mengabdikan selain daripada Allah SWT. Hawa nafsu lebih dituruti dan dipatuhi daripada rasa cinta atau mahabbah kepada Allah SWT. Bagitulah hati yang mati, tidak mampu mendegar seruan Allah SWT, tetapi ia hanya mendengan seruan syaitan, disebabkan mata hatinya telah ditutupi oleh nafsu, menyebabkan ia menjadi buta dan pekak.
               Qalbun Maridh, iaitu hati yang masih memiliki kehidupan namun di dalamnya tersimpan benih-benih penyakit. Kadang kala ia hidup sihat dan pada masa tertentu ia hidup dalam keadaan berpenyakit. Beriman kepada Allah, ikhlas dan tawakal merupakan makanan yang akan menghidupkan hati yang sakit ini.
               Begitu juga sebaliknya, lebih mengutamakan dunia, cinta syahwat, tamak, dengki, takabur dan ujub adalah merupakan racun yang dapat menghancurkan hati insani, mungkin aampai pada peringkat mematikan hati kita. Hati yang sakit ini pada asasnya mempunyai  dua motivasi, pertama motivasi yang mengajaknya, menuju Allah dan Rasul-Nya untuk mecari kebahagian abadi di akhirat, kedua  motivasi yang mengajak menuju kepada kebahagian dunia yang sifatnya sementara. Hati yang semacam ini akan mengikut pengaruh mana yang paling kuat menguwasai dirinya dan ia akan masuk ke pintu pengaruh tersebut.(2)  
(1) A.K.Brohi: Suatu Pegangan Hidup : Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur 1992.
(2) MUHAMMAD ISA SELAMAT:PENAWAR JIWA – Psikologi Ketenangan Minda. Daarl Numan 1998

No comments:

Post a Comment