Friday, October 4, 2019

PEMBANGUNAN DIRI MENGIKUT KONSEP ILMUMPENGETAHUAN


PEMBANGUNAN DIRI MENGIKUT KONSEP ILMU PENGETAHUAN.
(Disiarkan pada 5. 10. 2019)
Ilmu pengetahuan dalam Islam terbahagi kepada dua, iaitu ilmu pengetahuan mengenai Fardhu Ain dan ke dua ilmu pengetahuan mengenai Fardhu Kifayah. Fardu Ain, taat kepada perintah Allah. Berilmu dan fikiran yang positif dan rasional. Meliputi ibadah secara langsung (direct). Fardu Kifayah mempunyai pertalian dengan masyarakat dan sesama manusia.
Tujuan ilmu ialah supaya ia menghakimi akal pada setiap perkara yang terbentang kepada seseorang. Maksud akal ialah akal yang mencukupi syarat fahaman yang memboleh  kannya mengetahui apa sahaja yang dibentangkan kepadanya.
Al-Qur’an menerangkan bahawa akal merupakan ni’mat besar dan mesti diguna dan dijadikan sebagai hakim. Dalam banyak ayat, Allah berfirman:
“ Kami telah nyatakan tanda-tanda bagi kaum yang berakal.”
Kepada orang-orang yang tidak menggunakan akal Allah berfirman surah Al-Furqan ayat 25:44 yang bermaksud: (terjemahan)
“Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami (kebenaran)? Mereka itu tidak lain, hanya seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat dijalannya dari binatang ternak itu.”
Demikian juga meninggal penggunaan akal menjadi sebab kepada keseksaan di akhirat seperti firman Allah mengenai orang-orang kafir dalam surah Al-Mulk ayat 67:10 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan mereka berkata:: Sekiranya Kami mendengarkan dan memahami (peringatan itu) nescaya tidaklah kami bersama-sama dengan penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala”.
Inilah suatu galakan besar bagi pengguna akal yang diberikan oleh Islam. Perkara seperti ini tidak  dapat ditandingi oleh agama-agama lain.
Apakah maksud ilmu yang diserukan Islam? Ilmu menghapuskan kejahilan, sama ada dalam perkara dunia ataupun urusan kebendaan. Ilmu-ilmu sains, ilmu jiwa, sejarah, ilmu alam, ilmu masyarakat dan lain-lain juga dimaksudkan oleh Al-Qur’an di samping ilmu agama.
Allah memberi galakan kepada orang-orang Islam mempelajari ilmu-ilmu ini supaya mereka lebih mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah seperti firman-Nya surah Fathir ayat 35:28 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya yang takutkan Allah daripada hamba-Nya ialah ulama’-ulama’ (orang-orang yang berpengetahuan).”
Orang yang takutkan Allah (menghindarkan diri dari seksa-Nya) dengan mentaati-Nya, tidak lain hanyalah para ulama yang mengetahui kekuasaan Allah di atas segala sesuatu di samping meyakini adanya seksa yang dikenakan kepada orang-orang yang berbuat maksiat.
Ilmu adalah antara nilai yang tertinggi yang dibawa oleh Islam serta dibangunkan kehidupan manusia di atasnya sama ada kehidupan maknawi atau kebendaan, kehidupan akhirat atau dunia, menjadikannya sebagai jalan keimanan dan peransang kepada amalan. Ia juga merupakan faktor pertama yang menjadikan manusia sebagai khalifah; kerana mereka paling kuat beribadat kepada Allah sedangkan mereka dijangka (oleh Malaikat) akan melakukan kemusnahan dan  menumpahkan darah di ataspermukaan bumi.  Lalu Allah telah menolak sangkaan para Malaikat dengan firman-Nya surah Al-Baqarah ayat 2:30-33 yang bermaksud: (terjemahan)
Sesungguhnya aku Maha mengetahui apa yang kamu tidak ketahui dan Allah mengajarkan Adam nama-nama keseluruhannya.”
Islam adalah agama ilmu, al-Qur’an al-Karim adalah kitab ilmu dan ayat yang pertama
diturunkan kepada Rasulullah SAW, ialah berkenaan dengan ilmu iaitu: “Bacalah dengan
Nama Tuhanmu yang telah menciptakan.”
Membaca adalah pintu keilmuan semantara al-Qur’an merupakan: “Kitab yang diperjelaskan ayat-ayatnya, iaitu bacaan di dalam bahasa Arab, untuk kaum yang berilmu.”(Fusilat ayat 41:3)
Beberapa seruan supaya mempelajari ilmu-ilmu tabi’e. Banyak terdapat ayat-ayat yang memberi galakan untuk mempelajari ilmu sains tabi’e. Antaranya ialah Firman Allah SWT surah Ar-Rum ayat 30:22 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan  berlain-lainan dan warna kulitmu, sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.”
Di antara tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah itu ialah, terciptanya langit yang penuh terhias dengan bintang-bintang yang bergemerlapan cahayanya dari jenis bintang- bintang tetap dan beredar, yang kelihatannya begitu kecil kerana terlalu jauh letaknya, begitu jua terciptanya bumi yang bergunung, berlurah, berlaut, berpadang-pasir , ditumbuhi pohon-pohonan dan didiami binatang-binatang dan haiwan-haiwan yang berselerak di mana-mana.
               Seterusnya terciptanya bahasa-bahasa manusia yang berlain-lainan pertuturannya, satu dengan yang lain tidak sama dan ada yang hanya sedikit perbezaannya. Di antara bahasa itu seperti: bahasa Melayu, bahasa Arab, Cina, India, Perancis, Jerman, Inggeris dan lain-lainnya lagi dengan segala macam suku dan pecahaan yang tidak terkira banyaknya, kecuali Tuhan pencipta bahasa itu sendiri yang mengetahuinya.
               Di samping  itu terdapat bentuk, rupa, potongan dan warna kulit manusia yang bermacam-macam serta bunyi dan suaranya yang berlain-lainan. Hal ini tidak syak lagi menunjukkan adanya cara hidup mereka yang berlain-lainan pula, sehingga dapat dibezakan siapakah pula yang dianggap menjadi lawan, masing-masing dapat dibezakan bahasanya dan diketahui dari bangsa apakah dia.
               Kesemua yang disebutkan ini adalah menunjukkan tentang kekuasaan Allah. Ciptaanya yang mengandung hikmat yang halus ini akan difahami oleh orang-orang yang berpengetahuan. Tahukah mereka bahawa semua ini diciptakan bukan sia-sia, bahkan menjadi teladan bagi orang-orang yang mahu mencontohinya.
               Ilmu pengetahuan yang berasaskan kepada konsep keadilah menjadi keutamaan dalam pembangunan diri. Islam telah memerintah umatnya supaya melaksanakan keadilan di kalangan manusia. Firman Allah SWT surah An-Nisa ayat 4:135 yang bermaksud: (terjema-
han)
               “Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang-orang benar penegak keadilan, menjadi saksi kerana Allah biarpun terhadap dirimu sendiri atau ibubapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemasalahatanya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kerana ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutarbelitkan (kata-kata) atau menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjakan.”
               Al-Quran tidak memadai dengan ini sahaja  malah ia menyuruh umat Islam supaya menjaga keadilan walaupun terhadap pihak musuh. Allah menyeru umat Islam supaya berlaku adil di dalam semua lapangan, serta diseru supaya memberikan penyaksian yang benar kerana Allah semata-mata. Sebabnya ialah, sekiranya di dalam sesuatu masyarakat tidak ada seorang yang berlaku adil dan tidak ada orang yang suka memberi penyaksian yang benar dan jujur semasa berlaku sesuatu perbicaraan, nescaya timbullah kekacauan dalam masyarakat itu, sehingga tidak ada keamanan dan ketentaraman. dan masyarakat itu tidak akan teratur.
               Kejujuran sewaktu menjadi saksi itu adalah perlu dan sangat-sangat dituntut, walaupun, umpamanya akan melibatkan atau merugikan diri sendiri, atau orang yang dikasihi,
seperti  ibu bapa dan kaum kerabat.
               Bila syari’at Islam dijadikan alternatif, maka ia mengikat semua warga. Juga kepada
mereka yang non-Muslim. Syari’at Islam tidak menzalimi dan tidak berat sebelah, serta tidak memihak kepada sesiapapun.
               Itu semuanya kerana keadilan Islam adalah keadilan Allah. Dan ia tidak akan menzalimi hamba-hamba-Nya, baik orang perseorangan mahupun kelompok. Dia hakim yang adil. Ini dapat dilihat di zaman Rasulullah SAW terdapat sebuah kes, di mana seorang Yahudi dituduh melakukan jenayah, padahal ia sama sekali tidak melakukannya. Melalui firman-Nya, Allah membela Yahudi itu surah A-Nisa’ ayat4:105-113 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Sesungguhnya Kami menurunkan kepadanya (wahai Muhammad) Kitab (al-Qur’an) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepada kepadamu (melalui wahi-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.”
               “Dan hendaklah engkau memohon ampun kepada Allah; kerana sesungguhnya Allah adalah Maha Mengampun, lagi Maha Mengesihani.”
               “Dan janganlah engkau berbahas untuk membela orang-orang yang menghianati diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang selalu melakukan khianat, lagi sentiasa berdosa.”
               “Mereka menyembunyikan (kejahatan mereka) daripada manusia, dalam pada itu mereka tidak menyembuyikan (kejahatan mereka) daripada Allah. Padahal Allah ada bersama-sama mereka, ketika mereka merancangkan pada malam hari, kata-kata yang tidak diredhai oleh Allah. Dan (ingatlah) Allah sentiasa meliputi Pengetahuan-Nya akan apa yang mereka lakukan.”
               “Sedarlah!  Kamu ini adalah orang-orang (yang telah menyimpang dari kebenaran), kamu telah berhujah membela mereka (yang bersalah) dalam kehidupan dunia ini, maka siapakah yang akan berhujah kepada Allah untuk membela mereka itu pada hari kiamat kelak? Atau siapakah yang akan menjadi perlindung mereka (dari azab seksa yang disediakan oleh Allah)?”
               “Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat), kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha mengasihani.”
               “Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk  (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
               “Dan sesiapa yang melakukan sesuatu kesalahan atau sesuatu dosa, kemudian ia menuduhkannya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah memikul kesalahan berbuat dusta, dan melakukan dosa yang amat nyat.”
               “Dan kalaulah tidak kerana lipah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepadamu (wahai Muuhammad), nescaya berhasillah cita-cita segolongan dari mereka yang bertujuan hendak menyesatkan mu, padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka tidak akan dapat mendatankan muderat kepadmu sedikit pun; dan  (selain itu) Allah telah menurunkan kepadamu Kitab (al-Qur’an) serta hikmah ((pengetahuan yang mendalam), dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya, Dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkan-Nya kepadamu amatlah besar.”
               Peradilan Islam memang tidak ada yang menyamainya. Ia menetapkan; berlaku adil pada semua orang. Oleh itu, jangan merasa hairan apabila suatu ketika terjadi seorang Yahudi yang diadili oleh hakim telah memenagi kes tersebut ke atas Amirul Mukminin Ali  bin Thalib r.s.misalnya, Dan itulah keuggulan Islam.(1)
               Antara nilai-nilai utama kemanusiaan yang dibawa oleh Islam, yang menjadikannya sebagai pengukuh kehidupan individu, rumahtangga, masyarakat dan politik ialah: keadilan. 
Hinggakan al-Qur’an telah menjadikan penegakkan keadilan di antara manusia sebagai matlamat semua risalah samawi. Allah SWT telah berfirman surah Al-Hadid ayat 57:25 yang
bermaksud: (terjemahan)
               Sesungguhnya Kami telah mengutuskan Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka al-Kitab dan neraca keadilan supaya manusia dapat melaksanakan keadilan.”
               Tidak ada yang lebih besar bagi nilai keadilan dari menjadikannya sebagai matlamat utama dalam pengutusan para Rasul Allah SWT serta penurunan kitab-Nya.
               Lantaran keadilanlah diturunkan al-Kitab serta diutuskan para Rasul dan lantaran keadilanlah dibangunkan langit serta bumi. Allah berfirman surah al-Rahman ayat 55:7-9 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan Allah telah meninggikan langit dan meletakkan neraca keadilan. Agar kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. Dan tegakkan lah timbangan dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu.” (2)
(1) Yusuff Al-Qardhawi, Prof. Dr.: ISLAM SEPANJANG ZAMAN DAN SEMUA  TEMPAT Al-Hidayah Publishers Kuala lumpurt. 2001
(2) Yusuf Aal-Qardhawi, Ptof. Dr.. CIRI-CIRI UNGGUL MASYARAKAT ISLAM YANG KITA IDAMKAN. Penerbitan Seribu Dinar KL 2000.

No comments:

Post a Comment