Friday, April 26, 2019

KEJUJURAN DAN KEIKHLASAN LAMBANGKESEJAHTERAAN UMAT


KEJUJURAN DAN KEIKHLASAN LAMBANG KESEJAHTERAAN UMAT
(Disiarkan pada 20. 4. 2019)
               Jujur merupakan satu sifat manusia yang sentiasa kiblat pemikirannya kepada kekuasa an Allah SWT.  Membina keluarga bahagia wajar bersandarkan kepada akhlak yang jujur dan ikhlas kerana Allah. Membangunkan manusia semestinya berlandaskan  budaya kejujuran kerana Allah.
               Sifat jujur berpangkal kepada hati sebagai raja dalam diri seorang mukmin. Allah SWT turunkan Islam sebagai cara hidup manusia hidup di alam dunia sebagai hamba Allah dan juga sebagai khalifah-Nya. Islam adalah agama Allah yang diturunkan kepada manusia (Muhammad) untuk memimpin manusia dalam pembangunan jasmani dan juga pembangunan rohani. Islam menunjukkan jalan yang benar, jujur dan selamat dari segala kerenah-kerenah pembangunan.
               Allah berfirman  dalam surah Al-Maidah ayat 5:3 yang bermaksud: (terjemahan)
               “......... Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah Ku sempurnakan kepada mu nikmat-Ku dan telah Ku redai Islam itu jadi agama bagi mu.”
               Dengan turunnya ayat ini, nyatalah kepada kita bahawa agama Islam telah sempurna, berisikan perkara-perkara yang fardu dan sunat, ada batas-batas hukuman, diterangkan perka- ra perkara yang halal dan haram, sehingga tidak ada satu hukum yang halal dan haram diturunkan lagi selepas itu. Syariatnya berkekalan hingga hari kiamat. Agama Islam telah diredai oleh Allah. Sehingga siapa yang menghendaki agama lain dari Islam, tidaklah Allah terima agamanya, dan rugilah ia di akhirat.
               Manusia diwujudkan Allah SWT dalam dua unsur, iaitu jasmani yang bersifat nyata atau boleh disentuh dan rohani yang bersifat ghaib atau tidak boleh dilihat dengan mata kepala kita. Islam mengandungi ciri-ciri yang boleh melindungi kebajikan kedua-dua unsur manusia tersebut. Maka itu manusia diamanahkan untuk menjaga kebajikan kedua-dua unsur terutama sekali unsur rohani kerana unsur tersebut adalah dari Allah SWT yang ditiupkan-Nya ke dalam jasmani manusia setelah genap usianya 120 hari dalam rahim ibu.
               Ciri-ciri yang amat penting dalam memelihara kebajikan rohani kita ialah wajib bersandarkan kepada amal perbuatan yang bersifat jujur kerana segala kewujudan makhluk Allah yang ada dalam cakerawalah kehidupan, Allah wujudkan dengan jujur dan benar. Jujur atau benar, Allah menciptakan bumi dan langit berserta isinya dengan  benar dan Allah memerintahkan manusia membangun kehidupan mereka dengan benar pula. Mereka tidak diperkenankan berkata dan berbuat sekehendak hatinya, kecuali dilakukannya di atas kebenaran. 
               Oleh kerana itu manusia dituntut berpegang kepada kejujuran dan keikhlasan dengan memperhatikan prinsip kebenaran pada setiap  masalah yang dihadapinya dan dilaksanakan diatas hukum yang benar. Dan yang demikian merupakan “Tiang yang kukuh” menurut akhlaq Islam.
               Dalam pembangunan masyarakat Islam harus didasarkan pada pemberantasan syak wasangka dan mengikis habis isu-isu yang menumbulkan keraguan sehingga kebenaran yang wajib tampak menjadi landasan pokok dalam menentukan berbagai langkah dan hubungan.
               Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: (terjemahan)
               “Janganlah kamu berburuk sangka, kerana berburuk sangka itu ialah sedusta-dusta nya percakapan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
               Ibadah tidak akan pernah betul tanpa disertai dengan kejujuran dan keikhlasan. Berjalan menuju Allah tidak akan pernah betul melainkan dengan kejujuran dan keikhlasan. Allah SWT berfirman surah al-Bayyinah ayat 98:5 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Pada hal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurni kan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka
mendirikan solat dan menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang lurus.”
               Allah SWT berfirman Surah al-Taubah ayat 9:119 yang bermaksud: (terjemahan)
“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang benar.”
Ayat ini menggesa orang-orang Mukmin agar mereka itu di dunia menjadi orang-orang takwa kepada Allah iaitu patuh, taat dan berbakti kepada-Nya, agar di akhirat pula bersama-sama dengan golongan orang-orang yang benar keimanannya yang ditempatkan di dalam syurga. Dan janganlah pula mereka menjadi golongan orang-orang yang munafik yang akan  dimasukkan di dalam neraka, disebabkan dosa mereka.
Syeikh Abdul Kadir Jailani adalah orang yang bersifat jujur dan ikhlas dalam setiap keadaan, perkataan dan perbuatan sepanjang hidupnya. Demikianlah kedua-dua ibu-bapanya mendidiknya dan sentiasa berpegang dengannya hingga meninggal dunia. Beliau berkata:
“Wahai anakku! Hendaklaah kamu bersifat jujur dan menjaga kesucian diri. Tanpa keduanya, seorang manusia tidak akan dapat mendekatkan diri kepada Allah. Dengan sayap ikhlas, orang yang ‘arif (mengenal Allah) terbang meninggalkan kegelapan sangkar duniawi menuju kelulusan cahaya kesucian, lalu mendarat di taman sifat kejujuran.”
“Wahai anakku! Jalan menuju Allah tidak akan dapat dilalui melainkan dengan berbekalkan sifat jujur dan tidak akan sampai kepada Allah melainkan setelah berpuasa dari dunia dan segala isinya. Jika jiwa sudah bersih daripada kotoran kemanusiaan dan segala perintah telah dilaksanakan, maka beruntunglah orang yang menyedari kelalaian akalnya, membersihkan keadaannya dengan mendekatkan diri kepada Tuhannya, beradab diri menuju Tuhan yang akan menghisab amal dengan cepat, berlumba menuju negeri akhirat, dan memuasabah diri dari apa-apa yang harus dia tinggalkan. Dunia adalah jambatan penyebara- ngan dan hari qiamat adalah huru-hara yang amat dahsyat.
Syeikh Abdul Qadir Jailani berkata: :Asas amal adalah tauhid dan ikhlas. Seseorang yang tidak bertauhid dan ikhlas kepada Allah bererti tidak memiliki amal. Kukuhkanlah asas-asas amalmu dengan tauhid dan ikhlas, lalu binalah amalmu dengan kekuatan dan kekuasaan Allah, bukan dengan kekuatan dan kekuasaanmu.”
Setiap amalan yang tidak megandungi keikhlasan ibarat kulit yang tidak ada isi atau sepotong kayu yang tegak namun rapuh atau gambar tanpa makna, dan ini adalah pernuatan orang munafiq.
Benting iman ialah ikhlas. Seperti yakin, ikhlas juga amat pnting. Tanpa ikhlas, sesuatu amalan akan tertolak.
Cuma, beza keduanya ialah, kalau kita tidak yakin, semua amalan dulu dan akan datang akan tertolak, tapi kalau ikhlas, hanya amalan yang tidak  ikhlas itulah saja yang akan ditolak. Amalan lain kalau ikhlas tetap akan diterima.
Ikhlas ialah meniatkan apa yang dibuat dan apa yang ditinggalkan kerana Allah semata-mata. Ertinya apa saja perintah Allah samada  yang fardhu, sunat atau harus mestilah diniatkan kerana Allah. Dan apa saja yang kita tinggalkan (tidak lakukan) samada haram atau makruh juga mestilah diniatkan kerana Allah. Kalau amalan itu tidak diniatkan kerana Allah, amalan itu dikia tidk ikhlas. Sesuatu amalan yang tidak ikhlas adalah tertolak, tidak diberi oahala dan sia-sia. Kita lihat bebeapa contoh bagaimana amalan yang ikhlas dan amalan yang tidak ikhlas.
1.     Usaha mencari duit atau meninggikan taraf ekonomi baik secara individu atau berjemaah kalau diniatkan kerana Allah (sebab ianya satu perintah Allah berbentuk fardhu kifayah) adalah dikira ikhlas. Sebaliknya kalaukerja itu diniatkan untuk kaya, untuk bertanding dengan orang lain atau kaum lain ianya dikira tidak ikhlas.
2.     Menuntut ilmu kalau di niatkan kerana Allah adalah dikira ikhlas, sebalaiknya kalau menuntut ilmu kalau diniatkan untuk pandai, untuk dapat pengiktirafan manusia berbentuk sijil sijil atau ijazah serta berlumba-lumba dan setrusnya untuk dapat pangkat atau wang, maka amalan itu dikira tidak ikhlas.
3.            Arak dan judi kalau ditinggalkan kerana mematuhi larangan Allah dikira ikhlas tetapi jika arak dan judi ditinggalkan kerana takutkan keburukan yang datang darinya atau kerana tidak ada duit untuk membelinya maka itu dikira tidak ikhlas.
               Dengan contoh-contoh di atas dapatlah dikiaskan dengan amalan lain. Dan ingatlah bahawa sesuatu amalan yang tidak ikhlas tidak akan diterima Allah.  
Jujur adalah lurus hati, tulus, ikhlas dalam semua amalan ibadat dan muamalatnya. Hidup sewajarnya diserikan dengan budaya jujur dan ikhlas kerana Allah. Orang yang jujur akan selalu menerima kebaikan sebahagian balasan daripada Allah SWT. Landasan amal yang ikhlas adalah memurnikan niat kerana Allah senata.
Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW sejak kecil, budaya jujur dan ikhlas sentiasa menemani amal ibadahnya. Sehingga masyarakat Quraisy menamakan baginda sebagai al-Amin, iaitu orang yang boleh dipercayai kerana baginda sentiaa memegang amaanh yang dipertanggungjawabkan kepadanya. Saidina Khatijah seorang yang berjaya dalam perniagaannya jatuh cinta kepada kepad baginda kerana kejujuran dana keikhlasannya dalam  usaha  membanttu Khatijah dalam perniagaannya.
Sesungguhnya, ikhlas itulah ruh (jiwa) sesuatu amalan. Maka barangmana amalan itu ditunaikan oleh seseorang hamba dengan ta’ ada iklhlas padanya, hendaklah diyakini, bahawa amalan yang ditunaikan itu tidak mempunyai ruh. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah tiada menerma amalan melainkan amalan yang ikhlas bagi (untuk)-Nya, dan yang dituntut dengannya keredhaan Allah. (HR Ibnu Majah)
Sememangnya dan sesungguhnya ikhlas itu syarat diterima amal. Firman Allah SWT surah al-Bayyinah ayat 85:5 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan tiada diperintahkan mereka, melainkan supaya mereka beribadat kepada Allah seraya mengikhlaskan taatnya kepada Allah lagi condong kepada kebenaran.”
Dalam kitab Taurat dan injil mereka sudah tahu, bahawa mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah sahaja, dengan menesakan serta tulus ikhlas beagama untuk-Nya semata-mata. Hendaklah cendrungkepada agama yang benar iaitu agama Islam. Jujur mengikuti agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim dan juga agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, Rasul yang penghabisan. Mereka juga disuruh mengerjakan sembahyang dengan cukup sempurna tepat pada waktunya, mengikut segala syarat dan rukunnya serta dikerjakan dengan khusyuk dan beradab sopan.
Darjat ikhlas yang paling tinggi di sisi Allah ialah: apabila ia dapat melaksanakan urusan pekerjaan dan kebaikan dihadapan binatang, sama dengan melaksanakan di hadapan manusia. Iaitu sama sekali terlepas dari pengaruh pandangan orang. Dan serendah-rendah ikhlas ialah: melaksanakan amal dibelakang manusia jauh sangat berbeza dari melaksana kannya di hadapan manusia.
Ikhlas adalah buah tauhid yang murni. Ikhlas dengan pengertian seperti ini merupakan salah satu dai buah-buah tauhid yang sempurna kepada Allah,iaitu meninggalkan ibadah dan isti’anah (memohon pertolongan) kepada Allah, seperti yang terungkap di dalam firman-Nya dalam surah Al-Fatihah dan Ummul-Qur’an: “Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.”
Dalam menempuh jalan ke arah yang dicita-citakan, hendak seseorang itu berlaku benar dan ikhlas. Allah pernah berfirman dalam hadith Qudsi ertinya: “Ikhlas itu merupakan sebuah rahsia daripada rahsia-rahsia-Ku yang Aku berikan kepada hamba-Ku yang Ku kasihi.”
Allah SWT tidak menerima amalan kita, jika amalan itu tidak dikerjakan secara ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Ibrahim bin Adham menjelaskan bahawa ikhlas itu ialah niat yang benar terhadap Allah SWT.
Pengertian benar dan ikhlas itu terdiri dari enam macam pada perkataan, niat, cita-cita,
janji, perbuatan, maqam dan kedudukan. Kesemuanya itu harus ditujukan kepada Allah SWt dan kepada seala kebajikan yang dilakukan.
                    Ikhlas adalah syarat penerimaan amalan. Ganjaran akan dikurniakan oleh Allah SWT berkadar dengan tingkat keikhlasan ini. Amalan yang Ikhlas akan menganda-gandakan ganjarannya mengikut kehendak Allah SWT. Untuk menghasilkan hakikat ini setiap amalan hendaklah dilakukan dengan istiqamah iaitu berterusan walaupun sedikit, sama ada secara perseorangan ataupun di tengah-tengah khalayak ramai.
                    Dalam bahasa kita, ikhlas itu tidak dipisahkan dengan jujur yang dalam bahasa halus nya ‘tulus’, sebab itu selalu orang berkata ‘tulus ikhlas’, dan ketulusan itu bekanlah dilidah saa, kerana lidah mudah berputar, mudah mungkir. Kerana lidah berkata atas kehendak hati. Yang pentinga ialah ketulusan hati.
                    Firman Allah SWT surah  Al-Taubah ayat 9:119 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai orang-orang yang beriman! Takutlah kepada Allah dan jadilah golongan yang bersama dengan orang-oang yang benar (keimanannya).
                    Ayat ini menggesa orang-orang Mukmin agar mereka itu di dunia ini menjadi orang-orang takwa kepada Allah iaitu patuh taat dan berbakti kepada-Nya, agar di akhirat pula bersama-sama dengan golongan orang-orang yang benar (jujur) keimanannya yang ditempat kan di dalam syurga.

No comments:

Post a Comment