Friday, April 25, 2014

MEMELIHARA KEBAJIKAN AKHIRAT KEWAJIPAN SEORANG MUKMIN

 (Disiarkan pada 26. 4. 2014)
Apakah tujuan hidup ini? Apa hubungan akhirat dengan kehidupan manusia di alam dunia? Apakah hidup itu? Jawaban kesemua persoalan tersebut meniti jalan kefahaman mengenai pemeliharaan kebajikan akhirat.
               Kehidupan di dunia adalah untuk sementara sahaja manakalah kehidupan akhirat  adalah kekal dan abadi buat selama-lamanya. Dunia adalah tempat menyemai segala kebaikan demi kebahagian akhirat. Di situlah juga manusia melalui berbagai ujian Allah untuk melihat sejauh manakah ia dapat memelihara kebajikan rohaninya demi mengumpul dana pahala sebagai bekalan hidup di akhirat nanti.
Terlebih dahulu mari kita lihat hubungan manusia dengan Tuhan. Allah menghubungi manusia sejak manusia diciptakan-Nya dari setetes air sampai lahir, akhirnya mati di dunia ini. Saban detik kita dihujani oleh Allah dengan berbagai rahmat dan nikmat-Nya dengan perlindungan dan penjagaan-Nya. Sehingga sekiranya rahmat atau nikmat serta perlindungan Tuhan itu dihentikan Tuhan agak sedikit saja, pasti kita manusia mati atau musnah.
Sebagai contoh, manusia hidup disebabkan ada roh dan jasad. Dalam jasad itu Allah bekalkan  jantung (hati) yang mengepupkan darah ke seluruh anggota badan. Kehadiran jantung dalam system kehidupan manusia, merupakan satu nikmat dan rahmat dari Allah s.w.t. dan jika jantung itu berhenti denyutannya buat seketika, maka hidup ini akan berhenti dan jika keadaan demikian tidak menyambung kembali denyutan jantung itu maka roh akan keluar dari jasad dan ini bermakna manusia mengalami mati. Mati itu sebenar tidak ada kerana roh itu hanya keluar dari jasad dan jasadlah yang mengalami mati.  
Begitulah Allah menghubungi kita dengan rahmat dan nikmat-Nya terus menerus dengan tidak putus-putusnya. Bagaimana kita manusia mengadakan hubungan atau kontak dengan Tuhan. Dengan sedih dan perasaan menyesal sehebat-hebatnya harus kita akui, bahawa di samping ada manusia yang sentiasa mengadakan hubungannya dengan Tuhan, mereka lupa seratus persen tehadap Tuhan.
Tuhan tidak menjadi perhatian dalam hidup mereka. Tuhan adalah suatu yang  tak menarik  dalam hidup dan kehidupan mereka. Bahkan ada di antara manusia yang sampai benci dan tak suka mendengar, membaca dan memperkatakan Tuhan. Na’uuzubillahi min zlik. Muda –mudaan Tuhan melindungi diriku dan saudara sekalian dari sifat yang demikian terhadap Tuhan.
Terpenting dalam kehidupan dunia, hendaklah kita sedar bahawa kehidupan dunia sekarang ini diciptakan Allah bukanlah satu cara penghidupan yang sempurna tetapi satu cara penghidupan yang tidak sempurna, satu kehidupan sementara, penghidupan yang penuh serba macam kekurangan, kekeciwaan dan lain-lain sebagainya.  
Firman Allah dalam al-Qur’an surah  Al-Imran ayat 185 – 186 yang bermaksud (terjemahan): Tiap yang bernyawa akan mengalami mati, dan tidak akan disempurnakan ganjaran kamu, kecuali pada hari kiamat. Kerananya, barang siapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka selamatlah dia. Sedang penghidupan dunia ini tidak  lain hanya benda tipuan sahaja.
Tiap-tiap nyawa atau jiwa seseorang itu akan merasakan bagaimana dia bercerai dari jasadnya, atau yang dinamakan mata. Sebenarnya nyawa itu tidaklah sekali-kali mati dengan sebab matinya tubuh badan atau jasad. Sebab yang dapat merasakan itu , sesuatu yang masih wujud (ada) sedang yang mati (tidak ada) tentu tidak dapat merasakan. Jadi nyawa itu masih kekal hidup, dan penceraiannya dari tubuh badan bagi seseorang itulah yang dinamakan mati. Dan kematian itu mesti dirasai oleh tiap-tiap yang bernyawa.
Upah dari amalan anda – sama ada baik ataupun buruk – bakal diberi oleh Allah pada hari kiamat. Malah kadang-kadang di dunia ini pun pernah upah itu dapat diterima secara
tunai dengan tidak  tertangguh-tangguh lagi.
Firman Allah dalam ayat 186 yang bermaksud (terjemahan): “Sesungguhnya kamu akan diuji tentang harta kamu dan diri kamu, dan akan kamu dengar dari orang-orang yang diturunkan kitab sebelum kamu dan diri orang-orang yang menyekutukan itu cacian yang banyak. Dan jika kamu  sabar dan takut, sesungguhnya yang demikian itu setepat-tepat tadbir.”
Demi sesungguhnya, kamu akan diuji oleh Allah supaya berbeza antara orang  yang mukmin dengan yang bukan mukmin, dan diketahui mana yang baik dari yang buruk – iaitu ujian pada harta kamu; ujian dengan menguranginya atau menyuruh belanjakan harta tersebut ke jalan yang dituntut oleh syarak, di dalam segala bidang kebajikan, derma dan  bakti, guna meninggikan darjat umat Islam, atau mengawalnya dari ancaman penceroboh musuh.
Apa hubungan akhirat dengan kehidupan manusia di dunia? Dalam erti kata lain apa hubungan antara Tuhan dan manusia? Dalam semua makhluk ciptaan Allah, makhluk manusialah yang terindah, terbaik, dan paling sempurna. Maka apakah hubungan antara Tuhan dengan makhluk-Nya yang terindah, terbaik dan paling sempurna itu.
Semenjak kita berupakan setitik air  yang amat halus, sampai  kita mati  di dalam umur 70 atau 80 tahun atau lebih setiap detik dengan tak purusnya, kita selalu dihujani rahmat  dan nikmat oleh Allah  yang menciptakan dan menghidupkan. Tidak pernah satu detik atau seperempat detik sekalipun kita putus dari rahmat Tuhan itu.
Ribuan macam rahmat dan nikmat Tuhan datang dari kiri kita, ribuan pula datang dari kanan kita, ribuan rahmat dan nikmat Tuhan datang dari hadapan dan belakang kita saban detik atau saban waktu dengan tak putusnya, sejak kita lahir sampai kita mati. Tuhan  berikan kepadamu segala rupa keperluan hidupmu.
Firman Allah dalam Al-Qur’an Surah Ibrahin ayat 34 yang bermaksud., (terjemahan):
“Sekiranya kamu coba menghitung  nikmat Allah, sungguh kamu tidak  akan sanggup menghitung kerana terlalu banyak, tetapi sayang masih banyak manusia yang zhalim, tidak  pandai berterima kasih atas nikmat Allah itu.”
Firman Allah dalam Al-Qur’an Surah Alkahfi ayat 109 yang bermaksud (terjemahan): “Katakanlah: Sekiranya seluruh air lautan dijadikan tinta untuk menuliskan kalimat Tuhanku, nescahaya akan keringlah lautan itu  sebelum habis semua kalimat Tuhanku. Bahkan sekalipun ditambah tinta sebanyak itu lagi.”
Jadi Allah bukan hanya menciptakan kita, tetapi saban detik dari kehidupan kita Allah selalu menghubungi kita dengan bermacam rahmat dan nikmat. Allah tak pernah putus  hubungannya dengan kita.
Nikmat Tuhan yang berupakan bumi dengan segala isinya, matahari, bulan dan bintang dengan sinarannya, hawa, udara, air, buah-buahan yang menjadi keperluan hidup yang amat penting adalah sebahagian kecil dari rahmat dan nikmat Allah itu. Apa lagi nikmat yang berupakan kaki, tangan, paru-paru, jantung  dan semua bahagian dari badan kita, yang berupakan mata, hidung, otak dan fikiran, jiwa atau roh yang menghidupkan kita adalah nikmat yang tidak dapat dinilai dengan emas dan perak sekalipun sahaja banyaknya.
Semua itu saban waktu dan ketika kita terima dan kita peroleh dari Allah yang menciptakannya, yang kita harus  mengingatinya dan jangan sampai dilupakan begitu sahaja.
 Cobalah kita renungkan dan khayalkan agak sejenak, alangkah susah dan sengsaranya seorang manusia yang ta’ mempunyai kaki atau tangan. Kalau kita dapati satu manusia  tidak diberi Tuhan kaki atau tangan, itu adalah sebagai contoh dan peringatan kepada  semua manusia, agar manusia ingat selalu akan hebat dan pentingnya nikmat Tuhan yang bernama kaki dan tangan itu.
Manusia sekali pun pintar dengan akal dan fikirannya, dengan ilmu pengetahuannya,
tetapi untuk mereka masih perlu contoh yang berupakan manusia yang cacat ta’ berkaki atau
tidak bertangan itu.
Coba renungkan bagaimana sengsaranya manusia kalau tidak punya mata atau telinga, manusia yang buta  atau pekak agar kita jadikan contoh, agar kita mengertilah faedahnya mata dan telinga, agar kita dapat merasakan hebatannya nikmat Allah yang bernama mata dan telinga itu.
Coba pula renungkan, bagaimana sengsaranya manusia yang dicabut Tuhan otak dan fikiran, sehingga dia menjadi  orang yang gila atau setengah gila. Kita seakan-akan tidak sampai hati membicarakan sengsaranya manusia yang gila atau setengah gila itu. Kalau Tuhan ciptakan pula manusia yang gila dan setengah gila, adalah sebagai contoh dan peringatan kepada setiap orang yang punya otak dan fikiran, yang tidak gila, supaya dapat menilai nikmat Allah yang bernama otak atau fikiran.
Pendik kata, tidak ada satu nikmat dan rahmat Allah yang kecil ertnya, tidak ada pemberian Allah yang rendah nilainya. Semuanya pemberian Allah mempunyai erti yang penting bagi hidup, mempunyai nilai yang amat tinggi dalam hidup manusia.
Kalau nikmat dan pemberian Allah begitu besar erti dan nilainya, maka sudah selayaknya semua manusia itu jauh lebih besar erti dan jauh lebih tinggi nilainya. Tetapi kenapa ada manusia yang berakal, yang begitu tinggi memberikan erti dan penilaian terhadap nikmat dan pemberian Allah tetapi mereka ta’ sedikit juga memberi nilai terhadap Tuhan yang menciptakan semua nikmat dan pemberian itu.
Manusia berakal yang semacam inilah yang dicap oleh Allah dalam Al-Qur’an sebagai manusia zhalim, iaitu manusia yang ganas dan aniaya pula sebagai manusia-manusia kufur, yang ingkar, ta’ tahu budi dan ta’ tahu membalas budi, iaitu manusia yang hanya terbuka mata, telinga dan mulutnya, tetapi tertutup pintu hati dan kalbunya.
Manusia semacam ini dapat jugalah merasakan sebahagian kecil kebahagian di dunia ini tetapi tertutup baginya segala macam nikmat dan kebahagian di akhirat itu. Mudah-mudahan Allah s.w.t. menjadikan kita semua manusia yang dapat mengingat nikmat dan pemberian Allah, yang menciptakan semua nikmat dan pemberian itu.
Apakah hidup itu? Secara lahiriah hidup itu  bernyawa dan bernafas. Nyawa  atau  yang biasa dikenali sebagai roh yang mewujudkan  makhluk itu bernafas. Dalam falsafah hidup sememangnya mempunyai dua unsur iaitu roh dan jasad. Roh dari Allah sebagai penciptanya dan jasad dari tanah yang juga hak mencipta ialah Allah s.w.t.
Manusia hidup di dunia sebagai pemakmur alam kehidupan atau yang biasa dikenali umum sebagai khalifah. Hidup itu ada dua iaitu hidup sebagai mukmin iaitu menyakini adanya Penciptanya (Tuhan)dan kedua  sebagai ateis iaitu ialah manusia yang tidak ada keyakinan adanya Tuhan atau pencipta alam semesta. Dalam sinario kehidupan, hidup beriman dan hidup dalam kekufuran.
Allah mewujudkan manusai dengan satu tujuan iaitu mengabdikan kepada Allah dan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Hidup di dunia harus mengalamai  kerenah-kerenah hidup di samping melaksanakan ibadah kerana Allah. Hidup di dunia adalah buat sementara sahaja sebatas umur sahaja tetapi hidup di akhirat(syurga) adalah yang kekal abadi buat selama-lamanya.
Dunia adalah tempat semaian amal kebaikan yang diedhai Allah s.w.t. Segala amal bakti akan diberi ganjaran pahala oleh Allah setelah mengalamai dunia kiamat. Pengakuan beragama Islam bererti seseorang it mesti hidup berdasarkan Islam, baik  dari segi keyakina, ibadah mahupun akhlaq Kalau saya  mengaku sebagai  muslim erinya diri saya rumah tangga saya  mesti menghayati Islam.
Pengakuan  itu memestikan  saya wajib hidup untuk memperjuangkannya. Seluruh jiwa raga dan kemampuan saya harus  diarahkan untuk mempekuatkan agama dan meluaskan pengaruhnya.

Orang-orang yang benar menggabungkan dirinya dengan Islam menganggap dunia ini sebagai medan untuk mereka berbakti mentaati Allah dan memperolehi keredaanNya. Seluruh hidup rumahtangga, masa dan waktu serta pemikiran mereka semuanya dicurahkan untuk tujuan mentaati Allah . Sebaliknya  golongan kebendaan menggunakan segala kurnian tersebut demi untuk memuaskan hawa nafsu dan keinginan syahwat. 

1 comment: