Friday, July 26, 2019

TIDAK ADA PERMASALALAHAN TIDAK DAPAT DISELESAIKAN


TIDAK ADA PERMASALAHAN TIDAK DAPAT DISELESAIKAN
(Disiarkan pada 27.7.2019)
Kewujudan pembangunan di alam jagat ini adalah prerogatif Allah SWT sebagai pencipta kepada segala makhluk sama ada yang hidup mahupun yang tidak hidup. Demikian juga makhluk-makhluk yang ada di alam jagat ini sama ada yang bersifat nyata mahupun yang bersifat ghaib.
Berpangkal kepada kewujudan setiap makhluk maka segala permasalahan dalam pem- bangunan kehidupannya adalah prerogatif Allah SWT. Segala jenis kemuderatan mahupun penyakit yang wujud pada setiap keadaan hidup itu semestinya ada caranya untuk menyelesaikan atau ada ubatnya. Begitu juga permasalahan yang timbul di alam jagat ini semestinya  ada penyelesaiannya. Penomena demikian berlaku kerana kesemua makhluk yang ada di alam jagat ini pencipta-Nya ialah Allah SWT. Maka Dialah yang lebih tahu cara mengatasi masalah berkenaan.
Nabi Sulaiman a.s. apabila umatnya membunuhnya hidup-hidup dengan melimparkan nya ke dalam gojolak api yang mengunung besarnya kerana  telah memusnahkan sembahan umatnya. Masalah Nabi Sulaiman hendak selamatkan darinya dari gojolak api, Allah perintahkan api supaya menjadi sejuk untuk keselamatan  bagi Nabi Sulaiman yang telah menyampaikan dakwah Islam, kepada umatnya tetapi semua mereka, termasuklah raja pemerintahnya, Namrud mengkufuri dakwah Nabi Sulaiman. Atas kekuasaan Allah memerintahkan api supaya sejuk bagi keselamat Nabi Sulaiman maka api tidak dapat membakar badan Nabi  Sulaiman.
Begitu juga Nabi Musa a.s. tidak lemas dilautan merah, kerana diperintahkan Allah supaya air lautnya minggir ke tepi untuk memberi laluan kepada Nabi Musa a.s. bersama umatnya untuk menyelamatkan diri dari dibunuh oleh Raja Firaun bersama-sama tenteranya yang menungang kuda menelusuri dari belakang, untuk mendapatkan Nabi Musa.
Raja Firaun menentang anak angkatnya, Nabi Musa atas dakwahnya kepada Firaun untuk menyembah Allah yang mencipta manusia dan bukan Firaun yang mengikhtiarkan dirinya sebagai Tuhan. Raja Firaun telah gagal mengalahkan anak angkatnya, Nabi Musa untuk menunjukkan kehandalan ahli sihirnya.
Nabi Musa menggunakan kekuasaan Allah SWT untuk mengalahkan Raja Firaun yang menggunakan kehandalan ahli nujum negaranya untuk mempesembahkan ilmu ghaibnya di di khalayak orang ramai. Kekalahan Firaun dalam pertandingan itu maka ia benci terhadap anak angkatnya dan ingin memusnakannya kerana takut kalau-kalau Nabi Musa akan membawa rakyat Firaun untuk tidak mempercayainya lagi sebagai Tuhan.
Permasalahan Nabi Musa hendak menyelamatkan dirinya bersama rakyat Israil dari keganasan Raja Firaun, ialah dengan kekuasaan Allah memerintahkan air laut supaya memberi laluan untuk Nabi Musa berama umatnya. Apabila Firaun bersama  tenteranya menyusuli jejak Nabi Musa menyeberangi lautan Merah maka air yang minggir ke tepi, bertemu kembali memenuhi laluan  Nabi Musa mengakibatkan Raja Firaun bersama tenternya lemas di tengah lautan Merah.
Nabi Nuh a.s. berdakwah menyampaikan akidah Islam kepada umatnya selama aembilan ratus lima puluh tahun tetapi yang berjaya diterbiahkannya hanya seramai sembilan orang sahaja dan kebanyakan mereka adalah kumpulan manusia yang miskin dan tidak berpengaruh. Nabi Nuh a.s. kehilangan sabarnya maka ia meminta Allah jatuhkan azab terhadap umatnya.
Sebelum Allah jatukan azab ke atas umat Nabi Nuh, maka Allah perintahkan Nabi Nuh untuk membina kapal air di atas bukit. Maka umat Nabi Nuh mentertawakan Nabi Nuh kerana membuat kapal air di tempat yang tinggi; sepatutunya membinanya dekat dengan  laut. Maka mereka mengejek Nabi Nuh dan mengatakan Nabi Nuh itu gila.
        Ejekan mereka tidak menjadi penghalang kepada Nabi Nuh untuk meneruskan ibadahnya
membina perahu di atas bukit. Umatnya membuat sesuatu lagi yang amat keji iaitu semua umat Nabi Nuh yang kufur kepada dakwah Nabi Nuh, termasuklah mereka yang cacat, diminta untuk naik ke atas gunung di mana Nabi Nuh membina kapal air dan membuang najis di dalam perahu Nabi Nuh. Mereka lakukan demikian setiap hari. Orang yang cacat pun dipapah naik gunung untuk membuang najis ke dalam perahunya. Nabi Nuh hanya menerima perbuatan mereka, ia bersabar tidak marah.
Perahu Nabi Nuh semakin lama semakin besar dan begitu juga najis umatnya yang dibuang ke dalamnya semakin memenuhi perahu. Apabila perahu itu telah siap maka najis umatnya pun memenuhi perahu Nabi Nuh. Apabila perahu itu sudah penuh dengan najis lalu mereka yang cacat pun naik ke atas perahu untuk membuang najisnya. Tidak disangkah-sangkahnya kakinya tergelincir lalu terjatuh ke dalam perahu yang penuh dengan najis mereka. Apabila orang yang cacat itu naik keluar dari perahu itu dia dapati penyakit cacatnya pun telah hilang dan dia berjalan seperti orang yang tidak cacat.
Kegembiraannya disampaikan kepada penduduk kampung maka semua yang meng- hidapi penyakit cacat, termasuklah cacat penglihatan, cacat mulutnya dan juga cacat tangan nya semua turut sama naik ke gunung  di mana Nabi Nuh bina perahunya. Oleh sebab ramai orang yang mengalami kecacatan pada berbagai anggota badan  maka najis yang memenuhi perahu Nabi Nuh habis bersih diambil untuk mengubati kecacatan anggota badan yang bermasalah.  
Begitulah kebodohan manusia, apabila Nabi Nuh sebarkan dakwah akidah Islam sebagai jalan yang benar dan lurus kepada umatnya mereka mengijik dan mentartawakan dakwah Nabi Nuh. Maka Allah menunjukkan kejahilan mereka dengan menggunakan najis mereka sendiri sebagai mengubati penyakit cacat anggota mereka.
Setelah kapal air Nabi Nuh a.s. siap maka datanglah taufan dengan turunya hujan begitu lebatnya sampai beberapa hari sehingga seluruh alam jagat ini telah ditengalami air. Anak Nabi Nuh yang tidak mempercayai dakwah  ayahnya  pun tidak tercicir dari azam Allah yang memusnahkan umat manusia yang tidak beriman kepada Allah SWT.
Nabi Isa a.s. dalam menegakkan kebenarana juga mendapat tentangan-tentangan yang sangat hebat daripada kaumnya. Kesulitan menyebarkan dakwah kebenaran disebagkan kaaumnya Bani Israel tidak percaya dengan kerasulan Nabi Isa a.s. Nabi Isa, Putra Mariam dilahirkan tidak mempunyai bapa, bahkan ibunya mendapat tuduhan yang tidak baik dari masyarakat sekitarnya ketika  diketahui bahawa dia dalam keadaan hamil. Firman Allah surah Mariam ayat 19:19-21 yang bermaksud: (terjemaahan)
“(Jibril) menjawab:”Hanyasanya aku utusan Tuhanmu,untuk memberikan kepadamu seorang anak lelaki yang suci.”
“(Maryam) berkata: “Betapa aku akan mendapat anak lelaki? Sedangkan aku tidak pernah disentuh manusia dan bukanlah aku perempuan jahat.”
“ Dia mejawab:”Begitulah (yang akan berlaku) Tuhanmu mengatakan: Hal itu bagi Ku adalah mudah.” Dan perkara itu hendak Kami jadikan keterangan bagi manusia dan rahmat dari Kami,dan adalah dia suatu perkara yang telah diputuskan.”
Berbagai tuduhan dilimparkan kepada Maryam, mereka menduga tentu Maryam telah melakukan zia. Mereka banyak bertanya dan mencemuh Maryam dengan perkataan yang hina. Semua persoalan mereka, Maryam tidak menjawab, ia hanya menunjukkan kepada anaknya. Mereka menjawab bagaimana kami dapat bicara dengan bayi yang masih dalam ayunan ini. Atas izin Allah Isa yang masih bayi itu berkata: Firman Allah surah Maryam ayat 19:30-32: (yang bermaksud): (terjemahan)  
“Berkata Isa: “Sesungguhnya aku ini hamba Allah. Dia memberiku Al-Kitab (Injil) dan Dia menjadikan seorang yang diberakati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan menunaikan Zakat selama aku hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka.”
         Kemudian dalam usia 30 tahun barulah Nabi  Isa diutuskan Allah SWT untuk menyeru
agama yang benar kepada kaumnya Bani Israel. Nabi Isa diberikan Allah berbagai mukjizat  sebagai suatu petanda kenabiannya. Sekaligus untuk memboktikan tentang kerasulannya itu kepada kaum atau umatnya.
               Di dalam menyiarkan agama Allah tersebut Nabi Isa mendapat tentangan  dari kafir Yahudi, mereka memburu Nabi Isa dan sahabat-sahabatnya untuk ditangkap dan di bunuh. Mereka terus memburu setiap langkah Nabi Isa a.s. Yang menunjukkan tempat persem- bunyian Nabi Isa dan pengikut-pengikutnya itu adalah sahahabatnya sendiri yang telah murtad iaitu Yaahuza (Yudas Iscariot).
               Atas perintah raja kafir “Hirdaus” supaya Nabi Isa a.s. ditangkap kemudian akan dibunuh (disalibkan). Mereka mengepung tempat persembunyian Nabi Isa a.s. dan berusaha menangkapnya, namun atas kekuasaan Allah,murid Nabi Isa yang murtad tadi diserupakan oleh Allah dengan bentuk Nabi Isa. Kemudian mereka membunuhnya di atas salib. Firman Allah surah An-Nisa ayat 4:157 yang bermaksud: (terjemahan)
               ‘Dan ucapan mereka, sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah, pada hal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya, tetapi yang mereka bunuh ialah seorang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesung- guh orang yang berselisih faham tentang pembunuhan Isa benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikut persangkaan belaka, mereka tidak pula yakin bahawa yang mereka bunuh adalah Isa.”
               Allah telah menyelamatkan  Isa a.s. dengan mengangkat Nabi Isa kepada-Nya. Sesungguh Nabi Isa tidak mati terbunuh di atas tiang salib sebagaimana anggapan mereka. Maka itu permasalahan Nabi Isa a.s.hendak menyelamatkan diri dari di bunuh oleh umatnya dapat diselesaikan oleh kekuasaan Allah SWT.
Kehidupan di dunia ini bagikan pergantian musim. Ada musim bunga dan ada musim gugur. Ada musim hujan dan musim kemarau. Semuanya terjadi dengan silih berganti.. Begitulah corak kehidupan kita, akan mengalami musim yang betukar-tukar.
Begitu juga  jiwa kita, akan mengalami berbagai perubahan dan pengaruh. Ada yang penuh kedamaian, tenang dan bahagia, namun ada jua gelisah dan tidak tentu arah. Ramai orang yang tidak tahu sebabnya mereka gelisah dan tidak tenang. Mereka merasakan jiwa yang hampa dan kosong, meskipun sebenarnya mereka memiliki harta yang banyak.
Begitulah keadaan jiwa yang selalu berubah. Sama juga dengan fisikal, jiwapun mengalami perubahan-perubahan itu. Jika fisikal memiliki berbagai macam penyakit maka jiwapun sedemikian pula. Firman Allah surah Al-Ashr ayat 103:1-3 yang bermaksud: (terjemahan)
“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh dan saling berpesan supaya mentaati kebenaran dan saling nasihat-menasihati supaya menjalankan kesabaran.”
Mereka yang merugi adalah mereka yang memiliki jiwa yang kosong, selalu ditimpa keresahan dan kebimbangan. Mencari kebahagian hidup dengan menuruti kehendak hawa nafsu belaka, mengikuti arus zaman yang semakin lari dari kebenaran. Kebenaran yang diagungkan bukanlah kebenaran menurut konsep Allah SWT. Namun kebenaran menurut pemikiran-pemikiran mereka sahaja, yang direka sesuai dengan kehendak nafsu dan selera mereka sendiri.
Di dalam al-Qur’an banyak diterangkan tentang gejala-gejala penyakit jiwa ini. Salah satu  di antaranya penyakit jiwa itu ialah lemah dalam menganalisa kebenaran, Hati mereka tertutup oleh kabus dosa, sehingga tidak dapat melihat kebenaran yang ditunjukkan oleh Allah. Firman Allah surah At-Taubah ayat 9:125 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan adapun orang-orang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan perintah
Allah, bertambah kekafiran mereka, di samping kekafirannya  yang telah ada, dan mereka
mati dalam keadaan kafir.”
Kemudian Allah jelaskan lagi, dalam firman-Nya surah Al-Haj ayat 22:46 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Mengapakah mereka tidak mengembara di muka bumi, (supaya dengan melihat kesan-kesannya) dapatlah hati mereka memahami atau, telinga mereka  mendengar? Seungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang ada  di dalam dadanya itulah yang buta. “
Orang yang dihinggapi penyakit kejiwaan ini tidak senang melihat orang lain senang. Mereka berburuk sangka, suka curiga dan  memfitnah orang lain sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab ayat 33:12 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan ingatlah ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya berkata: “Allah dan Rasul-Nya tidak menjajikan kepada kami melaikan tipu daya.”
Segala macam penyakit hejiwaan itu seperti hasad,cemas, pengecut, dukacita, malas, lemah, bakhil, sombong, angkuh, zalim dan sebagainya itu hanya membuat seseorang menjadi tidak sihat. Penyakit jiwa itu datang dari diri sendiri, dan jika dibiarkan akan merosak diri kita sendiri.
Demikianlah hati yang dihinggapi penyakit kejiwaan tidak dapat menganalisakan kebenaran kerana hati mereka tertutup oleh kabus dosa sehingga tidak dapat melihat kebenaran yang ditunjukkan oleh Allah SWT.

No comments:

Post a Comment