(Disiarkan pada
15. 8. 2015)
Hidup bermasyarakat seharusnya diserikan dengan budaya tolong
monolong antara sesama. Manusia hidup di dunia dikategorikan sebagai makhluk bersosiai
kerana mengamal kan budaya dalam hidup sebagai pemberi dan penerima atau dalam
bahasa Inggerisnya, “Give and take.” Orang yang memberi itu sewajarnyalah
meletakkan tangannya di bahagian atas
dan orang yang menerima tangannya
adalah diletakkan di bahagian bawah. Pepatah Melayu mengatakan “Tangan yang di
atas adalah lebih baik berbanding tangan yang di bawah”.
Tangan yang di atas dianalogikan sebagai
orang yang berkemampuan untuk membantu orang lain yang kurang mampu. Rezeki
yang Allah berikan kepadanya dibahagikan kepada orang yang perlu pertolongan.
Budaya demikian akan menghidupkan serta merapatkan kasih sayang bermasyarakat dan
kelak menjadi nadi pembangunan ummah.
Manusia diwujudkan Allah SWT
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku dan setiap kita wajar berkenal-kenalan antara
satu sama lain. Walaubagaimana pun dalam pandangan Allah SWT bahawa orang yang
termulia di antara kita si sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Firman
Allah surah Al-Hujerat ayat 49:13 yang
bermaksud:
“Hai
manusia sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki-laki dan perempuan (ibu dan
bapa), dan kami jadi kamu berbangsa-bangsa (bermacam-macam umat), dan
bersuku-suku, supaya kamu
berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di
sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Sungguh Allah Maha Mengetahui lagi
Maha mengetahui.”
“Orang
bertakwa adalah mereka yang takut kepada Allah maka segala perintah-Nya diamal,
dilaksanakan serta diterjemahkan sebagai pembangunan dalam kehidupan di dunia Segala
tegahan-Nya yang mengundang kemuderatan dan kedosaan kepada kehidupaan, dijauhi
dan tidak diamalkan sebagai cara hidup.
Ibadat memberi pertolongan kepada orang
yang berwajib merupakan amalan orang yang mempunyai hati yang mulia dalam
pandangan Allah SWT. Membatu orang lain adalah cerminan kepada ketakwaan kepada
Zat yang Maha Pemurah dan Maha Pemberi Rezeki. Ia juga akan melahirkan ukhuwah
dan kasih sayang antara sesama insan. Jika Allah sayangkan hamba-Nya yang bertakwa
dan berhati mulia maka adalah wajar kita juga sebagai hamba-Nya menyerikan hidup kita dengan membudayakan
cara hidup yang melahirkan tamadun kehidupan.
Perkataan takwa bagaimana pun terbitan
dari tiga komponen perkataan yang melambangkan keimanan kepada Allah SWT.
Perkataan pertama dari kata takwa ialah ‘ta’ yang melambangkan sifat tawadhu.
Orang yang sentiasa bersifat tawadhu ialah hatinya mulia dan sentiasa merasa
rendah diri terhadap orang lain kerana tidak ada yang dibanggakan dalam hidup
ini kerana segalanya adalah pemberian dari Allah SWT. lewat usaha tawakal kita
kerana Allah.
Tawadhu
membawa makna tidak mahu dipuji, sentiasa rendah diri, tidak angkoh
dan sombong dan mempunyai sikap
kefahaman mental. Pemimpin yang berwibawa
adalah golongan manusia yang tawadhu.
Syadina Abu Bakar, setelah dipilih
oleh rakyatnya sebagai pemimpin berkata:
“Saya telah dipilih oleh kamu untuk
memimpin tuan-tuan. Kalau saya benar bantu saya tetapi kalau saya lari
dari kebenaran tegur saya.” Inilah contoh orang yang bersikap tawadhu. Dia
tidak meloncat sombong setelah dipilih malah kalau boleh dia menolak perlantikan itu tetapi oleh kerana kecintaannya kepada rakyat
yang inginkan kepimpinan yang berwibawa maka ia menerima dengan harapan agar
rakyat berganding bahu membantunya dalam melaksanakan pembangunan. Maka dengan
hati yang ikhlas dan redha, ia menerima jawatan itu dan bersedia menerima kritikan
dari rakyat yang dipimpinnya.
Komponen kedua dari perkataan takwa
ialah “kof” dari perkataan Qanaah yang membawa makna merasa cukup dengan apa
yang Allah telah redhai kepadanya. Sifat memadai sekadar apa yang ada tanpa
tamak dan haloba. Misalan seorang pemimpin berkata kalau rakyat saya lapar
(miskin), biarlah saya jadi orang yang pertama merasa kelaparan; tetapi kalau rakyat saya kenyang (kaya) biarlah saya
orang terakhir merasa kenyang. Budaya
kepimpinannya memberi keutamaan kepada rakyat terlebih dahulu.
Komponan perkataan yang ketiga dalam
kata takwa ialah “wau” terbitan dari perkataan warak yang bermaksud terpilihara
baik yang subahat lebih-lebih lagi yang haram. Tidak sama sekali mendekati korupsi.
Almarhum Tuan Haji Muda, seorang ulamak dari Pakistan yang telah menetap di
kampung Bakiang Lahad Datu, Sabah tidak sama sekali menyentuh barang yang bukan
kepunyaannya secara mutlak.
Rumahnya berhampiran dengan kebun
jirannya yang mempunyai tanaman kelapa seperti
juga halnya dengan kebun tuan Haji sendiri. Buah kelapa tua kepunyaan jirannya yang
jatuh ke tanah kemudian melantun ke kawasannya akan diperiksanya bersama kelapa
tuanya sendiri dengan mendengar bunyi air kelapa apabila digoncangnya. Apabila
ia mengenalinya bahawa kelapa berkenaan bukan kepunyaannya maka dia mengembalikan
kelapa berkenaan kepada kebun jirannya sebelah.
Pemimpin yang mengamalkan rasuah
dalam pentadbiran negara, macamanapun dia menyembunyikan amalan yang terkutuk
itu lambat laun Allah akan menjelaskan kepada rakyatnya; seperti pepatah Melayu
mengatakan: “Sepandai-pandai tupai melompat ada kalanya juga ia terjatuh ke
tanah”.
Mereka yang mendekati amalan
rasuah hidupnya tidak akan dimudahkan Allah SWT. Nafkah hidup yang diperolehi
dari amalan rasuah akan melahirkan zuriat yang sentiasa berfikiran serung dan
sentiasa membudayakan hidup dengan kepentingan diri lebih diutamakan daripada
kepentingan orang awam.
Amalan rasuah sering berlaku kepada mereka
yang mengikuti sebut harga dalam setiap projek kerajaan yang dibuka iklannya
kepada orang ramai untuk mengikuti sistem sebut harga. Maka itu kepentingan
sebut harga tidak lagi dijadikan sebagai medan pertaruhan harga kerana budaya
bawah meja pasti berlaku!
Siapa makan lada maka dialah akan merasa
pedasnya! Orang yang mengamal rasuah kedua-dua pihak terlibat sama iaitu yang
memberi rasuah mahupun yang menerima rasuah sama-sama dikategorikan sebagai
rasuah. Sistem pentadbiran sedemikian rupa orang awam mungkin tidak
mengetahuinya tetapi Allah yang Maha
Berkuasa dan Maha Mengetahui amalan manusia yang berkepentingan diri. Ingat,
akibatnya dalam budaya rasuah tidak berlaku serta merta tetapi lambat laun ia
akan terkena akibatnya juga.
Kalau dalam hidup di dunia ia terlepas
dari ganjaran rasuah pasti di akhirat kelak akan menemuinya. Walaubagai mana
pun ganjaran yang amat getir sekali dari amalan rasuah ialah apabila ia mengena
kepada keturunannya. Mereka yang menjadi mangsa akibat amalan orang tuanya yang
terkutuk tidak ada penghujungnya. Ia merebak turun temurun dalam generasi
kehidupan manusia.
Dalam suasana pembangunan rohani
tidak dijadikan lagi keutamaan dalam hidup. Budaya rasuah ini akan berjalan
terus dari genarasi ke generasi sama ada di pihak pemimpin atau orang awam
turut sama terlibat kerana anak yang dibesarkan dengan hasil rasuah akan
membentuk jiwa serta akalnya dengan zat rasuah.
Akibat dari malapetaka
pembangunan sosial demikian halnya maka tidak hairanlah Allah jatuhkan berbagai
ujian dalam pembangunan masyarakat seperti keruntuhan moral anak-anak remaja
kerana akhlak mereka bercelaru dengan pembangunan dunia dengan pembangunan
akhirat.
Anak-anak gadis yang masih menuntut ilmu
di sekolah sering dipaparkan di dada-dada akhbar kerana melahirkan anak tanpa
bapa yang sah. Pembunuhan anak yang baru lahir oleh ibunya kerana mengelakkan
diketahui oleh masyarakat umum. Yang sedih sekali ialah kebanyakan mereka yang
terlibat dalam kanca kemerosotan kuderat kewanaitaan ini
ialah
pelajar-pelajar Islam dari institute pengajian tinggi.
Tangan di atas adalah lebih mulia
daripada tangan di bawah dengan syarat tangan di atas itu tidak memberi bantuan
dari hasil kerja-kerja rasuah. Jika demikainlah berlaku dalam pembangunan ummah
maka tunggu sahajalah akibatnya akan melanda kepada pembangunan kehidupan.
Kehidupan yang dilalui oleh baginda
Rasul Nabi Muhammad SAW wajar dicontohi kerana akhlak baginda adalah al-Qur’an.
Beliau terjemahkan isi al-Qur’an itu dalam dirinya dan mengamalkannya dalam
kelangsungan hidup di dunia. Beliau adalah pemimpin negara yang terunggul
tetapi tidak pernah kekayaan menginap dalam rumahnya. Apabila ia tidur
bertikarkan daun kurmah sehingga berbekas di pipinya kerana tidak punya alas
yang lembut seperti sewajarnya.
Pernah pada suatu ketika apabila baginda
Rasul Nabi Muhammad SAW pergi menziarah sahabatnya kemudian dihidangnya secawan
kopi dengan tiga keping roti. Ia memakan roti itu kemudian baginda mengeluarkan
air mata. Setelah ditanya oleh sahabat mengapa baginda menangis? Lalu baginda
menjawab bahawa ia mengingati anak dan isterinya di rumah sudah tiga hari tidak
menyentuh makanan. Baginda meminta izin kepada tuan rumah untuk membawa dua
keping roti yang tinggal itu diberi kepada anak dan isteri. Maka sahabat dengan
penuh ikhlas mengizinkannya.
Seorang pemimpin negara yang membawa
agama Islam diterbiahkan kepada rakyat nya mempunyai kedudukan ekonomi keluarga
yang amat sederhana. Seorang pemimpin negara yang disegani tidak mengambil
kesempatan untuk mengaut kekayaan negara yang dipimpinnya. Malah beliau lebih
seronok hidup dalam keadaan yang amat sederhana daripada hidup mewah seperti halnya
Malik bin Dinar dan sesetengah pemimpin dunia di zaman sekarang!
Walaubagaimana pun ulamak Malik bin Dinar disedarkan oleh Allah melalui
mimpi nya bahawa dia dilimparkan ke neraka. Akibat dari mimpi yang dialaminya
itu badannya berkelopak seperti terkena api. Pengajaran dari mimpinya
menyedarkannya bahawa kemewahan dunia tidak membawa kebahagian hidup di akhirat
nanti. Maka hidupnya Malik bin Dinar diubahnya dari insan yang serba serbi
kekayaannya kepada menjadi pendakwa ke seluruh dunia dan meninggalkan kekayaannya di dunia yang berupa
sementara itu.
Budaya memberi pertolongan biarlah dalam
suasana ikhlas dan keredhaan hati untuk membantunya. Janganlah budaya membantu
itu mempunyai udang di sebalik batu! Kerana amalan demikian merupakan subahat
yang akan menelurkan amalah rasuah kelak. Jangan menggunakan kesempatan yang
Allah berikan kepada kita. Allah itu Maha Bijaksana dan sentiasa menguji hati orang yang suka
melihat kehidupan yang bersifat duniawi.
Saidina Ali pernah ditanya oleh Nabi
Muhammad saw jika ia ditawarkan untuk memilih antara dua iaitu kekayaan di
dunia atau ilmu pengetahuan. Saidina
Ali memilih ilmu pengetahuan kerana
mengikut Ali, harta kekayaan kita yang menjaganya tetapi ilmu pengetahuan itu
dia(ilmu) yang menjaga kita. Kekayaan itu akan melemahkan iman untuk berbuat
sesuatu yang bertentangan dengan akidah. Tetapi ilmu itu akan memimpin kita ke
jalan yang diredhai Allah SWT.
Kelemahan manusia berpunca kepada kelemahan
iman dan ketakwaan kepada Allah SWT. Apabila berhadapan dengan kemewahan dunia
imannya goyah maka persepsi pemba- ngunan kehidupan di dunia menjadi taruhannya.
Kemewahan dunia sebenarnya adalah kepunyaan Allah SWT yang diberi kepada
manusia untuk ditadbirkan sebagai aset pembangunan manusia di bawah
kepimpinannya.
Dengan adanya kemewahan dunia wajar
difahami sebagai pemberian dari Allah SWT. maka di situlah kita kiblatkan
pemikiran demi melahirkan keimana dan
ketakwaan kepada Zat yang Maha Pencipta. Masalah utama dalam memimpin diri untuk
menyelenggarakan kekayaan dunia ialah iman kepada Allah yang Maha Pencipta itu.
Mengambil satu contoh apabila Nabi
Ibahim mentarbiahkan Raja Namrud, pemimpin
kaum
Nabi Ibrahim yang tersesat itu menyembah patung-patung buatan mereka sebagai
Tuhan mereka. Nabi Ibrahim mengajak Raja Namrud untuk menyembah Tuhan yang satu
yang berkuasa terhadap menghidupkan dan mematikan manusia.
Raja Namrud berkata bahawa ia juga berkuasa
seperti Allah, apabila seorang rakyat nya yang didapati telah melakukan
kesalahan yang besar dan pasti dihukum
mati! Tetapi jika saya (Namrud) mengampunkan kesalahannya maka saya juga boleh
menghidupkannya dengan tidak melakukan hukum bunuh. Inilah pemikiran orang yang
bercelaru dengan falsafah kemewahan dunia dan membelakangi Allah Zat yang Maha
berkuasa.
Hidup di alam dunia semestinya penuh
dengan onak dan duri. Musuh utama manusia ialah syaitan dan iblis kerana
gara-gara manusia (Adam) makhluk berkenaan disingkir dari hidup bahagia di
syurga. Walaubagaimana pun adanya Al-Qur’an sebagai dokumen wahyu Allah yang
memimpin manusia ke jalan yang diredhai Allah, maka ibadat kita dapat
dilaksanakan dengan mudah dan selamat. Insya-Allah!
No comments:
Post a Comment