MUDAHKAN
HIDUP DENGAN ILMU
Disiarkan pada 18.01. 2020)
Apakah ilmu
yang diserukan oleh Islam? Maksud ilmu di sini ialah setiap ilmu yang
menghapuskan kejahilan, sama ada dalam perkara dunia ataupun urusan kebendaan. Ilmu-ilmu sains, ilmu jiwa, sejarah, Ilmu
alam, ilmu masyarakat dan lain-lain juga dimaksudkan oleh Al-quran di
samping ilmu-ilmu agama.
Allah
memberi galakan kepada orang-orang Islam mempelajari ilmu-ilmu ini supaya
mereka lebih mengetahui kebesaran dan keEsaan Allah, seperti firman Allah dalam
surah Fathir ayat 35:28 yang bermaksud: (terjemahan
“Sesungguhnya yang takutkan Allah daripada
hamba-Nya ialah ulama’-ulama’ (orang yang berpengetahuan)”.
Orang-orang yang takutkan Allah
(menghindarkan dari seksaan-Nya) dengan mentaati-Nya, tidak lain hanyalah para
ulama yang mengetahui kekuasaan Allah di atas segala sesuatu di samping
meyakini adanya seksa yang dikenakan kepada orang-orang yang berbuat maksiat.
Di samping
hikmat ini, ada hikmat lain lagi sekiranya diketahui ilmu-ilmu yang disebutkan,
hikmat atau faedah yang dimaksudkan ialah faedah-faedah kebendaan dunia jika
ilmu itu digunakan dalam urusan-urusan hidup.
Masyarakat
Islam tertegak di atas dasar “akidah”
yang menentukan falsafahnya secara menyeluruh sama ada berkenaan dengan tempat
bermula, tempat kembali dan matlamat hidup. Masyarakat Islam juga tertegak di
atas syiar-syiar yang mengukuh lagi hubungannya dengan Allah SWT melalui
amalan-amalan lahiriah. Jestru itu, maka wujudlah “masyarakat yang beribadah”
yang mana tugas utamanya ialah beribadat kepada Allah SWT.
Masyarakat
Islam terbina di atas pemikiran dan pemahaman yang jelas yang menjadikan ia
mampu menilai amalan, pendirian, individu dan ideologi berdasarkan pertimbangannya
yang khusus yang tidak cendrung ke arah kanan dan kiri. Ia adalah “masyarakat
intelektual” yang unik.
Masyarakat
Islam terbina di atas akhlak dan nilai-nilai luhur yang diyakini keimanan nya
kepada agamanya serta syiariatnya. Akhlak adalah sebahagian dari agama
memandang kannya ia adalah perintah atau larangan yang datang dari Allah SWT.
Lantaran itu ia adalah “masyarakat berakhlak”.
Masyarakat
Islam terbina di atas adab kesopanan dan budaya tertentu yang menjadikannya unik, yang bukan diciplak dari masyarakat lain
sama ada yang jauh atau yang lama.
Selain dari
terbinanya masyarakat Islam di atas dasar-dasar tersebut keseluruhannya, ia
juga terbina di atas dasar perikemanusiaan (humanity) yang tinggi sebagaimana
yang sentiasa dicari-cari oleh manusia yang bertamadun.
Ilmu adalah
antara nilai yang tertinggi yang dibawa oleh Islam serta dibangunkan kehidupan
manusia di atasnya sama ada kehidupan maknawi atau kebendaan, kehidupan Akhirat
atau dunia, menjadikannya sebagai jalan keimanan dan peransang kepada amalan.
Ia juga merupakan faktor pertama yang menjadikan manusia sebagai khalifah;
kerana mereka paling kuat beribadat kepada Allah sedangkan mereka dijangka
(oleh Malaikat) akan melakukan kemusnahan dan menumpahkan darah di atas
permukaan bumi. Lalu Allah telah menolak sangkaan para Malaikat dengan
firman-Nya dalam surah Al-Baqarah ayat 2:30-33 yang bermaksud: (terjemahan)
Sesungguhnya aku Maha Mengetahi apa yang
kamu tidak ketahui dan Allah mengajarkan Adam nama-nama keseluruhannya.”
Islam adalah
agama ilmu, Al-Quran al-Karim adalah kitab ilmu dan ayat yang pertama
diturunkan kepada Rasulullah SAW ialah berkenaan dengan Ilmu iaitu
“Bacalah dengan Nama Tuhanmu yang
telah menciptakan.”
Membaca adalah
pintu keilmuan sementara al-Quran merupakan:
“Kitab yang diperjelaskan
ayat-ayatnya,iaitu bacaan di dalam bahasa Arab untuk kaum yang berilmu:
Fussilatt ayat41:3
Al-Quran ialah
menjadikan ilmu sebagai asas perbezaan antara manusia. Firman Allah dalam Surah
Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah: adakah sama orang-orang yang
berilmu dan orang-orang yang tidak berilmu.”
Selain itu,
Al-Quran juga telah menjadikan orang-orang yang berilmu sebagai orang-orang
yang bersaksi kepada Allah dengan ketauhidan bersama para Malaikat. Firman
Allah dalam surah Ali ‘Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah menyatakan bahawasanya tiada Tuhan
melaikan-Nya, yang menegakkan keadilan.Para Malaikat dan orang-orang yang
berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tiada Tuhan melainkan-Nya, Yang
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
Orang yang berilmu adalah orang-orang yang paling takut
kepada Allah serta bertakwa kepada-Nya. Allah SWT berfirman dalam Surah Fathir
ayat 35:28 yang bermaksud: (terjemahan)
“Seungguhnya yang takut kepada Allah di
kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu.”
Tidak ada
orang yang takut kepada Allah kecuali orang yang mengenali Allah SWT. hanya dapat dikenali
berdasarkan kepada kesan-kesan kekuasaan dan rahmat-Nya terhadap makhluk.
Lantaran itu, kenyataan bahawa manusia berilmu sahajalah yang takut kepada
Allah telah disebutkan di dalam konteks ayat yang membicarakan tentang
tanda-tanda kekuasaan Allah terhadap alam semesta:
Firman Allah
SWT Surah Fathir ayat 35:27-28 yang bermaksud: (terjemahan)
“Tidakkah kamu melihat Allah menurunkan
hujan dari langit lalu Kami hasilkan dari hujan tersebut buah-buahan yang
beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis putih dan
merah yang beraneka macam warnaya dan ada yang hitam pekat. Dan demikian di
antara manusia, binatang-binatang yang melata dan binatang ternak ada yang
bermacam-macam warnanya (serta jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah
di kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu.”
Keistemewaan
manusia terletak pada ilmu yang dipunyainya. Seandainya ilmu itu hilang, maka jatuhlah martabat manusia.
Ilmu itu pula terletak dalam roh dan ia
memainkan peranan yang penting dalam menentukan sifat kemanusiaan.
Misalnya, manusia berilmu sahaja yang layak dipanggil manusia tulin kerana
manusia diciptakan oleh Allah dengan potensi intelek untuk mengetahui, di
samping ilmu serta hikmah yang merupakan santapan kalbu
Sekiranya
kalbu (hati) tidak disajikan dengan ilmu dan hikmah untuk beberapa ketika, maka
ia akan merana akibat kelaparan hidayah Ilahi dan akhirnya mengalamai kematian
walaupun tuan punya kalbu itu mungkin
tidak menyedari apa yang berlaku dalam rohnya. Menurut Al-Ghazali (1990).
“Ilmu boleh
diibaratkan sebagai pakaian yangmenutup tubuh manusia. Oleh itu manusia yang
tidak berilmu boleh diiberatkan sebagai manusia yang tidak memakai sebarang
pakaian.”
Ilmu yang
paling utama ialah pengetahuan tentang kewujudan Allah dan segala kehendak Allah.
Darjah kemanfaatan ilmu pula bergantung pada sejauh mana ilmu itu diorientasikan
kepada penghampiran diri manusia kepada
Allah dalam urusan keduniaan dan keakhiratan.. Melalui kekuatan ilmu, manusia
dapat mengetahui dan memahami perbezaan antara maklumat yang benar dengan
maklumat yang palsu dalam kemunikasi, antara iman dengan syirik dalam
kepercayaan, dan antara baik dengan buruk dalam perbuatan.
Sekiranya kekuatan ilmu dibentuk
secara seimbang, sepadu, dan menyeluruh,
maka terpancar lah hikmah dalam jjiwa
manusia. Istilah hikmah (bijaksanaan) bermaksud keadaan jiwa yang
berkeupayaan mengetahui dan membezakan antara kebenaran dengan kebatilan dalam
segala perbuatan yang termasuk dalam lingkungan ikhtiar manusia.
Hikmah
merupakan ilmu kurniaan Allah yang membolehkan seseorang untuk mengetahui
tentang kedudukan atau tempat yang sebenar bagi sesuatu perkara dalam urutan
dan fitrah kejadian. Hikmah yang bertapak dalam kalbu akan menghalang seseorang
daripada bergelumang dalam kelakuan yang jahat. Jadi hikmah merupakan puncak
segala perbuatan yang baik dan segala budi perkerti yang terpuji. Keadilan
kemudiannya akan turut menjelma pada diri seseorang hasil perjalanan hidup di
dunia yang berlandaskan hikmah.
Menurut
Naquib (1992), manifestasi luaran bagi keadilan dalam kehidupan ialah apa yang
berlaku dalam lingkungan adab. Oleh itu, kehilangan adab menggambarkan
kehilangan keadilan dan
tanpa keadilan, manusia akan mengalami kekeliruan dalam
ilmu. Seterusnya, kehilangn adab juga adalah penyebab bagi kehilangan iman
terhadap agama Allah.
Kekuatan
ilmu saling berkait dengan kekuatan akal kerana ilmu dipeolehi melalui akal
yang rasional. Akal itu pula merupakan inti bagi roh manusia. Istilah “Inti
bagi suatu benda” bermaksud sesuatu paling istemewa yang dipunyai oleh benda
tesebut.
Ilmu
pengetahuan dalam Islam memberi galakan khas untuk mendapatkan ilmu, sebab
seseorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi maju kecuali dengan ilmu. Firman
Allah SWT dalam Surah Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (terjemahan)
“Adakah sama orang-orang yang mengetahui
dengan orang-orang yang tidak
mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.”
Tentu tidak sama. Orang yang mahu mengambil teladan mengenai
bukti-bukti yang diberikan Allah dan mengambil pelajaran daripadanya itulah
dikatakan berakal – bukanlah orang yang jahil dan cuai – kerana orang yang
berakal dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk, Sedang orang yang
tidak berakal tidak pula dapat membezakan.
Kemudian
kita lihat Al-Quran dalam ayat yang lain menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai
darjat di sisi Allah. Firman Allah SWT. dalam Surah Al-Mujadilah ayat 58:11 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Allah akan meningkatkan orang-orang yang
beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa
darjat”.
Allah akan
meningkatkan darjat orang-orang Mukmin lantaran mereka mematuhi Allah dan
perintah rasul-Nya. Begitu pula orang-orang yang berilmu pengetahuan.
Sebenarnya orang yaag berilmu pengetahuan itu tinggi benar darjatnya, bukan
sahaja di kampung akhirat, Malahan juga di atas dunia ini dalam pandangan
manusia orang yang mempunyai pengetahuan dipandang tinggi. Dan biasanya pula
pandangan itu ditumpukan kepada ijazah-ijazah.Siapa yang memiliki ijazah
pengajian, maka mudahlah mendapat kedudukan dan
senanglah mendapat pekerjaan.
Demikian
juga Allah SWT. mengakui penyaksian ahli-ahli ilmu tentang keEsaan-Nya. Allah
berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah menyatakan bahawasanya tidak ada
Tuhan melainkan Dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang
yang berilmu juga menyatakan yang demikian itu”.
Allah
menyamakan antara penyaksian-Nya, penyaksian orang-orang berilmu dan penyaksia
malaikat. Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada
orang-orang yang berilmu.
Dari segi
lain kita lihat Al-Quran tidak menyukai orang-orang yang tidak berilmu. Firman
Allah dalam surah Ar-Rum ayat 30:59 yang bermaksud: (terjemahan)
“Demikianlah Allah mengunci hati orang-orang
yang tidak (mahu) memahami”.
Begitulah
Allah menutup pinat hati mereka rapat-rapat dan dipatrinya, sehinga tidak dapat
lagi menerima pengetahuan, pengajaran, nasihat, contoh teladan dan
keterangan-keterangan yang jelas mengenai bukti-bukti Allah. Malahan mereka
tidak dapat memahami sebarang ayat dan keterangan yang dibacakan dari Kitab
Allah, disebabkan buruknya persediaan mereka, buruknya tutur kata dan perangai
mereka yang berterusan melakukan kezaliman.(1)
Fitrah ilmu
ialah kewajiban manusia memperolehinya. Allah telah memerintahkan Malaikat dan
iblis untuk menyembah (menghormati) Nabi Adam kerana kehadiran ilmu dalam diri
beliau, dan apabila iblis menentang Allah kerana ia fikir tidak sesuai baginya
untuk berbuat demikian atas sebab iblis diperbuat daripada api yang ada
cahayanya seperti yang ada pada Malaikat.
Allah SWT
murkah dan dengan serta merta menyingkirkan iblis keluar dari syurganya dan
segala kelezatan hidup yang telah ia perolehi sebelum ini. Ini menunjukkan
begitu tinggi nilai ilmu dan jikalau ia dipunyai oleh seseorang maka ia akan
disegani dan dihormati oleh orang lain. Wahyu pertama yang diturunkan kepada
Nabi Muhamma melalui Malaikat Jibrail ialah “Iqra”,
yang membawa makna bnaca; dan membaca itu adalah wajib bagi semua insan
tidak kir apa bangsa ataau keturunan mahupun kepercayaan, wajar membudayakan
membaca untuk menimba ilmu untuk kemanfaatan hidup di dunia dan di sebagai alat
atau cara untuk mendapatkan keedhaan Allah yang merupakan bekalan untuk dunia akhirat
kelak.
Ilmu dan
amal adalah sesuatu yang wajar bagi semua memnbudayakannya kerana ia kelak
mengundang keimanan yang akan menanam ketakwaan insan kepada Allah SWT.
Kehadiran iman dalam diri manusia akan menjauhinya dari pencemaran penyakit
sendi-sendi sosial yanga membawa
manusia mengkufuri segala nikmat hidup yang disediakan Allah
kepada hamba-Nya.
Kufur nikmat
merupakan satu bentuk tabiat manusia menyalagunakan kebahaagian hidup dan kelak
akan menjauhkan diri dari Allah. Budaa samseng menjadi landasan hidup dan
tabiat mementnkan diri menjadi prinsip di pentas dunia. Segaala kejayaan yang
diperolehinya difikirka menjadi hak mutlaknya kerana itulah hasil dari
peringatanmya dan tidak ada kena mengena dengan hidayah dri yang Maha Pencipta.
Manusia yang
berilmu sentiasa memikirkan dirinya kekurangan kerana semakin ia tahu ia
merasakan semakin ia tidak tahu. Dalam erti kata lain bahawa jika
manusia hendak menerokai dunia keimuan ia
mendapati ilmu itu tidak ada sempadan atau ia tidak mengenal ketandusan
ilmu. Menjelajahi alam ilmu serupa dengan melihat permukaan lautan yang luas.
Manusia
tidak punya kekuatan untuk melihat sempadan lautan, hanya ia boleh difahami
melalui penglihatan matanya ialah lautan itu bertemu dengan langit. Budaya
orang yang berilmu tidak mengenal penat
lelah dan merasa ilmu itu cukup baginya. Ia sentiasa mempunyai motivasi dalaman
yang secara automatik menggekkan minatnya untuk mengetahui legih banyak ilmu.
Kemuliaan
Nabi Mhammad SAW disisi Allah begitu smat tinggi disebabkan ilmu yang ada pada
dirinya, sehingga mengalahakan keucian Malaikat. Semasa Isra’ dan Mi’raj apabila Allah membenarkan Nabi Muhammad memasuki
aras-Nya (Sidratul Muntaha) tetapi Malaikat Jibrail tidak dibenarkan.
Ilmu itu
adalah daya tahan mental yang memimpin manusia menjadi manusia dan kekuatan
iman semestinyalah kehadiran ilmu dalam diri manusia.(2)
(1)
Nik Azis Nik Pa: POTENSI INTELEK –
Dawan Bahasa dan Pustaka 1999.
(2)
Mohd
Farid Linggi, Datuk Haji: KEHIDUPAN DALAM TIGA DIMENSI – Pustaka Syuhada
Kuala Lumpur 1998.
No comments:
Post a Comment