Friday, August 18, 2017

HIDUP ITU INDAH BERLANDASKAN KELUARGA BAHAGIA

 (Disiarkan pada 18. 8. 2017)
               Hidup seorang insan sewajarnya mewarnai ciri-ciri pembangunan yang didukung oleh orang tuanya iaitu kedua suami isteri. Pepatah melayu mengatakan: “Melentur buluh biar dari rebungnya.”. Konotasi ini menghimbau pembangunan seorang insan yang telah dibuntuk oleh keluarganya berlandaskan norma-norma yang menepati ciri-ciri kudrat kemanusiaan yang bertemadun. Keluarga bahagia semajarnya bermuara dari pembangunan keluarga yang mapan. Anak itu dididik dan diasuh berlandaskan akidah Islam sebagai agama hanif.
               Agama Islam disebut dengan agama hanif, kerana di dalamnya terdapat segala nilai-nilai kesempurnaan, yang mulia, suci dan agung, indah baik dan adil. Salah satu makna hanif ialah kerinduan pada yang benar. Islam sesuai dengan fitrah manusia, dengan demikian maka manusia pada fitrahnya rindu kepada kebenaran itu.
               Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 2:147 yang bermaksud: (Terjemahan)
         “Kebenaran itu adalah dari Tuhan-Mu, sebab itu  janganlah sekali-kali kamu termasuk  orang-orang yang rugi.”
          Firman Allah SWT juga dalam surah Al-Hajj ayat 22:6 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Demikianlah kerana sesungguhnya Allah itu Maha Benar, dan sesung guhnya Dialah yang menghidupkan yang mati, dan Maha kuasa segala sesuatu.”
               Di samping dalam diri manusia itu merindui kebenaran, ia juga  dipersiapkan oleh Allah SWT, untuk menyampaikan kebenaran, yang diperolehi nya itu.
               Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 3:110 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyu ruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepa da Allah SWT.”
               Kerinduan kepada kebenaran dan menyampaikan kebenaran, merupakan keistimewaan dan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh setiap umat Islam. Enam asas keimanan dalam  Islam itu, semuanya mempunyai peranan dalam membuntuk kesihatan jiwa seseorang. Asas keimanan tersebut adalah, Iman kepada Allah, Iman kepada Malaikat, Iman kepada Rasul-rusul, Iman kepada kitab-kitab suci, Iman kepada hari akhirat, dan Iman kepada takdir.
               Kerinduan akan kebenaran adanya Allah SWT. Secara fitrah, setiap orang memerlukan sesuatu yang lebih berkuasa dan mempunnyai kekuatan tertentu sebagai tempat mengadu nasib. Siapapun orangnya pasti merindukan kekuatan dan kekuasaan di luar dirinya sendiri. Tidak semua pekerjaan dapat diselesaikan oleh manusia. Pada saat-saat tertentu ia akan menemukan kegagalan, ketika itulah semakin terasa bahawa jiwa memerlukan sesuatu untuk berlindung.
               Bagi orang Hindu dan Budha, sanggup mengeluarkan biaya yang banyak untuk membuat tempat ibadah dan patung-patung kerana mengharapkan sesuatu di luar dirinya sendiri. Begitu juga dalam agama Kristian, Yahudi dan Nasrani serta kepercayaan animisme dan dinamisme, semuanya mencari suatu kekuatan diluar dirinya untuk mengadukan nasib mereka.
               Umat Islam juga demikian, mencari kekuatan Yang Maha Agung yakni Allah SWT. Yang paling asas dalam Islam adalah beriman kepada Allah SWT.. Begitu banyak ayat-ayat Al-Qur’an yang menyebut tentang  Iman kepada Allah SWT. Sehingga akhirnya sampai kepada suatu kesimpulan bahawa kepercayaan adanya Allah SWT akan memperoleh kebahagian hidup di dunia dan di akhirat.
               Kebahagian hidup di dunia dan di akhirat inilah merupakan cita-cita semua umat manu sia terutama umat Islam. Maka yang dapat menjawab dan memberikan bimbingan ke arah itu hanyalah Islam.
               Beriman kepada Allah ialah meyakini dengan sesungguhnya melalui proses kejiwaan yang meliputi perasaan, fikiran, sekaligus sikap dan perbuatan untuk membuktikan iman tesebut.
               Beriman kepada Allah, akan menghasilkan jiwa yang tenang dan tenteram, sebab dalam meyakini adanya Allah kita akan memahami akan sifat-sifat Allah SWT Yang Maha Agung. Akhirnya jiwa kita akan merasa damai dan hidup  dalam suasana yang dicita-citakan.
               Allah Tuhan semesta alam yang Maha bijaksana menjadikan manusia bertabi’at saling memerlukan satu sama lain, yakni masing-masing mereka memelukan orang lain, guna bertu kar menukar, ganti mengganti manfaat dalam  dalam segala urusannya.
               Islam datang untuk mengantarkan manusia ke jenjang kehidupan yang gemilang dan bahagia sejahtera, melalui berbagai segi keutamaan dan akhlak yang luhur.
               Akhlak bukanlah merupakan barang-barang mewah yang mungkin tidak terlalu diperlu kan, tetapi akhlak adalah pokok-pokok kehidupan yang mustahak, yang diharuskan agama menghormati orang yang memiliknya.
               Islam menjelaskan faktor-faktor keutamaan itu dan menganjurkan pemeluknya untuk berpegang teguh kepadanya secara kesatuan yang uthuh.
               Usama bin Syarik berkata: “Sewaktu kami duduk bersama Nabi SAW semua tunduk, seola-ola bagikan ada burung di atas kepala kami. Tidak ada seorang pun yang bercakap. Tiba-tiba datanglah orang-orang seraya berkata: “Adakah ya rasulullah hamba Allah yang paling dicintai Allah?” Nabi SAW bersabda: “orang-orang yang paling baik akhlaknya.” (H.R. Thahrani).
               Dalam membina akhlak yang baik tidak didasarkan kepada ajaran yang besifat perintah dan larangan semata, seperti seorang guru berkata; “Berbuatlah begini – jangan berbuat begitu.” Tetapi pendidikan akhlak dalam membentuk jiwa diatas aspek-aspek keutamaan yang biasa membawa hasil sangat memerlukan waktu yang cukup dan pengelo- laannya yang terus menerus.
               Oleh itu seorang pendidik harus mampu memberi tauladan yang baik, kerana orang jahat dan buruk laku tidak bisa memberi pengaruh yang baik pada jiwa orang-orang disekitar nya.
               Pengaruh yang baik hanya  bisa diharapkan dari orang-orang yang memperhatikan peribadinya,  hingga orang-orang disekitarnya bisa jatuh hati dan tertarik pada perilakunya dan tertawan dengan kemuliaannya. Dengan demikian mereka mengambil difat-difat baiknya dan mengikuti jejaknya, kerana terpikat dan cinta sejati kepadanya.
               Bahkan agar pengikutnya bisa mencapai hasil atau mengutamaan yang maksimal, hendaknya pendidik atau orang yang diteladani memiliki kadar keutamaan yang lebih besar, sebagaiman pebadi Raslullah SAW menjadi teladan yang baik bagai sahabat-sahabatnya. Dan beliau selalu menyeru para sahabatnya agar memiliki akhlak yang luhur dan mulia dengan jalan menanamkan pada jiwa mereka melalui contoh perbuatan terpuji dan biografinya yang “semerbak” sebelum melaku kata-kata hikmah dan nasihat yang disabdakannya.
               Kesihatan, keidahan dan kesegaran, baik rohani mahupun jasmani ialah rahmat Allah yang setinggi-tingginya, yang dianugerahkan Allah SWT kepada hambaNya. Harta benda dan jabatan tidak ada gunanya, apabila jasmani dan rohaninya tidak sihat. Badan dan rohani yang yang sihat ialah segala pangkal kebahagian dan kesenangan.
               Orang yang jasmaninya sihat, hatinya riang dan perkiraan segar ia rajin bekerja dengan gembira. Orang yang jasmaninya sakit, hatinya sebal dan susah, pikirannya kusut dan kacau, badannya letih dan lesu, sedangkan nafsu bekerja tidak ada. Orang yang sakit tidak dapat melaksanakan kewajipan terhadap masyarakatnya, terhadap pergaulan dan tehadap Allah Tuhan Yang Maha Pencipta.
               Sungguh kesihatan lebih celaka daripada kehilangan harta benda dan pangkat. Kalau kita telah berusaha mencari harta benda dan lain sebagainya, maka bagaimanakah halnya kita mempertahankan kesihatan yang telah kita milik. Kesihatan yang ada  pada kita sering kita abaikan dan sering kita sia-siakan, seolah-olah ia tidak ada harganya. Setelah kita sakit, barulah insyaf tetapi besar harga kesihatan itu bagi diri kita dan menyesallah kita yang 
mengabaikan kesihatan  itu. Tetapi sesal kemudian apalah gunanya?
               Kita sedar bahawa lebih mudah dan lebih baik kita menjauhi penyakit dari pada kita mengobatinya. Berhubung dengan itu sangatlah beruntung kita kaum muslimin, kerana agama Islam memberi tuntunan kepada kita, mewajibkan kepada kita melaksanakan kesucian yang dalam istilah syara’ thaharah. Setiap muslim wajib melakukan taharah lebih dahulu sebelum melakukan ibadat-ibadat yang telah ditentukan.
Firman Allah surah Al-Ahzab ayat 33:71 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “”Barang siapa yang selalu menta’ati perintah-perintah Allah dan Rasulnya, maka ia memperolehi kebahagian yang besar.”
               Kebahagian yang besar di dunia ialah kesihatan jasmani dan rohani. Tiap-tiap muslim dan muslimat diwajibkan mengerjakan segala aturan dan syarat-syarat itu menjadi kebiasaan yang tidak dapat ditinggalkan lagi. Dan sebahagian yang hakiki ialah nanti di akhirat yang kita perolehi dari Allah SWT.
               Beriman kepada adanya atau wujud Allah membuktikan manusia memerlukan perlin dungan diri dan jiwanya kepada yang lain. Allah SWT  sebagai tempat mengadu segala hal kehidupan. Allah tempat umat Islam bersandar dan mengabdi. Jiwa akan sentiasa tenteram dan bahagia jika segala masalah hidup ini disampaikan kepada  Yang taat menolong kita. Hanya Allah-lah yang dapat menolong manusia dari keluh kesah dan penderitaan hidup di dunia ini. Sebab segala apa yang ada di alam ini kepunyaan Allah SWT. Firman surah Az-Zumar ayat 39:4 yang  bermaksud: (Terjemahan)
               “Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Gagah.”
               Kemudian Allah berfirman lagi surah Al-Mujadalah ayat ayat 58:7 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Tidakkah kamu perhatikan bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi?Tiada pembicaraan rahsia antara tiga orang, melainkan Dialah yang keempatnya. Dan tiada pula pembicaraan antara lima orang, melainkan Dia-lah yang keenamnya. Dan tiada pula pembicaraan antara jumlah yang kurang dari itu atau lebih banyak, melainkan Dia akan memberitakan kepada mereka pada hari kiamat apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”           
               Allah menguatkan pernyataan-Nya mengenai pengetahuan-Nya itu sungguh luas, meliputi apa sahaja yang ada di langit dan di bumi. Tidak ada kumpulan yang terdiri dari tiga orang berbisik untuk mengadakan perbicaraan rahsia melainkan Allah termasuk di dalamnya pihak yang ke-4 yang mengetahui tutur kata dan rancangan mereka. Dan tidak pula 5 orang melainkan Allah ada menyertainya, tahu bila masanya dan di mana tempat perbicaraan rahsia tersebut diadakan. Kemudian Allah akan memberi tahu pada hari kiamat apa yang sudah mereka kerjakan sama ada baik mahupun buruk, lalu memberi pembalasan dengan balasan yang sewajarnya, kerana Allah itu Maha Tahu akan segala sesuatu. Sudah tentu berita yang dikhabarkan menambahkan si pendengar kesal dan  menyesal, lebih-lebih lagi jika pemberita itu merupakan cacian dan celaan sedangkan hal itu didedahkan dikhalayak ramai yang menyaksikan dan mendengarnya menyebabkan hatinya merasa semakin pedih.
               Keamanan hidup adalah di antara kelebihan manusia dari makhluk-makhluk lain, ianya lahir dari keluhuran budi keutamaan pekerti dan perangai yang baik menghasilkan rasa cinta dan kasih sayang di antara mereka serta rasa suka dan menghormati terhadap hak milik orang lain.
               Terjaminnya keamanan di kalangan manusia adalah hasil daripada didikan agama, di mana manusia disuruh bermaaf-maafan di antara satu sesama lain, andainya terdapat kesala han dan kesilapan dalam pergaulan harian. Adalah wajar menghargai jasa dan kebolehan orang lain, dianjurkan supaya mengorbankan sebahagian hak miliknya untuk untuk kepentingan umum, digesa supaya sentiasa mengamalkan sikap bantu membantu, tolong menolong, pesan-mmemesan ke arah bersifat sabar dan berlaku adil terhadap dirinya sendiri
dan kepada orang lain.
               Tegasnya manusia disuruh berperangai baik terhadap semua makhluk sama ada kawannya sendiri mahupun orang lain atau makhluk-makhluk binatang dan sebagainya, di samping itu manusia seharusnya bersikap sabar dalam menghadapi perjuangan hidup ini baik berupa senang atau pun susah serta sentiasa menghiasi dirinya dengan akhlak yang mulia yang tidak terdapat di kalangan binatang.
               Banyak ayat-ayat suci Al-Quranul-karim menganjurkan supaya manusia berperangai baik dan kedatangan Nabi Muhammad SAW adalah membuktikan ajaran-ajaran ini, seperti sabdanya yang berbunyi: (Terjemahan)
               “Diutuskan aku ini adalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”
               Memang tujuan utama kedatangan Nabi Muhammad SAW ialah untuk mengembali kan manusia supaya tetap berada di atas keperibadiannya yang asal iaitu tetap di dalam keutamaan budi pekertinya.

               Jika segala ajaran dan bimbingan agama Islam ke atas keperibadian manusia hidup di dunia, diterjemah dan diamalkan demi membantuk keluruhan hidup bertamadun, maka manusia akan dikurniakan Allah SWT kehidupan yang indah kelak akan melahirkan keluarga yang bahagia, InsaAllah!

No comments:

Post a Comment