Friday, October 5, 2018

MANUSIA PEMAIN DALAM SEMUA ARENA PEMBANGUNAN


MANUSIA PEMAIN DALAM SEMUA ARENA PEMBANGUNAN DUNIA.
(Disiarkan pada 29. 9 2018)
Menjadi khalifah Allah di dunia semestinya berhadapan dengan berbagai arena pemba ngunan yang wajar diwujudkan untuk kemanfaatan hidup sebagai makhluk bersosial. Al-Quran diturunkan Allah kepada kekasih-Nya(Nabi Muhammad) tujuan untuk membimbing manusia melaksanakan disiplin pembangunan sama ada  pembangunan dunia mahupun pemba ngunan ukhrowi. 
Manusia sebagai makhluk yang inginkan pembangunan sosial memerlukan berbagai arena disiplin kehidupan yang kondusif demi memenuhi kehendak kehidupan sebagai hamba Allah di alam dunia untuk kemanfaatan pembangunan di akhirat kelak. Menyediakan dana pahala di akhirat nanti menjadi agenda utama dalam kehidupan dunia. Maka itu manusia menjadi pemain utama dalam menyelenggarakan segala arena pembangunan kehidupan yang mampan.
Segala fitrah yang Allah S.W.T. bekalkan kepada manusia merupakan satu kekuatan diri untuk penanggungjawaban melaksanakan amanah Allah S.W.T. Allah S.W.T. wujudkan sesuatu di alam ini dengan tujuan tertentu, maka manusia seharusnya menggunakan fitrah kemahiran berfikir untuk mentafsirkan alam di sekelilingnya.
Manusia harus bersyukur kerana diberi kepercayaan oleh Allah S.W.T. untuk mentad bir alam ini. Mensyukuri sesuatu pemberian Allah S.WT. bermakna kita menerima tanggung jawab dan melaksanakanya sebaik mungkin kerana Allah S.W.T. Dalam melaksanakan amanah harus difikirkan bahawa ganjaran pahala tidak datang dengan serta merta. Oleh yang demikian budaya kesabaran harus bertemankan dengan manusia agar ketenangan jiwa sentiasa menghiasi kehidupan kita.
               Memahami kepentingan kerjasama  dengan orang lain bagi mencapai tahap  perkemba ngan intelek yang optimum. Kerjasama bukan semata-mata penting bagi mempertingkatkan produvtiviti, tetapi mempunyai matlamat yang tersendiri. Misalnya, kerjasama merupakan satu mekanisme bagi melaksanakan tanggungjawab sosial.
Individu yang menghayati paradigma ini akan berusaha melakukan kerjasama semasimum yang mungkin dalam perkara kebajikan dan amalan yang mulia, tetapi bukan  dalam perkara kejahatan dan amalan yang tidak baik. Dalam erti kata lain, individu yang menghayati paradigma kesalingbergantungan akan menggabungkan usaha sendiri dengan usaha orang lain untuk memperoleh pecapaian yang terbaik.
               Tanggungjawab merupakan kewajipan yang mesti dilakukan oleh setiap individu sebagai pemain. Tanggugjawab seorang pendidik untuk memanusiakan insan amatlah berat kerana dialah yang menentukan warna dan corak bagaimana anak itu wajar dibentuk sebagai manusia yang berwawasan.
               Ibubapa menjadi pendidik utama dalam arena memurnikan akhlak anak-anaknya agar menjadi manusia yang akur kepada peraturan serta undang-undang yang membentuk tamadun manusia dan dapat berpartisipasi dalam berbagai infrastruktur pembangunan. Ibubapalah yang menjadi tumpuan kepada pembangunan rohani anak-anak yang wajar menjadi idola kepada anak-anak untuk mencontohi.
               Ilmu pengetahuan itu adalah kemestian dalam hidup. Allah S.W.T. telah melengkap kan manusia dengan berbagai fitrah khususnya kemahiran berfikir, akal, iman dan takwa kepada Allah S.W.T. dan ia haruslah dimurnikan agar menjadi pemangkin dalam memurnikan kehidupan yang bertamadun.
               Ilmu pengetahuan dalam Islam telah tersebar di Europah suatu tuduhan yang mengata kan bahawa Islam memerangi kebibasan berfikir dan mengawal semua pergerakan ilmiah serta memerangi ilmu pengetahuan dan falsafah. Seorang sarjana Peranchis, Arsant Renan telah mengulas golongan yang mengadakan tuduhan ini dalam bukunya: “Islam dan Ilmu Pengetahuan.”
               Dalam perbincangan ini kita cuba melihat dari sudut ajaran Al-Qur’an dan dari sudut sejarah untuk menolak tuduhan yang menyimpang daripada kebenaran dan bercanggah dengan kenyataan sejarah.
               Sebenarnya golongan yang menyerang ilmu pengetahuan terdiri daripada penganut-penganut agama lain. Para sarjawan telah bersependapat bahawa ahli-ahli sains cakerawala telah menerima kesan buruk dari perbuatan ahli-ahli agama di Eropah sepanjang kurun-kurun petengahan
               Banyak makhamah yang didirikan khusus untuk menghakimi ahli-ahli sains dan ahli-ahli fikir kerana usaha mereka yang dianggap oleh ahli-ahli agama sebagai berlawanan dengan gereja. Apabila sabit kesalahan, mereka diminta bertaubat dan jangan mengulangi lagi, sekiranya diulangi, mereka akan dicampakkan sama ada di dalam api hidup-hidup atau dari tempat yang tinggi. Dengan sebab itu ramailah ahli-ahli sains yang berkalibar menjadi mangas kekejaman ahli-ahli agama pada kurun-kurun pertengahan.
               Islam memberi galakan khas untuk mendapatkan ilmu, sebab seseorang manusia tidak akan bernilai dan tidak akan menjadi maju kecuali dengan ilmu. Manusia sebagai pemain dalam era pembangunan tamadun manusia, sama ada di dunia mahupun di akhirat atau pada masa kini mahupun masa akan datang harus melengkapkan diri dengan ilmu. Ilmu yang dimaksudkan di sini ialah ilmu yang Allah wahyukan kepada manusia (Muhammad) sebagai perintis ke jalan yang ditedhai Allah S.W.T.
Dalam Al-Qur’an Allah berfirman dalam surah Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Katakanlah: adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.”
               Kemudian kita lihat Al-Qur’an dalam ayat lain menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah. Firman Allah dalam surah Al-Mujadalah ayat 58:11 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “ Allah akan meningkatkan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.”
               Demikian juga Allah mengakui penyaksian ahli-ahli ilmu tentang keEsahan-Nya. Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang beriman juga menyatakan yang demikian itu.”
               Allah menyamakan antara penyaksian-Nya, penyaksian orang-orang yang berilmu dan penyaksian malaikat. Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada orang-orang yang berilmu.
               Dari segi lain kita lihat Al-Quran tidak menyukai orang-orang yang tidak berilmu. Firman Allah surah Ar-Rum:
ayat 30:59 yang bermaksud: (Terjemahaan)
               “Demikianlah Allah mengunci hati orang-orang yang tidak  (mahu) memahami.”
               Allah juga menyatakan tidak  ada batasan dalam ilmu. Firman Allah surah Yusuf ayat12:76 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengatahui.”
               Ini bertujuan supaya orang-orang yang berilmu tidak merasa besar diri dan mereka akan berusaha menambahkan ilmu, serta mereka akan menganggapkan diri mereka boleh dikritik oleh orang lain.
               Al-Qur’an menuntut orang-orang Islam supaya mencari ilmu demi untuk kejayaan mereka mengetahui apa yang mereka kehendaki tentang hakikat alam.
               Firman Allah surah Taha ayat 20:114 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan katakanlah: Ya Tuhanku, tambahkanlah  kepadaku ilmu pengetahuan.”
               Islam tidak menghadkan setakat menyuruh manusia supaya mencari ilmu malah ia
mengakui  prinsip yang boleh mencegah kebekuan akal dan menjaga fikiran dari menjadi batu. Ini jelas dalam prinsip-prinsip berikut:
Islam, agama, hujjah dan bukti - Ilmu pengetahuan tidak mengatakan sesuatu kecuali apabila ada bukti yang kukuh dan yakin. Al-Qur’an juga menyuruh demikian kerana ia tidak menerima dari manusia sesuatu sebagai benar kecuali apabila diperteguhkan dengan dalil.
Firman Allah surah Al-Baqarah ayat 2:111 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi dan Nasrani. Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: Tunjukanlah bukti kebenaranmu jika orang yang benar.”
               Tidak harus mempercayai sesuatu kecuali dengan bukti: Orang-orang yang syirik secara bertaklid kepada orang lain akan dihisab oleh Allah. Firman Allah surah Al-Mu’minum ayat 23:117 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan barang siapa menyembah Tuhan yang lain di samping Allah, pada hal tidak ada suatu dalil pun baginya tentang itu, maka sesungguhnya orang-orang yang kafir itu tiada beruntung”.
               Dalam ayat Allah meminta bukti dari orang-orang musyrikin tentang patong-patong yang mereka jadikan sebagai Tuhan, untuk memperlihatkan kelemahan mereka. Firman Allah surah An-Naml ayat 27:64 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Atau sipakah yang menciptakan (manusia dari permulaannya), kemudian mengulagi nya (lagi), dan siapa (pula) yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Apakah di samping Allah ada Tuhan (yang Lai)? Katakanlah:bukti kebenaranmu, jika kamu memang orang-orang yang benar?
               Ayat-ayat Al-Qur’an yang kia sebutkan adalah jelas menyatakan bahawa setiap perkataan hendaklah diberi bukti kebenaran. Orang yang mendengar hendaklah meminta bukti maka jangan di dengar perkataan atau percakapan itu.
               Islam, agama keyakinan. Ilmu pengetahuan sentiasa mengawasi sesuatu yang tidak  yakin (sebenar) daripada menjadi yakin. Ia juga menjaga dari bertukarnya dan (persangkaan) menduduki tempat yakin. Ia mengkiaskan kadar hampirnya masalah dengan kadar kukuhnya hujjah yang membuktikan masalah. Jika hujah kukuh maka masalah adalah benar, jika tidak maka ianya dhan sahaja.
               Perbezaan yang dibuat oleh pengetahuan terhadap kedudukan hak dan dhan adalah bersesuaian dengan ajaran Al-Qur’an yang menyuruh berawas dari dhan dan waham. Alasannya ialah kerana kedua-dua itu menjadi sebab menyesesatkan manusia dan merosakkan akidah mereka.
               Firman Allah surah Al-An’am ayat 6:116 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah; mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)”.
               Allah berfirman dalam surah Yunus ayat 10:36 yang bermaksud (Terjemahan)
               “Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan. Sesunggunhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran.”
               Al-Qur’an menyuruh berpegang kepada ilmu yang yakin. Ia mengingkari orang-orang yang menurut waham dan dhan.
               Sesungguhnya kebanyakan orang musyrik itu hanya mengikut sesuatu perkara yang mereka sendiri tidak mengetahui hakikatnya dengan pasti, hanya persangkaan atau ragu dan sebagai Pa turut. Umpamanya menyembah berhala yang diamalkan oleh nenek  moyng mereka, mereka sangkakan baik dan dapat menolong, lalu mereka  mengikut pula menyembah berhala.
               Sedikit benar daripada mereka yang mengakui bahawa apa yang telah dibawa oleh
Nabi (s.a.w.) itu adalah perkara yang hak lagi benar. Malahan, kebanyakan mereka mendusta kannya kerana takut pengaruh mereka hilang, selama ini mereka sebagai ketua yang diikuti enggan bertukar menjadi pengikut.
               Allah kemudian menjelaskan: Sesungguhnya persangkaan itu tidak dapat mengganti kan kebenaran sedikit jua pun.
               Setiap yang hak atau kebenaran, pasti akan berdiri tetap dan tidak akan dapat diroboh oleh syak atau persangkaan, apalagi hendak menggantikannya walau sedikit pun.
               Sesungguhnya Allah itu tahu apa yang mereka kerjakan.
               Allah mengetahui tentang kepercayaan orang yang didasarkan di atas persangkaan dan meniru secara buta, yang tentunya Allah akan memberi balasan di atas perbuatan mereka itu.

1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete