Friday, August 9, 2019

KEWAJIPAN MANUSIA MEMAKMURKAN ALAM KEHIDUPAN


KEWAJIPAN MANUSIA MEMAKMURKAN ALAM KEHIDUPAN
(Disiarkan pada 10. 08. 2019)
Manusia diwujudkan Allah di alam dunia ini untuk memegang amanah Allah sebagai khalifah-Nya. Kepatuhan dan pengabdian kepada peraturan Allah, yang kemudiannya akan melahirkan individu yang pintar cerdas dalam mejalankan tugas sebagai hamba dan khalifah Allah di dunia. Dengan dua tugas ini, individu memenuhi tanggungjawab asas terhadap Allah,  dan pada waktu yang sama memenuhi tanggungjawab asas terhadap manusia, alam sekitar, dan diri sendiri. Tuntutan kedua-dua tugas tersebut  akan mewarnai pembangunan  potensi pintar cedas bagi sesorang individu.
Mereka dikurniakan oleh Allah dengan sifat khusus untuk membolehkan mereka  menanggung amanah sebagai khalifah Allah di muka bumi dengan menegakkan agama Allah yang tidak tertanggung oleh makhluk yang lain (Surah Al-Baqarah 2:30.) Penciptaan mansia dalam dua tahap yang bebeza, iaitu tahap awal dan tahap biologi.
Tahap awalnya seperti berlaku kepada manusia pertama Allah ciptakan Adam daripada sari pati tanah. Setelah tanah yang dibentuk Allah seperti lembaga manusia  kemudian Allah hembuskan rohnya ke dalam lembaga tersebut maka jadilah makhluk manusia pertama.
Kemudian kejadian manusia tahap kedua iaitu dengan kejadiannya mengikuti tahap biologi ialah dari setitis air mani dari seorang lelaki (suami) terpancar ke dalam rahim ibu Kemudian Allah telah menjadikan air mani itu berupa darah yang beku, iaitu setelah 40 hari lamanya air mani itu tersimpan di dalam rahim. Jangka masa itulah merupakan perkembangan yang pertama, kemudian setelah berubah menjadi segumpal darah yang beku merupakan perkembangan yang kedua dan mengambil masa selama 40 hari juga.
Kemudian Allah jadikan pula benih manusia itu dalam proses perkembangan yang ke tiga menjadi seketul daging dalam jangka masa yang serupa, iaitu 40 hari. Dari seketul daging dijadikan bahagian-bahagian tulang yang menjadi rangka kepada tubuhnya.
Tulamg itu pula disalut dengan daging, otot-otot, urat-urat darah dan kulit, yang seolah-olahnya menjadi pembungkus yang menutupnya.
Pada ayat yang berbunyi: kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain. Dapatlah dibezakan di antara ciptaan pada peringkat yang mula-mula dahulu dengan kejadiannya pada kali ini sebagai makhluk yang lain. Adapun perubahan keadaannya menjadi makhluk yang lain pada kali ini, kerana sudah ditiupkan roh ke dalam tubuhnya, yang membolehkan dia hidup pada hal sebelumnya dia mati, membolehkan dia bercakap-cakap pada hal sebelumnya dia bisu, membolehkan dia mendengar sebelumnya dia pekak dan membolehkan dia melihat padahal sebelunya dia buta. Semua ini adalah merupakan bekalan yang sangat ajaib dan tidak terkira banyaknya yang telah dibekalkan oleh Allah kepadanya.
Maka penciptaan manusia  tahap awalnya bermula dengan sari pati tanah. Penciptaan manusia tahap keduanya  ialah melalui biologi iaitu dari air mani seorang ayah (suami) dan air mani seorang Ibu (isteri). Air mani kedua-duanya akan menjadi manusia setelah genap 120 hari dalam pembinaannya dalam rahim ibu iaitu setelah Allah hembuskan rohnya ke dalam lembaga tersebut.   
Kejadiaan manusia tahap pertama ada persamaan dengan kejadian manusia tahap biologinya kerana air mani seorang ayah dan air mani seorang isteri sememangnya berasal daripada tanah kerana segala makanan yang dimakan oleh ayah dan ibu adalah produk dari tanah yang telah diproses dalam badan suami dan ibu kemudian menjadi air mani kedua-dua pasangan hidup, suami dan Isteri.
Hanya perbezaannya ialah Allah ciptakan manusia pertama langsung dari tanah; dan penciptaan manusia dalam tahap biologi juga daripada produk daripada tanah. Dan kejadian manusia yang pertama dan kedua mempunyai persaaamnya iaitu Allah hembuskan roh-Nya maka jadilah makhluk yang lain, iaitu makhuk yang mempunyai perasaan dan kesedaran
untuk memerlukan zat pembanguan bagi dirinya.
               Peranan utama  manusia ialah mengabdikan diri dan memberi sepenuh ketaatan terhadap perintah  Allah dalam segala aspek kehidupan. Peranan ini disebut sebagai ibadah. Konsep ibadah bukan hanya bermakna solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan haji sahaja, tetapi ia juga meliputi segala usaha dan aktiviti yang dilakukan oleh manusia. Malah, sebarang tindakan dan operasi yang dijalankan  oleh manusia dianggap sebagai ibadah selagi ianya bertujuan mendapatkan keredaan Allah.
               Jadi tanggungjawab asas manusia ialah mematuhi segala suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Menurut Islam, manusia mempunyai dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan penyempurnaan  kedua-dua tugas ini, manusia dianggap beribadah kepada Allah.
               Firman Allah surah az-Dhariyat ayat 51:56 – 58 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan Aku tidak mencipta jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. Aku tidak menghendaki reseki daripada mereka dan tidak pula menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah pemberi rezeki lagi mempunyai kekuatan yang sangat kukuh.”
               Secara khusus, pengabdian diri kepada Allah membabitkan perlaksanaan empat hubungan asas, iaitu hubungan mencangcang dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah (ubudiyah), hubungan mengufuk dengan manusia dalam kontek tanggungjawab manusia sebagai makhluk bermasyarakat, Hubungan mengufuk dengan alam dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rububiyyah). Pada amnya, tanggungjawab kepada Allah yang menjadi paksi kepada ketiga-tiga tanggungjawab yang lain dilaksanakan dalam bentuk ibadah khusus, manakala tiga tangungjawab yang lain dilaksanakan dalam bentuk ibadah umum.
               Dalam menjalani kehidupan duniawi, Al-Qur’an memberi peringatan kepada manusia bahawa mereka tidak dijadikan dengan sia-sia dan tidak akan dibiarkan begitu sahaja. Malah setiap perbuatan manusia, walaupun sebesar zarah (atom) sekali pun akan dinilai dan diberi balasan yang sewajarnya, Firman Allah surah al-Zalzalah ayat 99: 7-8 yang bermaksud {terjemahan)
               “Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah (habuk yang halus) pun nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula.
               Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula.
               Pada hari kiamat, sekalian manusia akan bangkit dari kubur, dan  berkumpul di padang Mahsyar untuk dihisab. Apabila selesai, mereka pun dipisah-pisahkan, pihak kanan akan dibawa masuk ke dalam syurga dan pihak kiri akan dibawa masuk ke dalam neraka. Ini diperlakukan, seterusnya untuk diperlihatkan kepada mereka akan adanya balasan yang baik dan juga balasan yang buruk. Barang siapa mengerjakan kebaikan walaupun sedikit, umpamanya seberat zarrah yakni sebesar habuk, pasti ia akan dapat melihat ada tertulis di dalam buku amalannya, kemudian akan menerima balasannya. Begitu pula siapa yang mengerjakan kejahatan walaupun sedikit, kalau ditimbang hanya seberat zarrah ia akan dapat melihatnya, kemudian memperoleh balasan.
               Ungkapan kata dalam ayat ini menunjukkan bahawa Allah tidak sekali-kali lalai atau melupakan, walaupun usaha atau pekerjaan anak Adam itu dari yang sekecil-kecil sampai kepada yang sebesar-besarnya pasti dihukum-Nya dengan adil supaya tidak seorang pun teraniaya. Serupalah seperti yang dinyatakan oleh Allah pada ayat 40 surah An-Nisa yang bermaksud: (terjemahan)
               “Sesungguhnya Allah itu tidak menganiaya (seseorang) walaupun sebesar zarrah.”
  Kehidupan yang paling baik ialah kehidupan yang bersifat sederhana. Firman Allah surah Al-Baqarah ayat 2:143 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Bagitulah pula Kami jadikan kamu umat yang wasatan (pertengahan), supaya kamu
menjadi saksi, dan Rasul pula menjadi saksi di atas kamu. Tiadalah kamu jadikan kiblat yang dahulu engkau menghadapnya itu, melainkan supaya Kami ketahui (perbezaan) orang yang mengikut Rasul  dan orang yang bepaling tadah. Sebenarnya orang yang demikian itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang ditunjuki Allah. Tiadalah Allah mensia-siakan iman kamu, kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.”
               Allah menjadikan pula umat Islam itu suatu umat yang terbaik dan mulia dengan gelaran wasatan ertinya umat yang pertengahan. Pepatah Melayu mengatakan: Berbuat baik berpada-pada, berbuat jahat jangan sekali.” Maksudnya, berbuat baik jangan melampau tidak dapat dikatakan elok. Hendaklah sederhana atau pertengahan, inilah yang baik. Sebaliknya berbuat jahat – walau sekali – memanglah seperkara yang tidak baik.
               Di dalam Hadis disebutkan;
               Sebaik- baik perkara itu ialah pertengahan.
Jelas sudah bahawa umat Islam yang digelarkan oleh Tuhan wasatan (pertengahan) bukan pelampau seperti  kaum Yahudi yang mencuai-cuaikan agamanya hingga ke peringkat penghinaan, dan juga bukan pelampau seperti kaum Nasrani yang memuja-muja Nabinya hingga ke peringkat ketuhanan.
               Gambaran kehidupan yang sederhana adalah seperti firman Allah surah al-Qasas ayat 18:77 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan carilah daripada apa yang telah dianugerahkan oleh Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu daripada (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana  Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi, Sesungguh nya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan.”
               Setiap manusia betanggungjawab untuk memenuhi keperluan kebendaan dan kerohanian dengan cara yang sewajarnya. Keperluan manusia terhadap kebendaan hanyalah merupakan suatu keperluan yang bersifat sementara dan ia boleh dikategorikan sebagai satu kepentingan yang relatif. Ini adalah kerana kehidupan duniawi bukan menjadi matlamat utama kewujudan manusia(Surah al-Qasas ayat 28:60). Jadi manusia semestinya menjadikan dunia sebagai tempat untuk mendapat pahala sebanyak yang mungkin dengan benar-benar mentaati perintah Allah. Ini kerana dunia hanyalah tempat persinggahan bagi manusia yang bersifat sementara, yang sepatutnya dijadikan tempat untuk bersiap dalam menuju ke alam akhirat yang kekal.
               Tujuan utama pendidikan adalah untuk merealisasikan potensi keinsanan sesuai dengan fungsi asas manusia sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini. Konsep kehambaan manusia kepada Allah bukan merupakan satu penghinaan kepada manusia. Sebaliknya, konsep tersebut dikaitkan juga dengan hakikat pada nabi dan rasul.
                    Pembangunan manusia bergantung pada darjah ketakwaan. Istilah Ketakwaan bermaksud penyerahan diri kepada Allah, kesedaran tentang keesaan-Nya, kepatuhan kepada suruhan-Nya, dan keinginan untuk mendapat keredaan-Nya. Manusia yang paling membangun ialah manusia yang berjaya mengabdikan diri secara menyeluruh kepada Allah, manakala manusia yang paling mundur ialah manusia yang gagal mematuhi suruhan dan larangan Allah.
                    Konsep pembangunan yang diutarakan oleh Islam merujuk usaha untuk kembali kepada ajaran Islam yang sebenar seperti yang disarankan dan diamalkan oleh Nabi Muhammad, para sahabat baginda, dan para mukmin yang sejati. Dalam konteks ini, konsep pembangunan berhubung rapat dengan konsep lain seperti adab, keadilan, dan hikmah. Malah pembangunan manusia menurut Islam merupakan pembangunan yang bertumpu kepada usaha memaksimumkan penghayatan adab, keadilan, dan hikmah dalam seluruh aspek kehidupam manusia.
                    Misi untuk menjadi khalifah Allah di dunia merupakan misi yang dipetanggungjawabkan kepada semua manusia. misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap manusia dan makhluk lain yang ada dalam  persekitarannya. Oleh itu, tugas sebagai khalifah Allah meliputi tiga tanggungjawab asas iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggungjawab kepada alam, dan tanggungjawab kepada diri sendiri.
                    Ilmu dan amal semestinya serasih dan selari. Kita tahu antara tanggungjawab sebagai khalifah Allah ialah tanggungjawab kepada alam. Walaubagaimana pun pepatah Melayu mengatakan “indah berita dari rupa”. Berita cantik, Allah ciptakan tanggungjawab manusia sebagai khalifah-Nya di alam dunia ini. Tetapi amalan manusia tidak serupa dengan tanggung jawab yang Allah amanahkan.
                     Sungai Bayayoh di pedalaman Keningau dalam tahun-tahun sebelum Sabah merdeka melalui Malaysia, iaitu dalam tahun 1950an dan ke atas, isi padu airnya amat besar sehingga sukar dilintasi oleh perempuan apa ta’ lagi kanak-kanak jika tidak menunggang kerbau. Tetapi sekarang airnya  amat sedih keadaannya sehingga tidak mencukupi keperluan masyarakat Keningau, terutama sekali untuk mengairkan sawah padi mereka.
                    Allah sediakan sungai dengan air yang isi padunya yang besar tetapi manusia telah mengkufuri amanah sebagai khalifah Allah menjalankan tanggungjawab untuk memelihara terhadap alam. Di kawasan tadaan air sungai Babayoh, kiri dan kanan, telah dimusnahkan pokok-pokok yang tumbuh ratusan tahun  malah ribuan tahun yang menjadi tadaan air sungai Bayayoh, untuk kepentingan pembanguan diri mereka yang berkenaan. Kerajaan Sabah yang terawal telah sedarkan mengenai  perkara tersebut tetapi  mereka yang berkepenringan diri menutup telinga tidak mendengar. Tidak hairanlah sedikit masa lagi Pedalaman Keningau akan mengalami bekalan air yang amat sedih kepada setiap individu yang tinggal di bahagian Keningau nanti!

No comments:

Post a Comment