Friday, September 27, 2019

KEHIDUPAN YANG MAMPAN SEMESTINYA DNGAN ILMU


KEHIDUPAN YANG MAMPAN SEMESTINYA DENGAN ILMU
(Disiarkan pada 28. 9. 2019)
Islam memberi galakan khas untuk mendapatkaN ilmu, sebab seseorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi maju kecuali dengan ilmu. Firman Allah dalam menggalak kan demikian dalam surah Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah: adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakal yang dapat menerima pelajaran.”
Hanyasanya yang mengambil pengejaran itulah orang-orang yang berakal. Orang yang mengambil teladan menberi bukti-bukti yang diberikan Allah dan mengambil pelajaran daripa danya itulah dikatakan berakal – bukanlah orang yang cuai – kerana orang yang berakal dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Sedang orang yang tidak berakal tidak pula dapat membezakan.
Kemudian kita lihat al-Qur’an ayat yang lain menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah. Firman Allah surah Al-Mujadalah ayat 58:11 yang bermak- sud: (terjemahan)
“Allah akan mengangkat orang-orang yang beriman di antaramu dan  orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat”.
Allah meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang ber ilmu pengetahuan itu beberapa darjat. Sebenarnya orang berilmu pengetahuan itu tinggi benar darajat, bukan saja di kampung akhirat, malahan juga atas dunia ini dalam pandangan manusia orang yang mempunyai pengetahun dipandang tinggi. Tentu saja bukan ilmu pengetahan yang berkaitan dengan ibadat semata-mata, malahan juga semua ilmu yang berfaedah untuk kepentingan dunia dan juga akhirat. Sebab itu kaum Muslimin digesa supaya kuat menuntut ilmu biar di mana saja ilmu itu berada.
Demikian juga Allah mengakui penyaksian ahli-ahli ilmu tentang keEsaan-Nya. Allah berfirman surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilamu juga menyatakan yang demikian itu”.
Allah menyamakan antara penyaksian-Nya, penyaksian orang-orang berilmu dan penyaksian malaikat. Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada orang-orang yang berilmu.
Dari segi lain kita lihat Al-Qur’an tidak menyukai  orang-orang yang tidak berilmu. Allah berfirman surah Ar-Rum: ayat 30:59 yang bemaksud: (terjemahan)
“ Begitulah Allah mencapkan (menutup) mata hati mereka yang tidak berilmu.”
Allah menutupkan pintu hati mereka rapat-rapat dan dipatrinya, sehingga tidak dapat lagi menerima pengetahuan, pengajaran, nasihat, contoh teladan dan keterangan-keterangan yang jelas bukti-bukti Allah. Malahan mereka tidak dapat memahami sebarang ayat dan keterangan yang dibaca dari kitab Allah, disebabkan buruknya persediaan mereka, buruknya tutur kata dan perangai mereka yang berterusan melakukan kezaliman.”
Ada juga  menyatakan tidak ada batasan dalam ilmu. Firman Allah surah Yusof ayat 12:76 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dia atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui”.
Kata Ibnu Abas (r.a): Di atas orang alim ada lagi yang lebih alim, demikianlah seterusnya hingga terhenti ilmu itu kepada Allah Taala, maka Allah Taala di atas segala yang alim. Ayat ini mengingatkan kepada orang-orang yang berilmu, supaya jangan membangga- banggakan dirinya dengan menunjuk pandai, sebab masih ada lagi orang lain yang lebih pandai, tetapi hendaklah semakin merendah diri kepada Tuhan yang mengurniakan ilmu itu
kepadanya.


               Ini bermakna supaya orang-orang yang berilamu tidak merasa besar diri dan  mereka akan berusaha menambahkan ilmu, serta mereka akan menganggapkan  diri mereka boleh dikritik oleh orang lain
               Nabi Musa (a.s.) apabila ditanya oleh pengikutnya: “Siapakah yang paling pandai di dunia?” Nabi Musa tidak menjawab tetapi hanya bercakap dalam hati bahawa tidakkah tahu orang ini bahawa saya telah menjatuhkan Raja Firaun yang amat zalim itu; dan mengaku dirinya sebagai tuhan! Oleh kerana Nabi Musa telah menunjukkan kepintarannya  dan merasa megah dalam hati di hadapan Allah, maka Allah perintahkannya untuk menuntut imu daripada Nabi Khijir. Maka Nabi Musa mendapatkan nabi Khijir dan mengikutinya untuk menimba ilmu darinya.
               Nabi Khijir memberinya peluang mengikutinya dengan satu syarat: Iaitu jangan bertanya kepadanya jika ia melakukan sesuatu ibadah. Semasa mereka pergi satu tempat di tepi pantai kemudian Nabi Khijir melihat seorang kanak-kanak bermain di tepi pantai. Nabi Khijir melihat anak itu  kemudian ia membunuhnya. Nabi Musa melihat keadaan demikian lalu ia betanya kepada Nabi Khijir mengapa ia membunuh budak itu? Nabi Khijir tidak menjawab lalu mereka pergi ke satu perkampungan di pulau.
Mereka menaiki perahu kepunyaan kampung tersebut. Perahu itu cantik baru dibelih. Apabila mereka mengikutinya, kemudian Nabi Khijir membocorkan perahu itu pada satu  tempat. Melihat gelagat Nabi Khijir itu, Nabi Musa tidak dapat menahan hatinya tidak bertanya mengapa ia mencacatkan perahu yang cantik itu. Nabi Khir juga tidak menjawabnya.
Kemudian mereka sampai di kampung tersebut dan memohon kalau mereka dapat menginap semalan sahaja. Masyarakat kampung tidak memberi galakan kepada mereka, lalu  mereka tidur di satu sulap yang tidak ada penghuninya. Setelah keesokan harinya mereka balik pulang, tetapi Nabi Khijir membaiki sulap yang mereka tempat menginap semalam kerana sulap itu sudah mereng dan dibaiki oleh Nabi Khijir. Nabi Musa mengatakan bahawa buat apa kita baiki sulap ini, sedang mereka tidak memberi izin kepada kita bermalam di kampung mereka!
Nabi Khijir kali ini ia menjawab kepada ketiga-kita pertanyaan Nabi Musa. Nabi Khijir membunuh budak yang kecil itu kerana apabila dia besar nanti dia akan membunuh bapanya. Maka itu elok lenyamkan budak itu sebelum ia besar. Nabi Khijir mencacatkan perahu yang mereka naiki kerana perompak-perompak akan mengambil perahu yang cantik itu. Jika ada kecacatannya maka perompak tidak ingin mencurinya kerana sudah cacat.
Nabi Khijir membaiki sulap yang tidak mempunyai penghuni itu yang tempat mereka bermalam. kerana di dalamnya ada harta karun. Bapa budak yang tinggal di kampung itu sudah meninggal dunia maka Nabi Khijir baiki sulap itu takut orang mendapati harta karun itu sebelum budak itu sempat mengambilnya. Maka Nabi Musa telah melanggar perjanjian yang diberi oleh Nabi Khijir maka Nabi Musa tidak dibenarkan mengikuti Nabi Khijir lagi.
               Al-Qur’an menuntut orang-orang Islam supaya mencari Ilmu demi untuk kejayaan mereka mengetahui apa yang mereka kehendaki tentang hakikat alam.
               Allah berfirman surah Taha ayat 20:114 yag bermaksud: (terjemahan)
               “Dan katakanlah: Ya Tuhanku, Tambahkan ilmu kepada ku ilmu pengetahuan.”
Setelah menyebutkan keagungan Kitab-Nya maka di sisi Allah menyebutkan keagungan Diri-Nya dengan mengatakan: Bahawa diri-Nya adalah Maha tinggi dengan segala sifat kesempurnaan dan maha suci daripada sifat kekurangan. Dialah sebagai raja yang berkuasa memerintah dan juga mencegah. Sungguh benarlah janji-Nya akan ditepati, ancaman-Nya ditakuti, dan Dia tetap  ada dengan tidak berubah-ubah – apa lagi hilang atau lenyap jauh sekali’ Janji-Nya benar, ancaman-Nya juga benar – sedikit pun tidak akan berselesi.
Islam tidak menghadkan setakat menyeruh manusia supaya mendari ilmu maka ia
mengakui perinsip yang boleh mencegah kebekuan akal dan menjaga fikiran dari menjadi
batu. Ini jelas dalam prinsip-prinsip berikut:

ISLAM, AGAMA MUJJAH DAN BUKTI.
               Ilmu pengetahua tidak mengatakan sesuatu kecuali apabila ada bukti yang kukuh lagi yakin. Al-Qur’an juga nenyuruh demikian kerana ia tidak menerima dari manusia  sesuatu sebagai benar kecuali apabila diperteguhkan dengan dalil.
               Firman Allah SWT suah Al-Baqarah ayat 2:111 yang bermaksud (terjemahan)
               “Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi dan Nasrani. Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah:Tunjukanlah bukti kebenaranmu jika kamu orang yang benar.”
               Orang Yahudi mendakwa, tidak ada orang yang masuk syurga melainkan orang yang beragama Yahudi. Begitu juga orang Nasrani mendakwa, tidak ada orang yang masuk syurga melainkan orang yang beragana Nasrani. Semua mereka itu mengangan-angankan perkara yang batil (salah) kerana Tuhan telah menyuruh tanyakan kebenaran hujah-hujah mereka dengan firman-Nya yang berbunyi:“Katakaanlah ya Muhammad, tunjukkan alasan kamu sekiranya kamu orang-orang yang benar.”
               Tidak harus mempunyai sesuatu kecuali dengan bukti. Orang-orang yang syirik secara bertaklid kepada orang lain akan dihisab oleh Allah.
               Firman Allah SWT surah Al-Mu’minun ayat 23:117 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan barang siapa menyembah bersama Allah Tuhan yang lain – tanpa mempunyai bukti – sesungguhnya perhitungannya di sisi Allah. sesungguhnya tiadalah beruntung orang yang kafir itu.”
               Barang siapa yang menyembah Tuhan yang lain – padahal dia tidak layak untuk disembah kerana tidak ada keterangan dan dalil yang menunjukkan benarnya sekutu Allah itu sebagai Tuhan – maka balasannya ada di sisi Allah, dan  Dia nanti akan melaksanakan pembalasan itu kepada  orang yang layak untuk diberi pembalasan dan seksaan
               Ini menunjukkan sebagai suatu cacian dan celaan kepada mereka yang menyembah berhala.
               “Sesungguhnya tidaklah beruntung orang-orang yang jufur itu”
Orang yang syirik tidak akan bahagia hidupnya, dan tidak akan terselamat daripada seksa.
Demikian Allah mengakhiri ayat ini. Dan bayangan yang digambarkan oleh surah “al-Mu’minun” ini begitu halus yang mana surah al-Mu’minun ini dibuka dengan menyebutkan  tentang kerjayaan dan kemenangan yang didapati oleh orang-orang Mukmin, kemudian ditutup pula dengan menyebutkan tentang kekecewaan orang-orang yang kufur dan kegagalan mereka dari memperolehi apa yang mereka harap-harapkan.
Setelah menyebutkan keadaan orang-orang kafir dan kebodohan mereka di dunia begitu pula seksaan yang akan mereka terima di akhirat, maka diperintahkan Rasul-Nya, Muhammad SAW jangan hiraukan mereka, bahkan supaya menumpukan perhatiannya terhadap Allah SWT, iaitu dengan memohonkan pengampunan, begitu juga belas kasihan-Nya – dengan firman-Nya surah Al-Mu’minun ayat 23:118 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan katakan Wahai Tuhanku! Ampun dan kasihanlah, kerana Engkau sebaik-baik Tuhan yang mengasihani.”
Katakanlah wahai Rasul: Tuhanku tutupilah dosa saya dengan pegampunan yang Engkau berikan kepada saya, dan kasihanilah saya dengan menerima taubat saya dan tidak mengenakan seksaan kepada saya di atas dosa dan kesalahan yang telah saya lakukan, kerana Engkaulah Tuhan kami – sebaik-baik Tuhan yang bersifat belas kasihan kepada orang yang berdosa, lalu diterima taubatnya dan memaafkannya daripada dikena hukuman. Engkaulah yang mengetahui niat dan rahsia hati seseoang, yang diharapkan dapat memperbaiki apa yang disembunyikan  dalam hatinya.
Dalam hubungan ini al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan juga Ibnu Hibban besama
sekumpulan para Muhaddithin telah meriwayatkan – daripada Sayidina Abu Bakar – bahawsanya Sayidina Abu Bakar telah berkata kepada saya suatu doa, yang akan saya bacakan dalam sembahyang”. Jawab Baginda, bacalah (terjemahan)
“Ya Allah! Sesungguhnya saya telah  menganiaya diri saya dengan  aniyaya yang banyak. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampunkan dosa, melainkan Engkau. Oleh itu ampunkanlah dosa saya dari sisiMu, dan kasihanilah saya, sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Pengampun lagi Penyayang.”


No comments:

Post a Comment