ILMU DAN AMAL
TERAS PEMBANGUNAN UMMAH
(Disiarkan pada 3, 8. 2019)
Tanggungjawab utama yang perlu
seorang insan laksanakan setelah dilahirkan
di dunia, ialah melengkapkan dirinya dengan ilmu pengetahuan agar ia memahami
dirinya sebagai hamba Allah. Kewajaran memahami mengapakah ia diwujudkan Allah
SWT di alam jagat ini menjadi agenda utama, dan faktor inilah membawa kepada
kefahaman bagaimana tanggungjawab itu dapat diselenggarakan sebagai tugas
pembangunan diri dan seterusnya sebagai khalifah Allah SWT yang merupakan
amanah di alam kehidupan ini.
Faktor pembangunan manusia
berdasarkan kepada firman Allah surah Az-Zaariyat ayat 51:56 yang bermaksud:
(tejemahan)
“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepada
Ku.”
Tujuan
Allah mewujudkan manusia di dunia ini mempunyai dua faktor. Pertama ialah
sebagai hamba Allah SWT dan wajib sujud, menyembah dan memuji-Nya. Di samping
melaksanakan ibadah tersebut harus juga memelihara hubungan antara sesama insan
yang diikat dengan perasaan kasih sayang kelak melahirkan ukhuwah kemanusiaan
sebagai tunjang pembangunan ummah.
Faktor kedua, Allah wujudkan manusia
ialah melaksanakan amanah sebagai khalifah Allah SWT di alam jagat ini. Tugas
sebagai khalifah Allah ialah untuk memakmurkan alam kehidupan sama ada
kehidupan makhluk yang hidup mahupun yang tidak hidup seperti air, udara, tanah
dan berbagai makluk yang menjadi bahan pembangnan agar ia sentiasa bersih,
selamat dan sesuai bagi pembangunan kehidupan makhluk yang ada di alam jagat
ini.
Memelihara hubungan antara
makhluk manusia dengan Allah SWT sebagai pencipta alam jagat ini termasuklah
segala makhluk yang ada di antara langit dan bumi; segala makhluk yang ada
diperut bumi seperti logam berbagai jenis, gas, minyak dan sebagainya.
Allah wujudkan manusia sebagai
khalifah-Nya tentu sekali Allah bekalkan berbagai fitrah sebagai kekuatanya
untuk melaksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan. Berbagai fitrah Allah
bekalkan kepada manusia seperti kemahiran berfikir yang ada pada otak, akal, kekuatan
jiwa untuk menanggung disiplin pembangunan demi mewujudkan tamadun kehidupan
yang mampan.
Segala ilmu pengetahuan yang
wajar dijelmahkan dalam kehidupan, harus disulami dengan kekuatan amal ibadah
kerana ilmu yang diamalkan demi menemukan pembangunan tamadun kehidupan kerana
Allah SWT.
Islam mewajibkan kaum muslimin
dan muslimat menuntut ilmu sejak dari buian sampai ke liang lahad, kerana orang
yang berilmu di masyarakat menduduki derajat yang tinggi, sedangkan yang tidak
berilmu menduduki derajat yang rendah.
Ilmu adalah antara nilai yang
tertinggi yang dibawa oleh Islam serta dibangunkan kehidupan manusia di atasnya
sama ada kehidupan maknawi atau kebendaan, kehidupan akhirat atau dunia,
menjadikannya sebagai jalan keimanan dan peransang kepada amalan. Ia juga
merupakan faktor pertama yang menjadikan manusia sebagai khalifah; kerana
mereka paling kuat beribadat kepada Allah sedangkan mereka dijangka (oleh
malaikat) akan melakukan kemusnahan dan menaburkan darah di atas permukaan
bumi. Lalu Allah telah menolak sangkaan para Malaikat dengan firman-Nya surah
al-Baqarah ayat : (2:30-33 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu tidak ketahui dan Allah
mengajarkan Adam nama-nama keseluruhannya.”
Islam adalah agama Ilmu, Al-Qur’an al-Karim adalah kitab ilmu
dan ayat yang pertama diturunkan kepada Rasulullah SAW ialah berkenaan dengan
ilmu iaitu yang bermaksud: (terjemahan)
“Bacalah dengan nama Tuhan mu yang telah menciptakan.”
Membaca adalah pintu keilmuan sementara al-Qur’an
merupakan: “Kitab yang diperjelaskan
ayat-ayatnya,
iaitu bacaan di dalam bahasa Arab untuk kaum yang berilmu”. Surah Fussilat
ayat 41:3
Islam
agama ilmu dan agama akal; kerana itu sebelum Islam membebankan
pengikut-pengikutnya supaya menghasilkan maksud-maksud keduniaan, lebih dahulu
Islam mewajib kan kepada pengikut-pengikutnya menjadi orang yang berilmu,
berakal, sehat, faham, cemerlang pemikirannya, elok penglihatannya, berpandangan
luas dalam mendalami segala urusan
sebelum mengerjakannya, dapat membanding sesuatu dengan berbagai pembangunan
bersesuaian dengan kebenaran, keadilan, kemaslahatan dan kewajiban.
Islam juga membebankan
pengikut-pegikutnya menjadi orang-orang yang berpengeta- huan, mengetahui
segala sebab kemaslahatan dan jalan-jalan kemanfaatan; menyelami hakikat
hakikat alam, dapat meninjau dan
menganalisa segala pengalaman yang telah didapati oleh umat yang telah
lalu, baik yang berhubungan dengan akidah dan ibadat, baik yang berhubungan
dengan mu’amalah yakni hubungan ekonomi sosial kemasyarakatan.
Sebagai pertanggungan-jawab, maka
hendaklah kita menyerahkan hidup-mati, ibadat dan pekerjaan kita hanya kerana
mengharapkan redha Allah semata-mata. Firman Allah dalam al-Qur’an surah
Al-An’am ayat 6:162-163 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Katakanlah:
Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku semuanya hanya lah untuk
Allah, Tuhan sekalian alam.Tiada bagi-Nya sekutu dan demikianlah aku orang yang
pertama berserah diri (kepada Allah)
Dengan demikian semua amal perbuatan
yang kita lakukan adalah benar-benar merupakan pancaran cahaya iman; dari
sanalah terbentuk akhlaqul karimah dan laku perbuatan terpuji/ amal salih.
Kepada merekalah Allah akan memberikan kebahagian
dunia dan tempat yang baik kelak di akhirat, sebagaimana firman-Nya surah Ar-Ra’d, ayat 13:29 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Orng-orang
yang beriman dan beramal saleh bagi mereka kebahagian dan tempat kembali yang
baik.”
Ayat di atas merupakan penegasan janji
Allah bagi orang-orang yang beriman dan beramal saleh. Amal saleh yakni
pebuatan yang baik terhadap diri sendiri dan masyarakat sekitar.
Amal adalah hasil dari ilmu. Lantaran
itu pepatah pernah mengatakan:
Ilmu
tanpa amal umpama pohon tanpa buah.
Atau
Ilmu
tanpa amal umpama awan tanpa hujan,
Ilmu juga merupakan hasil dari keimanan
yang benar kerana tidak dapat digambarkan wujudnya keimanan tanpa amal.
Sekalipun terdapat pelbagai pendapat
ulama ilmu kalam dalam menganggap amal sebagai separuh dari keimanan atau
sekadar syarat untuknya, atau kesan darinya, namun tidak diragukan lagi bahawa
keimanan yang benar tidak dapat tidak mestilah membuahkan amalan. Oleh itu,
al-Qur’an al Karim telah mengaitkan antara iman dan amal di dalam puluhan ayat.
Sebab itulah generasi Salaf telah berkata: Keimanan ialah apa yang telah diakui
di dalam hati serta dibenarkan oleh amal.
Amal yang dituntut ialah; mengarah keupayaan
yang rasional untuk melaksanakan matlamat Syarak terhadap manusia di atas
permukaan bumi.
Matlamat-matlamat ini sepertimana yang
telah ditunjukkan oleh al-Qur’an terhimpun di dalam tiga perkara.
Perkara-perkara tersebut disebutkan oleh al-Imam al- Raghib al- Asfihani
al-Alhlaq di dalam karyanya yang bertajuk: “al-Zariah Ila Makarim al-Akhlaq” (Pemangkin
ke arenah Kemurnian Akhlak). Perkara-perkara tersebut ialah:
1. Ibadah.
Sebagai
firman Allah SWT surah al-Zariyat ayat 51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka
beribadah kepada-Ku.”
2. Khilafah (Pemerintah)’
Sebagaimana
firman Allah SWT surah al-Baqarah ayat 2:30 yang bermaksud: (terjemahan)”Sesungguhnya Aku mahu menjadi menjadikan
seorang khalifah si atas muka bumi .”
3. Imarah (Memakmurkankan Bumi).
Sebagai
firman Allah SWT surah Hud ayat 11:61 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dialah (Allah))
yang menciptakan kamu dari tanah dan menjadikan kamu pemakmurnya.”
Tiga perkara ini
saing berkait antara satu sama lain. Memakmurkan bumi adalah sebahagian dari
ibadat serta melaksanakan tugas sebagai khalifah. Sementara ibadat menurut
pengertuabnya yang luas adalah meliputi khilafah dan meakmurkan bumi. Tidak dinamakan khilafah tanpa ibadat dan memakmurkan
bumi.
Amal yang dikehendaki oleh
Islamialaah ‘amal soleh”. Soleh adalah ungkapan al=Qur’an yang luas
pengertiannya. Pengertiannya nerangkumi semua amal yang membawa kebaikan kepada
agama dan dunia serta kepada individu dan masyarakat. Ia merangkumi ibaday dan muamalat,
atau amal kehidupan dan kematian sepertimana yang diungkapkan oleh para ulama Rahimahumullah.
Al-Qur’an
al-Karim telah mejelaskan bahawa Allah SWT telah menciptakan langit dan bumi,
kematian dan kehidupan serta menjadikan di atas bumi sebagai perhiasan
kepadanya untuk matlamat yang jelas. Natlamat tersebut disimpulkan di dalaam
firman-Nya surah al-Mulk ayat 67:2 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Untuk Dia menguji kamu, siapakan di antara kamu yang lebih baik amalannya.”
Serta
Firman Allah yang lain surah
al-Kahfi ayat 18:7 yang bermaksud: (terjemahan)
“Untuk kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang paling baik
amalannya.”
Maknanya: Allah
SWT tidak mahukan amal-amal biasa dari manusia atau sekadar amal baik dari
manusia, sebaliknya Allah mahukan “amal yang terbaik” dari manusia.
Persaingan antara manusia
bukanlah antara amal jahat dan amal baik sebalikknya antara amal baik dengan
amal yang terbaik.
Oleh kerana itu, kita tidak
merasa hairan aoabila terdapat di dalam al-Qur’an ungkapan ungkapan beremaksud
“Yang terbaik”. Seseorang Muslim dikehendaki berdebat dengan cara yang terbaik
(al-Nahl: 125, menolak dengan ara yangterbaik (al-Mukminun:96), melaburkan
harat anak yatim secara yang terbaik (ai-Isra:34) dan menurut apa yang
diturunkan dari Tuhannya sepertimana yang diungkap oleh firman Allah SWT Surah
al-Zumar ayat 39:55 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu.”
Al-Qur’an
sentiasa menunjukan ke arah yang terbaik bukan sekadar yang baik.
Aktiviti
skonomi dalam apa sektor sekalipun adalah amalan terbaik untuk mendekatkan diri
kepada Allah jika niatnya baik, lakukan dengan pebuh teliti serta menjaga
batas-batas agama terutamanya aktiviti yang berproduktif seperti peretanian,
pertukangan, besi dan galian.
Antara dorongan Rasulullah SAW yang paling menarik
dalam menjelaskan nila amal ialah sebuah Hadith, yang mana Rasulullah SAW telah
bersabda:
“Apabila berlakunya kiamat sedangkan ketika
itu terdapat di tangan salah seorang kamu benih kurma, jika kamu berupaya
menanamnya sebelum terjadinya kiamat maka tanamlah benih tersebut”.
Kenapakah ia
perlu menanamnya sedangkan kiamat sudah hampir berlaku. Dia, mala
Sesiapapun
tidak akan dapat mengambil manfaat dari tanamannya itu.
Ini memboktikan bahawa amal itu
sendiri adalah dituntut dan setiap Muslim hendaklah sentiasa beramal dan
produktif sehingga sampai ke detik terakhir kehidupannya. Amal adalah ibadat
dan satu kerja yang mendekatkan diri kepada Allah, sama ada manusia dapat
menikmati hasilnya atau pun tidak. Jikalau umat Islam memahami ini, nescaya
Allah akan bukakan pintu rezeki kepada mereka sama ada di langit mahupun di
bumi. Mereka akan dapat memakan hasilnya sama ada yang datang dari atas kepala
mereka atau di bawah kaki-kaki mereka.
Seterusnya, Masyarakat Islam akan
menjadi masyarakat yang paling produktif dan kaya didunia ini. Mereka tidak
hidup bergantung kepada orang lain sehinggakan makanan harian tidak menckupi
buat menampung kehidupan mereka sekalipun negara mereka adalah negara
pertanian. Mereka juga tidak mencukupi dari segi senjata yang mereka perlukan
untuk menjaga kedaulatn tanahair dan kehormatan mereka. Jikalau orang lain
tidak mahu menghulurkan bantuan ekonmi kepada mereka nescaya mereka akan mati
kebuluran dan mengalami kekalahan dengan penuh kehinaan. (1)
(1) Prof. Dr.
Yusuf Al-Qardhawi: Ciri-ciri keunulan masyarakat Islam Penerbitan Seribu
Dinar.2000.
No comments:
Post a Comment