Tuesday, December 3, 2019

PERISTIWA ISRAK MIKRAJ


PERISTIWA ISRAK MIKRAJ
(Disiarkan pada 23 November 2019)

Dakwah Muhammad kepada Quraisy semakin tidak mendapat sambutan maka itu Muhammad beralih ke tempat lain jauh dari Mekkah. Ia pergi ke Taif. Kedatangannya ke sana juga tidak ada sambutan yang baik.Malah Muhammad bin Abdullah mendapat cacian dari masyarakatnya. Budak-budak nakal dikumpulkan dan mencedrakan Muhammad dengan membaling batu sehingga kaki Muhammad berdarah.
Muhammad kembali ke Mekah. Allah SWT ingin memuliakan rasul-Nya. Oleh itu berlakulah peristiva Israk dan Mikraj. Peristiwa ini adalah peristiwa besar dalam sejarah hidup  Muhammad dan dalam sejarah umat Islam. Dengan peistiwa ini, Masjid al-Aqsa dan Baitulmaqdis menjadi semakin mulia.
Turunnya ayat al-Quran berhubung Masjid al-Aqsa dalam surah al-Isra’ ayat 17:1 yang bermaksud: (terjemahan)
“Maha Suci Allah yang mejalankan hambanya (Muhammad) pada malam hari dari masjid al-Haram (diMekkah) ke Masjid al-Aqsa (di Palentine) yang kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha  Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Menurut ayat ini, bumi Quds adalah bumi yang diberkati. Begitu juga kawasan di sekelilingnya. Allah yang memberakati tempat tempat ini. Pada suatu malam, Jibril datang kepada Muhammad bin Abdullah yang sedang tidur di Kaabah. Jibril membawa Muhammad naik Buraq iaitu kendraan dari syurga, dari Masjid al-Haram di Mekkah ke Masjid al-Aqsa di Palestin.
Di Masjid al-Aqsa, sedang berlaku perhimpunan yang sangat luar biasa. Allah menghimpun kan para rasul dan para nabi untuk bertemu dengan Muhammad di Masjid al-Aqsa. Ulama menyebut jumlah para rasul 315 orang dan jumlah para nabi 24,000 orang. Allah mengumpulkan bilangan yang begitu besar ini untuk bertemu dengan Muhammad. Tidak ada tempat di dunia ini yang mana semua rasul dan nabi-nabi berkumpul di situ melainkan Kaabah dan Baitul Maqdis. Muhammad berkata, “Semua rasul dan nabi menunaikan haji di Mekah.”
Bagaimana kita hendak bayangkan Muhammad mengimamkan sembahyang para rasul dan nabi. Persidangan para rasul dan nabi, Inilah Kemuliaan Muhammad.  Sembahyang dan persidangan yang tidak berulang lagi buat kali ke dua di bumi ini.
Selepas sembahyang, Jibril datang membawa satu bekas  susu dan satu bekas  arak kepada Muhammad. Muhammad memilih susu.
Jibril berkata kepada Muhammad, “Kamu terpimpin kerana memilih susu, wahai Muhammad. Begitu juga umat kamu.” Ini menunjukkan arak itu perkara yang tidak baik. Selepas itu, baru ianya diharamkan. Allah menjaga rasulnya. Beliau tidak pernah minum arak sejak kecil lagi.
Kemudian, Muhammad dimikrajkan iaitu diangkat ke langit. Inilah kuasa Allah yang tidak ada batasannya. Muhammad dibawa dalam perjalanan yang begitu jauh dalam masa yang terlalu singkat. Allah mahu mengajar kepada hambanya. Kalau Allah mahu, Allah boleh buatperkara yang diluar jangkauan akal dan kekuatan manusia. Apabila dibuka pintu langit pertama kepada Muhammad, di situ sahaja Muhammad melihat pelbagai  perkara yang ajaib. Antaranya, Muhammad melihat seorang lelaki yang tingginya 60 kaki. Apabila lelaki itu berpaling ke kanan dia tersenyum dan apabila ia berpaling ke  kiri dia menangis.
“Siapa ini?” Muhammad bertanya kepada Jibril.
Jibril menjawab, “Itulah Adam. Apabila dia melihat ke kanan dia melihat kepada umatnya yang masuk syurga maka tersenyum dia. Apabila dia memandang ke kiri dia melihat umatnya yang masuk ke neraka, maka menangislah dia.”
Kemudian Muhammad melihat ada orang yang berenang dalam  lautan darah. Apabila mereka sampai ke tepi, mereka mengangakan mulut mereka lalu para malaikat meloncarkan api-api neraka ke dalam mulut mereka.
Muhammad bertanya Jibril, “Siapa mereka itu?”
Jibril berkata, “Mereka inilah orang-orangyang memakan harta anak yatim. Mereka diseksa disitu dulu sebelum siseksa di akhirat selepaskiamat nanti.”
Muhammad kemudian melihat orang-orang lelaki yang perut mereka besar-besar. Mereka
semua terlentang kemudian kaum Firaun lalu di situ sambil memijak perut orang-orang tadi. Kaum Firaun ini dibawa melihat neraka dua kali sehari supaya mereka dapat melihat tempat mereka nanti. Dalam perjalanan mereka pergi ke neraka itu, mereka memijak perut rang-orang lelaki yang sedang terlentang ini.
               Muhammad bertanya, “Siapa mereka itu?”
               Jibril berkata, “Mereka adalah orang-orang yang makan riba. Diazab di alam barzakh begitu sebelum diazab di neraka.”
               Kemudian, Muhammad melalui sekumpulan lelaki yang mempunai dua jenis makanan. Satu yanglazat dan bersih. Satu lagi yang buruk dan busuk. Tetapi mereka makanmakanan yang buruk dan busuk itu.
               Muhammad bertanya, “Siapa mereka wahai Jibril?”
               Jibril berkata, mereka itulah orang-orang yang berzina. Mereka ada yang halal tetapi mereka tetap mencari yang haram walaupun mereka tahu akibatnya macam-macam penyakit di dunia dan azab di akhirat.”
               Kemudian di langit yang ke dua Muhammad bertemu dengan Isa dan Yahya. Dilangit yang ketiga Muhammad bertemu dengan Yusuf. Dilangit yang  keempatdan kelima, Muhamamd bertemu dengan Idris dan Harun. Dilangit yang keenam Muhammad betemu dengan Musa.
               Kemudian dilangityang ketujuh, Muhammad melihat Baitul Makmur, Kaaba bagi penduduk langit, tempat para malaikat tawaf dan beribadah. Kedudukan baitul Makmur ini bertepatan dengan kedudukan Kaabah di bumi. Disitu Muhammad melihat ada seorang lelaki yang sedang bersandar ke Baitul Makmur. Rupanya seakan rupa beliau.
               Muhammad bertanya, “Wahai Jibril, siapa itu?”
               Jibril berkata,”Itulah bapa kamu, Ibrahim.”
               Pada setiap langit, beliau disambut dan diraikan oleh para nabi dan para malaikat. Semasa di penghujung langit yang ke tujuh, Muhammad melihat Jibril sudah berubah kepada kejadian asalnya. Itulah rupa yang pernah Muhammad lihat buat kali pertama semasa Muhammad berlari pulang ke rumah dari Gua Hira’. Ini kali kedua Muhammad melihat Jibril dalam rupa ini iaitu dekat dengan Sidratul Muntaha.
               Dalam surah al-Najm ayat 53:13-14 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan  demi sesungguhnya! Muhammad melihat malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal sekali  lagi. Di sisi Sidratul Muntaha.”
               Akhirnya, Muhammad sampai ke tempat yang tidak pernah seorang pun manusia sampai di situ walaupun dia seorang rasul dan nabi. Kemudian, beliau sampai di suatu kawasan yang tidak pernah sampai ke situ para malaikat kecuali Jibril
               Kemudian beliau sampai ke suatu tempat dan Jibril meminta Muhammad ke depan. Jibril berkata, Kalau aku ke depan selangkah aku akan terbakar.”
               Akhirnya beliau sampai di Sidratul Muntaha. Di tempat yang sangat luar biasa ini, Dalam pertemuan yang sangat luar biasa, Allah memerintahkan sembahyang kepada Muhammad dan umat beliau. Semua undang-undnag Islam Allah perintahkan melalui Jibril, tetapi perintah sembahyang diterima sendiri oleh Muhammad terus daripada Allah. Ini menunjukkan betapa besarnya sembahyang di sisi Allah. Sembahyang menjadi tiang kepada agama ini.
               Selepas pertemuan itu, Muhammad turun dan bertemu dengan Musa. Musa bertanya, “Apa yang Allah perintahkan untuk umat kamu.”
               Muhammad berkata, Allah memerintahkan 50 fardu sembahyang sehari semalam.”
               Musa berkata, “Suku Israel diperintahkan kurang daripada itu tetapi mereka tidak mampu laksanakan. Mintakah Allah ringankan lagi.”
               Kerana belas kasihan dan kasih kepada umatnya Muhammad meminta  Allah meringankan sehinggalah menjadi lima waktu sehari semalam. Walaupun hanya lima kali perlaksanaannya, tetapiAllah tetap memberi pahala menyamai 50 kali.
               Kemudian Muhammad turun ke Baitulmaqdis semula. dari Baitulmaqdis beliau pulang semula ke Mekah.. Dalam perjalanan ini, beliau menyaksikan berbagai pemandangan. Antaranya Muhammad melalui suatu rombongan yang menunggang unta. Apabila unta ternampak Buraq, untah menjadi takut dan ada yang lari. Tuannya mengejar untanya tetapi tidak berjaya. Muhammad memberi tahu mereka di mana tempat unta mereka itu bersembunyi. Mereka semua pelik mendengar suara dari langit memberitahu mereka di mana tempat unta mereka  bersembunyi. Memang benar, apabila mereka pergi ke tempat itu mereka menjumpai unta berkenaan.
Pada malam itu juga Muhammad  tiba kembali ke Mekah. Semua peristiwa yang berlaku dan perjalanan yang memakan jarak yang begitu jauh sampai ke langit yang ketujuh dan sampai ke Sidratul Mintaha, berlaku hanya dalam masa separuh dari malam
Sebelum pagi, Muhammad sudah sampai di Mekkah semula. Selepas sembahyang  subuh, Muhammad yang masih terkesan dengan peristiwa dan perjalanan semalam sambil mengingatkan kembali apa yang berlaku pada beliau semalam
Abu  Jahal  melihat Muhammad dalam keadaan demikian lalu ia menghampiri Muhammad lalu bertanya sama ada berlaku sesuatu kepadanya. Muhammad berkata, “Malam tadi aku pergi ke Baitulmaqdis dan pulang semula ke situ.” Abu Jahal merasa gembira mendengar peristiwa tersebut kerana  dia rasa dia mendapat  perkara bagi memburukan Muhammad.
Sikap orang Islam dan Quraisy ke atas Israk Mikraj menimbulkan berbagai reaksi. Pihak Quraisy di bawah pimpinan Abu Jahal, semua orang tidak percaya. Abu Jahal mengatakan Muhmmad  seorang penipu. Di situ berlaku ujian. Orang yang belum Islam memang tidak percayakan akan hal ini. kerana untuk ke Baitulmaqdis sahaja dengan menaiki untah memakan masa sebulan perjalanan. Orang-orang yang lemah iman. Mereka tidak memikirkan kuasa Tuhan  berbanding dengan manusia!
Apabila mereka merujuk kepada  Abu Bakar ia  berkata, “Kalau Muhammad yang bercakap begitu, Muhammad bercakap benar.” 
Abu Bakar terus datang menghadap Muhammad dan terus bertanya, Wahai Muhammad, adakah Muhammad pergi ke Baitulmaqdis semalam?”
“Benar”, kata Muhammad.
Abu Bakar berkata, “Benar apa yang engkau cakap, wahai Muhammad”
Kata-kata yang terbit dari hatinya yang tidak berbelah bagi langsung dengan Muhammad. Hati yang sangat yakin dengan Muhammad
Muhammad berkata, “Engkau telah berkata benar, wahai Abu Bakar al-Siddq”.
Inilah kali pertama Abu Bakar dipanggil al-Siddq yang bermaksud yang membenarkan. Inilah tempat Abu Bakar. Tempat yang luar biasa dan tidak ada rasa ragu langsung dengan Muhammad. Abu Bakar tidak mempersoalkan langsung Muhammad, terus dia membenarkan Muhmmad. Quraisy menyangkal keyakinan Abu Bakar itu.
Bermacam hela masyarakat musrikin meminta Muhammad untuk melakukan sesuatu, dan kalau Muhammad berjaya apa yang dikehendaki maka mereka akan beriman kepada Muhammad. Mereka meminta Muhammad mengalakan ahli gusti  yang terhandal di Mekkah masa itu dan jika Muhammad berjaya mengalakan ahli gusti tersebut  maka mereka akan beriman kepada Muhammad. Muhammad dapat mengalahkan ahli gusti berkenaan sehingga diulang sebanyak tiga kali perlawanan dan Muhammad berjaya mengalahkan ahli gusti tersebut.
Walaubagaimana pun masyrakat Quarisy tidak juga beriman kepada Muhammad. Ahli gusti berkenaani  membuat satu perjanjian lagi, iaitu ahli gusti tersebut telah kalah dengan Muhammad tetapi jika pokok yang ada dekat dengan mereka boleh bercakap, ahli gusti itu akan beriman kepada Muhammad.
Pokok berkenaan bercakap dengan salawat nabi, tetapi ahli gusti itu tidak juga beriman kepada Muhammad.i Begitulah masyarakat Quraisy hanya mempermain-maiinkan perjuangan Muhammad tetapi Muhammad tetap bersabar.
Perubahan besar dalam sejarah pejuangan Muhammad bin Abdullah apabila beliau memper- kenalkan dirinya kepada beberapa orang daripada suku Khazraj semasa baginda berhjrah ke Medinah. Muhammad datang berjumpa mereka dan membacakan Al-Qur’an kepada mereka. Apabila mereka mendengar bacaan al-Quran daripada Muhammad., mereka  mengingat kembali bahawa orang-orang Yahudi di Medinah selalu mengancam  orang-orang Aus dan Khazraj, bahawa akan di utuskan seorang nabi dan mereka  menjadi pengikut nabi itu. Pada masa itu, mereka akan menguwasaih dan menyembelih Aus dan Khazraj.
Khazraj berkata, “Inilah nabi yang disebut-sebut oleh orang Yahudi. Jangan sampai Yahudi mendahului kita  masuk Islam sehingga terlaksana nanti ancaman-ancaman mereka itu. Biar kita beriman dulu. Dengan itu, semua mereka masuk Islam..”
Muhammad mengajar al-Quran kepada mereka. Maka Islam mula tersebar di Medinah. Pada tahun berikutnya mereka menghantar 12 orang wakil mereka kepda Muhammad, mengiklankan keisla man mereka dan mewakili orang-orang lain di Medinah yang tidak dapat datang ke  Mekah.
Mereka semua  memerterai perjanjian dengan Muhammad yang disebut Baiah Aqabah al-Ula
iaitu perjanjian Aqaba Pertama. Dinamakan juga Baiah al-Nisa’  yang bermaksud perjanjian taat setia dengan Muhammad, perjanjian iman dan akhlak.
Selepas itu, Muhammad bin Abdullah menghantar Mus’ab bin Umar bagi mengajarkan Islam kepada mereka.. Oleh itu, Mus’ab dipanggil duta Islam yang pertama. Islam mula meluas dalam bentuk yang luar biasa di Medinah. Begitu cepat sekali, Mus’ab berkerja siang dan malam. Uahanya begitu luar biasa sehingga tidak ada rumah di Medinah melainkan Islam sudah sampai ke situ.
Semua peristiwa ini berlaku sekitar tiga tahun dari tahun kesedihan. Daripada tahun ke 10 selepas kenabian sehinggalah tahun ke 13 selepas kenabian. Setiap orang yang masuk Islam di Medinah berusaha pula membawa keluarganya masuk Islam. Antara kisah yang menarik adalah kisah anak-anak Amru bin Jamuh.
Anak-anak Amru semua masuk Islam tetapi Amru sendiri tidak mengikuti mereka. Ia bertahan dengan kepercayaan kepada berhalanya. Anak-anaknya lalu mempermainkan kepercayaannya kepada berhala berkenaan, sehingga pada satu ketika  dengan perbuatan anak-anaknya mengenai sembahan nya Amru mengenali  amalannya itu adalah tidak ada kemanfaatan kepada dirinya. Maka  ia menjauhi berhala berkenaan dan masuk Islam.

No comments:

Post a Comment