(Disiarakan pada 16. 04. 2016)
Falsafah pembangunan semestinya
berlandaskan kepada disiplin pengurusan ibadat yang sentiasa melahirkan
perubahan mengikut faktor yang dimainkan oleh masa. Apa kejayaan pada hari ini semestinya
ditingkatkan pada hari esok dan kejayaan pada hari esok wajar diperbaiki pada
hari-hari berikutnya. Fenomena serupa ini merupakan jalan menuju ke arena
kecemerlangan pembangunan dalam hidup sama ada di dunia ini atau di alam
akhirat kelak.
Dengan pada itu juga mementingkan
peningkatan amal ibadat untuk hidup pada masa-masa yang akan datang akan
sentiasa mendapat keredaan Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t. dalam al-Qur’an
surah Al-Hasyr ayat 59 :18 yang bermaksud:
“Hai
orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah s.w.t. dan hendaklah
setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat)
dan bertakwalah kepada Allah s.w.t., sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa
yang kamu kerjakan.
Setelah Allah menyebutkan sifat orang-orang
munafik dan Yahudi dan menggambar kan keburukan perangai masing-masing serta
menasihati orang-orang Mukmin dengan nasihat yang baik supaya tidak berkeadaan
seperti orang-orang yang disebutkan itu, lalu Allah menyeru kepada orang-orang
yang beriman supaya mereka sentiasa bertakwa kepada Allah s.w.t., yakni
takutkan Allah jangan sampai diseksa iaitu dengan mematuhi perintah-Nya dan
menjauhi tegahan-tegahan-Nya.
Dan hendaklah setiap hari memperhatikan apa yang hendak dibuatnya untuk hari
esok. Yakni hendaklah beramal di dunia dengan amalan-amalan yang baik yang akan
mendatangkan keuntungan di akhirat kelak. Kerana setiap amalan itu akan
dipamirkan di hadapan Allah s.w.t. untuk diperkirakan dan diberi pembalasan. Semua
manusia waktu itu akan merasakan panik
seperti orang yang mabuk sedangkan mereka bukanlah mabuk tetapi dalam ketakutan
menyaksikan hari yang menggemparkan oleh kedatangan azab.
Hari
esok yang
dimaksudkan di sini ialah hari akhirat
atau kiamat, kerana terlalu cepat dan dekat kedatangannya, seolah-olahnya
keesokan hari ia akan muncul. Ini dijelaskan oleh Allah pada ayat 16:77 surah
an-Nahl yang bermaksud:
“.......Dan
kecepatan kiamat itu hanyalah sekelip mata atau lebih cepat lagi.....”
Di antara perkara-perkara yang ghaib itu
ialah adanya saat kiamat. Bagi Allah saat kiamat itu dapat didatangkan-Nya
dalam tempoh yang secepat-cepatnya, iaitu dalam sekelip mata sahaja. Begitulah
cepatnya saat kiamat itu didatangkan oleh Allah, malahan dapat diadakan-Nya
lebih cepat lagi daripada sekelip mata. Kerana apabila Allah menghendaki
sesuatu, cukuplah hanya dengan mengatakan “kun”
(jadilah engkau), maka jadilah ia.
Kemodenan adalah perubahan sesuatu
fenomena alam kehidupan. Zaman sains dan teknologi ini banyak melahirkan
kemodenan atau memantapkan pembangunan. Pemikiran manusia sentiasa berlegar di
ufuk kehidupannya hendak membuat sesuatu perubahan pada disiplin pembangunannya
agar ia tidak statik atau membosankan akibat peredaran masa yang sentiasa
bergerak.
Dalam hidup ini sentiasa tidak statik
yang dimainkan oleh masa, maka setiap individu harus mengikuti peredaran masa
untuk berpartisipasi dalam pemodenan kehidupan itu sendiri. Dari kaca mata agama, pemodenan itu sebenar
adalah peningkatan ibadat kepada Allah s.w.t. kerana Allah s.w.t. telah bersumpah:
“Demi
masa sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian.” (Al-Ashr: 1-3)
Ia bermaksud bahawa, manusia dianjurkan
untuk bergerak memodenkan pembangunan diri atau dalam erti kata lain
meningkatkan ilmu pengetahuan seiring dengan peredaran masa. Falsafah dalam
menuntut ilmu ialah: “Semakin saya tahu
semakin saya tidak tahu.” Konotasi ini memberi satu gambaran kepada kita
bahawa ilmu yang ada di alam kehidupan yang diham
parkan
Allah s.w.t., ditamsilkan sebagai air lautan yang tidak bertepi itu. Air yang membashi
jari
kita jika diculupkan ke dalam air laut umpama banyaknya ilmu yang kita telah
perolehi. Maka itu semakin banyak ilmu kita perolehi kita dapati semakin banyak
lagi ilmu yang belum dapat diterokai atau diketahui.
Keseronokan hidup haruslah dihiasi dengan amal ibadat
yang kiblatnya adalah ketakwaan kepada Allah s.w.t. kerana hidup ini tidak
bermakna tanpa keredaan dari Allah
s.w.t. yang Maha berkuasa, Penyayang dan Pengasih serta Maha Bijaksana.
Setiap kejayaan dalam hidup
merupakan pemodenan atau perubahan pada diri manusia itu sendiri. Kekuatan
manusia untuk mencapai cita-citanya ialah hanya tawakal kepada Allah s.w.t..
Kejayaan yang diingininya dalam mentamadunkan kehidupan adalah ketentuan Allah s.w.t.
seperti mana firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 11.
“Allah
tidak mengubah keadaan hidup sesuatu kaum jika kaum itu sendiri tidak
mengubahnya.”
Oleh yang demikian setiap kejayaan dalam
memodenkan atau membuat perubahan dalam hidup harus diiringi dengan rasa syukur
kepada Allah kerana dialah membuat perbubahan itu lewat usaha tawakal kita
sebagai hamba Allah s.w.t..
Membuat pembaharuan atau
memodenkan cara hidup kita sering disalahgunakan oleh manusia terutama sekali
generasi remaja. Mereka menumpukan pemikiran mereka semata-mata kepada
keseronokan dunia yang tidak mengundang kemanfaatan kepada diri mereka di mata
Allah s.w.t. sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat nanti.
Membuat pembaharuan atau perubahan
kepada cara berpakaian sebagai contoh, pihak lelaki merekabentukkan pakiannya
terutama sekali bahagian seluar. Fesyen memakai seluar sentiasa berubah-ubah
mengikut selerah sesetengan masyarakat. Satu masa ia memakai seluar dengan
keadaan bahagian kakinya kecil serta ketat sehingga botol sahaja pun tidak bisa
dimasukkan!
Pada masa yang lain pula berubah
kepada fesyen yang bertentangan dengan fesyen yang pertama. Potongan bahagia
kaki seluarnya terlalu besar. Bukan hanya botol boleh masuk tetapi seekor
monyet pun mudah memasukuinya. Keadaan demikian kita dapat saksikan di pihak
lelaki; bagaimana pula di pihak perempuan?
Fesyen kain baju pihak perempuan
wajar diberi keutamaan kepada menutup aurat, seperti mana disarankan oleh agama
Islam. Oleh sebab mementingkan keseronokan dunia dan tidak menghiraukan kuderat
kewanitaannya maka saranan agama dipinggirkan. Fesyen bajunya seolah-olah
membuat baju dengan kain yang tidak mencukupi. Apa yang kebiasaan kita saksikan
ialah memakai baju seperti kita membungkus nangka untuk mengelakkan ia di ganggu oleh serangga
sebelum masak!
Pembaharuan tentang menutup
kepala masyarakat Islam wanita juga mengikuti fesyen moden yang tidak mengikut
apa yang diwajibkan oleh Islam. Sepenggal daripada kepala ditutup manakala
bahagian sepenggalnya rambutnya terburai ditiup angin. Ada individu lainnya
memakai tudung dengan betul tetapi menutup badannya terdedah bentuk badannya
terutama sekali bahagian dada, lebih-lebih lagi bahagian kaki jelas kelihatan
bentuk badannya bagikan ia tidak berpakaian!
Ada cara yang lebih sofistikated lagi
untuk memodenkan atau membuat perubahan pada keadaan badan indivudu. Memakai
anting-anting pada bahagian kuping telinga terutama sekali masyarakat wanita
wajar tetapi memakai anting-anting lebih daripada satu agak melucukan sehingga
anting-antingnya bergantungan dikupingnya. Begitu juga halnya kepada masyarakat
remaja lelaki.
Membuat pemodenan atau perubahan
pada keadaan badan masyarakat perempuan mahupun lelaki berjalan seiring. Satu
lagi yang lebih sofistikated yang kita saksikan ialah membuat tatu pada
badannya sama ada lelaki mahu pun
perempuan. Ada yang membuat tatu pada bahagian lehir, kaki, lengan mahupun pada
badanya, depan dan belakang. Dan ada juga
membuat
tatu di atas kepalanya kursus kepada kepala yang tidak tumbuh rambutnya.
Membuat perubahan atau
pembaharuan pada keadaan badan biarlah bermanfaat pada kehidupan. Harus faham
bahawa Allah s.w.t. membentuk manusia dalam keadaan yang amat sempurna dan jika
amalan yang menokok tambah kecantikan ciptaan Allah s.w.t. maka pasti
mengundang dosa yang besar.
Sesetengan wanita berkata bahawa menutup
aurat adalah fesyen, dan hanya memen tingkan dunia untuk memaparkan kemolekan
badannya yang amat mengiurkan syahwat para remaja yang memandangnya.
Gejala-gejala sosial yang sering menghiasi muka depan di dada-dada akbar
tempatan sentiasa laris di mana sahaja ia dijual akibat menyiarkan warta yang
mengusik jiwa itu.
Seperti mana firman Allah s.w.t. surah
Al-Hadid ayat 57:20 yang bermaksud bahawa kehidupan dunia hanyalah berupa sandiwara
dan lakunan belaka yang mengasikkan naluri setiap individu tidak kira
masyarakat mukmin atau musrikin.
Masyarakat Islam terutama sekali harus sedar apa sepatutnya perjuangan kita
dalam hidup mengikut al-Quran. Islam adalah agama manusia yang diturunkan Allah
s.w.t. ke bumi ini yang menunjukkan cara hidup (ad-Din) yang diredai Allah
s.w.t. .
Kehidupan di dunia, manusia patut
membuat perubahan kepada pembangunan yang
bersifat
positif. Ingat setiap individu, ada dua malaikat menemani kita. Satunya ialah
mencatat segala amal kebajikan yang kita lakukan dan yang kedua mencatat segala
amal-amal yang tercela yang bertentangan dengan Islam sebagai ad-Din.
Setiap kita harus memahami bahawa
kehidupan dunia merupakan sementara sahaja dengan segala keseronokan hidup yang menyemarakkan nafsu syahwat
manusia. Berteman lah kepada malaikat yang membimbing kita dalam hidup dan jangan
bertemankan iblis dan syaitan kerana mereka sudah mendapat kebenaran dari Allah
s.w.t. untuk memesongkan kita dari cara hidup yang akan menjanjikan kebahagian
di akhirat.
Membuat perubahan dalam hidup sebenar
adalah perancangan untuk hidup di akhirat. Kebanyakan ahli mufassirin (ahli
tafsir) mentafsirkan “hari esok” dengan “akhirat” seperti mana yang dijelaskan
oleh Abdullah Yusof Ali “Hereafter.” (Dalam
The Holy Quran 1527). Termasuklah kata ini sabda baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. yang bermaksud:
“Bacalah
perhitungan ke atas dirimu sebelum kamu dihitung (di akhirat)”
Begitu juga ucapan Saidina Omar bin
Al-Khatab: “Buatlah perhitungan terhadap dirimu tentang amal yang kamu kerjakan
dan lakukanlah nilai (timbangan) sebelum kamu dinilai nanti (di akhirat).”
Kedua-dua perancangan ini hendaklah dilakukan oleh setiap muslim iaitu
perancangan hidup di dunia dan perancangan untuk hidup di akhirat.
Berdasarkan kenyataan di atas jelaslah
kepada kita bahawa hidup di dunia ini manusia sentiasa diuji dan dicuba, makin
besar pangkat dan lebih besar darjat kian besar pula ujian yang terpaksa
ditumpuinya. Ini kerana Tuhan ingin meyakinkan amalan seseorang dan kebenaran
tauhid kepadanya sejak dari kecil hingga sampai akhir hayat adalah penuh dengan
percubaan.
Kita seharusnya menghadapi alunan hidup
yang bergelombang ini dengan perlahan-lahan, program dan rencana-rencana
tertentu agar hidup ini akan melahirkan kebahagiaan hidup di dunia dan di
akhirat. *
Dalam hidup ini kita hendaklah berniat
bahawa kita adalah hamba Allah, dan Allah s.w.t. jadikan kita untuk beribadat
kepadanya seperti firman-Nya dalam surah
Adz-Dzariyat ayat 51:56 yang bermaksud:
“Dan
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.”
Maka itu tidak ada apa-apa di dalam hati
kita kecuali hanya niat untuk beribadat kepada-Nya dan segala penyerahan diri
yang telah kita serahkan kepada Allah s.w.t. seluruh hidup kita, mati kita,
rezeki kita dan apa yang ada pada kita hanya kepada Allah s.w.t. sahaja
diserahkan.
Firman Allah s.w.t. dalam surah An-An’aam
ayat 6:162 yang bermaksud:
“Bahawa
solatku, ibadatku, hidupku, matiku semuanya bagi Allah Tuhn semesta alam.”
Segala tindakan kita dalam membuat
perubahan dalam hidup ini hendaklah berdasar kan kepada Al-Quran dan Hadith.
Kita lakukan sesuatu atau kita tingalkannya adalah mengikut garis panduan
Islam, iaitu mengikut arahan al-Quran dan Al-Hadith. Dengan demikian hati kita
sentiasa mengingati Allah dengan tahmid, tahlil dan takbir, baik ketika
keseorangan atau di tempat orang ramai, sama berada di tempat-tempat sunyi
ataupun tempat terang, semuanya dalam
rangka zikrullah dan lahirlah pada peribadi kita amal soleh dan
sifat-sifat terpuji dan mulia.
Ini selaras dengan saranan Rasululla
s.a.w. supaya kita sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. di mana sahaja kita
berada, sekalipun dengan melatih kita supaya hati sentiasa ingat kepada Tuhan
dan akan lahir pada perbuatannya sifat-sift orang yang bersyukur kepada Allah
s.w.t.
*Mohd. Ali bin Abu Bakar: Liku-Liku
Perjuangan Hidup Manusia - Al-Hidayah Publication Kuala Lumpur 2007.
No comments:
Post a Comment