(Disiarkan pada 30. 3. 2013)
“Iman
dan takwa kepada Allah s.w.t. kesempurnaan hidup akhirat”; telah mentarbiahkan
kita bahawa antara kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat mempunyai prinsip
dan ciri-ciri yang tersendiri, yang memaksa setiap insan yang lahir di dunia
wajar mempelajari dan menterjemah kan dalam kehidupannya mengenai disiplin
pembangunan yang ditarbiahkan oleh dokumen wahyu dari Allah s.w.t. yang
disampaikan melalui malaikat Jibril yang diterima oleh baginda Rasul Nabi
Muhammad s.a.w..
Al-Quran adalah mukzizat Allah
yang dipertanggugjawabkan kepada manusia (Muhammad) untuk dijadikan sebagai
panduan hidup atau cara hidup masyarakat mukmin. Al-Quran merupakan asas untuk
mendapat kekayaan dunia dan akhirat, kerana orang yang berilmu tidak sama
dengan orang tidak berilmu. Islam adalah agama ilmu yang sumbernya ialah
dokumen wahyu Illahi berkenaan.
Baginda Rasil Nabi Muhammad
s.a.w. diutus ke dunia untuk memperbaiki akhlak manusia dengan berpandukan
al-Quranul Karim. Islam adalah agama Allah yang telah disempurnakan-Nya untuk
manusia. Allah berfirman yang bermaksud: “…….Pada
hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada
mu nikmat-Ku dan telah-Ku redai Islam itu jadi agama bagi mu.” (Al-Maaidah:5:3)
Antara kekayaan dunia dan
kekayaan akhirat kita perlukan kekuatan iman untuk menyelami kedua fenomena
tersebut terutama sekali dalam melahirkan pembangunan kehidupan di dunia demi
merealisasikan kekayaannya sebagi dana pahala di akhirat nanti. Sebelum kita
menjalajai fenomena kakayaan dunia terlebih dahulu kita perlu memahami apa dia
itu “kekayaan” dalam kontek akidah.
Apakah hakikat kekayaan, dan apa
hakikat kemiskinan? Para ulamak memutuskan bahwa “Orang yang kaya ialah orang yang sedikit keperluannya,”Jadi
jangka turun naik kekayaan dan
kemiskinan, ialah hajat dan keperluan. Siapa yang paling sedikit keperluannya,
itulah orang paling kaya dan siapa yang amat banyak keperluan itulah orang yang
miskin. Sebab itu yang maha kaya hanya Allah, sebab Allah tidak berkehendak
keperluan atau hajat.
Orang yang banyak keperluan
dalam hidup adalah orang yang paling miskin disebabkan kemahuan itu tidak ada
penyudahnya. Ahli ekonomi mengatakan bahawa “There
is no end in wants,” yang bermaksud tidak ada penyudahnya kepada kemahuan
seseorang yang banyak harta atau kaya raya. Semakin banyak hartanya semakin
banyak rancangan untuk mendapakan kemahuannya. Kegagalan untuk memenuhi
kemahuan itulah menjadikan jiwanya miskin.
Felosofi pemikiran orang yang
kaya raya serupa dengan perasaan dan pemikiran orang yang ilmuan atau menuntut
ilmu. Menuntut ilmu membuat kita merasakan bahawa semakin banyak ilmu yang kita
tahu semakin banyak lagi ilmu yang kita
belum mengatahui! Apalah erti setitis air yang membasahi jari kita jika kita
culupkan kedalam laut dan tarik, itulah ilmu manusia di alam ini berbanding
dengan ilmunya Allah bagikan air lautan
yang tidak bertepi itu.
Jika air lautan itu dijadikan
tinta atau dawat untuk mencatat ilmunya Allah, sehingga kering air lautan pun
tidak dapat menghabiskan mencatat ilmu Allah. Dan jika dilipat gandakan air
lautan itu pun tidak akan dapat menghabiskan mencatat ilmu Allah.
Walaubagaimanapun menuntut ilmu; semakin
banyak ilmu yang kita kuasai akan semakin waras pemikiran kita dibuatnya maka
itu menjadi pemangkin kepada jiwa untuk terus mencari ilmu dan bukan kita
menjadi bodoh kerana banyak ilmu! Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
menyarankan kepada umat manusia bahawa menuntut ilmu adalah dari buaian hingga
ke liang lahad atau “long life leaning.
Raja-raja adalah orang yang
paling miskin, kerana keperluannya
sangat banyak. Di dunia
seorang
raja diikat oleh bermacam-macam aturan dan keperluan dan di akhirat akan dibuka pula perkaranya yang besar-besar,
sebagaimana yang diterangkan oleh Sayidina Abu Bakar.
Dasar segala yang tersebut itu,
pergantungnnya ialah diri sendiri. Kalau orang hendak kaya, cukuplah apa yang
ada jangan bernafsu hendak memiliki kepunyaan orang lain, hadapkan saja muka di
dalam taat kepada Allah, tenteramkan jiwa di dalam menghadapi alhayat. Kalau
dengan harta yang ada dalam tangan, kita ingin kata, dalam sebentar waktu
keinginan itu boleh tercapai, iaitu takaran hidup berdiri di atas
kesederhanaan, sudah menafkahkan harta pada barang yang berfaedah apa lagi di
zaman kini, yang membanyakkan belanja orang sehari-hari itu bukanlah keperluan
yang penting. Yang membesarkan belanja kerapkali barang yang tak perlu,
perhiasan yang berlebih-lebihan.
Kekayaan hakiki ialah
mencukupkan apa yang ada, sudah menerima walaupun berlipat ganda beratus ribu
billion, sebab dia nikmat Tuhan. Dan tidak pula kecewa jika jumlahnya
berkurang, sebab dia datang dari sana dan akan kembali ke sana. Jika kekayaan
melimpah ialah untuk menyokong amal dan ibadat, iman dan untuk membina
keteguhan hati menyebabkan Tuhan. Harta tidak dicintai kerana dia harta. Harta
hanya dicintai sebab dia pemberian
Tuhan. Pergunakan kepada yang berfaedah.
Kekayaan majazi, menurut
kebiasaan aturan hidup di zaman sekarang ini, ialah menumpahkan cinta kepada
harta benda semata-mata, yang menyebabkan buta dari pertim- bangan, sehingga
hilang cinta kepada yang lain, kepada bangsa dan tanahair, agama, Tuhan, bahkan
Tuhan itu tidak dipercayai lagi.
Hilang cinta kepada segala yang
patut dicintai, bahkan kadang-kadang
diri sendiri sudah lupa mencintainya, sebab telah ditumpah kepada harta.
Orang yang kaya begini, akan mengalami dua bahaya mengancamnya, pertama penyakit bakhil, kedua penyakit boros dan royal (meng- hamburkan harta),
sombong dan takbur, lupa bahawa manusia sentiasa diancam bahaya yang
mengerikan.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah
bertanya kepada Ali, mengenai pilihannya antara kekayaan dengan ilmu? “Ali dengan jelas memilih ilmu. Baginda
kemudian bertanya lagi “mengapa Ali pilih ilmu?” Ali menjelaskan bahawa jika
kekayaan itu didermakan kepada orang lain, ia berkurangan, tetapi jika ilmu itu
diberi atau diajarkan kepada orang lain, orang itu bertambah ilmunya dan pada
diri anda juga ilmu anda semakin mantap bertambah kuat pula.
Ilmu itu membina manusia lebih
bertamadun dan ia mendekatkan diri kepada Allah. Ilmu itu adalah kedatangan
sesuatu makna kepada diri seseorang(Al Attas). Dengan ilmu, ia membolehkan seseorang
itu lebih tawadhu kerana ia tahu bahawa segala sesuatu itu adalah kepunyaan
Allah s.w.t.. Ilmu merupakan hak gunapakai semata kepada manusia tetapi ilmu
itu adalah hak mutlak kepada Allah.
Ilmu yang diamal semasa hidup di dunia
menemani kita ke dunia akhirat dan Allah akan menempatkan kita di syurga-Nya
bersama-sama orang yang menjadi kekasih Allah. Minikmati kebahagian di dunia harus dengan ilmu;
inginkan kebahagian di akhirat wajar dengan ilmu dan jika kita inginkan
kebahagian di kedua-duanya, dunia dan akhirat juga harus dengan ilmu.
Ilmu itu mengimbangi kekayaan dunia dan
kekayaan akhirat dengan syarat akal dan iman memandu manusia ke jalan yang
diredai Allah s.w.t.. Akal dan iman yang dipimpin oleh ilmu akidah akan
memurnikan muamalat hidup sebagai khalifah Allah. Tetapi jika teka teki
pembangunan kehidupan di dunia dimanipulasikan oleh hawa nafsu manusia maka
agenda pembangunan lebih mengutamakan kepentingan diri yang akan mengheret
manusia menjadi paling miskin di sisi
Allah s.w.t..
Orang yang kaya raya itu perlu
penjagaan, keperluannya kepada penjagaan menyebabkan
dia
miskin. Dia kaya raya perlu berubat kalau sakit. Keperluannya kepada ubat, satu
dari tanda kemiskinannya. Dia takut mati, keperluannya menangis kematian,
adalah tanda dari kemiskinan. Sebab itu, orang yang kaya yang majazi, ialah
orang miskin yang hakiki. Sebaliknya orang miskin majazi adalah kaya yang
hakiki.
Orang yang kaya raya diperhambakan oleh
kekayaannya sebab dia bertungkus lumus menjaga kekayaannya takut jatuh menjadi
miskin. Maka itu ikhtiar menjaga
kekayaannya menjadikannya sebagai seorang yang miskin.Tetapi orang yang
berilmu, ia tidak perlu jaga ilmunya malah ilmunyalah menjaganya agar
kekayaannya menjadi hakiki dalam hidup di dunia sampai ke dunia akhirat.
Apakah perbezaan antara orang yang
banyak harta dengan orang hanya berbaju yang lekat di tubuhnya itu saja? Adakah berbeza demam
yang mereka hidapkan? Tidak….Walaupun orang kaya tidur di tilam tebal dan
berselimut mahal, dan orang miskin tidur
beratapkan langit saja. Kedua-duanya tidak dapat mengurangi penyakit.
Kematian boleh datang menyerang seorang
kaya yang sedang berada di atas singgahsana keemasan, dijaga oleh dayang-dayang
yang ramai, beratus-ratus pengawal yang berdiri di muka pintu. Kematian pun boleh
datang kepada seorang peminta-minta
sehingga dia tersungkur di tepi jalan. Si kaya dikafani orang dengan kain sutera, si miskin dikafani dengan pakaian yang lekat di badannya.
Si kaya dihantar ke kubur oleh
beribu-ribu orang. Si papa dihantar oleh kuli Kotapraja yang memungut mayatnya.
Keduanya sampai ke kuburan, di perhentian besar yang tidak membezakan darjat
orang. Setelah sepuluh atau dua puluh
hari di belakang, hancurlah kafan sutera sebagaimana hancurnya pakaian
yang lekat di badan di papa tadi.
Kalau nyata bahawa harta ta’ dapat
menangkis, menolak demam, ta’dapat menghindarkan maut, nyatalah bahawa
kesusahan yang menimpa orang kaya, serupa juga dengan yang menimpa orang
miskin. Memang mahal pakaian yang dipakai oleh orang-orang yang banyak harta
tetapi sungguhpun mahal, yang dipakinya tidak lebih daripada penutup tubuhnya,
sebagaimana yang dipakai oleh si papa tadi.
Orang kaya terkenal dengan kekayaannya
tetapi orang miskin boleh terkenal dengan usahanya. Kerapkali sejarah
mengatakan bahawa orang masyur, yang telah mendapatkan kedudukan mulia, orang
popular dan mengagumkan atau ahli-ahli ilmu yang besar, ataupun
pengarang-pengarang ternama, ahli syair, ahli seni, timbul dari kalangan
orang-orang fakir dan melarat.
Muhammad s.a.w mengubah dunia yang besar
itu, ketika dua bulan dalam kandungan ibunya, ayahnya meninggal dunia. Ketika dia berumur enam
tahun ibunya meninggal, umur lapan tahun nenek yang mengasuhnya meninggal pula.
Pusaka ayahnya hanya lima ekor unta
saja. Demikian juga daripada nabi-nabi yang sebelumnya. Orang-orang yang besar
datang kemudian pun demikian pula.
Abdul Rahman Dakhil (Fatih) yang
mendirikan Kerajaan Bani Umaiyah di Spanyol, hanya seorang pelarian politik.
Salahuddin al-Ayyubi pembela Paletin, hanya seorang anak seldadu. Ibnu Saad
hanya seorang anak raja terbuang ke rumah Syeikh Mubarak As Sabah di kueit,
Reza Sah Pahlavi, Raja Persia (Iran) dalam usia 30 tahun barulah pandai menulis
dan membaca.
Imam Shafie yang terkenal adalah seorang
anak yatim yang kuat hati hendak menuntut ilmu. Imam Malik, barulah di hari
tuanya mengecap keenakan harta benda, setelah mendapat hadiah banyak dari
raja-raja Bani Abbas.
Abdul Ula Alma’ry, seorang miskin di
negeri Ma’arrah, yang buta sejak kecil yang
terkenal
dengan gelar Abdul Ula(ayah ketinggian) sebab falsafah dan syairnya yang indah.
Kurang senang dengan gelaran Abul Ula, dan lebih suka diberi gelar “Rahainul
Mahbasain” (seorang yang terkurung dalam
dua penjara, penjara kebutaannya dan penjarakemelaratannya.)
Orang-orag besar yang demikian
sedikit sekali tumbuh dari kalangan orang kaya-raya. Meskipun ahli falsafah
mengakui juga bahawa orang-orang yang
banyak harta sanggup menambah ilmu pengetahuan sampai tinggi.
No comments:
Post a Comment