BERAMAL SEMESTINYA DENGAN ILMU
(Dsiarkan pada 21. 12 2019)
Ilmu dan amal merupakan
tunjang peribadatan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Ia merupakan garam
dan gulai dalam kehidupan seorang mukmin. Untuk mendapatkan sesuatu makanan
atau lauk yang menjemput selerah, garam merupakan bahan yang menimbul kan rasa
yang mejemput selerah makan. Garam itu diibaratkan sebagai ilmu dalam pembangu-
nan umat.
Nabi Muhammad SAW
menerima wahyu dari Allah SWT dalam perantaraan malaikat Jibril selama lebih
kurang 23 tahun. Baginda Rasul menerima pendidikan langsung dari Allah SWT melalui
malaikat Jibril. Wahyu pertama diterima Baginda ialah Allah memerintahkan nya
supaya membaca (Iqra). Nabi Muhammad SAW dilahirkan dalam keadaan miskin dan
setelah meningkat usinya 6 tahun menjadi anak yatim Piatu.
Apabila baginda menerima
wahyu pertama yang memerintahkannya untuk membaca, baginda memberitahu malaikat Jibril bahawa dia tidak
pandai membaca. Baginda Rasul memang seorang yang ummi atau buta huruf kerana
ia tidak pernah menjejaki kaki di institute pendidikan. Malaikat Jibril
mengulangi tiga kali perintah membaca dan Rasul juga mengu- langi tiga kali mengatakan
ia tidak tahu membaca.
Kemudian Malaikat
Jibril mengajarnya untuk membaca. Jibril mengatakan “Bacalah Wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian
makhluk. Dia menciptakan manusia daripada darah; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha
Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajar manusia
apa yang tidak diketahui nya.”
Perintah membaca itu
ditujukan kepada manusia. Apa yang dibaca ialah dua dokumen, iaitu dokumen yang
terucap oleh Allah SWT iaitu al-Quran, melalui malaikat Jibril dan dokumen ke
dua ialah yang tercipta oleh Allah iaitu isi alam ini termasuklah manusia
sebagai hamba Allah dan juga sebagai khalifah-Nya untuk memakmurkan alam
kehidupan. Allah tidak mencipta sesuatu makhluk di alam ini tanpa tujuan.
Manusia diwajibkan
menuntut ilmu melalui pembacaan kerana dengan ilmu manusia mempunyai nilai dan
nilai inilah menempatkan manusia lebih mulia daripada makhluk Allah yang lain. Walaubagaimana
pun ramai manusia yang berilmu tidak faham
menjalankan peranan sebagai khalifah Allah SWT. Dalam erti kata lain
individu berkenaan tidak faham bagaimana menterjemahkan ilmu kepada
pembangunan, yang ada pada mereka.
Perintah membaca yang
diperintahkan Allah SWT kepada manusia melalui wahyu-Nya yang disampaikan
kepada Muhammad terbahagi kepada tiga kategory. Pertama ialah membaca dan
memahami diri kita sebagai hamba dan khalifah Allah SWT. Kedua ialah membaca
dokumen wahyu yang Allah telah ucapkan
seperti mana yang kita ada kepada Al-Quran dan ketiga ialah membaca isi alam
ini iaitu dokumen yang Allah s.w.t. telah cipta; kerana Allah mencipta sesuatu
makhluk semestinya ada tujuan dan manfaat-Nya.
Mengenali diri kita
adalah yang amat terpenting berbanding dokumen lainnya. Para ulama mengatakan
bahawa mengenali dirimu sebelum anda mengenali Allah iaitu zat yang mencipta
kita, adalah penting. Fitrah berfikir adalah suatu alat untuk mengenali diri
sendiri, seperti mana yang telah dilakukan oleh Hamzah Fansuri, Abdul Rauf
Al-Singkel dan lain-lain ulama’ zaman Acheh, yang mengenali Tuhan, setelah
terlebih dahulu mengenali dirinya sendiri.
Apakah yang amat
penting untuk mengenali diri kita sebagai hamba Allah dan juga sebagai
khalifah-Nya di alam dunia ini? Setiap individu mukmin wajar mengenali ciri-ciri yang membentuknya sebagai manusia. Manusia
tercipta oleh Allah dalam dua unsur iaitu unsur yang bersifat nyata dan unsur
yang bersifat ghaib. Unsur yang bersifat nyata ialah daripada tanah seperti
jasad kita manakala unsur yang bersifat ghaib ialah roh iaitu ciptaan Allah SWT
yang membentuk rohani kita.
Maka itu sedarkanlah
diri bahawa manusia mempunyai dua
tanggungjawab yang amat penting dalam melaksanakan pembangunan kehidupan. Tanggungjawab
menjaga kebajikan jasmani kita dan juga
tanggungjawab menjaga kebajikan rohani kita. Sebuah buku yang telah dihasilkan
oleh Bicara Minda, kini menanti diterbit bertajuk: “ Tanam Padi Rumput Tumbuh Sama Tetapi Tanam Rumput Padi Tidak Akan Tubuh
Sama.”
Padi dianalogikan sebagai
pembangunan manusia kerana ia menjadi makanan utama dalam kehidupannya;
manakala rumput pula tidak menjadi makanan manusia. Maka itu padi dianalogikan
sebagai pembangunan rohani dan jasmani manusia
dan rumput tidak dalam kategori tersebut. Oleh itu menumpukan kebajikan
memelihara padi menjadi pembangunan manusia jasmani dan rohaninya. Tetapi tidak
kepada rumput kerana bukan makanan manusia.
Tujuh anggota badan yang
paling berpengaruh di dalam mengerjakan aktiviti dosa di antaranya ialah mata,
lelinga, lidah, perut, kemaluan (farj), tangan dan kaki. Sehingga ada ulama’
yang mengatakan, Allah SWT menciptakan tujuh neraka itu sebagai penyeksaan
terhadap anggota-anggota yang melakukan perbuatan dosa.
Oleh sebab itu maka
mata itu hendaknya digunakan melihat kepada yang baik dan suci, jangan melihat
yang haram. Telinga untuk mendengar bacaan ayat-ayat Al-Quran dan Hadith
Rasulullah SAW. Dan tidak digunakan
untuk mendengar sesuatu yang mengandungi nilai maksiat dan haram seperti
mendengar orang mengumpat, memfitnah dan sebagainya. Lidah hendaklah digunakan
untuk mengucap zikir, istigfar membaca Al-Quran, berdakwah dan sebagainya.
Begitu juga perut,
haruslah diisi dengan makanan yang halal bukan dari barangan yang haram, sebab
makanan yang haram dapat menutup pintu hati. Kemaluan atau faraj itu hendaklah
dikendalikan jauh dari berbuat zina dan sebagainya. Tangan, hindarkan dari
perbuatan yang dilarang oleh agama seperti mencuri, memukul orang lain,
membunuh, memegang sesuatu yang haram
dan sebagainya. Kaki juga harus digunakan untuk pergi mengerjakan ibadah, ke
mesjid dan sebagainya. Sebaliknya tidak di gunakan untuk pergi ke tempat tempat
maksiat, dan juga tempat-tempat yang berunsur haram seperti perjudian termasuklah
membeli empat ekor.
Sudut lain yang perlu
kita mengetahui tentang diri kita ialah mengenai organ yang dikenali sebagai
hati. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW pernah bersabda bahawa di dalam tubuh
kita Allah bekalkan segumpal daging. Jika ia tidak baik maka seluruh anggota
badan kita turut sama tidak baik, tetapi jika dia baik maka seluruh anggota
dalam badan kita turut sama baik. Itulah yang dikenali sebagai hati.
Akal manusia juga
baginda kategorikan sebagai rasul dalam diri seorang insan. Akal yang memimpin
manusia ke jalan yang diredai Allah SWT.
Akal serupa demikian dianalogikan sebagai malikat dalam diri seorang insan. Maka itu seorang insan
mempunyai dua jenis akal iaitu akal kesyaitanan dan juga akal kemalaikatan. Demikianlah ciri-ciri
kemanusiaan dalam pembangunan tamadun kehidupan yang wajar dibaca dan difahami
oleh seorang insan.
Dokumen yang terucap
oleh Allah SWT ialah dokumen yang diterima oleh baginda Rasul Nabi Muhammad SAW
melalui malaikat Jibril iaitu Al-Quran. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW
mendapat pendidikan dari langit langsung dari Allah SWT melalui malaikat
Jibril. Setiap wahyu Baginda terima dari Allah SWT melalui malaikat Jibril, Baginda hafal dan terjemahkan ilmu berkenaan
ke dalam diri baginda. Maka itu Al-Quran
mempunyai lebih kurang 6,666 ayat yang diterima Rasul dari Allah SWT
melalui malaikat Jibril selama 23 tahun.
Al-Quran telah
diterjemahkan Rasul dalam dirinya. Beliau menghuraikan makna setiap wahyu dalam
Al-Quran untuk umatnya yang dikenali sebagai Hadith Nabi Muhammad SAW. Maka
para cendikiawan mengenali Nabi Muhammad SAW sebagai “ Walking Al-Quran.” Al-Quran juga sebagai dokumen yang dikenali
sebagai “Ad-deen” atau dalam bahasa
Melayunya sebagai cara hidup. Maka itu
umat Islam diwajibkan membaca dan memahami perintah Islam seperti dalam
Al-Quran kerana dokumen tersebut membetulkan cara hidup manusia yang diredai Allah SWT.
Menghafal Al-Quran
menjadi kewajipan seorang mukmin kerana mereka yang berjaya menghafal Al-Quran
dikategorikan sebagai Al-Hafiz. Jika seorang mahasiswa atau mahasiswi telah
berjawa mendapat ijazah peringkat Phd. Maka ia mendapat gelaran Doctor
falsafah. Di mana sahaja namanya
digunakan wajar disertai dengan gelaran Dr. (Doktor).
Islam dikenali sebagai
cara hidup manusia, maka beberapa ayat atau perkataan yang wajar disematkan
dalam hidup manusia atau dizikirkan demi untuk mendapat hidayah dari Allah
SWT.. Allah itu Maha Pengasih dan Maha Pemberi rahmat kepada umatnya. Jika kita
amalkan zikir sifat Allah tertentu, maka Allah akan sedia memberi rahmat kepada
orang yang berusaha menuntut ilmu..
Sifat Allah
seperti “Ya Kafi” - Allah yang Maha
Mencukupkan. “Ya Ghani” – Allah yang Maha Kaya. “Ya Fatta” – Allah yang Maha
Pembuka pintu rahmat. “Ya Razak” – Allah yang Maha pembekal Rezeki.
Sifat-sifat Allah
sedemikian suci, wajar manusia dapat mengenali dan menterjemahkan dalam diri
individu berkenaan dengan amalan zikir. Inilah antara ilmu Allah yang wajar
manusia mengenalinya serta menterjemahkan kepada kehidupan diri di dunia yang
fana ini.
Seperkara lagi dalam
hidup ini untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT kita wajar mengenali kalimah-kalimah Allah yang Allah untukan kepada
kita sebagai hamba-Nya dan wajar dilakukan budaya zikir setiap hari: tujuh kali
beredar dalam satu minggu mulai hari
hari Jumaat hingga hari Kamis.
Pada hari Jumaat iaitu peghulu kepada tujuh hari
seminggu hendaklah amalkan zikir: “ Ya
Allah” seberapa yang boleh, kalau mampu, sebanyak seribu kali terutama
sekali semasa solat Jumaat. Manfaatnya - “Sentiasa taat kepada Allah SWT.
Pada hari Sabtu kita
amalkan zikir – “La illa ha illalah hu”- seberapa
banyak yang boleh - manfaatnya:
“Tetapkan hati.”
Pada hari Ahad kita
amalkan zikir – “Ya Hayu ya Qayyum.”sebanyak yang boleh; kalau mampu
seribu kali sehari semalam. Manfaatnya sentiasa hidup di dalam peliharaan Allah.
Pada hari Isnin anda
amalkan zikir – “La haula wala Quata illa
bill Hil aa liiyul Azim”- seberapa yang rela. Manfaatnya: hilang riak dan
takabur.
Pada hari Selasa, anda
amalkan zikir – “Allah Huma Salleh Allah
Saidina Muhammad”. (salawat Nabi). Manfaat-nya – sebagai tanda kasih sayang kepada Nabi muhammad SAW.
Pada hari Rabu, anda amalkan zikir: “Astagfirullah hal azim”. Sebanyak yang
boleh; kalau mampu seribu kali sehari semalam. Manfaatya - hilang titik hitam di hati.
Pada hari Kamis,
anda amalkan zikir “Subhanallah
Hill Azimi Wabih hamdih – beberapa kali yang mampu – manfaatnya hapus dosa
sebesar buih.
Demikian
contoh-contoh yang dapat kita perolehi
melalui pembacaan terhadap dokmen yang terucap oleh Allah SWT.
Membaca dokumen yang tercipta oleh Allah SWT
adalah mengenai ilmu yang tercipta oleh Allah iaitu segala makhluk yang ada
dalam cakerawala alam kehidupan sama ada yang hidup mahupun yang sebaliknya.
Tumbuh-tumbuhan, haiwan, berbagai jenis insekta mahupun segala makhluk yang
membawa kemuderatan kesihatan manusia seperti kuman berbagai jenis dan
sebagainya.
En Jerry D. Gray telah
menulis sebuah buka bertajuk, “Rasulullah
Is My Doctor.” telah menceritakan tentang hasiat Habbatussauda atau (biji Jintan
hitam). Biji Jintan hitam adalah herbal yang sangat baik terutama
mempertahankan system kekebalan yang kuat dan sehat. Ia juga sangat berguna
bagi mereka yang menderita asma dan masalah pernafasan. Biji jintan hitam merangsang
sumsum tulang dan sel-sel kekebalan dan meningkatkan produksi interferon,
melindungi sel-sel normal terhadap efek menghancurkan sel virus, mengahancur kan
sel timor dan meningkatkan jumlah anti bodi yang memproduksi sel B.
Ramuan dari pasar – Apel
(membantu mengurangi kadar kolesterol dan risiko kanker. Apel sangat tinggi
serat membantu menghindari sembelit (sukar buang air besar). Kurma – Gula alami
yang terkandung dalam kurma jauh lebih sehat
daripada gula pasir olahan. Buah kurma sangat baik untuk menyembuhkan batuk,
pilek, asma radang tenggorokan, demam. Kurma juga menyediakan tenaga ekstra
bagi mereka yang biasa melakukan olaraga fisik dan kerja keras.
Demikialah
contoh-contoh yang dipetik dari buku: “Rasulullah is My Doktor” ditulis oleh
Jerry D. Gray mengenai herbal yang mempunyai hasiat sebagai perubatan. Beramal
semestinya dengan ilmu kerana ilmu adalah kedatangan makna terhadap sesuatu
fenomena. termasuklah dokumen yang Allah
sediakan kepada pembangunan manusia seperti al-Quran dan dokumen yang tercipta
oleh Allah iaitu segala makhluk yang ada di alam kehidupan manusia. Maka itu hiasilah diri anda dengan ilmu kerana menuntut ilmu adalah
sepanjang zaman. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa menuntut ilmu
mula dari buaian hingga ke liang lahad.
No comments:
Post a Comment