Friday, December 21, 2018

ISLAM MERUPAKAN CARA HIDUP KEREDAAN ALLAH SWT.


ISLAM MERUPAKAN CARA HIDUP DIREDAI ALLAH S.W.T.
(Disiarkan pada 22. 12. 2018)
               Kedatangan Islam mempunyai banyak manfaatnya kepada pembangunan kehidupan manusia. Maka itu wajar seorang insan mengenali Zat yang menciptakan manusia demi memahami ciri-ciri pembangunan, khusus dalam kehidupan di dunia dan lebih-lebih lagi mata rantai pembangunan kehidupan di akhirat nanti setelah agenda di dunia selesai.
               Ciri-ciri agama Islam bersifat ghaib maka itu ia merupakan santapan rohani. Setiap ciptaan Allah s.w.t. mempunyai fitrahnya sendiri-sendiri. Jika jasmani diciptakan Allah dari tanah, maka segala makanan yang diperlukan oleh fizikal itu berasal dari zat-zat yang tumbuh daripada tanah. Begitu juga jiwa yang datangnya dari Allah selalu merindukan sesuatu daripada-Nya untuk memenuhi keperluanya.
               Agama Islam merupakan makanan jiwa yang paling sesuai. Kerana Islam itu sesuai dengan fitrah manusia. Sebagimana firman Allah s.w.t. dalam surah Yunus ayat 10:57 yang bermaksud: (terjemaan)
               “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit yang berada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.”
               Firman Allah s.w.t. dalam surah Ar-rum ayat 30:30 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah tetaplah atas fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manuia tidak mengetahui.”
               Jiwa manusia perlu diisi dengan nilai kebenaran atau agama, supaya ia tetap sihat dan memperoleh limpahan kurnia dari Allah s.w.t. Jika ianya tidak diberi makanan atau bimbi- ngan rohani maka akan timbul berbagai masalah dan gangguan kejiwaan.
               Islam membimbing umat ke arah kebenaran, dan menjanjikan kebahagian jika manusia meninggalkan segala kemaksiatan dan taat kepada ajaran-Nya. Sifat-sifat yang tercela yang dilakukan oleh manusia itu membuat jiwanya menjadi resa dan rohaninya menjadi lapar. Mereka menderita kelaparan akan ketenangan dan kesihatan jiwa.
               Al-Ghazali menerangkan bahawa maksiat itu ada dua macam, iaitu maksiat zahir dan maksiat bati. Begitu juga ketaatan itu dapat dibahagikan kepada dua macam iaitu taat zahir dan taat batin.
               Tujuan agama itu ada dua macam. Pertama, meninggalkan yang dilarang dan kedua, menyuruh melakukan yang dianjurkan. Pekerjaan menjauhkan diri dari larangan lebih sukar bagi manusia daripada mengerjakan sesuatu ketaatan. Nabi SAW pernah bersabda, “Bahawa orang yang dapat disebut muhajirin ialah orang yang dapat berpindah dari kejahatan, dan orang yang dapat disebut mujahidin ialah orang-orang yang dapat berperang atau menentang hawa nafsu.”
               Setiap perbuatan manusia akan ditanya kelak oleh Allah di hari kiamat, dan setiap anggota badan menjadi saksi atas perbuatan yang dilakukan oleh manusia tersebut. Allah berfirman dalam surah Yasin ayat 36:65 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Pada hari ini, kami (Allah) tutup mulut mereka tetapi tangan mereka berkata kepada Kami dan kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang telah mereka perbuat.”
               Allah menerangkan, bahawasanya pada hari akhirat orang-orang kafir akan ditutup mulut mereka sehingga tidak dapat bercakap. Sebabnya ialah, tatkala mereka diperintahkan masuk ke dalam neraka akhirat akibat kekufuran mereka, telah tidak mengakui salah bahkan menyangkal “Demi Allah! Tuhan kami, tidak pernah kami menjadi orang-orang yang menyekutukan.” Mereka juga menyangkal tidak ada melakukan dosa, maksiat dan kejahatan semasa di dunia. Itulah sebabnya mulut mereka dikunci ta’ dapat menuturkan lagi walau sepatah kata. Sebaliknya Allah jadikan anggota-anggota badan mereka pula pandai becakap, supaya mengakui dosa, maksiat dan kejahatan yang telah mereka kerjakan.
               Allah membahasakan dalam ayat ini, bahawa tangan mereka pandai bercakap dan kaki mereka pula boleh menjadi saksi. Kerana tangan mereka itu selalu dipakai untuk berkerja, dan kaki pula dipakai berjalan untuk hadir menyaksikan sesuatu kejadian. Maka logiknya orang yang menghadiri sesuatu kejadian itu kata-katanya adalah merupakan saksi dari apa yang dilihatnya, dan kata-kata dari anggota si pelaku itu sendiri adalah merupakan pengakuan yang berterus-terang atas perbuatannya.
               Islam membimbing umat ke jalan yang diredai di dunia dan di akhirat. Wawasan kehi- dupan umat Islam  bukan wawasan keduniaan semata, sebaliknya matlamat akhir dari kehidu- pan ini adalah akhirat. Maka tidak ada wawasan yang lebih baik untuk umat Islam dalam menenangkan jiwanya melainkan wawasan dunia dan akhirat.
               Kehidupan dunia ini tidak lebih merupakan jambatan untuk kita menuju destinasi yang abadi. Dunia bukan tujuan, tapi ianya hanya merupakan alat untuk mencapai kepada tujuan yang sesungguhnya.
               Untuk tunduk dan patuh kepada ajaran Islam dan kepada perintah Allah SWT memerlukan ilmu dan akal fikiran yang sihat. Ilmu dan petunjuk-petunjuk dalam Islam itu  merupakan perintah Islam yang harus ditaati atau dilaksanakan. Di dalam menjalankan ketaatan dan perintah kepada Allah ini juga terbahagi kepada dua bahagian iaitu, kepatuhan lahiriah dan kepatuhan batiniah.
               Maksud dengan taat zahir ialah melakukan seluruh amal ibadah yang diwajibkan Allah SWT seperti mengucap dua kalimah syahadat, solat, puasa, berzakat, naik haji dan banyak lagi amalan-amalan yang lain. Seperti mematuhi hukuman Allah yang mengatur hubu- ngan hubungan antara  sesama manusia, seperti berjihad, memerdekakan tanahair, melenyap kan kezaliman dan sebagainya.
               Amalan anggota lidah, mencakupi aspek membaca Al-Quran, mempela jari dan mengajarkan ilmu, berzikir, bertilawat dan bertahmid, beristigfar dan berdoa dan menjauhkah perkataan yang sia-sia. Tugas hidup untuk diri sendiri, berkaitan dengan bersuci, menutup aurat dan berpakaian,, memberi makan fakir miskin dan mengurus anak yatim, memuliakan tamu dan sebagainya.
               Amalan batin mencakupi aspek, iman kepada Allah, iman kepada malaikat-malaikat, iman kepada kitab-kitab, iman kepada rasul-raul, iman kepada hari akhirat dan iman kepada qada dan qadar.
               Budi perkerti berkaitan degan mencintai Allah, mencintai dan memberi kerana Allah, mencintai Rasul, ikhlas dan benar, taubat dan nadam (penyesalan), takut akan Allah, harap akan Allah, syurku, menepati janji, sabar, reda akan qada, tawakkal, menjauhkan ujub dan takbur, rahmat dan Syafatqat, tawadhu’ dan malu, menjauhkan dengki atau riya’, menjauhkan marah dan suka memberi maaf serta menjauhkan penipuan.
                Para ulama umumnya membahagikan Islam itu kepada tiga bahagian iaitu:
1. Akidah: Pembahasannya berkaitan dengan percaya kepada Allah, percaya kepada Malaikat-malaikat, percaya kepada Kitab-kitab, percaya kepada hari akhirat, percaya kepada  Qadha dan qadha.
               2. Syariat: Perbahasannya berkaitan dengan besuci, solat, jenazah, zakat, puasa, haji dan Umrah, muamalat (ekonomi), faraidh (pembahagian harta waris), nikah, jinayah (kejahatan), hudud (hukuman), jihad (perjuangan) makanan dan penyembelihan, adhiyah (pengadilan) dan khilafah (pemerintahan).
               3.  Akhlak : Perbahasan akhlak iaitu tentang akhlak dengan Allah, dengan sesama manusia, dengan sesama muslim, dengan sesama makhluk, dan sesama diri sendiri. (1)
               Islam adalah cara hidup untuk manusia yang datang daripada Allah s.w.t. Sebagai cara hidup manusia yang datang daripada Allah s.w.t. maka ia adalah ciptaan yang Maha Mengetahui. Dengan lain perkataan Islam adalah sistem atau cara hidup yang dibentuk berasaskan ilmu. Apabila Allah s.w.t. menentukan satu sistem hidup untuk manusia, maka sistem itu sempurna dan serasi serta sesuai dengan hukum-hukum, dan tabiat semula jadi manusia, kerana manusia tidak mengetahui semua rahsia mengenai dirinya, tentang hakikat rohaniahnya.
               Mengenai hukum-hukum dan rahsia alam,  mengenai perkara-perkara telah lalu, sekarang dan akan datang, sudah tentulah cara hidup dan peraturan-peraturan yang ditentu- kannya, tanpa berpandukan hukum Allah s.w.t. dipenuhi kekurangan, kesilapan, kezaliman dan pertentangan dengan tabiat semula jadi manusia dan rahsia-rahsianya.
               Islam ialah cara hidup yang menyeluruh yang mengatur semua bahagian daripada kehidupan manusia. Islam ialah satu sistem dan cara hidup yang melengkapi semua kegiatan hidup manusia. Tidak ada kegiatan manusia yang  tidak ada peraturan Islam dalamnya. Islam menetapkan peraturan tertentu seperti cara bagaimana bangun dari tidur hinggalah kepada menyusun masyarakat dan menentukan hubungan antara negara dan umat di dunai ini.
Tidak ada sistem-sistem hidup di dunia ini yang menentukan aturan-atura dan susunan-susunan yang selengkap Islam, kerana Islam mempunyai hukum yang tertentu  terhadap apa sahaja yang keluar daripada manusia bahkan ia mempunyai hukum tertentu terhadap pemikiran-pemikiran dan fahaman-fahaman yang diletakkan dalam kepalanya dan kecenderungan-kecenderungan yang disematkan di hatinya.
Islam ialah agama yang tetap dan mempunyai ukuran nilai yang teguh. Menurut Islam, perkara yang baik pada masa dahulu adalah baik pada masa sekarang dan akan datang. Misalnya, keadilan itu adalah baik, dan tetap dihargi baik sampai bila-bila masa, zina itu jahat dan tetap jahat pada bila-bila masa. Oleh kerana mempunyai ukuran nilai yang tetap dan teguh, maka tidak ada kuasa yang boleh mempermainkan nilai-nilainya untuk kepentingan sendiri atau golongan yang berkuasa itu.
Tidak ada kuasa dalam dunia ini yang dapat menhalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah s.w.t. dan rasul-Nya, kerana keteguhan  nilai-nilai Islam itu, maka tidaklah mudah orang mempermainkannya. Sekiranya ada orang yang melakukan perkara-perkara mungkar yang bertentangan denan Islam maka lambat-laun perbuatannya itu akan diketahui juga, kerana itulah Rasulullah s.a.w. bersada yang bermaksudLterjemahan)
“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya iaitu al-Qur’a dan sunnah.”
Keteguhan nilai Islam bertitik tolak daripada Allah s.w.t. yang menetapkan nilai itu. Allah yang mengetahui segala-galanya yang baik dan yang idak baik untuk manusia. Manusia diperintah melakukan kebaikan, meninggal  kan keburukan.
Akal manusia amat sempit untuk menilai hakikat kebaikan dan keburukan.Kerana itu, pada akal manusia, apa yang baik pada hari ini mungkin buruk pada hari esok. Dengan itu berlakulah krisis nilai, yang menyusahkan manusia untuk menilai apakah sebenarnya yang dikatakan baik dan buruk.
Allah mengetahui segala-galanya dan menetapkan nilai dalam bentuk hukum-hakam, menerusi ajaran agama-Nya iaitu Islam, bagi memudahkan manusia mengikutinya. Oleh sebab itu nilai hidup tidak berubah.(2)
Peranan utama manusia ialah mengabdikan diri dan memberi sepenuh ketaatan terhadap perintah Allah dalam segala aspek kehidupan. Peranan ini disebut sebagai ibadah. Konsep ibadah bukan hanya bermakna solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan haji sahaja, tetapi ia juga meliputi segala usaha dan aktiviti yang dilakukan oleh manusia. Malah, sebarang tindakan dan operasi yang dijalankan oleh manusia dianggap sebagai ibadah selagi ianya bertujuan mendapatkan keredaan Allah. Jadi, tanggungjawab asas manusia ialah mematuhi segala suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya.
Menurut Islam, manusia mempunyai dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan penyempurnaan kedua-dua tugas ini, manusia dianggap beribadah kepada
Allah. Al-Qur’ana menjelaskan salam surah az-Dhariyat ayat 51:56 – 58 yang bermaksud: (terjemaan)
                    “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. Aku tidak menghendaki rezeki daripada mereka dan tidak pula menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah pemberi rezeki lagi mempunyai kekuatan yang sangat kukuh.”
                    Secara khusus, pengabdian diri kepada Allah membabitkan pelaksanaan empat hubungan asas, iaitu hubungan mencancang dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah (ubudiah), hubungan mengufuk dengan manusia dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai makhluk bermasyarakat, hubungan mengufuk dengan alam dalam konteks tangungjawab manusia sebagai pengguna atau pentadbir sumber alam yang bijaksana, dan hubungan dalaman dengan diri sendiri dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rububiyyah).
Pada amnya, tanggungjawab kepada Allah yang menjadi paksi kepada ketiga-tiga  tanggungjawab yang lain dilaksanakan dalam bentuk ibadah khusus, manakala tiga tanggungjawab yang lain dilaksanakan dalam bentuk ibadah umum.
Misi untuk menjadi khalifah Allah di dunia merupakan misi yang dipertanggungjawab kan kepada semua manusia. Misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap manusia dan makhluk lain yang ada dalam persekitarannya. Oleh itu, tugas sebagai khalifah Allah meliputi tanggungjawab  asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggungjawab kepada alam, dan tanggungjawabkepada diri sendiri. (3)
(1) Rujukan: Muhammad Isa Selamat: PENAWAR JIWA, Psikologi Ketenangan Minda. DARUL NU’MAN, 1998
 (3) DR.HARUN DIN MANUSIA DAN ISLAM:  DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA 2015
(3)  Nik Aziz Nik Pa: POTENSI INTELEK , Dawan Bahasa dan Pustaka 1999

No comments:

Post a Comment