Sunday, January 27, 2013

HUBUNGAN KITA DENGAN MAKHLUK ALLAH YANG LAIN


(Disiarkan pada 26. Jan 2013)
Mengikut kamus Bahasa Melayu yang ditulis oleh Arbak Osman, makhluk bermakna segala benda bernyawa yang dijadikan  oleh Tuhan seperti manusia, binatang, haiwan dan tumbuhan-tumbuhan. Setiap makhluk yang ada di muka bumi ini akan mati juga kesudahannya. Dalam semua jenis makhluk yang hidup di permukaan bumi ini, manusia merupakan makhluk intelek yang berupaya mengendalikan kawalan diri dalam aktiviti seharian. Mereka mempunyai persedia an semulajadi untuk menerima ilmu dan tanggungjawab moral (Surah al-Baqurah 2:31 ).
                Dalam ayat 30 – 36 surah al-Baqarah, Tuhan memberi ingat  kepada Rasul-Nya, iaitu Muhammad tentang cerita  bagimana asal mulanya bapa kita Adam a.s. itu dijadikan oleh Allah iaitu apabila Allah hendak menjadikan jenis manusia sebagai khalifah-Nya.
Allah memberi tahu kepada malaikat-malaikat-Nya: Bahawa Dia (Allah) melantik seorang khalifah yang akan duduk  di bumi melaksanakan hukum-hukum-Nya  iaitu Nabi Adam a.s., maka malaikat-malaikat itu membuat bantahan dengan mengatakan bahawa Allah tidak patut menjadikan orang yang menduduki bumi itu bangsa pembinasa dan menumpahkan darah, seperti yang pernah berlaku kepada bangsa jin yang dahulunya tinggal di bumi dan membuat kebinasaan dan derhaka.
                Para malaikat mengatakan bahawa merekalah yang amat sesuai untuk tugas itu kerana mereka adalah makhluk yang taat dan sentiasa mengucap tasbih memuji dan mensucikan Tuhan. Maka merekalah yang layak  tinggal di bumi.
                Allah menjawab: Aku lebih mengetahui apa-apa yang tidak kamu ketahui. Allah tahu hikmat dan tujuan menjadikan manusia, kerana ada yang taat dan ada yang derhaka, masing-masing kelak akan diberi balasannya.
                Setelah Adam dijadikan Tuhan, lalu diajarkan-Nya  berkata-kata dengan menggunakan beberapa bahasa. Dengan bahasa itu diajar-Nya  segala nama benda, sehingga hatinya  penuh berisi pengetahuan.
                Sampailah masanya Tuhan menempelak malaikat, yang dahulunya memperkecilkan Adam dengan anggapan merekalah yang lebih mulia, lebih layak berjawatan khalifah. Tuhan mendatangkan segala macam barang-barang di hadapan malaikat untuk menamakan nama tiap-tiap satu barang tersebut. Mereka sudah tentu tidak tahu  apa nama barang  itu, kerana Tuhan tiada mengajarkannya. Bila datang giliran Adam ditanya  apa nama barang-barang  itu, dengan mudah  ia menyebutkannya satu persatu.
                Malaikat itu pun semuanya tunduk kepada Adam, mengakui akan kelebihannya, bahawa Adam lebih mulia dari mereka, kerana ternyata Adam lebih ilmunya. Kecuali iblis sahaja tiada mahu  tunduk kepada Adam, pantang  ia kerendahan, enggan menerima kekalahan, tumbuh rasa bongkaknya, timbul perasaan melawan Tuhan. Oleh Tuhan iblis itu dihalau sehingga terjauh ia dari rahmat-Nya, dan jadilah ia orang yang kafir.
                Kemudian Tuhan menyuruh  Adam bersama isterinya tinggal di syurga, dan disuruh menikmati isi syurga itu dengan makan minum sepuas-puasnya, tetapi “awas!” Tuhan memperingatkan bermaksud: Jangan mendekati pohon ini – apa lagi memakan buahnya (buah khuldi), kelak kamu akan teraniaya.
                Iblis dengan anak cucunya  syaitan  yang telah terusir dari rahmat Tuhan , tidak putus  dendam kesumatnya terhadap Adam dan Hawa , dua sejoli yang sedang bersenang-lenang di dalam syurga. Berikhtiarlah ia dengan sedaya upaya  untuk menggoda keduanya.
                Akhirnya  berjaya juga tipu muslihatnya membuat Adam dan isteri Hawa melanggar pantang larang di syurga. Hawa telah memakan buah khuldi  yang dituruti oleh Adam juga memakannya. Dengan melanggar pantang larang itu , terlucutlah mereka dari kebesaran dan
kemewahan yang ada di syurga. Terhalau dengan telanjang bulat  ke dalam dunia. Barulah iblis itu merasa puas kerana sama-sama berputih mata.
Tetapi iblis terus akan menggoda sejak dari Nabi Adam hingga kepada anak cucunya dan terus akan menjerumuskan anak-anak itu ke dalam permusuhan di antara satu dengan  yang lain, sehingga dengan demikian dapatlah bersama-sama dengan mereka kelak menerima seksa Tuhan di dalam neraka.
Adam sedar dengan kesalahannya, timbul kesal dan sesalnya, kerana melanggar larangan Tuhannya. Tetapi sesal kemudian tiada gunaya. Ia pun taubat meminta ampun kepada Tuhan  dengan sepuas-puasnya. Akhirnya Tuhan ampunkan akan kesalahannya. Dengan itu terlaksana lah tujuan Tuhan menjadikan khalifah di bumi (Ahmad Sonhadji Mohamad 1989)
Hubungan manusia dengan makhluk Allah yang ada di bumi ini terbahagi kepada empat kategori iaitu hubungan dengan sesama manusia, hubungan dengan binatang dan haiwan, hubungan dengan tumbuh-tumbuhan, dan hubungan dengan makhluk Tuhan yang hidup di alam ghaib. Hubungan kita dengan makhluk Allah membawa maksud bagaimana manusia memakmurkan alam kehidupan makhluk yang ada di alam nyata dan di alam ghaib.  
Setiap manusia bertanggungjawab untuk memenuhi keperluan kebendaan dan keperluan kerohanian secara yang sewajarnya. Keperluan manusia terhadap kebendaan hanyalah merupakan suatu  keperluan yang bersifat sementara dan ia boleh  dikategorikan sebagai satu kepentingan yang relatif. Ini adalah kerana kehidupan duniawi  bukan menjadi matlamat utama kewujudan manusia.
Firman Allah surah al-Qasos 28:60 yang bermaksud (terjemahan): “Dan apa yang diberi kan kepada kamu itu tidak lain hanyalah kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya, dan apa yang di sisi Allah terlebih baik dan lebih kekal, mengapa tiada kamu fikirkan?
Apa yang telah diberi kepada manusia dari jenis harta kekayaan dan anak-pinak, tidak lain itu hanyalah merupakan kemewahan hidup yang manusia nikmati di dunia dan menjadi perhiasannya, kerana sesebuah rumah tangga itu menjadi indah oleh adanya harta kekayaan dan anak-pinak yang hidup senang. Tetapi semuanya itu tidak mendatangkan sesuatu apa dan tidak bererti sedikit pun bagi Allah.
Tetapi apa yang ada di sisi Allah, iaitu pahala, syurga, dan keredaan-Nya di akhirat, itulah yang baik dan lebih kekal dinikmati oleh manusia yang mengabdi dan taat kepada –Nya kerana dia tidak akan fana atau berakhir. Lain halnya apa yang pada manusia, lambat laun akan habis dalam tempuh yang sengkat.
Hubungan manusia antara sesama mementingkan nilai kemanusiaan yang dianjurkan oleh Islam iaitu persaudaraan atau ukhuwah. Ia bermaksud manusia hidup di dalam  sebuah masyara- kat yang sayang menyayangi, mempunyai hubungan yang erat dan saling bantu membantu. Mereka dihimpunkan oleh perasaan sebagai anak bagi keluarga yang satu yang saling menyayangi antara satu sama lain, memberi peransang antara satu sama lain sehingga setiap orang di dalamnya merasa kekuatan saudaranya adalah kekuatannya, kelemahan saudaranya  adalah kelemahannya. Ia akan merasa kecil apabila bersendirian dan berasa banyak apabila bersama saudara-saudaranya.
Al-Quran al-Karim telah menjadikan persaudaraan sebagai saudara kandung kepada keimanan di dalam masyarakat yang beriman. Kedua-duanya tidak boleh  berpisah sepertimana firman Allah s.w.t. Yang bermaksud (terjemahan):  “ Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,”
Al-Quran juga menjadikan persaudaraan itu sebagai nikmat yang paling besar (Ali Imran:103). Didalam surah yang lain, Allah s.w.t. telah berfirman bahawa persaudaraan itu
memperkuatkan dengan pertolongan-Nya dan dengan orang-orang yang beriman serta memper- satukan hati-hati mereka (orang-orang yang beriman) (al-Anfal 62 – 63) 
                Hubungan kita dengan binatang dan haiwan adalah antara sumber harta yang Islam wajib menjadikannya  sebagai aset pembangunan manusia. Di bidang menternak lembu kita mendapat pulangan ekonomi yang lumayan hasil dari memerah susunya intuk menseimbangankan zat makanan demi menjaga kesihatan.
                Negara-negara  seperti Australia, New Zealand, Argentina dan sebagainya mempunyai kawasan tanah rata yang luas serta suhu udara yang sesuai untuk menternak binatang seperti lembu, kambing biri-biri yang mengukuhkan serta menstabilkan ekonomi negara. Negara-negara tersebut adalah antara negara di dunia yang mengikspot bahan makanan seperti susu tepung dan daging kepada negara-negara lain di dunia.
                Sumber laut juga seperti ikan adalah antara haiwan yang mengukukan ekonomi negara khususnya negara-negara yang mempunyai persisiran pantai di mana pelaut-pelaut menjalankan aktiviti menangkap ikan dalam skala besar dengan menggunakan peralatan seperti  pukat tunda dan kilong. Ikan di laut atau di sungai yang terbuka tidak memerlukan usaha manusia untuk memeliharanya tetapi sumbangannya kepada ekonomi dan kehidupan manusia amat besar sekali.
                Ikan mempunyai zat makanan seperti proten untuk membina sel-sel tubuh badan (body building food) dan karbohidrat, sebatian yang menghasilkan tenaga badan amat penting kepada kesihatan tubuh manusia.
                Hubungan ikan dengan manusia juga mempunyai bahasa tamsil kepada kehidupan yang mendidik manusia menggunakannya untuk diterjemahan kepada pembangunan manusia. Ibarat ikan di laut hidup di dalam air masin tetapi rasa dagingnya tidak merasa masin. Ia membawa makna kepada kehidupan manusia bahawa jika bahan yang membentuk  manusia itu bahan yang diredai Allah maka anak itu akan hidup sebagai insan yang sentiasa mencintai Allah dan sentiasa mematuhi perintah Allah. Maka itu Allah menyeruh manusia supaya membaca kalam Allah iaitu yang terucap oleh Allah seperti al-Quran dan yang tercipta oleh Allah iaitu alam ini serta segala isinya.(Al-‘Alaq: 1)
                Hubungan manusia dengan alam tumbuh-tumbuhan bagikan garam dengan gulai. Ta’ ada garam gulainya kurang sesuai sebagai sayur, begitu juga garam tanpa gulai tidak banyak manfaat nya sebagai makanan. Pokok-pokok kayu juga mempunyai banyak faedahnya kepada manusia sebagai bahan binaan berbagai cara dan pengunaannya. Bahan kayu juga boleh digunakan oleh manusia untuk keperluan hidup seperti membina perabut, bangku meja dan sebagainya.  
                Hubungan manusia dengan makhluk halus yang hidup di alam ghaib mempunyai beberapa manfaatnya. Antaranya ialah membuat manusia sentiasa mendekati Allah agar iblis dan syaitan tidak ada kuasa untuk memporak-poranda manusia. Allah telah membayangkan kepada iblis bahawa manusia yang dekat dengan Allah sukar iblis melaksanakan rancangannya.
                Para malaikat terutama sekali yang sentiasa menjaga perlakuan manusia seperti mencatat kan kebaikan dan juga keburukan amalan manusai sering mengingatkan manusia supaya sentiasa berwaspada dalam melaksanakan ibadatnya agar tidak tergelincir dari landasan yang di redai Allah. Dalam erti kata lain kehadiran malaikat dalam hidup manusia amatlah penting kerana ia berperanan sebagai mekanisme menyedarkan manusia untuk hidup dengan iman dan sentiasa mengingati Allah.
                Menggunakan sumber-sumber ekonomi dan keupayaan material dengan bijak dapat dilakukan dengan tidak membiarkan sesuatu pun tanpa digunakan serta memeliharanya sebagai amanah yang wajib dilaksanakan dan sebagai nikmat yang wajib disyukuri. Lantaran itu ia hendaklah digunakan sebaik mungkin.     
Untuk tujuan itu, al—Quran  telah menarik pemikiran kita kepada apa saja yang telah dijadikan untuk kepentingan manusia yang terdapat di langit dan bumi, serta di daratan dan lautan.   

No comments:

Post a Comment