Saturday, May 18, 2019

ISLAM LAMBANG KEMULIAAN KERANA ALLAHSWT.


ISLAM LAMBANG KEMULIAAN KERANA ALLAH SWT.
(Disiarkan pada 18. 5. 2019)
               Umat manusia diwujudkan Allah SWT untuk menjalankan amanah-Nya sebagai hamba Allah dan juga sebagai khalifah-Nya. Kedua-dua tugas tersebut merupakan lambang kesejahteraan hidup disisi Allah SWT. Maka itu manusia diwujudkan Allah untuk melaksana kan ibadah yang mulia ini demi menempah kehidupan yang bahagia di akhirat nanti.
Melaksanakan sesuatu ibadah kerana Allah semestinya menempuhi kerenah-kerenah hidup di samping melalui ranjau-ranjau perjalaan yang dipasang oleh makhluk iblis demi menjalankan janjinya kepada Allah untuk menyusahkan perlaksanaan ibadah manusia dalam melaksanakan amanah tersebut. Maka itu manusia haruslah bersedia menghadapi segala rintangan tersebut dalam melaksanakan amanah Allah sebagai hamba dan khalifah-Nya untuk hidup di alam dunia ini.
Manusia harus memahami falsafah pembangunan kehidupan di dunia bahawa setiap ibadah kerana Allah tidak semudah yang difikirkan tanpa melalui ujian. Setiap perlaksanaan ibadah harus menempuhi ujian sebelum mendapat ganjaran pahalanya dari Allah SWT. Ujian itu merupakan satu cara mendidik  manusia demi memahami kemurnian hidup yang disedia kan Allah kepada setiap insan hidup di dunia.
Islam adalah agama Allah untuk manusia. Dan Allah mengutus manusia (Muhammad) kekasih-Nya untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam semesta. Allah berfirman surah Al-Anbiya ayat 21:107 yang bermaksud: (terjemahan)  
               “Tidaklah Kami mengutus engkau (Muhammad) kecuali untuk menjadi rahmat bagi alam semesta.”
Allah menyatakan, bahawa Rasul-Nya Muhammad SAW  tidaklah diutus kepada umat manusia membawa agama dan peraturan-peraturan hidup yang mendatangkan kebahagian di dunia dan di akhirat, melainkan peraturannya itu menjadi rahmat kepada seluruh umat manusia di alam semesta ini, dan menjadi petujuk.
Terutusnya Muhammad SAW ialah untuk faedah dan kepentingan manusia dalam urusan hidupnya di dunia dan di akhirat. Hanya orang-orang yang ingkar dan kufur terhadap nikmat-nikmat Allah sahaja yang tidak akan mendapat faedahnya. Disebabkan mereka tidak ada persediaan untuk beriman dan buruk pula niat berterima kasih, maka tentu sahaja tidak akan mendapat kebahagian hidup, baik di dunia mahupun akhirat.
Mengikut tafsiran oleh Almarhum Syahid fi-Sabilillah Sayid Quthub dalam tafsir beliau “Di Bawah Lindungan Al-Quran” iaitu mengikut  yang telah ditulis oleh Almarhum Prof. Dr. Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah (HAMKA), dalam bukunya, “Tafsir Al-Azhar”.
               “Sistem ajaran yang dibawa oleh Muhammad SAW adalah sistem yang membawa bahagia bagi manusia seluruhnya, dan memimpinnya kepada kesempurnaan yang telah dijangka baginya dalam hidup ini. Risalah Muhammad datang kepada kemanusian setelah dia sampai ke zaman kedewasaan akal. Dia datang sebagai sebuah kitab yang selalu terbuka untuk segala turunan demi turunan  generasi demi generasi. Dia mengandung pokok-pokok ajaran manusia yang tidak berubah-ubah, bersedia menerima keperluan hidup yang selalu baru, yang diketahui oleh pencipta manusia sendiri. Kerana Dia sangat halus. Dia sangat teliti.
Pokok ajaran Islam itu ialah bahawa  manusia adalah kemuliaan yang hendak dicari
hanya satu, iaitu kemuliaan di sisi Allah, kerana iman dan amal salih. Risalah yang dibawa Muhammad ini selain dari membawa rahmat untuk kaumnya, mengeluarkan mereka dari lingkungan sempit hidup berkabilah menjadi suatu bangsa yang besar yang berperadaban, dia pun rahmat bagi seluruh isi alam.
Tiada kata yang patut diucapkan melainkan syukur dan puji-pujian kepada Allah SWT. Takbir, tahmid, tasbih dan tahlil bergema di seluruh penjuru dunia sepatutnya itu dapat
mewujudkan kesucian dan kemurnian Islam, seperti yang dijanjikan Allah SWT bahawa
Islam adalah agama yang damai, harmoni, sejahtera, aman dan selamat daripada unsur-unsur merosakkan dan memuderatkan sama ada yang bersifat keduniaan mahupun ukhrowi.
Dari segi bahasa, Islam bermakna: “Penyerahan, kesejahteraan, kedamaian dan kesela- matan. Ini bermakna seorang yang telah mengucap dua kalimah syahadah, yang juga disebut sebagai orang muslim maka bererti ia telah pun menyerahkan dirinya kepada Allah SWT. Implikasinya, jiwa dan hatinya akan menjadi sejahtera dan damai serta harta benda, darah dan nyawanya mendapatkan jaminan keimanan dan keselamatan daripada Allah SWT.
Dengan demikian adalah haram menyakiti ke atas seorang muslim sama ada daripada segi fizikal, mental mahupun psokologikal tanpa sebarang adanya sebab yang dibenarkan dalam ajaran Islam. Ini  kerana telah jelas dan terang bahawa ia telah pun mendapat keamanan dan perlindungan daripada Allah SWT.
Diriwayatkan daripada Ibn Umar r.a. bahawa baginda Rasulullah SAW ada bersbda yang bermaksud: (terjemahan)
               “Aku (Muhammad SAW) diperintahkan untuk memerangi manusia (orang-orang musyrik), sehingga mereka bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah selain Allah SWT dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah SWT dan mereka mendirikan solat, dan mengeluarkan zakat. Maka apabila mereka telah pun melakukan yang demikian, maka terjaminlah keselamatannya daripadaku ke atas darah dan harta bendanya, kecuali jika (nereka melakukan kesalahan-kesalahan yang wajib dihukum) mengikut Islam. Dan perhitungan mereka (di akhirat) adalah terpulang kepada Allah SWT. (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Apa yang menjadi intisari daripada hadis ini ialah bahawa seorang yang telah menyerahkan diri dan jiwanya kepada agama Islam maka ia mesti dilindungi dan berhak mendapat rasa samada selamat daripada berbagai rasa takit dan sebarang muderat dan mafsadah. Adapun mengenai kenyataan SAW bahawa baginda SAW diperintahkan untuk memerangi kaum musyrik sehingga mereka beriman, maksud hadis ini bererti bahawa dakwah Islamiyah harus disebarkan dan ditegakkan dengan pedang.
Anggapan sesetengah golongan yang menyatakan bahawa Islam mesti disebarkan dan ditegakkan dengan pedang, keganasan, kekerasan dan peperangan jelas tidak sesuai dengan fitrah Islam itu sendiri yang cintakan perdamaian. Sesungguhnya perang hanyalah jalan terakhir bagi umat Islam untuk membela diri jika hak-hak agama dan asas kemanusiaannya dirampas.
               Pemahaman daripada kenyataan Rasulullah SAW pada hadis ini adalah yang paling tepat boleh ditafsirkan sebagai perintah dakwah kepada seluruh manusia (univesal) tidak mengira bangsa dan etnik. Firman SWT pada surah Saba’ ayat 34:28 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan Kami (Allah) tidak mengutus kamu (Muhammad) melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi sebahagian besar manusia tidak mengetahui.”
Adapun mengenai tatacara dan adab dikwah dan jihad itu sendiri telah pun diatur oleh Islam, yang antara lain sentiasa mengutamakan perbincangan secara damai, nasihat dan bijaksana dan berdialog (bermujahdalah)  jika ianya difikirkan perlu. Allah SWT berpesan kepada kita menerusi firman-Nya  surah An-Nahl ayat 16:125 yang bermaksud: (terjemahan)
“Seruh (manusia)kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (perkataan yang tegas dan benar yang dapat membezakan yang hak dengan yang batil) dan nasihat yang baik dan berbantahlah dengan mereka dengan cara yang terbaik.”
Melaksanakan penyiaran agama Allah kepada semua manusia dengan bijaksana adalah penting. Jangan menggunakan paksaan dan kekerasan, apalagi mencela dan memaki yang tidak sopan sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang yang tidak mengetahui tatacara mengadakan  dakwah mengikut petunjuk al-Qur’an. Dakwah dapat dielakkan, sama ada dengan lisan mahupun tulisan, tanpa kritik yang akan menyentu peribadi seseorang yang merendah-rendahkannya. Kerana orang hanya dapat ditarik dengan kebijaksanaan, bukan dengan kekera san. Dan dapat dipikat dengan nasihat-nasihat, pengajaran-pengajaran yang mengandungi dalil dan keterangan yang cukup dan mudah difahami.
Nabi s.w. telah bersabda: Bertutur katalah dengan manusia mengikut kadar akal fkiran mereka.
               Maksudnya: jika bercakap hendaklah disesuaikan dengan alam fikiran maqsyarakat masing-masing, sama ada etani, nelayan, kaum buruh, saudagar, kaum terpelajar atau rakyat biasa, dan sama ada di kota mahupun di desa, alam emikiran mereka tentulah tidak serua.
Dan sabdanya lagi: Gambirakanlah mereka dan jangan menyebabkan mereka liar. Mudahkan dan jangan dipayahkan.
               Inilah cara menyeru manusia ke jalan Allah. Bersoal lawablah dengan mereka dengan cara yang sebaik-baiknya, iaitu denganllemah-lembut dn kasih mesra, dengan wajah yang sentiasa mengorak senum, yang disertakan pula dengan alasan yang ditgerima oleh akal, sehingga mereka puas hati dan hilangkeragan.
Dengan demikian, maka saugialah para mubaligh dan ulama serta para guru yang bertanggungjawab dalam menyiarkan agama Islam mengetahui bermacam-macam ilmu pengetahuan tentang selok-belok bangsa, kaum dan masyarakat yang seterusnya, supaya dapat disesuaikan dengan ajaran agama, hinggalah dapat diterima oleh akal mereka yang telah terdidik dengan ilmu pengetahuan itu. Kalau tidak, nescaya mereka menolak ajaran agama itu sebab bertentangan dengan pengetahuan mereka.
               Dalam konteks kehidupan masa kini, salah satu daripada cara dakwah dan jihad dijalan Allah SWT pula adalah dengan menerusi ilmu pengetahuan, sains dan teknologi, ekonomi dan apa yang paling penting adalah pembentukan peribadi muslim-muslim yang tulin dan berakhlak karimah, sehingga boleh menarik pemeluk agama lain menganut agama Islam yang
penuh dengan kedamaian, kesucian dan keindahan. (1)
                    Hidup seharian wajar bersifat mabrur. Hidup yang bersifat mabrur haruslah mengam bil pengajaran dan iktibar daripada amal yang telah dilakukan dalam mengerjakan rukun Islam yang kelima iaitu rukun Haji. Biarpun betapa arif, luas dalam ilmu pengetahuan seorang itu, amatlah sukarnya bagi membongkar segala nikmat, rahsia dan fadhilat kelebihan haji, hanya Allah sahaja  yang amat mengetahuinya kerana Dialah Tuhan yang amat bijaksana mentasyrikkannya..
Rasulullah SAW ditanya oleh sahabat: “Apakah amalan yang paling utama, wahai Rasulullah?” Baginda SAW menjawab “Percaya kepada Allah dan Rasul-Nya adalah amalan yang paling utama. “Mereka bertanya lagi: “Setelah itu amalan apa lagi ya Rasulullah, jawab baginda: “Berjihat di jalan Allah.” “Kemudian amal apa lagi?” Sababat terus mendesak ingin tahu. Baginda menjawab kali yang terakir dengan sabdanya: “Haji yang mabrur.”
               (Maksud hadis riwayat Bukhari Muslim, lihatRiriyadh al-Solehin m.s.421)
Pengertian haji mabrur adalah bahawa ibadah haji dijalankan dengan sebaik-baiknya sehingga diterima dan di redhai Allah. Pendapat lain menyatakan, mabrur bermaksud bahawa orang yang menjalani ibadah haji tidak melakukan apa-apa maksiat sepanjang menunaikan ibadah haji. (Lihat Royadh as-Salehin m.s. 421 oleh Imam Nawawi)
Bagaimanapun seorang muslim yang telah menunaikan rukun Islam terakhir itu seharusnya boleh mengambil pengajaran dan iktibar daripad amal yang telah dilakukan dalam mengerja kan haji. Ia mesti  boleh mengimplimentasikan doktrin ritual ketika menjalani ibadah haji sebaik sahaja kembali daripada menunaikan daripada memenuhi panggilan Allah SWT dalam kehidupan seharian. Ini kerana pada hakikatnya ritual dalam ibadah haji banyak mengandungi makn yang tersirat.
Sesungguhnya banyak rahsia simbolik yang seharusnya dihayati dan diamalkan
individu muslim yang bergelar haji atau hajjah yang mengharapkan kemabruran menjadi
lebih berkesan dalam kehidupannya. Lebih-lebih lagi ibadah itu mempunyai tiga matlamat penting yakni mendapakan kebaikan (al-Khair), mencari keberakatan (al-barakat) dan mengharapkan petunjuk (al-hidayah).
Mungkin, kerana terlalu banyak manfaat yang terkandung di sebalik ibadat haji ini, baginda Rasulullah SAW meletekkan keutamaan haji mabrur sebagai urutan yang menduduki tangga ketiga setelah beriman dan berjihad daripada segi keutamaan amal. Di samping tidak dinafikan bahawa menunaikan haji adalah satu amal yang paling berat, komprehensif dan kombinasi antara berbagai pengorbanan seperti jiwa, harta, tenaga dan masa.
Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 3:97 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Allah mewajibkan manusia mengerjakan haji bagi orang yang berkuasa (mampu), dan sesiapa yang ingkar sesunguhnya Allah Maha Kaya daripada sekalian alam.”
 (1) Abu Nazaya Al-Hafiz:,DI BAWAH CAHAYANAL-QURAN SEPANJANG ZAM  AN

No comments:

Post a Comment