Monday, October 1, 2018

IBADAH KEPADA ALLAH S.W.T. KEUTAMAAN DALAM HIDUP


IBADAH KEPADA ALLAH S.W.T. KEUTAMAAN DALAM HIDUP
(Disiarkan pada 22. 9. 2018)
               Kehidupan di dunia semestinya diimbali dengan beribadah kepada Allah S.W.T.. Dengan berbuat demikian menunjukkan kita  merasa bersyukur kepada Allah S.W.T. kerana kita dikurniakan hidup buat seketika di dunia. Apa sebenar hidup ini sebagai hamba Allah S.W.T.? Kewujudan manusia  di dunia merupakan satu kenikmatan, Allah berikan kepada makhluk manusia. Hidup merupakan satu nikmat yang tidak ada tolak bandingnya kepada segala nikmat yang ada dalam kehidupan.
               Kita dibekalkan lima pancaindera iaitu deria rasa, deria bau, deria dengar, deria lihat dan deria sentuh. Kelima-lima pancaindera tersebut membentuk kehidupan manusia amat sempurna kerana boleh mengetahui keadaan alam yang menyentuh kehidupan kita. Deria-deria yang ada pada manusia amat membantu akal kita untuk bertindak sesuai dengan keadaan hidup semasa.
               Allah bekalkan kita dengan lima deria tersebut demi membantu kita melaksanakan ibadat kepada Allah S.W.T. Maka itu melaksanakan ibadat lewat deria yang ada pada kita dengan bantuan hati serta akal pada diri kita merupakan satu kesyukuran kepada Allah S.W.T. kerana membentuk hidup ini berwawasan dan berketerampilan.
               Kita hidup atas dasar Allah bekalkan satu kekuasaannya  di alam ini, iaitu kita hidup kerana kehadiran roh yang Allah hembuskan pada jasad kita semasa usia kita 120 hari dalam rahim ibu. Dengan kehadiran roh dalam jasad kita maka berlakulah satu nikmat hidup  manusia kerana kita merasa sedar, berperasaan, dan berkamahuan. Dari kehadiran roh itulah membuat hidup ini memerlukan berbagai pembangunan sama ada di alam dunia mahupun di alam akhirat kelak.
               Hidup di dunia hanya buat seketika sahaja maka itu pergunakanlah peluang yang Allah berikan kepada kita  demi mengumpul dana pahala sebagai bekalan hidup di akhirat kelak. Allah bekalkan berbagai keseronokan dan kemewahan hidup di dunia. Maka itu sebagai makhluk yang berakal gunakanlah fitrah kemahiran berfikir untuk memahami  bekalan Allah berikan dalam kehidupan di dunia apakah kemanfaatannya kepada kehidupan.
               Ingat, setiap langkah yang kita buat wajarlah difikirkan sama ada Allah redha atau tidak. Keseronokan hidup semata yang memberi kemanfaatan kepada jasmani kita semata bukanlah agenda yang memberi pemberatan kepada kehidupan dunia dan akhirat. Alam kehidupan dunia sentiasa menghidangkan sesuatu yang bersifat fatamorgana, yang jiwa dan akal kita sentiasa lemah untuk menanganinya.
               Baginda Rasul  Nabi Muhammad s.a.w. telah meninggalkan satu petua dalam menelu- suri pembangunan kehidupan di dunia. Setiap kali Baginda memulakan ibadat didahuluinya dengan kalimah Bimillahirahmanirahim dan berdoa: ‘Ya Allah  berilah aku kekuatan untuk melihat yang putih itu adalah putih dan yang hitam itu adalah hitam. Doa ini untuk memberi perisai kepada kita agar makhluk halus seperti iblis tidak memporak-perandakan ibadat kita.
               Allah menyuruh orang-orang mukmin supaya berdoa untuk mendapatkan kebaikan di dunia dan akhirat. Islam yang mengambil jalan tengah antara rohani dan jasad itu tidak mengatakan yang kedua-duanya mempunyai taraf yang sama. Tetapi hikmat ketuhanan meng hendaki supaya Islam itu berdiri atas kaedah-kaedah alam dan sesuai dengan tabii.
Ilmu pengetahuan tidak mengakui bahawa akal yang sihat tidak boleh didapati kecuali  pada tubuh yang sihat, dan ketinggian rohani tidak tercapai jika jasad tidak dapat memenuhi keperluannya kecuali keperluan itu dipenuhkan dalam daerah-daerah kesederhanna. Walau pun demikian Al-Quran tetap mengatakan bahawa kehidupan di akhirat lebih baik daripada kehidupan dunia.
Kesempurnaan rohani menjadi matlamat akhir yang wajib dituntuti oleh setiap orang Islam. Sebab itu Al-Qur’an memberi amaran kepada mereka yang mementingkan dunia tanpa
membuat persediaan untuk akhirat seperti firman Allah surah Hud ayat 11:15-16 yang
bermaksud: (Terjemahan)
               “Barang siapa yang menghendaki kehidupan di dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia ini tidak akan dirugikan. Mereka itu di akhirat nanti tidak lain hanyalah mendapat neraka. Dan hapuslah apa yang mereka usahakan di dunia dan rosaklah apa yang mereka kerjakan.”
               Mereka yang hidup di dunia hanya bercita-cita untuk mencari kemewahan, tidak akan mendapat sesuatu apapun di akhirat nanti, kecuali yang didapat hanyalah neraka. Kerana  balasan dalam akhirat itu mengikut amalan seperti balasan di dunia juga. Apabila seorang itu tidak beramal untuk akhirat, maka ia tidak akan mendapat balasan untuk akhirat. Sesungguh nya beramal untuk akhirat itu ialah dengan membersihkan rohani, dengan beriman dan bertakwa serta menjauhi segala amalan maksiat dan kejahatan.
               Apa yang telah mereka lakukan di dunia dahulu, yang pada lahirnya mereka ada berbuat kebajikan dan kebaikan seperti menderma dan bersedekah, menghubungkan tali silaturrahim dan berbaik dengan berbagai kaum secara harmoni, semua yang dilakukan itu bukanlah untuk membesih rohani mereka yang dapat mendampingkan kepada Allah, bahkan mereka melakukannya oleh tujuan lain – Hanyalah memenuhi kehendak nafsu mereka seperti riyak bermuka-muka dan bermegah-megah – sebenarnya ia dilakukan dengan jalan yang salah – maka perbautan yang demikian tidak ada balasannya, bahkan akan terputus cukup di dunia sahaja di akhirat tidak.
               Patut diingat, bahawa sesuatu kebajikan yang dilakukan oleh sesesorang itu jika salah meniatkannya tidaklah ada balasannya di akhirat, sesuai dengan hadis yang berbunyi: Tiap-tiap amal hendaklah disertakan niat, dan tiap-tiap seorang akan mendapat balasan sekadar apa yang diniatkannya.
               Allah menyifatkan perkataan hamba-Nya yang beribadat dengan firman-Nya surah An-Nahl ayat 16:30 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan dikatakan kepada orang-orang yang takwa (takut melanggar perintah Allah): “Apa yang diturunkan oleh Tuhan kamu?” Mereka katakan: “Yang baik.” Bagi orang-orang yang mengerjakan kebaikan di dunia ini mendapat kebaikan. Dan sebenarnya negeri akhirat itu lebih baik lagi. Dan alangkah bagusnya tempat kediaman orang-orang yang tekwa itu
Al-Qur’an memberitahu tentang kelebihan akhirat daripada dunia dalam beberapa tempat yang berlainan. Firman Allah surah Al-Ankabut ayat Al-Ankabut ayat 29:64 yang bermaksdu: (Terjemahan)
“Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-mainan belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itulah kehidupan yang sebenar-benarnya kalau mereka mengetahui.”
Firman Allah juga surah Al-Anfal ayat 8: 67 yang bermaksud: (Terjemaan)
“Kamu menghendaki harta-harta dunia, sedang Allah menghendaki (pahala) akhirat untuk kamu.”
Juga firman Allah S.W.T. surah Al-A’la ayat 87:16-17 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Tetapi kamu (orang-orang) kafir memilih kehidupan dunia, sedangkan kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal.”
Jadi kepercayaan kepada kehidupan akhirat lebih baik daripada kehidupan dunia. Kepercayaan ini menyenangkan jiwa yang terseksa dalam kehidupam dunia, juga memberi kekuatan rohani kepada orang-orang mukmin yang menjadikan mereka orang yang teguh dan tidak akan menyesal ditimpa kerugian atau kemalangan semasa mereka melaksanakan sesuatu rancangan.
Al-Qur’an telah menyatakan kepada manusia supaya jangan terperangkap dengan ni’mat dunia. Allah berfirman surah Al-Hadidi ayat 57:20 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan
suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah tentang banyaknya harta dan anak, (maka bandingan sama) seperti hujan  yang tanam-tanamannya mengkagumkan orang-orang kafir, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian dia menjadi hancur. Dan di akhirat(nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya dan kehidupan ini tidak lain hanyalah kesenangan yang manipu.”
               Dalam ayat ini Allah menggambarkan kehidupan dunia sebagai kesukaan, bermega-mega, memperbanyakkan harta dan anak. Sesungguhnya semua perkara itu adalah tidak kekal, sama sahaja seperti hujan yang menakjubkan para petanai kerana dengan hujan tersebut hasil pertanian bertambah, tetapi ternyata tidak lama kemudian semua itu menjadi rosak binasa.
               Al-Qur’an juga meggambarkan kehidupan  dunia dalam bentuk seperti firman Allah dalam surah Al-Kahfi ayat 18:45 – 46 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan berilah perumpamaan kepada mereka (manusia),  kehidupan dunia sebagai air hujan yang Kami turunkan dari langit, maka menjadi subur kerananya tumbuh-tumbuhan di muka bumi, kemudian tumbuh-tumbuhan itu menjadi kering yang diterbangkan oleh angin, dan adalah Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.”
               Allah membandingkan keadaan dunia sama seperti keadaan tumbuhan-tumbuhan yang subur kemudian mengalami kemusnahan. Oleh yang demikian tidak haruslah seorang terpedaya dengan harta-benda dan kekuarganya yang hanya merupakan perhiasan dunia serta tidak kekal.
               Amalan-amalan salih adalah lebih baik di sisi Allah. Seorang yang berbuat demikian akan mendapat ganjaran yang banyak. Allah memberi tahu manusia seluruhnya. Firman Allah surah Fatir ayat  35:5 yang bermaksud (Terjemaahan)
               “Wahai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah membiarkan kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah orang yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah.”
               Janji Allah adalah benar pada Hari Kiamat. Balasan kepada amalan salih dan amalan keji adalah benar. Oleh yang demikian janganlah kamu tertipu dengan keseronokan dunia dan meninggalkan suruhan-suruhan Allah.
               Al-Qu’an menganggap kehidupan dunia sebagai tempat menguji seseorang. Dunia menjadi perantaraan untuk mencapai kebahagiaan akhirat. Setiap urusan dunai sama ada urusan rumahtagga, pasar, tempat kerja, kedai dan majlis perwakilan semuanya merupakan ujian-ujian yang berbeza bagi seseorang. Firman Allah S.W.T. surah Al-Ankabut ayat 29: 2- 3 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak akan diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
               Maksudnya, adakah manusia menyangka bahawa cukuplah bagi mereka setakat mengatakan kami telah beriman? Adakah mereka tidak lagi perlu diperiksa bagi menjelaskan sama ada mereka sebenarnya orang-orang yang benar atau pendusta? Jadi, dalam Islam,  bukanlah memadai dengan hanya menjadi penganut Islam, tetapi hendaklah dilahirka kesan-kesan ajaran Islam  itu dalam semua keadaan, sama ada ketika susah atau ketika senang. Semua perkara, sama ada baik atau buruk yang menimpa diri manusia adalah menjadi ujian bagi melahirkan kebenarannya. Dengan sebab itulah Allah mengatakan dalam surah Muhamad ayat 47:31 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan sesungguhnya kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik
buruknya) hal ehwal kamu.”
               Firman Allah S.W.T juga dalam surah Al-Anbiya ayat 21:35 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu dikembalikan.”
               Allah menguji manusia dengan pelbagai cara, adakalanya dengan ujian yang buruk, iaitu kesusahan di dunia seperti kemiskinan,kesakitan dan penderitaan. Adakalanya dengan ujian yang baik iaitu kesenangan hidup  di dunia seperti mempunyai tubuh badan yang sihat, merasakan kelezatan dan kegembiraan serta tercapai segala yang dimaksudkan dan dicita-citakan. Ujian ini ialah untuk mengetahui adakah manusia sabar ketika menanggung ujian yang buruk, dan bersyukur ketika mendapat kurnia, sehingga bertambah-tambah pula pahala mereka kerana berjaya menjalani ujian tersebut.
               Sebenarnya, menghadapi ujian dengan bersabar lebih mudah daripada menghadapi ujian dengan bersyukur. Ujian yang berupa kurnia adalah paling berat. Kerana itu Sayidina Umar bin al-Khattab pernah berkata: “Kami diuji dengan kesusahan, kami dapat bersabar. Dan kami diuji dengan kesenangan, kami tidak pula dapat bersabar.”

1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete