Friday, August 10, 2018

DISIPLIN HIDUP BERAGAMA


DISIPLIN HIDUP BERAGAMA
(Disiarkan pada 10. 8. 2018)
               Disiplin hidup semestinya memaparkan perwatakan yang menyeru manusia ke jalan Allah dan mengerjakan kebajikan. Hidup ini Allah wujudkan untuk menyeruh manusia beriba dah kepada Allah dan melahirkan pembangunan kehidupan yang dibalut dengan disiplin  keba jikan kerana Allah.
               Dua tugas termulia manusia dalam hidup di dunia ialah memuliakan hubungan manusia dengan Allah yang ditegaskan dalam Al-Qur’an sebagai hublum minallah dan mengeratkan serta memanfaatkan ukhuwah kemanusiaan yang dinyatakan dalam al-Qur’an sebagai hablum minannas.
               Islam diturunkan Allah kepada manusia yang diterima oleh baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.  dalam perantaraan Malaikat Jibril, setelah Allah sempurnakan Islam sebagai agama manusia. Firman Allah surah Al-Maaidah ayat 5:3 yang bermaksud:  (Terjemahan)
               “...... Pada hari ini telah ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah Ku redai Islam itu jadi agama bagi mu.”
               Al-Qur’an mengandungi firman Allah s.w.t. sebanyak lehih kurang 6,666 ayat sebagai satu pegangan hidup manusia untuk mencapai kesempurnaan hidup di alam dunia dan juga di alam akhirat kelak. Manusia di sarankan untuk berpegang teguh semuanya kepada tali (agama) Allah, dan jangan kamu bercerai berai. Firman Allah surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud: (Terjemahan).
               “Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah s.w.t. dan janganlah kamu bercerai berai dan ingatlah akan nikmat Allah s.w.t. (yang diberikan-Nya) kepada kamu, ketika kamu telah bermusuh-musuhan, lalu disatukan-Nya hati kamu, sehingga kamu menjadi bersaudara dengan nikmat-Nya dan adalah kamu di atas pinggir lubang neraka lalu Allah s.w.t. melepaskan kamu daipadanya. Demikianlah Allah s.w.t. menerang kan ayat-ayat-Nya kepadamu, mudah-mudahan kamu menerima petunjuk.”
               Islam bukanlah merupakan ikatan yang hanya menghimpunkan jumlah manusia sahaja tetapi juga menghimpunkan segala kebenaran yang menetapkan berbagai hubungan yang baik antara manusia dengan Tuhan yang Maha Pencipta dan antara manusia dengan sesamanya.
               Disiplin hidup beragama semestinya memupuk kesetiakawanan sosial kelak melahir kan kerjasama untuk hudup tunjang menunjang antara satu  sama lain. Hidup ini sewajarnya dilandasan yang berprinsipkan satu haluan dan sehaluan kelak memupuk kerjasama yang memfokoskan budaya hidup yang dikenali dalam bahasa Inggeris seperti “Two heads  are beter than one.” Berkerja secara berjemaah lebih bermanfaat, berbanding dengan melak- sanakannya seorang diri.
               Apabila manusia dihinggapi hidup sendirian, rasa ingin untung sendiri, maka hilanglah sifat keutamaan manusia. Apabila sifat tersebut menguasai manusia, maka hilanglah sifat kebaikan manusia dan tumbuhlah dengan suburnya kerakusan yang terkandung dalam hidup nya sehingga membuatkan manusia itu terkepung dalam ruang lingkup yang sempit.  
               Hidup seorang yang beriman kepada Allah adalah lebih bahagia berbanding dengan hidup seorang yang tidak kenal dengan Allah. Orang yang beriman kepada Allah, hidupnya sentiasa dimudahkan Allah s.w.t. Hidup tanpa kenal atau tanpa beriman kepada Allah bererti hidupnya  hanya bersandar kepada alam dunia yang sementara sahaja. Tidak ada tujuan hidup akhirat yang kekal dan abadi itu.
               Menyeru manusia ke jalan Allah dan mengerjakan kebajikan merupakan disiplin hidup beragama. Menurut  ajaran Allah dan kepercayaan serta keyakinan para Nabi dan Rasul bahawa kehidupan di dunia sekarang ini adalah satu kehidupan yang amat pendek waktunya dan amat kecil nilai dan ertinya. Satu kehidupan yang berjangka waktu yang pendek sahaja.
               Sesudah kehidupan di dunia yang amat terbatas, akan ada kehidupan akhirat yang tak
terbatas jangka waktu, satu kehidupan yang maha luas, maha besar dan maha penting, dan maha hebat sekali.
               Sabda Rasulullah s.a.w. Hadis riwayat Al-Hakim dari Ibnu Mas’ud, Sahih yang bemaksud: (tejemahan)
               “ Perbandingan kehidupan dunia dan kehidupan akhirat, ialah seperti seorang yang berjalan ke laut, lalu memasukkan satu jarinya ke laut, lalu mengangkatnya, maka air yang terbawa oleh jarinya itulah kehidupan dunia ini. (Sedang air yang masih tetap berada di dalam samudera luas itulah penghidupan akhirat itu.)
               Apa sebab Nabi Muhammad saw. tidak mahu berhenti menyeru dan berjuang membawa manusia ke jalan Allah sekalipun ditawari harta, wanita, tahkta, bulan dan matahari, seperti tersebut dalam hadis yang sahih.
               Apakah benar menyeru manusia ke jalan Allah itu lebih baik, lebih penting dan lebih mulia daripada memberi makan dan pakaian fakir miskin yang hidup melarat dan terbuntar? Lebih baik, lebih penting dan lebil mulia daripada meniwaskan ribuan musuh di medan perang, atau menyelamatkan jiwa manusia dari bahaya banjir atau tenggalam atau maut?
               Sebabnya ialah kerana menurut ajaran Allah dan kepercayaan serta keyakinan para Nabi dan Rasul bahawa kehidupan di dunia sekarang ini adalah satu kehidupan yang maha pendek waktunya dan amat kecil nilai dan ertinya. Satu kehidupan yang berangka waktu kira-kira 60 atau 70 tahun, lebih atau kurang.
               Sesudah kehidupan di dunia yang amat terbatas, akan ada kehidupan yang maha besar dan maha penting, dan maha hebat sekali.
               Tetapi bila kita menyeru mereka untuk beriman dengan Allah dan melakukan perbua- tan-perbuatan yang baik di dalam hidup  di dunia, itu bererti yang kita menyelamatkan mereka dalam kehidupan akhirat yang tak terbatas  jangka waktu dan maha luas sekali.
               Allah dan para Rasul, begitu juga orang-orang yang beriman yang yakin tanpa keragu-raguan tentang kehidupan di akhirat itu, merasa beruntung sekali bila berhasil dapat mem- bawa seorang manusia sehingga beriman kepada Allah dan melakukan kebajikan. Bererti yang ia sudah berhasil dapat membebaskan seorang itu dari azab siksa akhirat yang tak terbatas jangka waktunya, dan bererti yang ia berhasil menyelamatkan dan  membahagiakan orang itu dalam kehidupan akhirat yang lamanya tak terbatas itu.
               Kebanyakan ahli mufassirin (ahli tafsir) mentafsirkan “hari esok” dengan “akhirat” seperti mana yang dijelaskan oleh Abdullah Yusuf Ali “hereafter.” (Dalam The Holy Quran 1527),
               Termasuk dalam kata ini sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Buatlah perhitungan ke atas dirimu sebelum kamu dihitung (di akhirat).”
               Begitu juga ucapan Saidina Omar bin Al-Khatab: “Buatlah perhitungan terhadap dirimu tentang amal yang kamu kerjakan dan lakukan nilai (timbangannya) sebelum kamu dinilai nanti (di akhirat).”
               Berdasarkan kenyataan di atas jelaslah kepada kita bahawa hidup di dunia ini manusia sentiasa diuji dan dicuba, makin besar pangkat dan lebih besar darjat kian besar pula ujian yang terpaksa ditempuhinya. Ini kerana Tuhan ingin meyakinkan amalan seseorang dan kebenaran tahuhid kepadanya sejak dari kecil hingga sampai akhir hayat adalah penuh dengan percubaan. Kita seharusnya menghadapi alunan hidup yang bergolumbang ini dengan perlahan-lahan, program dan rencana-rencana tertentu agar hidup ini akan melahirkan kebahagian hidup di dunia dan akhirat.
               Setiap mukmin tidak akan melepaskan berlalunya sesuatu masa itu kecuali sentiasa dalam beribadat kepada Allah s.w.t. kerana masa adalah penting kepada manusia bagi menentukan nasibnya untuk kesenangan hidup di dunia seperti menempuhkan sepenuh masa bagi menyudahkan sesuatu kerja di samping berusaha dan tekun dalam bidang-bidang tertentu
atau pun untuk kesenangan di akhirat dengan menentukan masa dalam zikir dan sentiasa
mengingati Allah s.w.t. di mana mereka berada.
               Tuhan telah bersumpah dengan masa surah Al-Ashr ayat 103:1-3 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Demi masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali bagi mereka yang beriman dan beramal soleh serta orang-orang yang sentiasa menasihati saudaranya dengan kebenaran dan kesabaran.”
               Ini hanya menyedarkan manusia betapa pentingnya masa dalam hidup ini, berjaya atau gagalnya seseorang itu adalah bergantung kepada setakat mana mereka telah laksanakan dari masa-masa itu. Bagi orang yang menghargai masa, dia dapat menghayati hidup ini dengan penuh erti dan bahagia, seribu perkara boleh dilakukan. Setiap saat dipenuhi dengann kerja-kerja amal, hatinya tidak pernah lupa terhadap anugerahan yang maha besar itu. Lantas dari itu dia sentiasa meluahkan rasa syukur kepada Allah s.w.t. di atas anugerah tersebut. Tetapi bagi orang yang tidak pandai menghargai masa hidupnya bukan sahaja sengsara dan susah bahkan juga dikutuk oleh Allah s.w.t.
               Walaupun manusia tidak  menggunakan masa yang dijanjikan Allah s.w.t. itu dengan baik, ianya tetap akan berputar dan terus beredar mengikut paksinya yang telah dijanjikan untuknya.
               Tuhan ciptakan semua apa yang ada di langit dan di bumi ini tertakluk dengan manusia dan mempunyai hikmah-hikmah tertentu, umpamanya Tuhan jadikan langit dan bumi, matahari dan bulan, malam dan siang, semuanya mempunyai hikmah-hikmah tertentu. Manusia juga terpengaruh dengan masa-masa itu, misalnya waktu malam manusia merasa mengantuk dan terus tidur. Waktu siang pula manusia merasa segar dan bangun bekerja dan begitulah seterunya. Firman Allah Surah Al-Furqan ayat 25:47 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dialah yang menjadikan untuk kamu malam (sebagai) pakaian dan tidur untuk istirehat dan Dia menjadikan siang supaya bangun bekerja.”
               Firman Allah lagi Surah Al-Baqarah ayat 2:22 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap dan menurunkan air (hujan) dari langit lalu dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-bahan sebagai rezeki untukmu.”
               Allah menjadikan bumi  sebuah hamparan untuk berjalan dan berpijak sebagai tempat penempatan di atasnya demi meneruskan kehidupan. Dia juga telah menjadikan langit dengan binaan dan sistem yang teguh seperti sebuah kubah atau atap (bumbung), dengan  itu langit tersebut tidak jatuh ke bawah dan Dia juga menurunkan air hujan dari awan dan dengan air hujan itu Allah Subhanahu wa Ta’ala mengeluarkan berbagai-bagai jenis buahan dan tumbuh-tumbuhan agar kamu bersenang-senang dengannya dan sebagai sumber makanan.
Oleh itu janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatu apapun dengan menyembahnya sepertimana kamu menyembah Allah Sukhanahu wa Ta’ala sedangkan kamu mengetahui bahawa sekutu-sekutu yang kamu adakan terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala itu tidak menciptakan kamu dan tidak mengurniakan rezeki untukmu. Sesungguhnya Allah itu Yang Maha Mencipta dan Memberi rezeki.
 Segala liku-liku yang ditempuhi oleh manusia itu adalah sebagai wadah perjuangan untuk berbakti kepada Allah s.w.t. Bagi menilai sejauh mana kesanggupannya untuk menempuh hidup yang penuh bergelora ini, berani mati demi mempertahankan keyakinan akidah, sanggup berkorban apa saja asalkan dirinya dan peribadinya tetap sebagai seorang muslim. Ini kerana orang-orang Islam tidak pernah gentar menghadapi perjuangan hidup ini. Sikap keunggulan orang-orang  mukmin ini  dinyatakan oleh Allah s.w.t. seperti firman-Nya surah Fushilat ayat 41:30 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya orang-orang yang berkata Tuhan kami ialah Allah kemudian mereka tetap dalam istiqamah (berpendirian) nescahaya turun kepada mereka Malaikat (yang berkata):”Janganlah kamu takut dan janganlah kamu berdukacita, bergembiralah dengan syurga yang sudah dijanjikan.”
Satu sikap yang tidak luntur di kalangan orang-orang yang beriman ialah istiqamah atau teguh pendiriannya, tetapi dengan perjuangan dan manfaat hidupnya, tidak mudah terpesona dan hidupnya, tidak terumbang ambing oleh arus hidup yang penuh tipu helah itu.
Segala ujian hidup baik berupa perhiasan dunia, kenikmatan hidup, godaan syaitan, tuntutan hawa nafsu, baik dan buruk, lapas dan dahaga, harta dan anak atau pangkat dan pingat, dihadapinya dengan tabah dan waspada agar dia tidak tersasul di persimpangan jalan. Semua ini sebagai ujian Tuhan kepadanya untuk menyelami dan menyelidik tahap-tahap keimanannya kepada Allah s.w.t.
Begitulah perjuangan hidup yang mesti dilalui oleh setiap orang manusia. Perjuangan itu tetap berjalan setiap saat dan setiap detik meskipun manusia tidak mengetahuinya. Proses perjuangan ini bermula dari lahirnya manusia ke dunia ini dan berakhir dengan mati. Dengan kematian itu bukan bereti hidup manusia sudah berakhir tetapi manusia tetap hidup dalam erti kata lain sudah selesai daripada perjuangannya dan manusia akan menerima hasil perjuangan tersebut.

No comments:

Post a Comment