Saturday, October 3, 2020

ILMU DAN AMAL KESEJAHTERAAN HIDUP BERSEPADU

 ILMU DAN AMAL KESEJAHTERAAN HIDUP BERSEPADU

(Disiarkan pada 3. 10. 2020)

                Ilmu tanpa amal akan meninggalkan kita setelah tiga hari berlalu dan amal tanpa ilmu akan menyesatkan kita  untuk melaksanakan amanah kekhalifahan kita. Maka itu hidup sewa- jarnya kesepaduan ilmu dan amal demi menujuh kesempurnaan hidup alam akhirat.  Firman Allah s.w.t. dalam surah Ar-Ra’ad ayat 13:29 yang bermaksud: (terjemahan)

                “Orang yang beriman dan beramal salih, bagi mereka kebahagiaan dan tempat yang baik”

                Mereka yang beriman dan beramal salih itu mendapat keuntungan yang baik dan akan mendapat tempat kembali yang bagus, ia tentulah syurga. Semua ini merupakan daya penarik dan menjadi galakan kepada setiap orang supaya mentaati Allah dan jangan derhaka  dengan berbuat maksiat kepada-Nya. Memanglah seorang itu apabila telah memasuki syurga dia akan dapati apa sahaja yang disukainya di sana seperti yang diturunkan dalam hadis yang bermaksud:

                “Di dalam syurga itu banyak perkara yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas di dalam hati manusia”

                Mudah-mudahan kita sekalian dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang menjadi penghuninya, amin.

                Ilmu dan amal merupakan dua fenomena  kehidupan yang sentiasa dekat dengan Allah s.w.t. Kejayaan dalam hidup tidak semestinya memiliki wang berjuta-juta ringgit atau benda yang melimpah ruah serta memegang jawatan tinggi. Kejayaan yang sebenarnya, tercapai suatu  wawasan yang dapat membahagiakan kita hidup di dunia dan di akhirat. Oleh sebab itu, kejayaan atau kegagalan hidup kita banyak bergantung kepada matlamat utama kita diutuskan ke dunia ini. Apabila seorang itu telah tunduk kepada Tuhan-nya, maka tidak perlu khuwatir lagi akan menempuhi apa-apa kegagalan di dunia ini.

                Hamba Allah yang salih itu telah dijanjikan oleh Allah s.w.t. akan keampunan dan dijamin masuk ke dalam Syurga yang indah. Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Bayyinah ayat 98:7-8 yang bermaksud: (terjemahan)

                “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih mereka itu adalah sebaik-baik makhluk balasan mereka di sisi Allah mereka ialah Syurga Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah Redha terhadap mereka dan merekapun redha kepada-Nya. Yang demikian itu adalah balasan bagi orang-orang yang takut kepada Tuhannya.”

Kaum muslimin yang mempunyai iman kepada Allah dan rasul-Nya disertakan beramal salih mereka merupakan makhluk Allah yang sebaik-baiknya. Balasannya ialah di akhirat nanti dimasukkan ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawah istana tempat kediaman. Mereka hidup kekal dan tidak akan mati serta tidak akan dikelurkan dari dalamnya, sentiasa bersenang-lenang merasakan perbagai nikmat yang tidak ada putus-putusnya.

Allah  reda, dengan menerima baik segala ketaatan dan perbuatan amal salih yang dipesembahkan kepada-Nya. Selanjutnya mereka juga berpuas hati menerima segala kebaikan dan kemuliaan yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka. Itulah balasan dan pahala yang baik, bagi orang yang takutkan Allah dengan menjauhi segala maksiat yang dilarang oleh-Nya. Semoga Allah membersihkan hati kita dan menerangkan fikiran kita, sehingga tidak ada yang kita takuti kecuali Allah dan segala  puji itu bagi-Nya semata.

Takut kepada Allah ini merupakan perhiasan diri orang-orang yang salih. Kerana petunjuk dan rahmat itu hanya diberikan kepada mereka yang takut kepada Tuhannya. Orang yang takut kepada-Nya berusaha mencegah dirinya daripada mengikut kehendak hawanafsu. Akhirnya orang-orang yang takut kepada Allah itu akan memperoleh kenikmatan syurga di akhirat kelak.

Manusia yang berilmu sentiasa memikirkan dirinya kekurangan kerana semakin ia

tahu ia merasakan semakin ia tidak tahu. Dalam erti kata lain bahawa jika manusia hendak menerokai dunia keilmuan ia mendapati ilmu itu tidak ada sempadannya atau tidak  mengenal ketandusan ilmu. Menjelajahi alam ilmu serupa dengan melihat permukaan lautan yang luas. Manusia tidak punya kekuatan untuk melihat sempadan lautan, hanya ia boleh difahami melalui penglihatan matanya ialah lautan itu bertembung dengan langit.

                Baginda  Rasul Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda mengenai ilmu yang ada di dunia ini dan beliau menganalogikan sebagai bersabda: “Kalau kita culupkan jari kita ke dalam lautan kemudian keluarkan; air yang membasahi jari merupakan banyaknya ilmu manusia ketahui di dunia tetapi ilmu Allah ialah diiberatkan lautan yang besar.”

                Allah berfirman yang bermaksud: “Dan kalaulah digunakan air lautan itu untuk dijadikan tinta menulis mengenai ilmu Allah, sehingga air lautanitu kering sekali pun ilmu Allh itu tidak akan habis ditulis”.

                Inilah yang dimaksudkan dengan semakin kita tahu semakin kita tidak tahu. Dan budaya orang yang berilmu tidak mengenalpenat lelah dan merasa ilmu itu cukup baginya. Ia sentiasa mempunyai motivasi dalaman yang secara automatik menggerakkan minatnya untuk mengetahui lebih banyak ilmu.

                Kemuliaan Nabi Muhammad s.a.w. disisi Allah begitu amat tinggi disebabkan ilmu yang ada pada diri Baginda, sehingga mengalahkan kesucian Malaikat Jibril. Ini dapat dibuktikan semasa Isra’ dan Mi’raj  apabila Allah membenarkan Nabi Muhammad memasuki Aras-Nya (Sidrantul Muntaha) tetapi Malaikat Jibril tidak dibenarkan.

                Nabi Muhammad telah menterjemahkan al-Qur’an dalam dirinya. Isteri Baginda siti Aisyah pernah ditanya oleh para sahabat Nabi mengenai akhlaq Baginda Rasul, dan beliau mengatakan: “Akhlak Rasulullah ialah Al-Qur’an”.

                Ilmu itu adalah daya tahan mental yang memimpin manusia menjadi manusia dan kekuatan iman semestinyalah kehadiran ilmu dalam diri manusia. Orang yang berilmu tetapi tidak mempunyai keimanan kepada kekuasaan Allah mendapati dirinya gelisah dan sentiasa merasakan keperluan hidupnya tidak pernah mencukupi. Kesyukuran tehadap kejayaan dalam hidup bukan menjadi agendanya tetapi budaya yang menjajah nalurinya ialah keangkuhan dan kesombongan yang menjadikanya sentiasa mementingkan diri.

                Manusia hidup wajar berilmu dan beramal salih kerana ilmu itu hanya bermanfaat kepada kehidupan manusia jika disajikan dengan amal. Oleh kerana ilmu itu datang dari Allah maka mengamalkannya merupakan ibadat kepada-Nya. Ilmu adalah punca kebahagiaan dan kesejahteraan hidup  sama ada di dunia manupun di akhirat jika kiblat amalnya kepada kebaikan tetapi jika disalahguakan ilmu itu untuk kepentingan hawa nafsu akan membawa pada.

                Berilmu tanpa amal ibarat seorang yang terkena penyakit lumpuh. Ilmunya tinggi tetapi apakan daya jasmaninya tidak bermayah atau tidak dapat bergerak mengola pembangunan. Jika mempunyai ilmu harus diguna sebagai kekuatan diri melaksanakan pembangunan tamadun kehidupan. Jika ilmu itu disalah gunakan maka Allah s.w.t. akan menarik balik ilmu tersebut dan mengakibatkan anda ibarat bangkai berjalan.

                Ilmu itu merupakan kekuatan diri mengolah kehidupan termasuklah membantu orang lain yang memerlukan pertolongan serta memurnikan hubungan sesama manusia demi menghidupkan ukhuwah kemanusiaan sebagai landasan melahirka kasih sayang yang membentuk tamadun kehidupan. Kemantapan ilmu dapat disajikan  dalam gabungan kita dengan alam-alam di sekelilingnya seperti alam haiwan, tumbuh-tumbuhan, bumi dan segala cakerawa alam kehidupan. Hidup bertamadun wajar diserikan dengan budaya tolong menolong sebagai tulang belakang kepada kekompakan sildaritas sosial.

                Membantu kebajikan orang lain merupakan amalan yang sangat dialu-alukan oleh Islam kerana ia adalah ibadat kerana Allah. Tidak ada sebab mengapa seseorang itu merasakan dirinya lebih mulia daripada orang lain kerana faktor kehibatannya itu adalah

disebabkan adanya masyarakat prihatin terhadap pembangunan. Allah berfirman dalam Al-Quran surah Al-Hujerat ayat (49)13 yang bermaksud: (terjemahan)

                “Hai manusia sesungguhnya Kami menjadikan kami dari laki-laki dan perempan (ibu dan bapa)dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa (bermacam-macam umat)dan besuku-suku supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Sungguh Allah Maha Mengetahui lagi Maha mengetahui”.

                Beramal tanpa ilmu juga tidak mempunyai kemanfaatan kepada pembangunan tamadun kehidupan. Kadangkala kita mengkufuri nikmat amalan yang disalurkan untuk  tujuan memurnikan pembangunan umat kerana  tidak punya ilmu yang memurnikan amalan tersebut. Sebagai contoh, sempena perayaan manyambut Mauludirasul yang diserantakkan dengan Ma’alhijrah di Keningau Pedalaaman atas Sabah pada 15.04. 2008, upacara akhir sebagai pelengkap dan pemurnia kepada sambutan tersebut telah mengkufuri kesucian Islam sebagai agama bersih dan mulia.

                PepatahMelayu mengatakan “kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”. Keana kesilapan teknik pengelolaan agenda  yang kecil mengakibatkan rosal kemuliaan perayaan yang telah dilaksanakan begitu cantik protoko;nya mengikut kesucian Islam demi menagung-agungkan kelahiran seorang hamba, kekasih Allah subhanallah wa ‘tallah, Nabi Muhammad  Shalalahualai wasalam.

                Perayaan menyambut upacara yang murni itu diserikan dengan acara keagamaan seperti marhaban dengan pakaian yang melambangkan keislamannya, begitu murni sekali sebagai pelengkap kepada isi ucapan pengerusi Pengelola,  oleh Tuan Pegawai Daerah Keningau tuan Haji Zulkifli bin Nasir. Kemudian diikuti dengan ucapan pelancarannya oleh Yang Berhormat Datuk Haji Sairin Karno, Pembantu Menteri Pembangunan luar Bandar,selaku ADUN kawasan Liawan, yang panjang lebar menghimba kembali perjuangan umat manusia untuk menegakkan kemurnia Islam sebagai addin.

                Acara pengurniaan Tokoh Mauludirasul peringkat pedalaman atas Keningau menyusul kemudian dengan paluan gendang dan kulintangan mengiring Tokoh itu untuk naik ke pentas, diapit oleh Tuan Haji Kaipin Rosmin sebagai Pengerusi pencalunan. Pada saat sebelum Tokoh itu duduk di atas kerusi khas yang disediakan di atas pentas, tiba-tiba dua orang gadis berpakaian tidak menutup aurat tanpil ke hadapan membawa bunga hendak menghiasi kawasan tepat duduk tikoh tersebut.

                Suasan keriangan menyaksikan upacara tersebut, tiba-tiba bertukar menjadi senyap, khususnya kepada mereka yang sedar mengenai kesucian Islam kerana telah dicemari oleh dua orang yang pada fikiran mereka untuk menyeri keadaan tetapi kerana kurang ilmu tentang kesucian Islam, mereka telah mencemarkan kesempurnaan perayaan Mauludirarul dan Maal Hijrah yang kita sanjung tinggi itu.

                Oleh yang demikian ilmu dan amal wajar diperolehi oleh setiap umat agar ia menjadi faktor pembangunan dalam kedua-dua alam jasmani dan alam rohani iaitu alam dunia mahupun alam akhirat. Murnikan amal ibadat mu dengan sajian ilmu pengetahuan yang akan mengangkat darjat dan martabat ketamadunan manusia yang diredai Allah S.W.T.. Inilah akibat beramal tanpa ilmu. Semestinyalah ilmu dan amal itu adalah pasangan yang melahirkan ketamadunan hidup bermaruah

                Kita hidup harus berpegang kepada satu idelogi bahawa dengan kehadiran ilmu dalam diri seseorang insan memberikan satu tanggungjawab untuk membudayakan pemikiran yang proaktif. Dengan amalan demikian kehadiran ilmu dalam diri kita dapat dimanfaatkan untuk membangunkan manusia

Dalam tulisan Al-Ghazali, mencari ilmu adalah satu bentuk pengembaraan untuk melengkapkan diri bagi kehidupan yang akan datang dan bukan bertujuan untuk mendapatkan kuasa, pengaruh dan kemewahan. Mempunyai ilmu pengetahuan memperolehi banyak

kelebihan dan ini dapat dibuktikan oleh Al-Ghazali memetik ayat-ayat al-Quran surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)

                “Allah menyatakan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia yang menegakkan keadilan, Malaikat dan orang-orang yang berilmu, tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana”.

                Allah berfirman lagi surah Al-Ankabut ayat 39:43 yang bermaksud (terjemahan)

                “Dan perumpamaan-perumpamaan ini kami buat buatkan untuk manusia dan tiada yang memahaminya kecuali orang yang berilmu”.

                Ilmu diibertkan pakaian yang menutup tubuh badan. Oleh itu manusia yang tidak berilmu laksana seorang manusia yang berbogel. Allah berfirman surah al-A’raaf ayat 7:26 yang bermaksud: (terjemahan

                “..... dan pakaian yang  berupa takwa itulah yang sebai-baik.”

                Al-Ghazali berpendapat bahawa ilmu pengetahuan membentuk manusia. Manusia yang berilmu sahajalah dapat dianggap manusia cemerlang dan sejati kerana manusia dijadikan mempunyai potensi untuk mengetahui. Menurut beliau sajian hati ialah ilmu dan hikmah sebagai mana makanan untuk keperluan jasad. Oleh itu hati yang kelaparan sekiranya tidak disajikan dengan ilmu pengetahuan dan hikmah selama tiga hari. 

No comments:

Post a Comment