(Disiarkan
pada 31. 8. 2013)
Tidak
ada yang dibanggakan dalam hidup seorang mukmin tanpa merasa syukur terhadap
segala kejayaan yang dikurniakan Allah s.w.t.. Hidup ini adalah semata-mata
bertawakal untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. terhadap ibadah yang kita
laksanakan. Tanpa keredaan-Nya segala ibadah akan menjadi sia-sia sahaja.
Hidup itu untuk apa? Alangkan
murahnya nilai hidup ini, kalau hanya semata-mata terbatas pada kebendaan.
Apalah harganya manusia ini, kalau fikirannya hanya tertuju kepada nasi dan
gulai, roti dan garam. Tak pernah matanya singga kepada bunga yang sedang mekar
atau bintang berkelip di halaman langit.
Orang yang beriman adalah orang
yang bersyukur kerana memiliki perasaan yang mendalam terhadap keindahan alam,
kehidupan dan manusia. Orang yang sering bersiar di taman al-Quran akan dapat
melihat dengan jelas, bagaimana al-Quran cuba menanam ke dalam setiap akal dan
sanuberi orang beriman dengan rasa
keindahan yang terdapat pada setiap juzuk alam. Sama ada dari atas, bawah atau
sekelilingnya: di langit, di bumi, tumbuh-tumbuhan, binatang dan insan.
Allah s.w.t. berfirman tentang
keindahan langit yang bermaksud (terjemahan): “Maka mereka tidak melihat langit yang ada di atas mereka, bagaimana
Kami meninggikan dan menghiasinya, dan langit itu tidak mempunyai retak-retak
sedikitpun.” (Qaaf:6)
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang
(dilangit) dan Kami telah menghiasi perkara itu bagi orang-orang yang
memandangnya.” (al-Hijr:16)
Allah s.w.t. telah berfirman
tentang keindahan bumi serta tumbuh-tumbuhannya yang bermaksud (terjemahan): “Dan kami hamparkan bumi itu, dan Kami
tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata”. (Qaaf:
7)
Untuk
melihat keindahan binatang melalui
ayat-ayat suci al-Quran, kita boleh melihat kepada ayat yang menjelaskan
tentang binatang-binatang yang bermaksud (terjemahan): “Dan kamu memperolehi pandangan yang indah padanya, ketika kamu
membawanya kembali ke kandang dan ketika kamu melepaskannya ke tempat
pengembalaan.” (al-Nahl: 6)
Untuk melihat kecantikan manusia Allah berfirman yang bermaksud(terjemahan):
Dialah yang memberi rupa kepada kamu
dengan sebaik-baik rupa”. (at Taghabun: 3)
Firman Allah s.w.t. lagi yang
bermaksud(terjemahan): “Yang telah
menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh)
mu seimbang, dalam bentuk apa saja yang Dia kehendaki dan Dia menyusun
tubuhmu”. (al-Infithar: 7 – 8).
Setiap orang yang beriman akan
merasa syukur kerana dapat melihat kekuasaan Allah yang mereka cipta itu pada
setiap apa yang dilihatnya di dalam alam yang indah ini. Dia juga akan dapat
melihat keindahan Allah pada setiap keindahan yang dijadikan serta
dibentuk-Nya. Ia melihat padanya: “Perbuatan
Allah yang membuat dengan kukuh tiap-tiap sesuatu”. (al-Naml: 88)
Maksudnya (terjemahan): “Yang memperelokkan segala sesuatu yang Dia
ciptakan”. (al-Sajadah: 7 )
Dengan ini, orang yang beriman
akan merasa syukur dengan keindahan yang terdapat pada setiap juzuk kewujudan
yang berada disekelilingnya; lantaran ia adalah kesan dari keindahan Allah
s.w.t.
Perasaan
ialah garam hidup. Dengan perasaan manusia merenung, mencari ketenangan dalam
pergolakan. Menampak bahagian dalam
sengsara. Menampak jernihnya masa depan dalam keruhnya yang sekarang. Imbangan
nada tinggi melengking dengan nada rendah mengendur, itulah dia muzik dari
kehidupan.
Perasaan, apabila diasuh-diasah,
tajamlah dia untuk mencari yang indah. Sehingga dilihat orang di luar dinding,
disangka orang seksa, padahal bagi orang dalam dinding dirasai nikmat.
Manusia sejak dia dijelmakan
selalu merentangkan tali di antara alam dengan hatinya. Tumbuhlah kehalusan
perasaan itu dengan sederhana pada
mulanya, kerana melihat keindahan langit, kesuburan bumi dan keluasan laut,
warna-warni buluh burung dan mekarnya kembang, matahari terbit dan terbenam.
Tetapi kerana beratnya tekanan hidup,
mencari beras seliter kadang-kadang
kendurlah tali hubungan hati
dengan alam itu atau pudar sama sekali.
Demi apabila keperluan sehari-hari beransur kemakmurannya, mulailah dirasai
bahawa hidup bukanlah semata-mata cari
makan. Hidup bukanlah semata-mata tekun mencari ilmu. Ada yang lebih tinggi
dari makan dan ilmu, iaitu kehalusan perasaan buat menangkap yang indah yang
ada di keliling diri. Bila itu tercapai, inilah “Hidup”.
Allah telah memberi manusia keutamaan
yang menyebabkan dia lebih tinggi daripada makhluk yang lain. Pemberian Allah
itu adalah akal dan fikiran. Bertambah maju kehidupan nya, bertambah maju pula
fikiran. Sedang binatang hanya mempunyai
“instict” saja, sehingga kehidupan binatang tidak ada kemajuan. Maka itu wajarkan
manusia besyukur?
Kehidupan lalat pada zaman sekarang
masih sama saja dengan kehidupan lalat 100,000 tahun yang lalu. Ia membiak di
atas benda-benda yang busuk. Telornya yang diletak pada makhluk yang telah mati dan akan memakan
daging yang telah reput. Lalat suka hinggap di atas benda-benda kotor maka ia
membawa penyakit kepada manusia apabila ia hinggap pada makanan kita.
Fikiran ingin mencari dan mencari lagi; dan mencari lagi. Dan belum
mahu berhenti sebelum bertemu dengan hakikat itu. Dan taraf kemajuan fikiran
manusia itu bersangkutan pula dengan kecerdasan peribadi orang-seorang. Itulah
sebabnya maka ada ahli falsafah dan ahli ilmu
pengetahuan.
Ahli falsafah mempertemukan waktu yang
indah dahulu, yang sekarang dan masa depan. Ahli pengetahuan melihat ruang,
iaitu tempat yang ditentukan oleh benda. Kedua-duanya, ahli falsafah dan ahli
pengetahuan, mengorbankan usia, mempergunakan fikiran itu mencari hakikat dari
yang nyata. Menggali sampai ke seberang yang nampak. Sampai yang tak nampak pun
jadi nampak.
Tak nampak pun dengan mata, nampak jelas
dengan mata hati atau fikiran. Walaupun baru jelas dengan fikiran sendiri dan
belum jelas oleh fikiran orang lain. Atau belum diperbandingkan dengan pendapat
orang lain.
Mengikut pendapat Prof. Dr. HAMKA
berfikir bebas tetapi terbatas. Ahli fikir yang lain mengatakan bahawasanya
meskipun telah ribuan tahun manusia hidup, namun corak yang difikirkan dengan fikiran yang bebas,
ternyata terbatas hanya dalam empat soal: Soal alam, soal
manusia, soal hidup dan soal pencipta dari segalanya.
Mengikut Sayid Jamaluddin
Al-Afghani: “Berfikir yang mendalam, tak dapat tidak akhirnya akan membawa kita ke dalam alam
falsafah. Memang berfalsafah adalah puncak kesempurnaan berfikir, dengan belajar dan menyelidik. Ada
pun nubuwwah (kenabian) dan risalah
(kerasulan) adalah anugerah Illahi yang dilimpah kurniakan-Nya
kepada hamba-Nya yang dipilih-Nya. Nabi maksum dan dituntun oleh wahyu Ilahi.
Adapun ahli hikmat dan ahli falsafah adalah perjuang yang berjuang mencari
hakikat, yang kadang-kadang bertemu, kadang-kadang tidak. Kadang-kadang
tersalah, kadang-kadang benar. Kadang-kadang berhasil, kadang-kadang gagal” .
Jika perasaan itu menjadi garam
hidup manusia maka hidup sebagai hamba Allah yang bersyukur wajar diletakkan
kepada konsep Islam di mana persudaraan yang tidak pernah mengenal kedudukan.
Sama ada sesorang itu ahli falsafah mahupun ahli ilmu pengetahuan, persaudaraan
di dalam Islam merangkumi semua kelompok masyarakat. Tidak terdapat di sana
sekolompok manusia yang terlalu tinggi darjatnya untuk bersaudara dengan orang lain dan tidak terdapat
di sana sekolompok manusia yang terlalu rendah darjatnya untuk bersaudara dengan orang lain.
Pemerintah adalah saudara kepada
yang diperintah dan pemimpin adalah saudara kepada yang dipimpin. Di dalam
sebuah Hadith ada menyebutkan:
“Sebaik-baik pemimpin kamu ialah orang-orang yang kamu sayangi mereka
dan mereka menyayangi kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Sejahat-jahat pemimpin kamu ialah orang-orang yang kamu
bencikan mereka dan mereka membenci kamu, kamu melaknat mereka dan mereka
melaknat kamu” (Diriwayat oleh Muslim dari ‘Auf Ign Malik.)
Tuan kepada hamba adalah saudara
kepada hambanya sekalipun pada waktu-waktu
tertentu hamba diwajibkan mematuhi tuannya. Di dalam sebuah Hadith
shahih ada menyebutkan:
“Para pembantumu adalah saudara-saudara kamu. Allah telah menjadikan
mereka berada di bawah kekuasaanmu, jika Allah mahu maka Dia akan menjadikan
kamu berbalik berada di bawah kekuasaan
mereka, maka barangsiapa yang saudaranya berada di bawah kekuasaannya maka
hendaklah memberi makanan kepadanya sebagaimana ia makan, memberikannya pakaian sebagaimana ia
berpakaian, jangan kamu memaksa mereka untuk melakukan pekerjaan yang mereka
tidak mampu lakukannya, dan memang kamu terpaksa memaksa mereka juga, maka
bantulah mereka”. (Diriwayatkan oleh Muslim dari ‘Auf Ibn Malik).
Orang-orang yang kaya dan miskin,
kaum buruh dan para majikan, tuan-tuan
tanah dan para pekerjanya, semua mereka adalah
saudara kepada yang lain. Tiada sebab untuk berlakunya
krisis sosial atau kecemburuan antara kelas sosial.
Bahkan tidak akan ada kelas-kelas sosial
di dalam masyarakat Islam seperti mana yang sering berlaku di kalangan
masyarakat Barat di zaman-zaman pertengan yang dikenali sebagai kelas menengah
terpelajar, kelas penunggang kuda mewah,
golongan pembesar agama dan sebagainya. Kelas-kelas sosial ini diwarisi secara
turun-temurun menurut nilai-nilai, budaya dan hukum berkuasa pada masa itu.
Di dalam Islam terdapat ahli agama.
Tetapi mereka bukanlah satu kelas sosial yang mewarisi tugas ini. Sebaliknya ia
adalah tugas yang terbuka kepada sesiapa
sahaja yang berkelayakan dari segi ilmu dan pengajian. Status ilmu
bukanlah seperti status kependetaan sepertimana biarawan dan
pembesar-pembesar agama di dalam agama-agama lain. Sebaliknya ia adalah satu
tugas mengajar, mendakwa dan memberi fatwa. Mereka adalah ulama bukanlah pendeta.
Muliakan hidup mu sebagai hamba
Allah yang bersyukur! Orang yang
bersyukur semestinya memahami kedudukan hidupnya sebagai mukmin yang beriman
dan bertakwa kepada Allah s.w.t., serta berkewajipan melaksanakan ibadah solat
lima waktu sehari semalan secara intikamah.
Tatkala Rasulullah s.a.w. akan menutup
mata, walaupun jasmaninya menderita sakit, masih dipaksa-paksakannya naik
mimbar di masjid Madinah, memberikan nasihatnya yang terakhir kepada umatnya.
Di antara nasihat yang terpenting itu,
dan semuanya penting, diperingatkannya benar agar sembahyang lima waktu jangan ditinggalkan, jangan disia-siakan. Baginda cemas kalau-kalau
setelah dia mati, sembahyang itulah yang lebih dahulu diabaikan.
Sembahyang pada zaman moden ini kurang
mementing peruntukan masa melaksanakan ibadah solat. Kita hidup dalam
masyarakat yang majmuk yang mempunyai kepecayaan yang berbeza kadang-kadang
gejala timbul dari mulut orang-orang yang penganut agama-agama lain,
hahawasanya sembahyang lima waktu itu
sangat menghalang pekerjaan. “Sebab itu, kata mereka “Sembahyang menghalangi
kemajuan.”
Setelah kita mengalami gelora kesibukan
zaman yang dahsyat ini, mengalami segala sesuatu mesti serba cepat, yang
dinamakan zaman mesin, zaman atom dan zaman sputnik, terasalah oleh kita,
sehingga menjadi keyakinan hidup, bahawa sembahyang tidak boleh dilalaikan.
Hanya sembahyang yang dapat mententeramkan jiwa dalam arus kesebukan ini.
No comments:
Post a Comment