Saturday, February 2, 2019

UKHUWAH DAN KASIH SAYANG TERAS PERPADUAN UMAT


UKHUWAH DAN KASIH SAYANG TERAS PERPADUAN UMAT.
(Disiarkan Pada 2. 2. 2019)
               Ukhuwah dan kasih sayang merupakan ciri-ciri kehidupan manusia yang diwujudkan Allah SWT demi kesejahteraan manusia sebagai khalifah-Nya dimuka bumi yang fanah ini. Kewujudan manusia adalah disebabkan kehadiran dua unsur iaitu jasmani atau benda yang sifatnya nyata dan asalnya dari bumi. Unsur yang kedua ialah yang dikenali sebagai roh yang sifatnya ghaib dan asalnya dari Allah SWT.
               Ukhuwah dan kasih sayang tidak dapat dipisahkan kerana kedua-duanya merupakan nilai hubungan kemanusiaan kerana Allah SWT. Manusia adalah makhluk bersosial dan tidak mudah hidup tanpa bermasyarakat. Masyarakat manusia wujud kerana adanya falsafah ukhuwah kemanusiaan. Disiplin ukhuwah pastinya melahirkan perasaan kasih sayang. Kasih sayang itu bersifat ghaib tetapi kehadirannya dalam kehidupan manusia melahirkan solidaritas sosial.
               Intisari dalam bermasyarakat ialah saling tolong menolong, bantu membantu dan sayang menyayangi. Tidak ada nilainya persaudaraan jika tidak anda membantu saudara anda ketika diperlukan; membantunya ketika kesulitan dan mengasihaninya ketika lemah.
               Rasulullah SAW telah menggambarkan kepada kita contoh yang mengkagumkan tentang sikap tolong-menolong dan ikatan yang kukuh di kalangan anggota masyarakat Islam. Sebahagian dari gambaran yang menarik ini ialah sabda Rasulullah SAW:
               “Bandingan seorang yang beriman kepada seorang beriman yang lain adalah umpama sebuah bangunan yang saling mengukuhi antara satu dengan yang lain”. ”Lantas Rasulullah SAW memasukkan jari-jemari baginda antara satu sama lain.
               Seketul bata sudah tentulah lemah sekalipun buatannya kelihatan kukuh. Sementara ribuan bata yang berselerak tidak boleh membentuk apa-apa dan tidak dinamakan sebagai bangunan. Binaan yang kukuh hanya terjadi dengan batu-bata yang saling diikat dalam barisan-barisan yang tersusun berdasarkan sistem tertentu. Lantara itu akan terbentuklah dari batu-bata tersebut sebuah dinding yang kukuh. Dari himpunan beberapa dinding terbentuklah rumah yang tegap. Rumah yang tegap itu amat sukar hendak dimusnahkan oleh tangan-tangan para perosak.
               Rasulullah SAW juga menggambarkan keagungan kasih sayang antara anggota masyarakat, saling melengkapi dan kasihan belas antara satu sama lain dengan sabdaan Baginda:
               “Perumpamaan orang-orang yang beriman dalam jalinan cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seperti tubuh yang satu apabila ada anggota tubuh yang merasa sakit, maka seluruh anggota yang lainnya merasa demam dan tidak dapat tidur malam.”
               Al-Qur’an al-Karim mewajibkan kita saling bantu membantu dengan syarat bantuan tersebut perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan. Sebaliknya Islam melarang dan menegah jika bantuan itu adalah terhadap perkara-perkara dosa dan membawa kepada perlanggaran hukum-hukum Allah SWT. Allah berfirman dalam al-Qur’an surah al-Maidah ayat 5:2 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan bantu membantulah kamu dalam kebaikan dan ketakwaan, dan janganlah kamu saling bantu membantu dalam melakukan dosa dan pelanggaran.”
               Al-Qur’an al-Karim telah menjadikan orang Mukmin sebagai pemimpin antara satu sama lain berdasarkan tuntutan keimanan sepertimana firman Allah SWT surah al-Thaha ayat 20:29-35 yang bermaksdu: (terjemahan)
               “Dan jadikanlah untukmu seorang pembantu dari keluargaku, (iaitu)Harun saudara ku.Teguhkanlah dengannya kekuatan dan jadilah ia rakanku dalam urusanku, supaya kami banyak bertasbih kepada Kamu dan banyak mengingati Kamu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui (keadaan) Kami.”
               Nabi Musa bermohon agar Allah melapangkan dadanya di dalam menghadapi perkara
yang hak dan benar. Hal itu disebabkan dia tersangat takut kepada Firaun, kerana Firaun itu mempunyai kekuasaan yang besar dan banyak bala  tenteranya, maka terasa sempit dadanya dan agak kecut hatinya apabila hendak menyeru Firaun supaya menyembah Allah. Oleh sebab itulah dia memohon agar dilapangkan dadanya dengan berpendirian teguh, supaya tidak ada yang mendatangkan muderat kepadanya melainkan dengan izin Allah.(1)
               Dan memohonkan agar dimudahkaan kerja-kerjanya untuk menyampaikan perutusan kepada Firaun dan menyiarkan tugas-tugas agama.
               Begitu pula memohonkan supaya lidahnya yang agak pelat kurang fasih untuk bertutur itu –ibarat tali yang tersimpul – hendaknya dapatlah dibukakankan untuk bercakap lancar, supaya mudah orang memahami kata-katanya.  
               Mengikut tafsir al-Khazin: Adalah diriwayatkan pada suatu  hari semasa Nabi Musa masih kecil dalam pangkuan Firaun tiba-tiba tangannya menampar muka Firaun dan menarik jangutnya, sehingga Firaun menjadi teramat murka, lalu berkata kepada isterinya, “Asiah”: “Sesungguhnya anak ini musuhku.” Dia bermaksud hendak membunuhnya, lalu dicegah oleh Asiah dengan katanya: “Dia hanyalah seorang anak kecil yang tidak berakal. Wahai Tuanku! Kalau Tuanku mahu mengujinya, silakanlah!”
               Firaun pun hendak menguji. Disuruhnya orang mengambil dua buah dulang, yang satu berisi barah api dan yang satu lagi berisi batu permata. Lalu keduanya diletakkan di depan Nabi Musa. Maka Nabi Musa hendak mengambil batu permata itu, tetapi Malaikat Jibril telah menolak tangannya ke dulang yang berisi bara api maka diambillah bara api itu terus dimaskkan kedalam mulutnya. Seketika itu terbakarlah lidahnya, dan dengan demikian menjadilah lidahnya tersimpul yakni agak pelat untuk bercakap dan kurang fasih jika bertutur kata.
               Seterusnya Nabi Musa memohonkan, supaya saudaranya yang tua iaitu Nabi Harun (a.s.) menjadi pembantu kepadanya agar keduanya sama-sama bertugas menjalankan perutusan Allah, dan  dengannya juga dapat menolong  menghadapi segala kesukaran dan kesulitan
               Kemudian Nabi Musa memohonkan agar diteguhkan kekuatannya dengan bantuan Nabi Harun, dan menjadikannya besekutu dengannya di dalam menyiarkan agama Islam dengan sebaik-baik, sehingga sampai kepada maksud yang ditujunya. Dari situ ternyata bahawa usaha melancarkan dakwa atau menyampaikan seruan agama itu lebih molek jika dijalankan menerusi perbadanan yang dapat bekerjasama daripada dijalankan dengan cara berseorangan, supaya hasilnya memuaskan. Dan sememangnya setiap para Nabi usaha dan tugas selalu mendapat sokongan daripada Nabi yang lain.
               Maka di dalam kita melancarkan dakwah janganlah ada hendaknya tokoh-tokoh yang bersengkita antara satu sama lain, didorong oleh kerana hendak mencari pegaruh, mencari nama dan publisiti murahan, yang mana semuanya itu tidak akan menguntungkan tetapi akan merugikan dan memecah-belahkan umat Islam.
               Sebabnya Nabi Musa berdoa sedemikian, katanya: Supaya kami bertasbih memulia kan Allah sebanyak-banyaknya dengan perkerjaan sembahyang dan mengenang Allah sebanyak-banyaknya dengan memuji dan bersyukur di atas nikmat-Nya, kerana sesungguhnya Allah Mengetahui lagi Bijaksana terhadap hamba-Nya.(1)
               Ukhuwah dan kasih sayang wajar tumbuh subur dalam hati kita manusia; samada ukhuwah dan kasih sayang antara sesama manusia dan lebih-lebih lagi antara  manusia dengan Allah SWT.
               Antara makhluk Tuhan itu, manusialah makhluk yang terindah, terbaik dan paling sempurna. Berasal dari setitis air yang amat halus. Sesudah 40 hari berubah menjadi segumpal darah, 40 hari kemudian berubah menjadi segumpal daging, lalu diberi kerangka tulang dan urat syaraf, dan 4o hari kemudian dihembuskan kepadnya roh, sehingga sejak waktu itu kita berubah makhluk yang hidup, bergerak di tempat yang sempit di dalam kandungan ibu kita.
Akhirnya kita lahir ke dunia, memulai hidup di alam yang luas ini merupakan anak bayi yang amat kecil dan lemah. lama kelemahan semakin besar dan kuat, semakin bertubuh akal dan fikiran, sehingga setelah mencapai umur 18 tahun, kita menjadi manusia yang sempurna segalanya.
               Semenjak kita berupakan setitik air yang amat halus, sampai kita mati dalam umur 70 atau 80 atau lebih, setiap detik masa dengan tak putusnya, kita selalu dihujani rahmat dan nikmat oleh Tuhan yang menciptakan, dan mengidupkan. Tidak pernah satu detik atau seperempat detik sekalipun kita putus dari rahmat Tuhan itu.
               Allah bukan hanya menciptakan kita, tetapi setiap detik dari kehidupan kita Allah selalu menghubungi kita dengan bermacam rahmat dan nikmat. Allah tidak pernah putus hubungannya dengan kita.
               Nikmat Tuhan yang berupa bumi dengan segala isinya, matahari bulan dan bintang dengan sinarnya, hawa, udara, air, buah-buahan yang menjadi kepeluan hidup yang amat penting, adalah sebahagian kecil dari rahmat dan nikmat Allah itu. Apa lagi nikmat yang berupa kaki, tangan, paru-paru, jantung dan semua bahagian dari badan kita, yang berupakan mata, hidung, otak dan fikiran, jiwa atau roh yang menghidupkan kita, adalah nikmat yang tidak dapat dinilai dengan emas dan perak sekalipun berapa saja banyaknya.
               Semua itu saban  waktu dan ketika kita terima dan kita peroleh dari Allah yang menciptakannya yang harus mengingatinya dan jangan sampai dilupakan begitu sahaja. Segala kesenangan dan kemewahan dalam hidup ini adalah rahmat dan nikmat dariTuhan. Tidak ada yang manusia dapat diperolehi tanpa keredaan Allah SWT. Kalau demikinlah halnya pembangunan kehidupan ini maka tanya diri sendiri bagaimana pula ukhuwah dan kasih sayang kita kepada yang Maha Pencipta itu?
               Sekarang marilah kita periksa pula bagaimana kita manusia mengadakan hubungan atau kontek dengan Tuhan. Dengan sedih dan perasaan menyesal sehebat-hebatnya harus kita akui, bahawa di samping ada manusia yang sentiasa mengadakan hubungan dengan Tuhan, tetapi lebih banyak manusia yang putus sama sekali hubungannya dengan Tuhan. Mereka lupa seratus peratus terhadap Tuhan. Tuhan tidak menjadi perhatian dalam hidup mereka, Tuhan adalah suatu yang tak menarik dalam hidup dan kehidupan mereka. Bahkan ada di antara manusia yang sampai benci dan tak suka mendengar, membaca dan memperkatakan Tuhan, Na’uuzu billahi min zalik. Mudah-mudahan Tuhan melindungi diriku dan saudara sekalian dari sifat yang demikian terhadap Tuhan.
               Kita manusia harus dapat menginsafkan akan diri kita sendiri-sendiri agar kita jangan terpesona dengan segala macam rahmat dan nikmat Allah saja, sehingga lupa kepada Allah yang memberi rahmat dan nikmat itu. Bagaimana pun kita harus mendidik diri untuk selalu ingat terhadap Allah, harus memelihara hubungan yang baik dengan Tuhan. Kita jangan terpesona dengan segala pemberian nikmat Tuhan kepada kita tetapi imbalilah dengan rasa syukur dan berterima kasih kerana Allah sentiasa memelihara kebajikan kita.
     Allah berfirman dalam al-Qur’an surah al-An’nam ayat 6:32 yang bermaksud:(terjemahan)  
               “Ketahuilah bahawa semua itu dan seluruh kehidupan di dunia ini adalah permainan yang tak kekal.”
               Kita haruslah berusaha dengan cara yang halal kerana dengan cara itu sahaja kita dapat penghasilan yang bersifat bersih dari kotoran dosa. Harta yang tak halal dan harta yang didapati dengan merugikan orang lain tak mungkin dapat membawa kebahagian batin, tapi hanya dapat memuasakan nafsu sendiri yang pasti akan mengakibatkan kesengsaraan batin. Maka itu adalah dianjurkan, kembalilah dan perbaikilah hubungan saudara dengan iman dan takwa kepada Tuhan SWT.(2)
                    Allah yang Maha Esa memerintahkan kepada setiap manusia tanpa kecuali dan tidak dipaksa supaya mengikuti jalan petunjuk-Nya serta rela mematuhi Peraturan dan hukum undang-undang yang telah ditetapkan iaitu jalan yang lurus atau Sirata’l Mustaqim yang dituntut kita sebagai hamba-Nya supaya tidak membuat peraturan tambahan selain daripada mematuhi hukum dan peradaban yang telah digariskan oleh Allah kepada Nabi. Oleh itu marilah memenuhi seruan suci Allah secara sukarela, jika kita ingin medapatkan keselamatan dan kesejahteraan sama ada di dunia dan akhirat.
               Yang paling pokok dalam seruan Islam ialah mempercayai yang Maha Esa dan membebaskan diri daripada syirik.
               Tugas yang besar yang mesti dilaksanakan dalam mentaati seruan suci ialah wajib membebaskan diri daripada fahaman dan amalan syirik supaya dengan demikian kita terhindar daripada kutukan dan laknat Allah. Allah sangat murka ke atas orang yang menye- kutukan-Nya. Firman Allah surah Al-Nisa’ ayat 4:116 yang bermaksud: (terjemahan)
               Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukan-Nya dengan sesuatu (apa jua), dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut peraturan hukum-hukum-Nya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua) maka sesungguhnya ia telah sesat (dengan), kesesatan yang sejauh-jauhnya.”
               Allah sentiasa bersedia untuk memberikan keampunan kepada hamba-Nya yang telah melakukan dosa – sama ada ia telah melakukan dosa besar, mahupun dosa kecil – diampunkan-Nya sekiranya mahu bertaubat dengan setulus-tulusnya. Kecuali dosa kerana syirik (menyekutukan Allah dengan sesuatu) tiada sekali-kali diampunkan oleh Allah.”(3)

No comments:

Post a Comment