KENALI DIRI
SEBELUM MENGENALI ALLAH SWT.
(Disiarkan pada 31- 08- 2019)
Berfikir adalah suatu untuk mengenali
diri sendiri, seperti mana yang telah dilakukan oleh Hamzah Fansuri, Abdul Rauf
Al-Singkel dan lain-lain ulama’ zaman Acaheh, yang “menganali Tuhan, setelah
terlebih dahulu mengenali diri sendiri”. Manusia adalah ciptaan Allah SWT yang
teramat sempurna maka adalah wajib mengenali diri sendiri sebelum mengenali
Penciptanya. Antara anugerah Allah yang terpenting kepada manusia ialah pengur-
niaannya dengan deria penglihatan, pendengaran dan hati.
Ketiga-tiga anugerah Allah tersebut amat
bermanfaat kepada pembangunan manusia. Untuk mengenali diri wajar bermuara dengan meneliti kemanfaatan
deria-deria yang Allah bekalkan kepada manusia terutama sekali deria melihat,
mendengar, menghidu, merasa dan sentuhan. Kesemua deria ini amat bermanfaat
kepada kehidupan manusia kerana kehadiran nya menjadikan manusia antara makhluk
Allah yang amat sempurna.
Deria penglihatan adalah anugerah Allah
yang amat tinggi kemanfaatannya kepada pembangunan kehidupan. Nikmatnya kepada
kehidupan tidak terkira manfaatnya. Orang yang tidak mengenali nikmat mempunyai
mata, hidupnya jauh dari Allah SWT. Apabila manusia tidak menggunakan
kenikmatan mata maka Allah akan mengambil balik nikmat itu dan akan kidup dalam
dunia kegelapan.
Seorang hamba Allah yang bertugas dengan
kerajaan berkedudukan pegawai telah mengalami kenikmatan mata itu ditarik balik
oleh Allah SWT. mengakibatkannya hidup dalam dunia yang gelap. Kesiksaan hidup
tidak bermata setelah mengalami hidup mempunyai nikmat mata amatlah menyedikan.
Segala-galanya dipelajari dari perinkat awal bagaimana hidup tanpa nikmatnya
penglihatan.
Pegawai berkenaan yang dimaksudkan
adalah seorang beragama Islam, tubuh
badan nya tinggi lampai dan gempal berumur lebih kurang dalam lingkungan tiga
puluhan. Pegawai itu tidak mengenali Tuhan dan jauh dari beribadat kepada-Nya.
Amalannya ialah berjudi, meminum minuman keras dan mengerjakan maksiat. Ia
mempunyai tiga orang anak lelaki yang comel berumur 3, 5, dan 7 tahun.
Amalannya yang tidak berlandaskan kepada agama diteruskan tanpa disedari bahawa
segala-galanya itu telah mengkufurkan nikmat Allah. Rakan-akannya yang
tidak sehaluan dengannya tidak terlintas
dalam fikiran mereka untuk menegur atau menasihati beliau sebab keadaan tubuhnya
begitu besar dan gagah.
Pada suatu malam pegawai itu bermimpi
bertjumpa dengan seorang lelaki tua. Lelaki itu berkata: “Eloklah tinggalkan
amalan kamu itu, kalau tidak saya akan
ambil anak kamu.” Pegawai itu merasa hairan mengapa orang tua itu yang tidak
dikenalinya itu menasihatkannya supaya meninggalkan amalannya yang salah.
Manusia itu mempunyai pembawaan kasar tidak menghiraukan nasihat orang tua itu sedikitpun.
Ia tidak mengindahkan nasihat tersebut malah lebih hebat lagi meneruskan amalan
yang bertentangan dengan agamanya. Selepas tiga bulan, tiba-tiba seorang
daripada anaknya meninggal dunia tanpa apa-apa penyakit. Pegawai tersebut tidak
ada keyakinan bahawa kematian anaknya itu ada
hubungan dengan nasihat orang tua itu dalam mimpinya.
Setelah selesai pengkubumian anaknya ia telah
pergi itu ia meneruskan lagi amalannya tanpa batasan. Setelah berlaku beberapa
hari ia bermimpi lagi dengan orang tua yang sama seperti mimpinya tiga bulan
yang lalu. Orang tua itu menasihatinya lagi, “Kalau kamu tidak berhenti dengan
amalanmu, saya akan ambil anak kamu lagi.” Pegawai itu berfikir macam mana
orang yang sama menasihatinya dan nasihatnya itu serupa dengan nasihat pertama.
Tetapi perasaan kedegilan itu masih kuat mempengaruhi hartinya. Maka ia tidak
berjaya melawan nafsunya. Ia meneruskan amalannya bermaksiat, meminum minuman
keras dan berjudi. Rakan –rakan yang sehaluan degannya bermaharajarela bersama
tanpa memikirkan amalan mereka itu telah mengkufuri nikmat Allah. Tidak
beberapa lama kemudian anaknya yang tinggal dua orang itu meninggal dunia
bersama dengan tiba-tiba. Pegawai itu pun
merasa
cemas apa nak dibuat. Tidak ada lain yang difikirkan wajar dibuatnya selain
dari merujuk kepada kekuasaan Allah SWT. Ia berlari mengunjungi masjid yang
tidak pernah ia menjejaki kaki sebelum ini.
Ditengah-tengah masjid itu
bertentangan dengan kubahnya pegawai
tersebut duduk dan menadahkan tangan meminta ampun kepada Allah atas
perbuatannya. Ia berjanji bahawa ia akan buang segala amalannya selama ini yang
bertentangan dengan agama Islam jikalau kedua-dua anaknya dihidupkan kembali.
Dengan hati yang khuysuk dan tawadhu, pipinya dibasahi air mata yang
berlinangan. Ia memohon ampun kepada Allah SWT. Kemudian ia kembali ke
rumahnya. Sejerus kemudian setelah sampai di rumahnya, kedua-dua anak yang
telah meninggal sedarkan diri lalu lantas meminta air minum.
Kegembiraan sang bapa melihat
kedua-dua orang anak kesayanganya masih diberi keempatan hidup semula oleh
Allah SWT, tidak dapat dinilai lagi. Mulai dari saat itu ia bertaubat dan
lantas menegakkan akidahnya.
Amalan kembali ke landasan agama
itu tidak disangka-sangkakannya hanya sementara sahaja. Setelah enam bulan
berlalu, rakan-rakan lama mula mengunjunginya lagi dan menjemput untuk
mengikuti mereka semula. Pada mulanya iman yang tertanama dalam dadanya enam
bulan yang lalu masih kental melawan nafsu. Ia menolak segala dugaan.
Rakan-rakannya tidak berjaya memujuknya pada kali pertama dan kedua tetapi pada
kali yang ketiga ia tidak dapat mengelaknya lalu menerima tawaran memasuki
kumpulan itu semula.
Setelah kembali kepada kumpulan
asalnya, mula lagi beramal keduniaan semata-mata. Kemudian pada kali ketiga ia
bermimpi berjumpa semula dengan orang tua yang sama. Orang tua itu merasa
takjub mengenai hati pegawai itu keras sekali tidak sedarkan diri. “Kamu ini
sangat-sangat keras hati, kali ini kalau kamu tidak meninggalkan amalan yang
jahat itu saya akan mengambil diri kamu sendiri”.
Setelah itu ia terperanjat
memikirkan apakah makna nasihat orang tua itu, dan mengapakah orang tua
sentiasa menjaga kelakuannya. Pada kali ini ia seolah-olah ingin mencabar apa
yang akan berlaku pada dirinya. Jika benarlah dia akan diambil iaitu dia akan mati
maka ia ingin menerimanya kerana merasa bosan dengan keadaan di dunia. Pegawai
itu tidak menghentikan amalan biasanya.
Tidak lama kemudian tiba-tiba pada suatu
pagi ia bangun dari tidur, kedua belah matanya
terasa gatal. Kemudian ia mengosok dengan jarinya, semakin digosok bertabah
pula gatalnya. Lama kelemahan ia melihat alam menjadi kabur tetapi ia terus
mengosok matanya kerana rasa gatalnya yang tidak berkurangan. Akhirnya
ia tidak boleh melihat. Apa yang dilihatnya hanyalah putih sahaja. Pada saat
itu ia teringat makna nasihat orang tua itu. Jiwanya tidak diambil tetapi
kenikmatan mempunyai mata telah diambil balik oleh Allah SWT.
Hilangya kenikmatan mempunyai mata maka
segala kenimatan yang ada di dunia terutama sekali bergaul dengan
rakan-rakannya serta mengamalkan kenikmatan dunia telah hilang dengan
sendirnya. Ukhuwah dan kasih sayang antara sesama yang diajarkan oleh Islam
akan lari dari kehidupan kita.
Pegawai tersebut merantau di merata
tempat di seluruh Sabah dengan bantuan anaknya mencari nafkah hidup dalam dunia
yang gelap. Kenikmatan mata digantikan pula dengan kelebihan untuk mengetahui
jenis penyakit manusia serta jenis ubatnya melalui bisikan di hati setelah
menyentuh orang yang sakit. Begitulah riwayat seorang hamba Allah yang tidak
bersyukur terhadap nikmat Allah SWT yang diberi kepadanya. Inilah sedutan dari
perbincangan saya dari hati ke hati dengan beliau. Namanya dirahsikan.
Allah berfirman surah Al-A’raf ayat
7:179 yang bermaksud: (terjemahan)
“Mereka
mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami ayat-ayat Allah,
dan mereka mempunyai mata tetapi tidak digunakan untuk melihat tanda-tanda
kekuasaan Allah dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergunakan untuk
mendengar
ayat-ayat Allah.
Mereka itu bagikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka
itu orang-orang
yang lalai.”
“Mereka mempunyai hati, yang
tidak dapat memahamkan dengannya.”
Mereka ada mempunyai hati, tetapi tidak
dipergunakan untuk memahami keterangan-keterangan Allah dan memikirkan kebaikan
serta petunjuk yang ada di dalamnya seperti terutusnya rasul dan kebenaran
agama Islam yang menjamin keselamatan dan kesejahteraan manusia, bahkan mereka
berpaling dari kebenaran itu dan engan untuk menerimanya. Mereka hanya memahami
apa yang menjadi kepentingan hidup mereka di dunia sahaja.
“Dan
mempunyai mata yang ta’ dapat melihat dengannya”
Mereka ada mempunyai mata, tetapi tidak
dipergunakan untuk melihat kejadian dan keajaiban alam yang menandakan tentang keesahan Allah dan
kekuasaan-Nya di dalam mencipta dan mengatur alam sehingga semuanya berjalan
dengan sempurna dengan tidak ada cacat dan celanya. Tetapi semuanya itu telah
tidak menjadi perhatian, bahkan yang mereka lihat ialah perkara-perkara yang
keji, kotor dan maksiat untuk memuaskan nafsu mereka
“Dan
mempunyai telinga yang tidak dapat mendengar dengannya,”
Mereka ada mempunyai telinga tetapi
tidak digunakan untuk mendengar keterangan-keterangan yang berharga dari
kandungan ayat-ayat Quran dan hadis, tidak untuk mendengar
pengajaran-pengejaran yang berguna bagi kesejahteraan hidup di dunia dan di
akhirat.
Kemudian Allah membuat perumpamaan
dengan firman-Nya yang berbunyi
“Mereka
itu adalah seperti binatang ternak”
Orang-orang yang dijadikan pengisi
neraka Jahanam itu adalah mereka yang telah ditetapkan nasibnya dalam azali,
hal keadaan mereka itu samalah seperti binatang ternak yang tidak berakal dan
tidak memahamkan sesuatu dengan sempurnanya. Nisbah manusia dengan binatang
pada penglihaan dan pendengaran adalah sama. Manusia dapat melihat, binatang
pun dapat melihat. Manusia dapat mendengar, binatang pun dapat mendengar.
Tetapi kelebihan manusia daripada binatang ialah terletak pada akal dan hatinya
yang dapat memahamkan tentang perbezaan antara perkara yang benar dengan yang
salah, yang baik dengan yang buruk, dan antara yang membawa manfaat dengan
mendatangkan muderat.
Kalau seorang manusia tidak dapat
membezakan atau membandingkan antara kedua-dua perkara yang berlawanan itu,
maka tidak ada ubahnya ia dengan binatang.
“Bahkan
mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang yang cuai.”
Sedangkan binatang ternak masih juga
faham tentang setengah-setengah perkara yang mungkin membahayakan dirinya lalu
ia menjauhinya, begitu pula setengah-setengah perkara yang mendatangkan faedah
kepadanya lalu dihampirinya. Tetapi bagi orang yang kufur dan ingkar, mereka
itu tetap tidak mahu memahaminya. Sikap mereka itu menunjukkan bahawa mereka
lebih sesat lagi dari binatang. Itulah perumpamaan orang-orang yang dibebani
kewajipan syarak – sebagai sifatnya makhluk yang mesti tunduk – tetapi telah
cuai, lalai dan menyia-nyiakan tugasnya.(1)
Dalam melaksanakan bimbingan baik dengan
diri sendiri, keluarga dan masyarakat, hendaknya mempunyai kesucian dalam jiwa.
Kemudian kesucian itu harus disertai dengan kekuatan. Jika kesucian tidak
disertai dengan kekuatan maka kita akan hancur di dalam perjuangan hidup ini.
Kita harus waspada dengan diri sendiri,
kerana jiwa manusia mudah terpikat dengan kemaksiatan dan dosa. Jestru itu
ditanamkan jiwa yang menyerahkan diri kepada Allah SWT, dan tidak mencari yang
lain sebagai tempat bergantung. Firman Allah surah Ath-Thalaq ayat 65:2 – 3
yang bermaksud: (terjemahan)
“Barang
siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan
keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan
barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan
keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendaki-Nya.
Sesungguhnya Allah telah
mengadakan
ketentuan bagi setiap sesuatu.”
Membentuk jiwa yang takwa dalam diri,
iaitu mengusahakan supaya kita menyedari akan kekuasaan dan rahmat Allah SWT.
Kemudian dengan bersungguh-sungguh memelihara diri dari sesuatu yang diperintah
dan yang dilarang-Nya. Begitu juga kita perlu membina jiwa agar mampu menerima
kesucian diri, dan mengarahkan pemikiran ke jalan yang diredhai Allah SWT.
Jiwa yang bertakwa dan selalu mengingati
kepada Allah itu memberi pengaruh kepada amal perbuatan dan segala aktiviti
kehidupan kita. Sebab segala sesuatu yang
kita lakukan itu tidak lepas dari rasa mengagungkan Ilahi. Jika jiwa
seseorang itu telah sampai kepada kasih sayang Allah, bererti seseorang itu
telah sampai kepada kasih sayang Allah, bererti seseorang itu telah sampai
setaraf insaf yang sebenar-benar insaf. Jika telah sampai kepada jiwa ini maka
manusia akan mempunyai motivasi yang tinggi dalam berjuang menegakkan
kebenaran.(2)
(1)
Ahmad
Sonhadji Mohamad : Tafsir Al-Quran: PUSTAKA AL-MIZAN.
(2)
Muhammad
IsaSelamatt: PENAWAR JIWA – PASIKOLOGI KETENANAN MINDA. – Darul Numan 1998.
No comments:
Post a Comment