TIDAK ADA
PERMASALAHAN TIDAK DAPAT DISELESAIKAN
(Disiarkan pada 27.7.2019)
Kewujudan pembangunan di alam jagat ini
adalah prerogatif Allah SWT sebagai pencipta kepada segala makhluk sama ada
yang hidup mahupun yang tidak hidup. Demikian juga makhluk-makhluk yang ada di
alam jagat ini sama ada yang bersifat nyata mahupun yang bersifat ghaib.
Berpangkal kepada kewujudan setiap
makhluk maka segala permasalahan dalam pem- bangunan kehidupannya adalah
prerogatif Allah SWT. Segala jenis kemuderatan mahupun penyakit yang wujud pada
setiap keadaan hidup itu semestinya ada caranya untuk menyelesaikan atau ada ubatnya.
Begitu juga permasalahan yang timbul di alam jagat ini semestinya ada penyelesaiannya. Penomena demikian
berlaku kerana kesemua makhluk yang ada di alam jagat ini pencipta-Nya ialah
Allah SWT. Maka Dialah yang lebih tahu cara mengatasi masalah berkenaan.
Nabi Sulaiman a.s. apabila umatnya
membunuhnya hidup-hidup dengan melimparkan nya ke dalam gojolak api yang
mengunung besarnya kerana telah
memusnahkan sembahan umatnya. Masalah Nabi Sulaiman hendak selamatkan darinya
dari gojolak api, Allah perintahkan api supaya menjadi sejuk untuk keselamatan bagi Nabi Sulaiman yang telah menyampaikan
dakwah Islam, kepada umatnya tetapi semua mereka, termasuklah raja
pemerintahnya, Namrud mengkufuri dakwah Nabi Sulaiman. Atas kekuasaan Allah
memerintahkan api supaya sejuk bagi keselamat Nabi Sulaiman maka api tidak
dapat membakar badan Nabi Sulaiman.
Begitu juga Nabi Musa a.s. tidak lemas
dilautan merah, kerana diperintahkan Allah supaya air lautnya minggir ke tepi
untuk memberi laluan kepada Nabi Musa a.s. bersama umatnya untuk menyelamatkan
diri dari dibunuh oleh Raja Firaun bersama-sama tenteranya yang menungang kuda menelusuri
dari belakang, untuk mendapatkan Nabi Musa.
Raja Firaun menentang anak angkatnya,
Nabi Musa atas dakwahnya kepada Firaun untuk menyembah Allah yang mencipta
manusia dan bukan Firaun yang mengikhtiarkan dirinya sebagai Tuhan. Raja Firaun
telah gagal mengalahkan anak angkatnya, Nabi Musa untuk menunjukkan kehandalan
ahli sihirnya.
Nabi Musa menggunakan kekuasaan Allah
SWT untuk mengalahkan Raja Firaun yang menggunakan kehandalan ahli nujum
negaranya untuk mempesembahkan ilmu ghaibnya di di khalayak orang ramai.
Kekalahan Firaun dalam pertandingan itu maka ia benci terhadap anak angkatnya
dan ingin memusnakannya kerana takut kalau-kalau Nabi Musa akan membawa rakyat
Firaun untuk tidak mempercayainya lagi sebagai Tuhan.
Permasalahan Nabi Musa hendak
menyelamatkan dirinya bersama rakyat Israil dari keganasan Raja Firaun, ialah
dengan kekuasaan Allah memerintahkan air laut supaya memberi laluan untuk Nabi
Musa berama umatnya. Apabila Firaun bersama
tenteranya menyusuli jejak Nabi Musa menyeberangi lautan Merah maka air
yang minggir ke tepi, bertemu kembali memenuhi laluan Nabi Musa mengakibatkan Raja Firaun bersama
tenternya lemas di tengah lautan Merah.
Nabi Nuh a.s. berdakwah menyampaikan
akidah Islam kepada umatnya selama aembilan ratus lima puluh tahun tetapi yang
berjaya diterbiahkannya hanya seramai sembilan orang sahaja dan kebanyakan
mereka adalah kumpulan manusia yang miskin dan tidak berpengaruh. Nabi Nuh a.s.
kehilangan sabarnya maka ia meminta Allah jatuhkan azab terhadap umatnya.
Sebelum Allah jatukan azab ke atas umat Nabi
Nuh, maka Allah perintahkan Nabi Nuh untuk membina kapal air di atas bukit.
Maka umat Nabi Nuh mentertawakan Nabi Nuh kerana membuat kapal air di tempat
yang tinggi; sepatutunya membinanya dekat dengan laut. Maka mereka mengejek Nabi Nuh dan
mengatakan Nabi Nuh itu gila.
Ejekan mereka tidak menjadi penghalang
kepada Nabi Nuh untuk meneruskan ibadahnya
membina
perahu di atas bukit. Umatnya membuat sesuatu lagi yang amat keji iaitu semua
umat Nabi Nuh yang kufur kepada dakwah Nabi Nuh, termasuklah mereka yang cacat,
diminta untuk naik ke atas gunung di mana Nabi Nuh membina kapal air dan
membuang najis di dalam perahu Nabi Nuh. Mereka lakukan demikian setiap hari.
Orang yang cacat pun dipapah naik gunung untuk membuang najis ke dalam
perahunya. Nabi Nuh hanya menerima perbuatan mereka, ia bersabar tidak marah.
Perahu Nabi Nuh semakin lama semakin
besar dan begitu juga najis umatnya yang dibuang ke dalamnya semakin memenuhi
perahu. Apabila perahu itu telah siap maka najis umatnya pun memenuhi perahu
Nabi Nuh. Apabila perahu itu sudah penuh dengan najis lalu mereka yang cacat
pun naik ke atas perahu untuk membuang najisnya. Tidak disangkah-sangkahnya
kakinya tergelincir lalu terjatuh ke dalam perahu yang penuh dengan najis
mereka. Apabila orang yang cacat itu naik keluar dari perahu itu dia dapati
penyakit cacatnya pun telah hilang dan dia berjalan seperti orang yang tidak
cacat.
Kegembiraannya disampaikan kepada
penduduk kampung maka semua yang meng- hidapi penyakit cacat, termasuklah cacat
penglihatan, cacat mulutnya dan juga cacat tangan nya semua turut sama naik ke
gunung di mana Nabi Nuh bina perahunya. Oleh
sebab ramai orang yang mengalami kecacatan pada berbagai anggota badan maka najis yang memenuhi perahu Nabi Nuh habis
bersih diambil untuk mengubati kecacatan anggota badan yang bermasalah.
Begitulah kebodohan manusia, apabila
Nabi Nuh sebarkan dakwah akidah Islam sebagai jalan yang benar dan lurus kepada
umatnya mereka mengijik dan mentartawakan dakwah Nabi Nuh. Maka Allah
menunjukkan kejahilan mereka dengan menggunakan najis mereka sendiri sebagai
mengubati penyakit cacat anggota mereka.
Setelah kapal air Nabi Nuh a.s. siap
maka datanglah taufan dengan turunya hujan begitu lebatnya sampai beberapa hari
sehingga seluruh alam jagat ini telah ditengalami air. Anak Nabi Nuh yang tidak
mempercayai dakwah ayahnya pun tidak tercicir dari azam Allah yang
memusnahkan umat manusia yang tidak beriman kepada Allah SWT.
Nabi Isa a.s. dalam menegakkan
kebenarana juga mendapat tentangan-tentangan yang sangat hebat daripada
kaumnya. Kesulitan menyebarkan dakwah kebenaran disebagkan kaaumnya Bani Israel
tidak percaya dengan kerasulan Nabi Isa a.s. Nabi Isa, Putra Mariam dilahirkan
tidak mempunyai bapa, bahkan ibunya mendapat tuduhan yang tidak baik dari
masyarakat sekitarnya ketika diketahui
bahawa dia dalam keadaan hamil. Firman Allah surah Mariam ayat 19:19-21 yang
bermaksud: (terjemaahan)
“(Jibril)
menjawab:”Hanyasanya aku utusan Tuhanmu,untuk memberikan kepadamu seorang anak
lelaki yang suci.”
“(Maryam)
berkata: “Betapa aku akan mendapat anak lelaki? Sedangkan aku tidak pernah
disentuh manusia dan bukanlah aku perempuan jahat.”
“
Dia mejawab:”Begitulah (yang akan berlaku) Tuhanmu mengatakan: Hal itu bagi Ku
adalah mudah.” Dan perkara itu hendak Kami jadikan keterangan bagi manusia dan
rahmat dari Kami,dan adalah dia suatu perkara yang telah diputuskan.”
Berbagai tuduhan dilimparkan kepada
Maryam, mereka menduga tentu Maryam telah melakukan zia. Mereka banyak bertanya
dan mencemuh Maryam dengan perkataan yang hina. Semua persoalan mereka, Maryam
tidak menjawab, ia hanya menunjukkan kepada anaknya. Mereka menjawab bagaimana
kami dapat bicara dengan bayi yang masih dalam ayunan ini. Atas izin Allah Isa
yang masih bayi itu berkata: Firman Allah surah Maryam ayat 19:30-32: (yang
bermaksud): (terjemahan)
“Berkata
Isa: “Sesungguhnya aku ini hamba Allah. Dia memberiku Al-Kitab (Injil) dan Dia
menjadikan seorang yang diberakati di mana saja aku berada, dan Dia
memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan menunaikan Zakat selama aku
hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang
sombong lagi celaka.”
Kemudian dalam usia 30 tahun barulah
Nabi Isa diutuskan Allah SWT untuk
menyeru
agama
yang benar kepada kaumnya Bani Israel. Nabi Isa diberikan Allah berbagai
mukjizat sebagai suatu petanda
kenabiannya. Sekaligus untuk memboktikan tentang kerasulannya itu kepada kaum
atau umatnya.
Di dalam menyiarkan agama Allah
tersebut Nabi Isa mendapat tentangan dari kafir Yahudi, mereka memburu Nabi Isa dan
sahabat-sahabatnya untuk ditangkap dan di bunuh. Mereka terus memburu setiap
langkah Nabi Isa a.s. Yang menunjukkan tempat persem- bunyian Nabi Isa dan
pengikut-pengikutnya itu adalah sahahabatnya sendiri yang telah murtad iaitu
Yaahuza (Yudas Iscariot).
Atas perintah raja kafir
“Hirdaus” supaya Nabi Isa a.s. ditangkap kemudian akan dibunuh (disalibkan).
Mereka mengepung tempat persembunyian Nabi Isa a.s. dan berusaha menangkapnya,
namun atas kekuasaan Allah,murid Nabi Isa yang murtad tadi diserupakan oleh
Allah dengan bentuk Nabi Isa. Kemudian mereka membunuhnya di atas salib. Firman
Allah surah An-Nisa ayat 4:157 yang bermaksud: (terjemahan)
‘Dan ucapan mereka, sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa
putra Maryam, Rasul Allah, pada hal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula
menyalibnya, tetapi yang mereka bunuh ialah seorang yang diserupakan dengan Isa
bagi mereka. Sesung- guh orang yang berselisih faham tentang pembunuhan Isa
benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak
mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikut
persangkaan belaka, mereka tidak pula yakin bahawa yang mereka bunuh adalah
Isa.”
Allah telah
menyelamatkan Isa a.s. dengan mengangkat
Nabi Isa kepada-Nya. Sesungguh Nabi Isa tidak mati terbunuh di atas tiang salib
sebagaimana anggapan mereka. Maka itu permasalahan Nabi Isa a.s.hendak
menyelamatkan diri dari di bunuh oleh umatnya dapat diselesaikan oleh kekuasaan
Allah SWT.
Kehidupan di dunia ini bagikan
pergantian musim. Ada musim bunga dan ada musim gugur. Ada musim hujan dan
musim kemarau. Semuanya terjadi dengan silih berganti.. Begitulah corak
kehidupan kita, akan mengalami musim yang betukar-tukar.
Begitu juga jiwa kita, akan mengalami berbagai perubahan
dan pengaruh. Ada yang penuh kedamaian, tenang dan bahagia, namun ada jua
gelisah dan tidak tentu arah. Ramai orang yang tidak tahu sebabnya mereka
gelisah dan tidak tenang. Mereka merasakan jiwa yang hampa dan kosong, meskipun
sebenarnya mereka memiliki harta yang banyak.
Begitulah keadaan jiwa yang selalu
berubah. Sama juga dengan fisikal, jiwapun mengalami perubahan-perubahan itu.
Jika fisikal memiliki berbagai macam penyakit maka jiwapun sedemikian pula.
Firman Allah surah Al-Ashr ayat 103:1-3 yang bermaksud: (terjemahan)
“Demi
masa. Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang
beriman dan beramal saleh dan saling berpesan supaya mentaati kebenaran dan
saling nasihat-menasihati supaya menjalankan kesabaran.”
Mereka yang merugi adalah mereka yang
memiliki jiwa yang kosong, selalu ditimpa keresahan dan kebimbangan. Mencari
kebahagian hidup dengan menuruti kehendak hawa nafsu belaka, mengikuti arus
zaman yang semakin lari dari kebenaran. Kebenaran yang diagungkan bukanlah
kebenaran menurut konsep Allah SWT. Namun kebenaran menurut pemikiran-pemikiran
mereka sahaja, yang direka sesuai dengan kehendak nafsu dan selera mereka
sendiri.
Di dalam al-Qur’an banyak diterangkan
tentang gejala-gejala penyakit jiwa ini. Salah satu di antaranya penyakit jiwa itu ialah lemah
dalam menganalisa kebenaran, Hati mereka tertutup oleh kabus dosa, sehingga
tidak dapat melihat kebenaran yang ditunjukkan oleh Allah. Firman Allah surah
At-Taubah ayat 9:125 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
adapun orang-orang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan perintah
Allah, bertambah
kekafiran mereka, di samping kekafirannya
yang telah ada, dan mereka
mati dalam
keadaan kafir.”
Kemudian Allah jelaskan lagi, dalam
firman-Nya surah Al-Haj ayat 22:46 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Mengapakah
mereka tidak mengembara di muka bumi, (supaya dengan melihat kesan-kesannya)
dapatlah hati mereka memahami atau, telinga mereka mendengar? Seungguhnya bukanlah mata itu yang
buta tetapi hati yang ada di dalam
dadanya itulah yang buta. “
Orang yang dihinggapi penyakit kejiwaan
ini tidak senang melihat orang lain senang. Mereka berburuk sangka, suka curiga
dan memfitnah orang lain sebagaimana
firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab ayat 33:12 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
ingatlah ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam
hatinya berkata: “Allah dan Rasul-Nya tidak menjajikan kepada kami melaikan
tipu daya.”
Segala macam penyakit hejiwaan itu
seperti hasad,cemas, pengecut, dukacita, malas, lemah, bakhil, sombong, angkuh,
zalim dan sebagainya itu hanya membuat seseorang menjadi tidak sihat. Penyakit
jiwa itu datang dari diri sendiri, dan jika dibiarkan akan merosak diri kita
sendiri.
Demikianlah hati yang dihinggapi
penyakit kejiwaan tidak dapat menganalisakan kebenaran kerana hati mereka
tertutup oleh kabus dosa sehingga tidak dapat melihat kebenaran yang ditunjukkan
oleh Allah SWT.
No comments:
Post a Comment