Friday, August 16, 2019

ILMU MENEGAKKAN IBADAH KERANA ALLAH


ILMU MENEGAKKAN IBADAH KERANA ALLAH.
(Disiarkan pada17. 08. S019)
               Al-Quran menegaskan kepada kita bahawa orang yang berilmu tidak sama dengan orang tidak berlimu. Kemuliaan manusia di sisi Allah SWT adalah kehadiran ilmu dalam dadannya. Apabila ilmu menginap dalam diri manusia akan memimpinnya untuk memahami lebih luas ufuk pemikirannya. Allah amanahkan manusia sebagai khalifahnya di muka  bumi ini atas dasar kehadiran ilmu yang ada pada manusia yang telah ditarbiahkan Allah SWT kepadanya.
               Dalam sistem bermasyarakat, ilmu dianggap sebagai satu keutamaan tertinggi di dalam sistem nilai beribadi dan juga masyarakat manusia di setiap peringkat. Budaya ilmu menjana nilai pengetahuan yang tinggi dan menjadi kunci segala kebaikan. Dengan adanya kehadiran ilmu dalam diri manusia, maka dapatlah ia memahami maknanya hidup. Dari situ terbukalah pintu kefahaman diri sebagai hamba Allah SWT.
               Kehadiran ilmu pada diri manusia, maka pintu pemikiran yang waras akan terbuka. Ilmu akan membolehkan manusia memahami diri sebagai hamba Allah yang mempunyai nikmat-Nya yang tidak terkira banyaknya dan menjadi pembalut kepada ketamadunan insan yang berwawasan.
               Akal dan ilmu merupakan rakan sejoli yang tidak boleh dipisahkan jika kita hendak mengamalkan hidup yang berpedoman. Akal tanpa ilmu seperti gulai tanpa garam dan ilmu tanpa akal akan melahirkan tindakan yang tidak bertamadun. Manusia berakal wajar menuntut ilmu untuk melengkapkan keperibadiannya tetapi jika ia berilmu tetapi tidak berakal tidak ada makna ilmu pengetahuan itu kepada dirinya.
               Akal adalah fakulti dalaman makhluk manusia kerana kehadiran akal pada diri manusia itu, maka ia dapat menyingkap tabir rahsia Allah SWT yang dipanggil sebagai kalam Allah SWT.
               Dengan ilmu pengetahuan manusia dapat menyingkap makna sesuatu fenomena. Kehadiran ilmu dalam diri manusia akan membuka pintu kemahiran berfikir. Berfikir adalah satu ibadah yang wajib diamalkan agar manusia tidak terpedaya dengan pandangan-panda- ngan yang menjemput kekufuran kepada nikmat Allah SWT. Rasulullah SAW telah  bersabda bahawa berfikir sejam adalah lebih bermanfaat daripada solat sunnat 70 kali.
               Ilmu menentukan tahap manusia berfikir dalam urusan kehidupan. Seorang pengem- bara bertemu dengan tiga orang pekerja sedang berkerja memecakan batu di dalam satu  kawasan binaan bangunan sebuah masjid. Lalu pengembara itu bertanya kepada orang yang pertama mengenai apa yang dia sedang buat. Lelaki itu pantas menjawab: “Saya memecakan batu.”
               Kemudian pengembara itu beralih kepada yang kedua dan bertanyakan soalan yang sama. Ia mendapat jawapan: “saya mencari nafkah hidup.” Pengembara tersebut kemudian pergi kepada orang yang ketiga lalu bertanya soalan yang sama. Orang yang ketiga mengatakan, “Dia membina sebuah masjid.”
               Dalam ketiga-tiga jawapan pekerja tersebut berbeza di antara satu dengan yang lain walaupun mereka melakukan kerja yang sama. Jawapan pekerja yang pertama menunjukkan ilmunya kurang atau tidak ada sama sekali kerana hanya tertummpu kepada apa yang dia sedang lakukan. Dia tidak memikirkan bahawa pengembara itu sudah pasti mengetahui apa yang sedang ia lakukan ialah memecah batu.
               Kepada jawapan pekerja yang kedua menunjukkan bahawa ia mempunyai sedikit ilmu kerana memahami apakah tujuannya berkerja memeca batu tersebut. Ia memahami halatuju ibadahnya dan mempunyai prinsip hidup dalam ruang lingkup pemikirannya sebagai pekerja binaan bangunan sahaja. Dia memahami bahawa tanggungjawabnya ke atas diri dan keluarga nya adalah di atas bahunya sendiri.
               Jawapan pekerja yang ketiga adalah manusia yang mempunyai ilmu pengetahuan dan
berprinsipkan hidup yang berwawasan seiring dengan infrastruktur pembangunan kerajaan. Bukan hanya memahami apa yang dia sedang buat tetapi mempunyai disiplin pemikiran dalam menggunakan ilmu pengetahuannya untuk kegunaan orang lain. Kefahamannya tentang apa yang ia lakukan ialah pembangunan sejagat. Ia memahami kehadirannya di alam dunia ini sebagai pemakmur alam kehidupan atau dalam erti kata lain sebagai khalifah Allah SWT.
               Prinsip hidup seperti sebuah kereta seharusnya menjadi iktibar kepada setiap manusia. Tidak boleh dikatakan bahawa satu bahagian kereta itu, adalah lebih hebat daripada yang lain kerana tanpa kehadiran bahagian tertentu kereta tidak akan bakal berjalan.
               Ilmu adalah keperluan asas untuk menjana ibadah kerana Allah SWT. Ilmu merupakan akitek dalam infrastruktur  pembangunan satu-satu negara yang bertamadun. Jentera pemba- nguan negara berpaksikan kepada keupayaan ilmu untuk memurnikan kehidupan manusia. Pra doktor perubatan mengenali ubatnya khas untuk setiap masalah kesihatan pesakitnya kerana kehadiran ilmu pengetahuan dalam bidang perubatan.
               Ilmu seharusnya disajikan dengan amal agar ia menjadi fitrah kepada manusia. Tetapi jika ilmu  tidak digunapakai maka manusia telah mengkufuri nikmat mempunyai ilmu dan mengabaikan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi ini. Adalah menjadi satu kewajipan kepada manusia untuk menuntut ilmu sebagai syarat mendapatkan bekalan di dunia dan di akhirat kelak.
               Ilmu wahyu yang terkandung  dalam Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW berfungsi mencuci akal dan jiwa manusia daripada sifat lalai dan dorongan hawa nafsu serta memimpin manusia daripada kepalsuan dan ketidakpastian prasangkaan kepada kebenaran dan kepastian ilmu.
               Keistemewaan manusia terletak pada ilmu yang dipunyainya. Seandainya ilmu itu hilang, maka jatuhlah mertabat manusia. Ilmu itu pula terletak dalam roh dan ia memainkan peranan yang penting dalam  menunjukkan sifat kemanusiaan, manusia berilmu sahaja yang layak dipanggil manusia tulin kerana manusia dicipta oleh Allah dengan potensi intelek untuk mengetahui di samping ilmu serta hikmah yang merupakan santapan kalbu. Sekiranya kalbu tidak disajikan dengan ilmu dan hikmah untuk beberapa ketika, maka ia akan merana akibat kelaparan hidayah Ilahi dan akhirnya mengalami kematian walaupun punya kalbu itu mungkin tidak menyedari apa yang berlaku dalam rohnya.
               Menurut al-Ghazali (1990), “Ilmu boleh diiberatkan sebagai pakaian yang menutup tubuh manusia. oleh itu, manusia yang tidak berilmu boleh diibaratkan sebagai manusia yang tidak memakai sebarang pakaian.”
               Ilmu yang paling utama ialah pengetahuan tentang kewujudan Allah dan segala kehendak Allah. Darjah kemanfaatan ilmu pula bergantung pada sejauh mana ilmu itu diorientasikan kepada penghampiran diri kepada Allah dalam urusan keduniaan dan keakhirat tan. Melalui kekuatan ilmu, manusia dapat mengetahui dan memahami perbezaan antara maklumat yang benar dengan maklumat yang palsu dalam komunikasi, antara iman dengan syirik dalam kepercayaan, dan antara baik dengan buruk dalam perbuatan.
               Sekiranya kekuatan ilmu dibentuk secara seimbang, sepadu dan menyeluruh, maka terpancarlah hikmah dalam jiwa manusia. Istilah hikmah (bijaksana) bermaksud keadaan jiwa yang berkeupayaan mengetahui dan membezakan antara kebenaran dengan  kebatilan dalam segala perbuatan yang termasuk dalam lingkungan ikhtiar manusia. Hikmah merupakan ilmu kurniaan Allah yang membolehkan seseorang untuk mengetahui tentang kedudukan atau tempat yang sebenar bagi sesuatu perkara dalam urutan dan fitrah kejadian.
               Hikmah yang bertapak dalam kalbu akan menghalang seseorang daripada bergelumang dalam kelakuan yang jahat. Jadi hikmah merupakan puncak segala perbuatan yang baik dan segala budi perkerti yang terpuji. Keadilan kemudiannya akan turut menjelma pada diri seorang hasil perjalanan hidup di dunia yang berlandaskan hikmah.
               Ilmu  agama diperoleh daripada nabi dan rasul sahaja kerana ilmu tersebut tidak
disampaikan oleh Allah kepada manusia lain melalui akal fikiran seperti arithmetik atau melalui uji kaji seperti perubatan, atau melalui interaksi sosial seperti norma dalam sesuatu
majlis. Ilmu agama dikenali juga sebagai ilmu nukliyah, ilmu abadi dan ilmu syariah. Manakala ilmu akliyah pula ialah ilmu yang diperolehi melalui hasil usaha pemikiran manusia yang juga dikenali sebagai ilmu sains, ilmu dicari, dan ilmu bukan agama (ghayr suariah).
               Ilmu fardu ‘ain ialah ilmu yang menjadi asas bagi individu Muslim untuk terus hidup sebagai muslim seperti ilmu pendidikan agama, etika sosial, akhlak, dan perundangan asas. Sebaliknya, fardu kifayah ialah ilmu yang menjadi teras bagi sesebuah masyarakat untuk terus berkembang dan membangun seperti ilmu perubatan, kejuruteraan, perakaunan, ekonomi, dan sains gunaan.
               Pembangunan ilmu kepada fardhu‘ain dan fardhu kifayah adalah berasaskan perbezaan-perbezaan antara dua jenis kewajipan mempelajari ilmu. Fardu atau wajib ‘ain adalah kewajipan mempelajari ilmu ke atas setiap individu Muslim, manakala Fardu atau wajib kifayah adalah kewajipan mempelajari ilmu ke atas kelompok yang tertentu.
               Ilmu adalah satu alat penting bagi pebangunan diri dan masyarakat. Ilmu yang mengandungi kebenaran dan keyakinan membawa manusia mengenali Allah dan membolehkan manusia mentadbirkan ciptaan Allah dengan betul. Dari sudut keilmuan, Islam hanya mengiktirafkan dua golongan manusia sebagai gologan yang produktif, iaitu orang pintar cerdas yang berfungsi sebagai pengajar dan orang kurang pintar cerdas yang berfungsi sebagai pelajar.
               Manusia akan menjadi jahil dan mundur sekiranya mereka mengabaikan proses keilmuan serta memandang rendah kepada proses pembudidayaan dan pengislaman ilmu. Ilmu merupakan faktor utama bagi pelaksanaan amal (kerja, tugas, tindakan, gerak, atau usaha) yang soleh. Manakala amal soleh bukanlah sebarang perbuatan, tetapi merupakan sejenis perbuata diredai Allah yang batasnya ditentukan oleh iman da ilmu. Perbuatan membabitkan penyempurnaan dua tugas insan, iaitu tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah Allah di muka umi.
               Terkadang dalam pengertian hamba Allah ialah semua perkara yang terdapat pada diri manusia adalah menjadi hak milik Allah dan seharusnya digunakan mengikut kehendak Allah yang menciptanya. Jadi tanggungjawab asas setiap hamba Allah ialah melakukan sujud dan menyerah diri kepada Allah dengan mematuhi suruhan dan larangan-Nya. Allah berfirman surah an-Nisa ayat 4:125 yang bermaksud: (terjemahan)
               “ Dan tiadalah orang yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah.”
               Terkandung dalam pengertian khalifah Allah ialah menguasai dan mentadbir, ataupun sifat ketuanan. Sebagai khalifah atau pewaris Allah di muka bumi, manusia diberi mandat dalam bentuk amanah untuk menjadikan “tuan” ke atas segala ciptaan Allah di dunia. Bagai manapun, sifat ketuanan hanya terpakai dalam konteks perlaksanaan tugas khalifah mengikut petunjuk Allah. Untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi, seseorang wajib mengabdikan diri kepada Allah semoga tugas tersebut dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin
               Sesiapa yang gagal berbuat demikian, dan semata-mata menurut kehendak hawa nafsu akan hilang sifat ketuanan yang dianugerahkan Allah secara automatik. Sebagai khalifah Allah di dunia, manusia perlu hidup menurut peraturan dan adab yang ditetapkan oleh Allah demi kebahagian diri dan kesejahteraan makhluk di bumi.
               Tugas sebagai hamba dan khalifah Allah membabitkan empat tanggungjawab asas, iaitu tanggungjawab kepada Allah, tanggungjawab kepada manusia, tanggungjawab kepada alam dan tanggungjawab kepada diri sendiri. Tanggungjawab kepada Allah merupakan kewajipan utama. Manusia yang melaksanakan keempat-empat tanggungjawab ini dengan sempurna dianggap manusia yang bertakwa kepada Allah. Al-Quran menjelaskan hal ini, Surah al-Hujurat ayat 49:13 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu.”
               Menjalankan tanggungjawab atau amanah Allah tersebut semestinya manusia dileng- kapi dengan ilmu pengetahuan kerana tanpa kehadiran ilmu, manusia sukar menegakkan ibadah kepada Allah SWT. Maka itu menjadi khalifah Allah di muka bumi ini sesestinya dengan ilmu. Ilmu membentuk dan membina pembangunan ummah demi kesejahteraan hidup yang dimuliakan dengan disiplin ukhuwah kemanusiaan serta kasih sayang antara sesama, hidup di alam jagat ini.

No comments:

Post a Comment