Thursday, December 13, 2018

SYUKUR ITU IBADAH KERANA ALLAH (S.W.T.)


SYUKUR ITU IBADAH KERANA ALLAH ( S.W.T.)
(Disiarkan pada 15. 12. 2018)
               Syukur alhamdulillah kerana saya sudah menjadi umat Islam! Syukur bermakna berterima kasih kepada Allah(s.w.t.) kerana dibuka hatinya untuk mengenali cara hidup yang dibawa oleh Islam. Kesyukuran dalam hati wajar dapat dirasai oleh setiap umat Islam khususnya masyarakat maulaf kerana Islam adalah agama Allah (s.w.t.) dan Allah perintah kan umat manusia supaya menganut Islam sebagai agama bagimu. Al- Quran menyarankan bahawa janganlah kamu mati melainkan kamu dalam agama Islam.
               Firman Allah (s.w.t.) dalam surah al-Maaidah ayat 5:3 yang bermaksud: (terjemahan)
               “.........Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku, dan telah ku redai Islam itu jadi agama bagi mu.”
               Allah (s.w.t.) selanjutnya menerangkan kepada kaum muslimin dan muslimat kesem- purnaan hidup di alam dunia dan juga di alam akhirat kelak dalam firman-Nya surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud: (terjemahan)
               “ Berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai dan ingatlah akan nikmat Allah (yang diberikan-Nya) kepadamu, ketika kamu telah bermusuh-musuhan, lalu dipersatukan-Nya hatimu, sehingga kamu jadi bersau- dara dengan nikmat-Nya dan adalah kamu di atas pinggir lubang neraka lalu Allah melepas kan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, mudah-mudahan kamu menerima petunjuk.” 
               Berpeganglah kamu dengan isi kitab Allah dan dengan perjanjian antara kamu dengan Allah kerana setiap manusia dahulunya telahpun menyaksikan adanya Allah dan berjanji untuk bersetia dengan-Nya. Juga dimaksudkan menyeruh supaya kamu bersatu padu di antara satu dengan yang lain dengan penuh kemesraan pada mentaati Allah dan Rasul-Nya.
Dan tali Allah disini ialah  agama-Nya yang menuju ke jalan yang lurus. Dan dilarang kamu bercerai berai, yakni jangan berselisih faham di antara kamu sesama Islam kelak membawa ke  jalan yang sebaliknya iaitu jalan yang ditegah oleh Allah.
               Di antara jalan-jalan perselisihan dan perpecahan ialah menubuhkan  perkumpul-perkumpulan atau parti-parti yang berdasarkan semangat taassubkan bangsa – masing-masing memandang sukunya atau bangsanya lebih daripada yang lain – dan masing-masing hendak mengalahkan lawannya seperti yang dibayang oleh Tuhan terhadap kalangan suku Aus dan suku Khazraj mahupun yang banyak kita saksikan berlaku di kalangan kita pada masa ini. Jalan-jalan yang membawa perpecahan tersebut hendaklah dijauhi.
               “Dan ingatlah nikmat (kurnian) Allah yang dilimpahkan-Nya ke atas kamu.”
               Ayat ini khas ditujukan kepada suku Aus dan Khazraj, supaya mengingati peristiwa yang telah lalu iaitu – Tuhan  firman-Nya:
“Ketika kamu bermusuh-musuhan(dahulu),maka dipersatukan-Nya hati kamu menjadi
lah kamu bersaudara dengan sebab nikmat tersebut.”
Sebelum kedatangan agama Islam, kamu adalah suku-suku yang saling bermusuh-musuhan dan berbunuh-bunuhan, yang kuat menganiaya yang lemah dan yang kaya menindas yang miskin. Tetapi Allah telah mengurniakan nikmat-Nya dengan mendatangkan kepada kamu agama Islam.
Disatukan-Nyalah hati kamu sehingga semuanya menjadi saudara yang amat mesra. Hinggalah orang-orang Ansar relah membahagi-bahagikan hartanya, rumahnya, sawah ladangnya dan lain-lainnya kepada saudara-saudara mereka orang-orang Muhajirin.
Dan setengahnya pula – walaupun ia sangat berhajat tetapi diutamakanya kemasahatan orang lain daripada dirinya sendiri. Dan Allah padamkan api peperangan di antara suku Aus dengan Khazraj yang telah berterusan selama 120 tahun. Semua ini disebakan kedatangan agama Islam sebagai nikmat Allah yang patut kamu ingati.
“Dan (ketika itu) kamu berada ditepi lubang neraka maka Allah selamatkan kamu daripadanya.”
Kamu pada masa itu masih lagi dalam keadaan syirik disebabkan menyembah berhala dan menyekutukan Allah – seolah-olahnya kamu berada di tubir suatu jurang api neraka -  yang  menanti ajal atau kematian kamu sahaja. Bila mati, akan masukkan ke dalamnya. Tetapi beruntunglah, sebelum kamu mati telah diselamatkan oleh kedatangan Islam yang berdasar kan tauhid dan menolak penyekutuan itu.
“Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu, mudah-mudahan kamu mendapat petunjuk.”
Setelah Allah jelaskan kepada kamu tentang apa yang tersembunyi di hati orang-orang Yahudi untuk menipu kamu, dan tentang hal-hal yang diperintahkan dan yang ditegahkan, begitu pula tentang keadaan kamu semasa jahiliah, yang berakhir kemudianya kamu menjadi orang yang memeluk agama Islam, maka bukti-bukti atau keterangan-keterangan tersebut adalah menunjukkan kelimpahan nikmat-Nya supaya kamu selama memperolehi petunjuknya sehingga tidak lagi kembali berkeadan di zaman jahiliah, berkeadaan berpecah-belah dan antara satu sama lain bermusuh-musuhan.                                                                                                                             
               Syukur merupakan asas dalam perjalanan menuju Allah. Syukur bukan setakat dengan lidah, malah wajib diucapkan dengan lidah dan praktiknya dengan perbuatan. Ibn al-Qayyim berkata: “Syukur adalah ketetapan hati untuk mencintai Allah Yang Maha Memberi Nikmat, anggota tubuh taat beribadah kepada-Nya dan lisan sentiasa berzikir serta memuji-Nya.
               Syeikh Abdul Qadir al-Jailani sepanjang hidupnya sentiasa bersabar dan bersyukur. Beliau sabar menghadap segala dugaan dan bersyukur. Beliau memuji nikmat yang diberikan dengan bersyukur secara lisan, hati dan angggota tubuhnya. Ketika ditanya mengenai syukur, beliau menjawab: “Hakikat syukur adalah mengenali Allah Yang Maha Memberi nikmat dengan cara merendahkan diri, menyaksikan kurnia-Nya dan menjaga kehormatan-Nya. Syukur terbahagi kepada dua; bersyukur dengan lisan dan anggota tubuh, serta bersyukur dengan hati.”
               Dalil syukur adalah seperti firman Allah s.w.t. dalam surah Ibrahim ayat 14:71 yang bermaksud: (terjemahan)
               “.......demi jika kamu bersyukur nescaya akan Aku tambah (ni’matku) untuk kamu...”
Nabi Shallallahu ‘alaihi wassallam bersabda yang bermaksud: (terjemahan)
               “Bukankan aku ini seorang hamba yang bersyukur?”
               Hakikat syukur di sisi ahli hakikat, iaitu mengakui ni’mat Allah dengan penuh rendah diri di hadapan-Nya. Syukur terdiri daripada beberapa bahagian; syukur secara lisan dengan cara mengakui ni’mat yang diberikan Allah Ta’ala dengan penuh rendah diri dan syukur secara anggota tubuh dengan cara menepati janji dan mahu beribadah dan syukur secara hati dengan cara bermusyahadah dan sentiasa menjaga maruah.
               Kesimpulannya, syukur adalah ni’mat yang diberikan Allah tidak digunakan untuk berbuat maksiat kepada-Nya. Apabila rasa syukur itu meresap dalam kalbu kita, wajar kita buktikan dengan amalan, tetapi apakah yang kita amalkan dan bagaimana caranya?
               Soalan seperti ini bermain dalam kepala kita.  Kita hanya tahu apabila kita mengetahui dan beriman dengan kebesaran Allah bahawa kita mestilah menyerah diri kepada-Nya. Tetapi kita tidak mengetahui bagaimana caranya hendak merendahkan diri dan patuh kepadaNya. Apakah caranya dan apakah sistemnya.
               Sudah tentu apabila kita menyedari kebesaran Allah s.w.t. dan menerima hakikat kekuasaan dan kesempurnaan-Nya serta akibat-akibat daripada kebesaran itu seperti yang terkandung dalam Rukun Iman, kita wajiblah merendahkan diri dan patuh kepada yang menjadikan kita dan pergantungan hidup kita di dunia dan akhirat. Merendahkan diri sebenar adalah menunjukan kesyukuran kepada Allah s.w.t.
               Cara bagaimana kita merendah diri dan patuh kepada Allah s.w.t. ialah dengan menurut dan mematuhi sistem atau peraturan yang telah ditentukan-Nya. Cara atau sistem hidup Ilahi ini terkadung dalam ajaran-ajaran Islam sebagai al-din. Islam sebagai agama mengatur hidup manusia dalam sistem hidup Ilahi yang lengkap dan sempurna serta menca- kupi semua bidang kehidupan.
               Sykur atas nikmat yang diberikan-Nya kepada hamba itu merupakan sifat yang terpuji, sedangkan kufur atau menentang Allah merupakan azab yang sangat pedih. Allah s.w.t. berfiman dalam surah Ibrahim ayat 14:7 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Sesungguhnya jika kamuu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu, dan  jika kamu mengingkari nikmat Ku, maka sesungguhnya azabku amat pedih.
               Berulang-ulang Allah memperingatkan dalam al-Qur’an, supaya manusia bersyukur kepada-Nya, yang akan dibalas-Nya dengan ganjaran yang lebih banyak, sebaliknya jangan kufur kerana akibatnya akan merugikan manusia itu sendiri.
               Ada tiga hakikat syukur itu:
(i).   Mengakui bahawa segala nikmat itu datangnya dari Allah s.w.t., walaupun diterima
melalui tangan manusia. Kerana manusia itu pada hakikatnya digalakkan oleh Allah         s.w.t.
(ii)   Membesarkan syukur atas nikmat yang diberikan oleh Allah s.w.t. itu.
(iii)  Dipergunakan segala nikmat yang diberikan oleh Allah itu untuk kebajikan.
                 Menyalahgunakan segala nikmat yang diberikan oleh Allah s.w.t. bererti kufur dan akan menerima seksaan dan azab yang sangat pedih.                       
               Dari cara bangun daripada tidur sehinggalah kepada cara mentadbir negara dan mengatur perhubungan di antara negara-negara dalam hubungan antara umat di dunia ini. Bukan sekadar mengatur hidup di dunia, bahkan mengatur peraturan-peraturan bagaimana menghadapi maut dan bagaimana menghantar manusia ke  pintu kuburnya.
               Tuntutan supaya mengamalkan ajaran-ajaran Islam sebagai satu-satunya cara kita mematuhi dan merendahkan diri kepada Allah s.w.t. bukan sahaja sebagai ‘akidah dan kesan daripada tuntutan keimanan kita, bahkan juga kerana Islam itu sendiri merupakan sistem yang paling layak dan sesuai untuk manusia. Sistem atau cara hidup yang menjamin kesejahteraan manusia. Cara hidup yang serasi dengan hukum-hukum alam dan tidak menodai dan merosakkan alam sekeliling kita kerana dasar-dasar dan pengajarnnya yang serasi dan sesuai dengan kejadian alam.
               Di antara keistimewaan-keistimewaan Islam sebagai sistem atau cara hidup yang memastikan kita memilih sistem ini untuk dilaksanakan dan dihayati dalam hidup ialah:

Islam ialah Cara Hidup untuk manusia yang Datang daripada Allah s.w.t
Sebagai cara hidup manusia yang datang daripada Allah s.w.t. maka ia adalah ciptaan yang Maha Mengetahui. Dengan lain perkataan Islam adalah sistem atau cara hidup yang  dibetuk berasaskan ilmu, berbanding dengan lain-lain sistem dan cara hidup manusia yang berasaskan kejahilan dan kekurangan manusia yang Allah s.w.t. mengetahui semua rahsia dan hakikat manusia. Apa yang baik dan buruk untuknya. Ia mengetahui rahsia dan segala hukum-hukum dan  tabiat semula jadi, kerana Dialah yang menciptanya.
Allah s.w.t. yang mengetahui semua yang telah lalu, yang sekarang dan akan datang.  Apabila Allah s.w.t. menentukan satu sistem untuk manusia, maka sistem itu sempurna dan serasi dengan hukum-kukum, tabiat semula jadi manusia, kerana manusia tidak mengetahui semua rahsia mengenai dirinya, tentang hakikat rohaniahnya.
Mengenai hukum-hukum dan rahsia alam, mengenai perkara telah lalu, sekarang dan akan datang, sudah tentulah cara hidup dan peraturan-peraturan yang ditentukannya, tanpa berpandukan hukum Allah s.w.t. dipenuhi kekuragan, kesilapan, kezaliman dan penentangan dengan tabiat semula jadi manusa dan rahsia-rahsianya.

Islam ialah Cara Hidup yang Menyeluruh yang Mengatur semua Bahagian daripada Kehidupan Manusia.
                    Islam ialah satu sistem dan cara hidup yang melangkapi semua kegiatan hidup manusia. Tidak ada kegiatan manusia yang tidak ada peraturan Islam dalamnya. Seperti yang dikatakan sebelum ini Islam menetapkan peraturan tertentu seperti cara bagaimana bangun dari tidur hinggalah kepada menyusun masyarakat dan menentukan hubungan antara negara dan umat di dunia ini. Tidak ada sistem-sistem hidup di dunia ini yang menentukan aturan-aturan dan susunan-susunan yang selengkap Islam.
                    Oleh itu tidak sepatutnya seorang yang beriman kepada Allah s.w.t. dan rasul-Nya
mengatakan bahawa bidang ini hak saya dan sayalah yang mengaturnya di luar daripada susunan Islam, kerana Islam mempunyai hukum yang tertentu terhadap apa sahaja yang keluar daripada manusia bahkan ia mempunyai hukum tertentu terhadap pemikiran-pemikiran dan fahaman-fahaman yang diletakkan dalam kepalanya dan kecendrungan-kecendrungan yang disematkan dihatinya.
                    Hidup dalam Islam, manusia amat bersyukur kerana Allah sediakan segala keperluan hidup seperti mana yang termaktub dalam akidah Islam sebagai cara hidup. Maka itu setiap manusia wajar memahami hubungan manusia dengan Islam lewat ilmu yang digunakan dalam melaksanakan amal ibadah kerana Allah. Maka itu ilmu, amal dan Islam menjadi nadi pembangunan manusia seutuhnya.

No comments:

Post a Comment