Saturday, January 11, 2020

BERSAMA MASA MUDAMU AGENDA PEMBANGUNAN YANG MAMPAN


                           BERSAMA MASA MUDAMU AGENDA PEMBANGUNAN YANG MAMPAN
                                                                              (Disiarkan pada 11.01. 2020)               
               Allah berfirman dalam surah Al-Ra’d ayat 13:11 yang bermaksud: (terjemahan)
          “Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum kalau kaum itu sendiri tidak mengubah nya.”
          Pembangunan insan bermuara daripada pembentukan manusia  dalam Rahim ibu. Segala amal ibadat kedua ibubapa menjadi catalyst atau pemangkin kepada keadaan insan yang dibena dalam Rahim ibu.
          Semangat juang anak dalam menelusuri pembangunan kehidupan berpangkal kepada fitrah Allah SWT berikan kepada insan itu. Menggunakan fitrah yang ada padanya harus disulami dengan ibadah tawakal kerana Allah. Segala usaha atau tawakal yang kita laksana kan, kejayaannya merupakan prerogative Allah SWT untuk meredainya. Maka itu wajar diimbali dengan rasa syukur kerana kita menemukan kejayaan dalam kehidupan.
          Allah SWT amat suka melihat hamba-Nya yang sentiasa ingin mengubah keadaan hidupnya kepada yang lebih baik berbanding sebelumnya, kerana inilah menjadi perjuangan setiap insan  dalam menangani pembangunan diri serta keluarga jika ia telah mendirikan rukun hidup berkeluarga.
          Setiap individu muslim wajar bina semangat juang dalam menelusuri pembangunan di alam dunia sebagai persediaannya untuk mengumpul dana pahala sebagai bekalan hidup untuk pembangunan kehidupan di akhirat nanti. Manusia yang hidup berwawasan seharusnya mempunyai krateria yang diungkapkan oleh disiplin pembangunan yang mengatakan bahawa “Pembangunan hari ini adalah lebih mulia dan baik berbanding dengan keadaan pembangunan  hari kelmarin. Dan harus niatkan untuk pembangungan hari esok adalah lebih baik berbanding hari ini dan seterusnya.    
          Semangat harus bina dalam diri setiap insan yang sentiasa memikirkan bahawa hidup ini  merupakan perjuangan. Maka itu wajar membina diri  untuk meletakan wawasan hidup di atas landasan yang bersemangat “Saya mesti berubah kepada kebaikan.”
        Dalam disiplin pembangunan, masalah tidak ada yang mustahil tidak dapat ditemukan dengan penyelesaianya jika kita sandarkan usaha kita kepada tawakal kepada Allah SWT. Allah itu Maha Kuasa serta bijaksana dalam segala pembangunan. Pembangunan semestinya mengikuti disiplin masa bergerak secara intiqamah. Maka itu tidak ada faktor masa yang bergerak tanpa mengikut disiplin istiqamah.
          Fenomena masa merupakan teknologi alam kehidupan yang diwujudkan Allah SWT untuk menguji kepekaan segala makhluk-Nya yang hidup terutama sekali manusia, untuk menanganinya. Kehidupan itu merupakan teknologi Allah juga yang dipinjamkan  kepada  manusia untuk menggunakannya dalam mewujudkan kehidupan yang mampan.
          Khidmat manusia menangani masa ialah melaksanakan ibadat kepada Allah SWT. sebanyak yang boleh dan jangan biarkan masa itu berlalu tanpa sebarang amal ibadat. Ibadat yang kita laksanakan semestinya memperolehi keuntungan dalam bentuk pahala dari Allah SWT. Pahala merupakan sesuatu yang bersifat ghaib yang amat penting kepada individu mukmin sebagai teman hidup di akhirat kelak.
          Antara ibadat yang kita laksanakan dengan faktor masa yang bergerak secara intiqamah merupakan satu disiplin yang bersifat perlumbaan. Oleh kerana ia merupakan satu finomena yang bersifat perlumbaan maka kita memahami bahawa ia merupakan ujian Allah SWT; maka itu apabila dua faktor bergerak secara simultinous atau serentak maka semestinya ada yang menang dan ada yang kalah.
          Jika masa berlalu tanpa apa-apa ibadat yang kita amalkan demi menghasilkan pahala dari Allah SWT, ini bermakna masa itu telah menang dalam perlumbaan tersebut. Maka itu masa telah melaknatkan manusia kerana kegagalannya memperolehi pahala. Dalam erti kata lain, manusia  telah mengalami kerugian dalam hidupnya kerana usianya telah mendekati
liang lahad tanpa membawa apa bekalan.
          Tetapi jika manusia menang daripada masa maka itulah yang dinamakan  manusia telah membangun. Masa mudanyalah sentiasa mengawasi masa bergerak maka itu ia sentiasa mendapat hidayah dari Allah SWT. Umat mukmin yang sentiasa dalam perlindungan Allah akan selamat dunia dan akhirat dan bukan itu sahaja tetapi keluarganya juga akan turut sama terbela dan  terdidik bagaimana menggunakan masa sebaik mungkin dalam menangani kehidu pan di alam dunia yang fana ini.
           Masyarakat mukmin wajar melaksanakan amal ibadah, zikirullahnya menjadi kemestian dalam hidupnya secara istiqamah. Zikir mempunyai peranannya dalam membentukkan saksiah individu.  Masyarakat mukmin yang sentiasa dalam pelindungan Allah SWT adalah mereka yang sentiasa dekat dengan Allah SWT. Hidupnya  sering dihiasi dengan kalimah-kalimah suci yang diamalkan dalam zikirullah. Bibirnya sentiasa basah kerana amal ibadah yang menjadi teman hidupnya yang membawa jiwanya dekat dengan Allah SWT melalui ibadah zikirullah secara istiqamah. Setiap hari Ahad, siang dan malam tidak sunyi dengan zikirullah terutama sekali kalimah “Ya Hayu Ya Qayyum.”yang maksudnya  “Sentiasa hidup di dalam peliharaan Allah.”
         Kedua-dua fenomena alam  iaitu pergerakan masa dan pergerakan atau peningkatan hidup mempunyai peranannya masing-masing, Allah telah wujudkan fenomena tersebut dengan satu tujuan. Jika kita melihat dengan mata hati kita, keadaan kedua fenomena tersebut mempunyai perbezaan; antaranya iaitu masa adalah dalam keadaan ghaib, tidak boleh dilihat dan hanya boleh dirasai kesannya, tetapi hidup itu adalah dalam keadaan  spara ghaib dan spara maujud. Hidup itu sedemikian sifatnya kerana ia mempunyai dua unsur -  jasmani yang bersifat nyata dan unsur rohani pula bersifat ghaib. Kedua-duanya wajar dipelihara kebajikannya demi kelangsungan hidup di alam dunia.
          Perubahan dalam hidup itu juga mepunyai dua faktor, iaitu pembesaran atau perubahan fisikal yang jelas kelihatan dan arus atau kuasa yang menjadikannya berubah adalah bersifat ghaib. Ada teka-teki orang tua-tua yang mengatakan: “Semua kewujudan makhluk dalam alam ini boleh kita ingat tetapi satu fenomena dalam kehidupan kita tidak boleh kita ingat, iaitu fenomena membesar.”
         Membesar itu adalah dimainkan oleh faktor masa yang besifat ghaib. Oleh yang demikian Allah bersumpah dalam Al-Quran mengingatkan manusia seperti dalam surah Al-Asr ayat 103:1-3 yang bermaksud: (terjemahan)
          “Demi masa manusia adalah sentiasa dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.”
         Surah ini menerangkan bahawa manusia yang tidak dapat menggunakan masa dengan sewajarnya, termasuk golongan yang merugikan. Semua manusia berada dalam keadaan merugi apabila dia tidak mengisi waktunya dengan pebuatan-perbuatan yang mengundang kebaikkan hidup. Masa muda adalah masa diberi oleh Allah untuk manusia mengisi dengan ibadat kepada Allah dan berbuat kebajikan sesama insan.
          Menangguhkan usaha melaksanakan agenda manusia untuk memurnikan dirinya seperti menimba ilmu pengetahuan sama ada ilmu fardhu Ain mahupun fardhu Kifaya semasa usia persekolahan akan pengalami kemuskilan nanti dalam menelusuri kehidupan kerana tidak ada masa lagi sebaik mungkin seperti keadaannya semasa muda.
          Pepatah bahasa Inggeris mengatakan bahawa: “Strike the iron while it is red hot”. Lebih kurang maknanya, ketuklah besi itu apabila ia panas merah, kerana apabila besi itu dalam keadaan demikian ia mudah dibentuk macam mana kita perlukan. Peribahasa ini memberi makna bahawa, buatlah sesuatu ibadah apabila masa itu bersesuaian. Menuntut ilmu sewajarnya semasa muda, kerana masa itulah tidak ada sebarang resiko yang akan meng- ganggu disiplin pembelajaran.
          Masa mudanya jiwa masih dalam keadaan lapang. Maka masa mudalah sesuai untuk mengisi dengan ilmu pembangunan. Imam Al-Ghazali orang yang mempunyai keyakinan
Bahawa jiwa manusia itu dapat dilatih, dididik, dikuasai, diubah kepada mempunyai akhlak yang mulia dan terpuji. Tiap sifat itu tumbuh dari hati manusia dan melahirkan perbuatannya kepada anggota. Sebaliknya tiap gerak anggota badan ada hubungannya dengan jiwa manusia.
          Al-Ghazali berkesimpulan bahawa mendidik budi perkerti seseorang itu bukan perkara yang mustahil, oleh sebab itlah Rasulullah pernah berpesan “Perbaiklah akhlaq atau kelakuan.” Atau “Aku diuntukan ke dunia ini untuk menyempurnakan akhlak.” Sabda Rasulullah itu menunjukkan bahawa jiwa manusia itu memang boleh dididik. Kalau tidak tentu tidak berguna perintah yang menyuruh memberi nasihat yang baik, pengajaran yang sesuai dan baik, dan diperintahkan supaya mengerjakan yang makruf dan mencegah yang mungkar kepada manusia.
          Sedang binatang  liar dan buas dapat dijinakkan, apakah lagi manusia tentu dapat dididik dari yang jahat menjadi manusia yang baik berbudi pekerti yang luhur dan lemah lembut. Manusia adalah satu-satunya makhluk ciptaan Allah yang amat sempurna berbanding makhluk lainnya. Kehadiran akal serta kemahiran berfikir pada diri manusia itu memboleh kannya menyelami lautan ilmu yang menjadi prasyarat dalam hidup manusia sebagai pemain dalam dunia pembangunan. Ilmu pengetahuan merupakan nadi pembangunan insan dan juga menjadi agen perubahan dalam usaha memunikan kehidupan. (1)
          Membekalkan diri dengan ilmu pengetahuan semasa muda, adalah kewajipan setiap individu mukmin. Ilmu itu merupakan arkitek atau jurubena pembangunan ummah, pemangkin diri menyelami dan menentang kesukaran-kesukaran yang dipasang oleh musuh-musuh pembangunan  manusia.
          Perjuangan Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW dalam membebaskan manusia  dari kejahilan hidup di dunia ini merupakan satu petunjuk serta kekuatan ilmu yang diturunkan Allah SWT kepada banginda demi memperbetulkan  umat manusia hidup berpedomankan ilmu tauhid yang Allah SWT telah turunkan kepada kekasih-Nya Muhammad.
          Masa mudamu harus ditangani dengan sebaik mungkin. Landasan-landasan pemikiran yang membina harus seirama dengan kehendak agama Islam agar ia tidak terpisong ke lembah kehinaan dari kaca mata iman. Tegur menegur, ingat mengingati terhadap kesilapan orang lain seharusnya menjadi budaya hidup bermasyarakat mukmin. Menangani kelemahan diri harus menjadi perjuangan setiap insan untuk mengelakkan diri dari terheret ke pengadilan Kadi Rabul Jalil di padang masyar nanti.
          Konsep agama adalah adeen atau cara hidup. Maka itu agama merupakan santapan rohani manusia. Setiap  ciptaan Allah SWT mempunyai fitrahnya sendiri-sendiri. Jika jasmani diciptakan Allah dari tanah, maka segala makanan yang diperlukan oleh fisikal itu berasal dari zat-zat tanah. Begitu juga jiwa yang datangnya dari Allah selalu merindukan sesuatu daripada-Nya untuk memenuhi keperluannya. Agama Islam merupakan makanan jiwa yang paling sesuai. Kerana Islam itu sesuai dengan fitrah manusia. Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Yunus ayat 10:57 yang bemaksud:(terjemahan)
          “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit yang berada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.”
          Firman Allah SWT dalam surah Ar –Rum ayat 30:30 yang bermaksud: (terjemahan)
          “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah tetapkanlah atas fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”  
          Menerusi ayat ini Allah menyuruh rasul-Nya dan umat Islam yang menjadi pengikutnya, supaya meluruskan muka, yakni supaya menumpukan tujuan hidup mereka lurus-lurus ke ara agama Islam. Ayat ini menggunakan lafaz “muka” sebab muka itulah anggota tubuh manusia yang semulia-mulianya. Jika muka telah menghadap kepada sesuatu arah yang ditentukan oleh Allah itu maka seluruh anggota badan akan terbawa menuju ke sana dan turut menumpukan perhatian kepadanya. Iaitu ke arah mentaati Allah atau agama Islam yang juga merupakan agama yang lurus tidak bengkok dan tidak membawa kepada kesesatan. Bahkan dia merupakan agama fitrah, yang sesuai dengan kejadian manusia. Dan Allah juga menyuruh supaya mereka condong atau cenderung selama-lamanya kepada agama tersebut, jangan sampai menyeleweng dari kebenaran.
          Itulah agama Allah yang menciptakan manusia sesuai dengan kejadian (agama tersebut).   
          Hendaklah benar-benar menumpukan perhatian kamu kepada agama Allah itu, kerana agama tersebut telah diciptakan sesuai dengan kehidupan manusia. Dan manusia itu dari asal mulanya telah diciptakan dengan mempunyai pembawaan dan tabiat semulajadi, untuk mentauhidkan Allah dan percaya akan adanya Allah, kerana kepercayaan dan keyakinannya selaras dan bersesuaian dengan apa yang ditujukkan oleh akal fikirannya yang waras.
(1)Muhammad Isa Selamat: PENAWAR JIWA – PSIKOLOGI KETENANGAN MINDA.  DARUL NUMAN, KUALA LUMPUR1998.

No comments:

Post a Comment