MULIAKAN HIDUPMU
BERASASKAN AMAL IBADAH KEPADA ALLAH SWT.
(
Disiarkan pada 14. 12. 2019)
Allah SWT wujudkan manusia untuk
beribadah kepada-Nya. Firman Allah SWT dalam surah Adz-Dzaiat ayat 51:56 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan Tiadalah Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya
mereka menyembah kepada-Ku.”
Tujuan Allah menjadikan makhluk
dari bangsa jin dan manusia ialah untuk memberi tugas kepada mereka supaya
menyembah Allah dengan mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya –
bukan supaya mereka mencari kepentingan
hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya. Kerana mereka tidak memiliki manfaat atau mudarat
bagi diri mereka, bahkan tunduk kepada qadak-Nya.
Erti sembahyang dari segi bahasa
ialah “doa kepada kebaikan” iaitu doa untuk menghampiri diri kepada Allah;
dengan memohon ampun ke atas sesuatu dosa atau mensyukuri sesuatu nikmat atau
mendirikan sesuatu kewajipan ibadat.
Sembahyang jua menyatakan taat
dan kehendak kepada Allah melalui perkataan dan berbuatan. Sesungguhnya Allah
mewajibkan sembahyang ke atas hamba-Nya untuk Allah mengingatkan mereka bahawa
mereka mempunyai kewajipan dan supaya mereka bergantung kepada sembahyang itu
bagi meringankan apa-apa kesusahan dan bencana hidup yang mereka tempuhui. Maka
sembahyang juga ialah memuji Allah yang patut dibuat oleh makhluk kepada-Nya.
Masyarakat manusia memerlukan
kekuatan rohani untuk mengangkat jiwa seseorang kepada suatu tingkat tertinggi,
iaitu perasaan takutkan dirinya dari terpengaruh dengan kebendaan dan
kepentingan diri yang akan membawa kerosakan di bumi. Sedangkan sembahyang
memberikan masyarakat manusia kekuatan rohani yang diperlukan untuk mem-
perbaiki diri.
Dilihat dari sudut jiwa, apabila
seseorang tidak mempunyai hubungan rohani dengan Tuhannya, maka lahirlah tanda
liar serta mempuyai perasaan tidak puas terhadap sesuatu. Ada kemungkinan ia
mengatakan bahawa tingkah laku liarnya itu disebabkan oleh dia tidak bernasib
baik dalam suasuatu permainan dan dengan demikian dia akan mersakan tindakan
liarnya dengan menjadi pemabuk.
Orang seperti itu akan
menghabiskan masa hidupnya dalam keadaan demikian dan sentiasa berada dalam
keadaan keluh-kesah dan tidak tenteram. Sedangakan sembahyang membolehkan
seseorang itu memohon dari Tuhannya apa juga perkara yang dikehendakinya, ia
tidak akan merasa putus asa dan sembahyang juga akan mendorongkan seseorang
memohon pertolongan hanya kepada Allah sahaja. Sesungguhnya seseorang manusia
yang berpegang kepada tali Allah tidak akan sekali-kali berputus asa. Dia akan
tabah menghadapi apa jua masalah yang rumit atau pun mungkin merbahaya.
Dari sini jelaslah bahawa hubungan roh
kemanusiaan dengan Tuhannya biarpun hanya
dalam masa yang singkat pada setiap hari, merupakan keperluan-keperluan
yang diingini oleh manusia. Dengan sebab itulah Allah mewajikan sembahyang.
Al-Quran menyuruh orang-orang yang
beriman supaya menunaikan sembahyang melalui beberapa ayat yang yang di
antaranya:
Firman Allah surah An-Nisa’ ayat 4:103
yang bermaksud: (terjemahan)
“Maka
dirikanlah sembahyang itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu
adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.”
Allah menyuruh umat Islam menunaikan
sembahyang fardhu itu mengikut waktunya merupakan pengajaran kepada mereka
supaya terbiasa memelihara waktunya yang berharga dan mengatur waktunya dengan
cara yang sebaik-baiknya. Sehingga merupakan tiap-tiap pekerjaannya itu
berwaktu dan teratur. Sesuatu pekerjaan yang selalu ditangguh-tangguhkan,
lama-kelamaan pekerjaan itu semakin
bertambah banyak akhirnya tak dapat ditunaikan. Begitu pula halnya dengan
sembahyang, jika ditanggu-tangguhkan akan menjadi banyaklah bilangan sembahyang
yang telah ditinggalkan lalu datanglah perasaan malas hendak menunaikannya.
Allah SWT befirman dalam surah
Muddaththir ayat 74:42-44 yang menceritakan keadaan penghuni-penghuni neraka
ketika mereka ditanya sebab-sebab penyeksaan mereka; yang bermaksud:
(terjemahan)
“Apakah yang memasukkan ke dalam Saqar (neraka)? Mereka menjawab Kami
dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan sembahyang, kami tidak
(pula) memberi makan orang miskin.”
Al-Quran tidak
menyatakan secara terperinci tentang
cara-cara sembahyang. Walau bagaimana pun diperincikan oleh Nabi s.a.w. kerana
baginda pernah bersabda kepada sahabat-sahabatnya yang bermaksud:
“Bersembahyanglah kamu sepertimana kamu melihat aku sembahyang.”
Berikut diterangkan
perbuatan-perbuatan yang mengandungi pengajaran rohani yang tinggi dan kita mulakan
dengan menyatakan tentang air sembahyang atau wudhu’.
Tentang cara wudhu’, al-Quran
mengatakan melaluifirman Allah SWT dalam surah al-Ma’idah ayat 5:6 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan
sembahyang, maka basuhlah muka kamu dan tangan kamu sehingga ke siku dan
sapulah kepala kamu dan (basuh) kaki kamu sehingga kedua mata kaki.”
Wudhu’ adalah
persediaan untuk sembahyang, sembayang memerlukan seseorang itu khusyuk dan
menganggapkan dirinya berhadapan dengan
Allah. Untuk fikiran seseorang bersedia sedemikian dan untuk melepaskan ingatan
dari urusan hidup, diwajibkan wudhu’ sebelum didirikan sembahyang.
Kenyataan ini dapat dijelaskan
seperti berikut: seseorang manusia apabila sibuk memikirkan secara mendalam
tentang sesuatu, maka dia tidak dapat berfikir tentang perkara lain kecuali
apabila ia diganggu oleh tindakbalas saraf. Apabila berlaku maka pemikiran
yang pertama akan secara tiba-tiba
menjadi hilang. Apabila ia dikehendaki supaya berfikir pada perkara yang lain
secara tenang maka suatu jangka waktu diperlukan. Sesungguhnya seorang yang
sedang berfikir tentang perusaan dan perniagaan kemudian dikatkan
kepadanya:”Dirikan sembahyang” sudah tentu ia akan merasa sangat berat untuk
menanaikan suruhan ini. Jadi di sini lahirlah hikmah wadhu’, sebab ianya
menolong seseorang walaupun melupakan fikiran pertama dan memberi masa yang
cukup kepadanya untuk memulakan fikiran dalam
bahagian lain secara mendalam.
Disyaratkan untuk sah sembahyang
ialah bersih badan, pakaian serta tempat sembahyang dari najis dan kekotoran.
Ini bererti membiasakan orang-orang Islam menjauhi najis dan kotoran.
Disyaratkan juga kepada orang
yang bersembahyang supaya menutup auratnya, iaitu bagi orang lelaki antara
pusat dengan lutut dan bagi wanita seluruh badannya kecuali muka dan tapak
tangan.
Demikian juga disyariatkan
menghadap Ka’abah, supaya seluruh orang-orang Islam bersatu tentang arah
menghadap dalam sembahyang mereka. Sekiranya dibiarkan begitu sahaja tanpa
menentukan arah,
maka seorang yang bersembahyang akan merasa susah
dan tidak mengetahui manakah arah yang lebih hampir kepada Allah. Jadi dengan
itu adalah menjadi hikmat Allah
menentukan arah Ka’abah yang merupakan binaan pertama yang didirikan di dunia
untuk beribadat kepada Allah.
Mengadap kiblat bukanlah
bermaksud beribadat kepada Ka’abah itu sendiri, tetapi maksudnya ialah
menghadap kepada Allah sahaja; sebab syariat telah menentukan bahawa beribadat
kepada selain daripada Allah adalah kafir.
Sebelum seseorang itu mula
mengerjakan sembahyang dia akan menyebutkan lafaz
azan dan iqamah
(iqamat) iaitu:
Allahu Akbar Allahu Akbar,Allahu
Akbar Allahu Akbar.
Asyhadu an la ilaha illahah, Asyhadu an la ilaha illahah
Asyhadu anna Muhammadar
Rasullullah. Asyhadu anna Muhammadar Rasullullah.
Haiya ala al-salah, Haiya ala al
salah, Aaiya ala al-falah, Haiya ala al falah.
Allahu akbar, Allahu akbar; Lailaha illallah.
Apabila seseorang Islam berdiri
betul dan menghadiri niat dalam hatinya, maka dia pun bertakbir dengan
mengatakan supaya dia dapat merasakan dalam dirinys bahawa Allah adalah Maha
Besar dari sesuatu. Sesungguhnya dia ketika itu hendak bermunajat kepada Allah.
Oleh itu hatinya
juga
memikirkan perkara lain. Kemudian orang yang
bersembahyang tadi akan meletakkan (berpegang) tangan kanannya ke atas tangan
kiri. Kelakuan seperti ini memper- ingatkan orang yang bersembahyang itu kepada
kewajipan membetulkan hati (mengingat) kepada Allah Azza Wa Jalla
Orang yang bersembahyang kemudiannya membaca doa iftitah supaya dapat
mengerjakan dirinya untuk merasai kebesaran Allah serta beringat supaya ikhlas
dalam amalannya.
“Dengan
(menyebut) nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala pujian bagi
Allah, Tuhan semesta alam, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai
hari pembalasan. Hanya engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah
kami mohon pertolongan. Pipimpinlah kami ke jalan yang lurus(Iaitu) jalan
orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka bukan (jalan) mereka
yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat”.
Membaca al-Fatihah ini diwajibkan pada setiap rakaat sembahyang sebab ia
mengandungi makna dan kerohanian yang tinggi serta ia juga memberi kesan yang
positif dalam memperbaiki individu dan
masyarakat. Jadi “al-Fatihah” ialah roh bagi sembahyang.
Hikmah yang terkandung dalam surah Al-Fatihah. Menunjukkan ihsan Allah.
Membatas kan semua pujian hanya kepada Allah sahaja. Allah sahaja berhak
menerima pujian kerana semua nikmat datang daipada-Nya.
Seluruh manusia adalah
terdiri dari satu keluarga dan Allah ialah Tuhan mereka. Fikiran kemanusian
seperti ini akan menghalang atau mengawal kezaliman akibat semangat kebangsaan,
perkauman dan perbezaan warna kulit.
Pendidikan yang diberi oleh Allah kepada manusia terdiri dari dua jenis.
Iaitu pendidikan jasmani yang dibuat melalui penyuburan badan dan penyuburan
akal. Kedua, ialah pendidikan “akhlak agama” iaitu dengan memberi saranan
supaya individu-individu membersihkan
jiwa mereka.
Dua sifat Allah ialah yang
bermakna bahawa hubungan antara hamba
dengan Allah ialah hubungan kasih sayang dan riayah (naungan,
penjagaan). Makna lain ialah Allah hendak memberi tahu orang-orang yang
mendakwa bahawa Allah besifat keras dan kasar sedangkan Dia sebenarnya tidak
bersifat seperti itu tetapi bersifat kasih sayang dan ihsan. Jadi sembahyang
menanamkan kepercayaan kepada jiwa orang-orang yang bersembahyang, pada setiap
kali sembahyang, Allah adalah dengan sifat kasih sayang.
Mengerjakan ibadah
sembahyang mendidik kita untuk memahami diri kita bahawa manusia adalah sebagai
hamba Allah dan wajar beribadah kepada-Nya. Bukan hanya itu tetapi kita ibadah
sembahyang ini merupakan rasa kesyukuran kepada
segala nikmat Allah SWT sama ada
dalam diri kita sebagai khalifah-Nya dan juga segala nikmat yang kita
perolehi
dalam cakerawalah alam yang kita diami
Kesyukuran kepada
nikmat Allah sebenar merupakan rasa cita kepada Allah SWT kerana sifat-Nya yang
Penyayang dan Pegasihani terhadap
manusia sebagai makhluk-Nya yang kejadiannya yang amat sempurna berbanding
dengan makhluk ciptaan-Nya yang lain. Dengan ilmu yang Allah berikan kepada
kita sebagai khalifah-Nya, manusia dapat mengenali Allah setelah terlebih dahulu mengenali diri kita sebagai hamba
Allah.
Deria-deria yang Allah
bekalkan kepada manusia adalah antara sifat manusia yang membuat kehidupan
manusia itu begitu sempurna. Deria yang amat bermanfaat kepada pembangunan
manusia ialah deria melihat dan mendengar. Kalau deria mata tidak ada pada
manusia maka segala pembangunan manusia sukar berlaku, begitu juga .
Deria melihat merupakan
kemanfaatan hidup yang tidak ada tolak bandingnya dalam segala nikmat hidup
sebagai hanba Allah. Dengan kehadiran mata kita dapat memahami keadaan alam serta segala bentuknya yang
Allah telah ciptakan. Ciptaan Allah itu semestinya ada manfaatnya kepada
pembangunan kehidupan manusia di alam
mayah ini. Selain daripada bentuk kewujudan sesuatu benda, mata juga
membantu manusia untuk memahami corak setiap kewujudan sesuatu benda itu.
Corak yang besifat warna
setiap benda juga akan mendidik kita mendekatkan kepada zat yang Maha pencipta
(Allah). Corak yang disinarkan oleh cahaya mata hari sahaja, sudah mendidik
kita dengan berbagai dimensi ilmu yang dipaparkan oleh setiap warna kelak akan
membawa kemahiran manusia berfikir kemanfaatan warna berkenaan dalam pembangunan manusia dalam
mencorakkan pembangunan tamadun makhluk umat manusia.
Mata juga dapat
mendidik manusia mengenai sifat sesuatu alam seperti langit yang begitu jauh,
serta dapat melihat keadaan langit yang penuh dengan kerdipan cahaya
bintang-bintang seolah-olah makhluk berkenaan sedang dalam suasana berbicara
antara satu dengan yang lain, untuk mendapat satu kefahaman apa tujuan Allah
ciptakan makhluk berkenaan di cakerawala alam di bawah bumbung langit yang
begitu luas sekali.
No comments:
Post a Comment