(Disiarkan pada 8. 8. 2015)
Ilmu akhlak adalah membahaskan
tentang pengertian baik buruk, serta menerangkan apa yang patut manusia lakukan
dalam hubungan sesama mereka. Ia juga menerangkan tujuan yang perlu dicapai
oleh mereka dalam tingkahlaku mereka di samping menunjuk jalan tentang apa yang
perlu untuk sesuatu pekerjaan.
Tidak diragukan lagi bahawa
akhlak ialah asas utama untuk memelihara hakikat kewu- judan bangsa-bangsa.
Dengan sebab itu kita lihat para pemyelidik dan ahli-ahli falsafah bersetuju
bahawa akhlak itu wajib ada pada seseorang demi untuk kebajikan dirinya sendiri dan masyarakat
seluruhnya. Kalaulah individu dapat
dirosakkan oleh perbuatannya yang dusta, dengki, jahat dan tipu maka demikian
juga masyarakat menjadi rosak dengan merebak nya salah satu dari sifat-sifat tersebut
dalam masyarakat.
Dengan sebab itulah ahli-ahli
falsafah dan ahli-ahli perundangan, dalam memajukan masyarakat manusia, pertama
sekali menyeruh kepada akhlak yang mulia sebab akhlak yang mulia itu menjadi
tiang pertama dalam pembinaan masyarakat yang sejahtera.
Agama yang dibawa oleh nabi-nabi
menggalakkan manusia supaya berakhlak mulia. Al-Qur’an juga sentiasa menyeruh
umat Islam supaya berakhlak dengan akhlak yang mulia kerana tingkah laku
demikian akan menjamin kejayaan di akhirat.
Pembangunan sosial merupakan
agenda terpenting dalam membina tamadun. Majunya masyarakat satu-satu bangsa
wajar berasaskan kepada akhlak yang mulia. Elemen-elemen yang ada dalam diri
seorang individu yang dikawal oleh akhlak yang mulia sentiasa melahir kan
suasana ukhuwah kemanusiaan dan kasih sayang sesama mereka, kelak
mendekatkannya kepada kasih sayang Allah SWT yang Maha Pemberi dan Maha
Pengasihani. Elemen demikian melahirkan solidaritas sosial yang menjadi teras
dalam pembangunan ummah.
Adalah menghairankan bahawa
musuh-musuh Islam cuba merosakkan Islam dengan memperkaburkan perkara-perkara
yang jelas. Antaranya seperti yang terdapat dalam buku “Perbincangan Tentang Agama yang benar.” Dalam buku ini Islam telah
dilimparkan dengan sifat-sifat yang keji serta dianggap bahawa Islam tidak
mempunyai “akhlak”.
Tuduhan ini sama sekali tidak
mempunyai asas. Ianya dapat ditolak begitu sahaja dengan ayat-ayat al-Qur’an.
Tetapi sebelum kita membentangkan asas-asas akhlak al-Qur’an, kita cuba bawakan
contoh-contoh kenyataan/ realiti kepada mereka. Umpamanya seperti yang
dikatakan oleh Dr. Gostaph Lobon, seorang penulis Peranchis di dalam bukunya:”Tamaddun Arab”, bahawa: “Asas-asas
Akhlak dalam Al-Qur’an sangat tinggi dan mengatasi semua akhlak agama lain!
Pengiktirafan Dr. Gostaph Lobon
tentang al-Qur’an ini mempunyai nilai ilmiah. Ia merupakan pengiktirafan kebenaran.
Pengiktirafan itu dibuat sesudah ia meneliti akhlak al-Qur’an. Sememangnya Dr.
Gostaph Lobon adalah seorang yang mengkaji agama-agama dan dia juga pakar dalam
ilmu kemasyarakatan. Jadi, kerana pengiktirafannya dalam bidang ini dibuat maka
pengiktirafannya itu adalah mempunyai nilai.
Tentang asas-asas akhlak
al-Qur’an ia mendahulukan pembentangan
tentang sifat-sifat yang baik yang digalakkan kemudian dituruti dengan
sifat-sifat keji. Tujuannya ialah untuk membimbing saudara kita sesama manusia
ke arah ajaran-ajaran yang betul yang akan memberi kebahagian kepada mereka.
Sifat-sifat yang baik disuruh
oleh Al-Qur’an ialah sifat-sifat manusia sebenar yang seluruh ahli-ahli
falsafah dan tokoh-tokoh masyarakat bersetuju dengannya. Sifat itu jika
diamalkan oleh manusia nescaya mereka memperolehi kebaikan yang besar di dunia
yang bergolak ini.
Sifat keji yang ditegah oleh Islam ialah sifat-sifat yang boleh membawa
kepada pergaduhan dan permusuhan di kalangan masyarakat manusia. Adanya sifat
itu tidak diragukan lagi akan menimpakan
kemudaratan kepada manusia.
Manusia melakukan sesuatu dalam
hidup ini sama ada kebaikan ataupun keburukan adalah disebabkan oleh dorongan
dari dalam atau pengaruh dari luar.
Antara tujuan agama yang
terpenting ialah mengawasi manusia dari
melakukan kejahatan. Cara mengawasinya ialah dengan memberi amaran,
menyatakan tentang bahaya dan menyeru manusia supaya menurut rencana yang telah
ditetapkan oleh Allah. Jadi langkah “pemulihan” (al-Islah) adalah menjadi sebab
paling utama ke arah peningkatan akhlak, memperbaiki keadaan manusia serta
memperkenalkan kebahagian di kalangan manusia itu.
Jika manusia tidak mempunyai kepimpinan hendak meneguhkan pendirian atau
(istiqamah) maka ia akan lemah untuk menerima kebaikan dan sesuatu objektif
yang hendak dicapainya akan mudah terjerumus ke dalam dosa. Dengan sebab ini
kita dapati Islam sangat mementingkan istiqamah dan menyuruh manusia supaya
mempunyai sifat itu. Cara yang digunakan adalah menarik dan memberi kesan. Ini
kerana suruhan atau ajakan itu disertakan dengan janji pahala di dunia dan di akhirat.
Firman Allah surah Fussilat ayat
41: 30 –31 yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan “Tuhan kami ialah Allah”
kemudian mereka berpendirian tetap, para malaikat akan turun kepada mereka
(seraya berkata): “Janganlah kamu takut dan jangan berdukacita. Dan sambutlah
berita gembira mengenai syurga yang dijanjikan kepada kamu. Kami (Allah)
menjadi pelindung kamu di dalam kehidupan dunia dan akhirat, dan kamu mendapat
di sana apa yang menjadi keinginan nafsumu, dan kamu mendapat di sana apa yang
kamu minta.”
Allah menerangkan, bahawa orang-orang
yang beriman itu sifatnya selalu berikrar dengan mengucap (Tuhan kami ialah
Allah). Mereka mengaku bertuhankan dan mengesakan Nya – tidak menyekutukan-Nya
dengan yang lain. Apabila ikrar itu
mereka ucapkan, kemudian dengan serta-merta mereka beristiqamah yakni
menetapkan pendirian mereka dengan berdiri tegap di atas keimanan, mereka
tidak berganjak walau setapak untuk
mening- galkan keimanan, termasuk di sini segala perkara Ibadat dan iktikad,
mereka memegangnya teguh-teguh
Beristiqamah itu, ialah sentiasa berlaku
taat di dalam iktikad, perkataan dan perbuatan. Para Malaikat membawa
kegembiraan dari sisi Allah, yang diinginkan oleh orang-orang Mukmin tersebut
dari perkara-perkara yang mendatangkan manfaat, atau menolak muderat, ataupun
yang boleh menghilangkan kedukaan. Yang mana semua itu ada kena-mengena dengan
urusan keduniaan dan keagamaan.
Malaikat juga akan mengatakan:
Bergembiralah kamu nanti kerana memperolehi syurga yang telah dijanjikan oleh
Allah kepada kamu menerusi lidah para rasul semasa di dunia dahulu. Pasti kamu
menjadi penghuninya di sana untuk selama-lamanya dengan bersenang-lenang
merasakan nikmat-nimat yang abadi.
Allah berikan kegembiraan yang paling
besar dari segala kegembiraan – yang maksudnya: Kamilah Tuhan yang menjadi
pelindung. Yakni penolong, untuk membantu kamu dalam urusan keduniaan. Kami
tunjukkan kamu perkara yang hak dan kebenaran. Kami pimpin kamu ke arah yang
mendatangkan keuntungan dan kebaikan dalam urusan keduniaan. Dan kami bekal
bersama kamu pula di akhirat.
Di dalam syurga itu kamu dapati segala
macam nikmat yang diingini oleh nafsu manusia dari segala macam kelezatan,
kemewahan dan keseronokan. Tidak ada sesuatu yang kamu pinta melainkan sentiasa
ada tersedia, dan dengan mudah kamu mendapatkannya.
Semuanya itu merupakan pahala dan
ganjaran yang diturunkan oleh Allah sebagai balasan dan penghormatan dari Tuhan
yang mengampuni segala dosa kamu, dan penyayang tidak akan mengenakan seksa
sebaik-sebaik sahaja kamu bertaubat kepada-Nya,
Allah juga menjanjikan kepada mereka
dengan firman-Nya dalam al-Qur’an surah Al-Ahqaf ayat 46:13 yang bermaksud:
“Sesungguhnya
orang-orang yang mengatakan “Tuhan kami ialah Allah”, kemudian
mereka tetap
istiqamah, maka mereka tiada didatangi ketakutan dan tidak pula berdukacita.”
Keadaan orang-orang Mukmin, iaitu
yang melengkapkan pendiriannya dengan keimanan, mentauhidkan Allah dan beristiqamah
yakni berpendirian tetap di dalam menjalankan syariat Allah – tidak bercampur
syirik dan tidak menyalahi perintah dan tegahan Allah, maka Allah jauhkan
mereka dari rasa takut melihat kegemparan kiamat di akhirat, dan tidak
merasakan sedih dan berduka atas apa yang ditinggalkan di dunia.
Seorang lelaki telah datang
kepada Rasulullah saw dan menyatakan kepada baginda “Berilah nasihat kepada
saya wahi Rasulullah”, Maka Rasulullah menjawab dengan satu ayat yang pendik
lagi menarik: “Katakanlah, saya beriman
dengan Allah kemudian saya istiqama”.
Membaiki jiwa atau islah an-nafs adalah sesuai dengan makna istiqamah, kerana jika
seseorang itu sentiasa berada dalam kejahatan ia akan mengakibatkan keburukan
kepada seseorang atau kepada masyarakat. Dengan sebab itu Allah menjanjikan
kepada orang-orang yang memperbaiki dirinya dengan janji mendapat keredaan dan
keampunan. Firman Allah surah Al-Ma’idah ayat 5:39 yang bermaksud:
“Maka siapa kembali daripada perbuatannya yang aniaya (telah bertaubat)dan
berbuat kebaikan, pasti Allah akan menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah itu
Pengampun lagi Penyayang.”
Orang yang tadinya telah mencuri,
kemudian bertaubat tidak mahu mengulangi lagi perbuatannya yang aniyaya itu,
dan disertakan pula dengan berbuat amal kebajikan, sesungguhnya taubatnya itu
diterima oleh Allah dan akan disedia pula, kerana Allah itu bersifat Pengampun
lagi penyayang.
Adapun hukum bertaubat tersebut
diterima oleh Allah dan hukuman potong tangan itu tidak pula gugur kerana itu
adalah hak Allah. Begitu pula barang curian itu wajiblah dikembalikan kepada
pemiliknya kerana barang itu hak anak Adam. Demikianlah pendapat kebanyakan para ulama.
Membersihkan jiwa juga selari
dengan istiqamah. Pengertian membersih jiwa adalah menyucikannya dari
kekotoran, menjauhkan dari kekurangan, meletakkan jiwa pada tempat nya serta
meninggikan nilainya supaya mendapat keredaan Allah dan dimuliakan oleh
manusia. Sesungguhnya al-Qur’an memberi galakan supaya membersikan jiwa dengan
menjanjikan kejayaan kepada orang-orang yang berbuat demikian. Firman Allah
dalam al-Qur’an surah Al-A’la ayat 87:14 yang bermaksud:
“Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan
beriman).”
Orang yang beruntung dengan
mendapat kejayaan ialah orang yang telah dapat membersihkan jiwanya dari
kekufuran dengan adanya iman serta tulus ikhlas di dalam segala amalannya, yang
semata-mata dipersembahkan kepada Allah.
Firman Allah lagi surah As-Syams
ayat 91:9 yang bermaksud:
“Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu.”
Setelah Tuhan memberikan ilham
dan petunjuk, mana jalan yang salah dan mana jalan yang takwa, terserahlah
kepada manusia itu sendiri, mana yang akan ditempuhnya, sebab dia diberi Allah
akal budi. Maka bahagialah orang-orang yang membersihkan jiwanya atau dirinya,
gabungan di antara jasmani dan rohaninya. Jasmani dibersihkan dari hadas dan
najis, hadas besar atau kecil baik najis ringan atau berat. Dan jiwanya
dibersihkanya daripada penyakit-penyakit yang mengancam kemurniannya. Penyakit
paling berbahaya bagi jiwa ialah mempersekutukan Tuhan dengan yang lain,
mendustakan kebenaran yang dibawa oleh rasul, atau bersifat hasad dengki kepada
sesama manusia, benci, dendam, sombong, angkuh dan lain-lain.
Firman Allah
surah Fatir ayat 35: 18 yang bermaksud:
“......Dan barang siapa yang membersihkan diri mereka sesungguhnya ia
membersih kan diri untuk kebaikan dirinya sendiri dan kepada Allahlah
kembalinya.”
Istiqamah membersih dan
memperbaiki jiwa merupakan sifat-sifat yang membuka
harapan
kepada orang-orang yang banyak membuat dosa untuk mereka menukarkan cara hidup
yang hina itu kepada cara hidup yang lebih baik. Sifat-sifat ini juga dapat menghapus
kan sifat putus asa yang tidak berfaedah
itu.
Untuk melahirkan ukhuwah dan
solidaritas sosial sebagai tulang belakang pembangu nan ummah, modelnya ialah akhlak
yang mulia dan mempunyai hati yang bersih dan membersihkan jiwanya secara
istiqamah. Model insan yang bertakwa kepada Allah ialah beriman kepada Allah kemudian istiqamah dalam ibadatnya
Model pembangunan manusia yang kita
kehendaki dalam hidup bertamadun ialah melahirkan insan yang berakhlak mulia,
mempunyai hati yang bersih serta sentiasa bertakwa kepada Allah. Segala sinario
berkenaan wajar diperolehi secara istiqamah dalam kelangsu- ngan hidup di dunia
yang fana ini.
No comments:
Post a Comment