Friday, September 6, 2019

MANUSIA MEMBANGUN SEMESTINYA DENGAN ILMU


MANUSIA MEMBANGUN SEMESTINYA DENGAN ILMU
(Disiarkan pada 7. 9. 2019)
Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan pesan kepada umatnya, bahawa jika kita ingin bahagia hidup di dunia, maka perolehilah ilmu; dan jika kita inginkan kebahagian hidup di akhirat perolehilah ilmu dan jika kita inginkan kebahagian hidup di kedua-duanya, dunia dan akhirat maka perolehilah ilmu.   
Wahyu pertama yang diterima oleh baginda dari Allah SWT dalam perantaraan Malaikat Jibril ialah memerintahkan manusia supaya membaca (iqra) iaitu menimba ilmu melalui membaca. Dokumen yang Allah SWT telah sediakan di alam jagat ini untuk makhluk manusia ialah  ilmu pengetahuan. Ilmu yang dimaksudkan adalah dalam dua kategori, seperti ilmu yang terucap oleh Allah SWT seperti Al-Qur’an. Inilah ilmu yang ditarbiahkan kepada Baginda Rasul Nabi Muihammad SAW melalui Malaikat Jibril selama 23 tahun. Ilmu kedua ialah ilmu yang tercipta oleh Allah SWT iaitu alam ini dengan segala isinya.
Maka itu ilmu adalah segala jenis pengetahuan atau kepandaian manusia, baik yang mengenai kebatinan mahupun mengenai keadaan alam ini. Berilmu adalah orang yang mempunyai banyak ilmu pengetahuan dan bijak pandai. Luas ilmu bermakna manusia yang berpengetahuan dalam segala bidang sama ada ilmu akhirat, ilmu duniawi mahupun ilmu kerohanian.
Manusia dijadikan Allah SWT khalifah di muka bumi ini seharusnya mempunyai ilmu yang luas.  Mereka  mempunyai ilmu yang luas adalah orang yang membudayakan kemahiran berfikir yang menjadi tonggak kepada pembangunan manusia seutuhnya. Allah SWT membe- kalkan manusia fitrah berfikir yang membolehkannya menyelami berbagai dimensi alam di mana setiap insan telah, sedang dan akan melaluinya.
Ilmu yang boleh menerokai alam metafizik dapat melihat dengan mata hatinya. Mata hati dapat melihat berbagai alam lebih luas lagi jika dibandingkan dengan mata kepala sendiri. Mata hati itu dapat melihat segala pengalaman yang telah kita lalui dalam hidup sejak kecil lagi.
Alam ghaib agak sukar sedikit mata hati melihat tetapi ia boleh  mentafsirkan satu-satu keadaan dengan bantuan kekuatan iman dalam diri manusia. Dengan iman dapat kita memperolehi ilmu yang luas sehingga dapat melihat keadaan alam yang lain.
Untuk menerokai alam berkenaan memerlukan ilmu yang luas serta iman yang kuat kerana iman sahajalah dapat membawa manusia melihat kewujudan alam ghaib.
Manusia  tidak mempunyai insang seperti ikan tetapi dengan ilmu yang luas ia dapat menyelami air lautan  yang lebih dalam daripada ikan dengan penggunaan oxigen serta alat pernafaan dan kelengkapan-kelengakpan lain yang perlu untuk menyelam di dalam air, manusia dapat menerokai keadaan alam di dasar lautan yang dalam.
Manusia tidak mempunyai sayap seperti burung tetapi dengan ilmu yang luas ia boleh terbang lebih tinggi dan pantas di angkasa daripada burung. Dengan ilmu yang luas segalanya boleh dilakukan.
Manusia berilmu boleh menerokai angkasa lepas seperti planet bulan dan memanfaat kan dalam hubungan pembangunan manusia dengan menggunakan teknologi koputer yang dapat menerima gambar di layar televisyen di alam bumi. Kcanggihan ilmu sains dan teknologi, manusia dapat meletakkan setelit di angkasa lepas untuk memudahan komunikasi antara bangsa seluruh dunia.
Penerimaan pancara televisyen dari seluruh dunia dapat dimanfaatkan, kelak memberi kemudahan pada para pemberita untuk mendapatkan berita apa yang berlaku di belahan dunia yang lain.
Oleh sebab itu, ilmu pengetahuan teknologi maklumat memainkan peranan yang penting dalam usaha mentamadunkan manusia. Dunia sudah menjadi satu perkampungan kecil. Jika kita berkomunakasi dengan orang, di belahan bumi yang mana masanya berbeza sehari iaitu 24 jam, dengan masa di mana kita berada masa bercakap, tidak ada masalah kita dengar suarahnya dengan jelas. Kita ambil satu contoh semasa  penulis menuntut di Universiti Southern Illonois at Carbondale, Amerika Syarikat. Semasa ibunya sedang sakit tenat dan tidak ada jaminan akan selamat, adik penulis, Aling Linggi dengan bantuan pihak polis (Insp. Thomas Anggan) boleh bercakap melalui telefon dengan abangnya cukup jelas. Maka masa abangnya bercakap di Amerika Syarikat ialah pada jam 2.00 pagi pada 31.1. 1979 dan beliau bertanya kepada Insp. Thomas Anggan di Sabah ialah pada jam 9.00 pagi pada 1. 2. 1979. Inilah yang dimaksudkan dengan ungkapan “Dunia sudah menjadi satu perkampungan kecil.”
Keistemewaan manusia terletak pada ilmu yang dipunyainya. Seandainya ilmu itu hilang, maka jatuhlah martabat manusia. Ilmu itu pula terletak dalam roh dan ia memainkan peranan yang penting dalam menentkan  sifat kemanusiaan.. Misalnya manusia berilmu sahaja yang layak dipanggil manusia tulin kerana manusia dicipta oleh Allah dengan potensi imtelek untuk mengetahui, di samping ilmu serta hikmah yang merupakan santapan kalbu. Sekirannya kalbu tidak disajikan dengan ilmu dan hikmah untuk beberapa ketika, maka ia akan merana akibat kelaparan hidayah Illahi dan akhirnya mengalami kematian walaupun tuan punya kalbu itu mungkin tidak menyedari apa yang berlaku dalam rohnya.
Menurut Al-Ghazali (1990). “Ilmu boleh diibaratkan sebagai pakaian dan menutip tubuh manusia. Oleh itu, manausia yang tidak berilmu boleh diiberatkan sebagai manusia yang tidak memakai sebarang pakaian”.
Ilmu yang paling utama ialah pengetahuan tentang kewujadan Allah dan segala kehendak Allah. Darjah kemanfaatan ilmu pula bergantung pada sejauh mana ilmu itu diorientasikan kepada penghampiran diri manusia kepada Allah dalam urusan keduniaan dan keakhiratan. Melalui kekuatan ilmu, manusia dapat mengetahui dan memahami perbezaan antara maklumat yang benar dengan maklumat yang palsu dalam komunikasi, antara iman dengan syirik dalam dalam kepercayaan, dan antara baik dengan buruk dalam perbuatan.
Sekirannya kekuatan ilmu dibentuk secara simbang, sepadu, dan menyeluruh, maka terpancarlah hikmah dalam jiwa manusia. Istilah hikmah (bijaksana) bermaksud keadaan jiwa yng berkeupayaan mengetahui dan membezakan antar kebenaran denga kebatilan dalam segala perbuatan yangtermasuk dalam lingkungan ikhtiar manusia.
Hikmah merupakan ilmu kurniaan Allah yang membolehkan seserang untuk mengetahui tentang kedudukan atau tempat yang sebenar bagi sesuatu perkara dalam urutan dan fitrah kejadian. Hikmah yang bertapak dalam kalbu akan menhalang seseorang daripada bergelumang dalam kelakuan yang jahat. Jadi, hikmah merupakan puncak segala perbuatan yang baik dan segala budi perkerti yang terpuji. Kedilan kemudiannya akan turut menjelma pada diri seseoran hasil perjalanan hidup di dunia yang berlandaskan hikmah.
Kekuatan ilmu saling berkait dengan kekuatan akal kerana ilmu diperolehi melalui akal yang rasional. Akalm itu pula merupakan inti bagi sesuatu benda” bermaksud sesuatu paling istemewa yang dipunyai oleh benda tersebut. Dalam kontek ini, akal merupakan benda yang paling istemewa bagi manusia manakala syahwat dan mara hanya merupakan benda mendatang yang besifat sekunder.
Walaupun bersifat istemewa, akal manusia mempunyai kemungkinan untuk berkembang secara tidak lurus. Apabila keadaan ini berlaku, manusia akan kehilangan hikmah. Misalnya, akal yang keterlaluan akan  menerbitkan sifat-difat negatif seperti pembu- juuk, penipu dan pembelah. Kalau yang lalai pula akan menerbitkan sifat-sifat seperti degil, tolol, bebal, zalim dan bodoh. Orang tolol mempunyai tujuan yang benar, tetapi cara dia mencapai tujuan itu adalah salah, iaitu tidak mempunyai pertimbangan yang benar dalam merancang dan melaksanakan suatu agenda untuk sampai kepada tujuan itu.
Orang zalim pula mempunyai tujuan yang buruk, iaitu memilih sesuatu yang salah, jahat, dan tidak sesuai dipilih. Seharusnya orang yang bodoh ialah orang yang mempunyai pengalam atau pengetahuan yang amat sedikit dalam berbagai-bagai hal dan urusan, tetapi dia mempunyai fantasi yang benar. Konsep bodoh tidak sama dengan konsep lembab. Misalnya orang yang lembab ialah gagal untuk mempelajari atau menguasai sesuatu ilmu dalam satu tempoh masa yang tertentu.
Daya intelek merupaakan nikmat yangdiberi oleh Allah kepada manusia sebagai amanah. Manusia disuruh menggunakan amanah itu untuk beribadat kepada Allah. Ibadat dalam pengertian yang luas merupakan mekanisme bagi mencapai kebahagian hidup di dunia dan di akhirat.
Menurut ajaran Islam, manusia akan mencapai kebahagian hidup sekiranya berjaya menghadapi ujian Allah. Firman-Nya surah Al-Ankabut ayat 29: 2-3 yang bermaksud: (terjemahan)
“Adakah manusia itu menyangkah akan dibiarkan (begitu sahaja) lantaran mereka mengatakan: Kami telah beriman –tanpa  mereka diuji?”
“Sesungguhnya Kami (Allah) telah menguji orang-orang dahuu sebelum mereka. Dan sesungguhnya Allah itu mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia  juga mengetahui para pendusta,”
Dalam ujian tersebut, Allah menjadi penguji, manusia menjadi pengambil ujian, kehidupan di dunia menjadi medan ujian, umur manusia menjadi tempoh masa ujian, dan setiap tindakan atau operasi yang dijalankan oleh manusia menjadi butir atau soalan ujian. Semakin tinggi keimanan dan keilmuan manusia, maka semakin hebat ujian Allah terhadap mereka. Manusia yang berjaya menghadapi ujian Allah akan diberi ganjaran syurga.
Firman Allah surah  al-Baqarah ayat 2:214: (yang bermaksud)
“ Adakah kamu menyangkah bahawa kamu  (mudah sahaja) memasuki surga dengan tidak kamu didatangi (cubaan)........ “Ketahuilah bahawasanya pertolongan Allah hampir akan tiba.”
Ayat ini diturunkan pada masa orang-orang Islam menghadapi peperangan Ahzab setengan ulamak mengatakan peperangan Uhud. Peperangan Ahzab itu ialah peperangan di antara orang-orang Islam di Medinah dengan persatuan suku-siku banagsa Arab, bangsa Yahudi dan orang-orang munafik Medina sendiri yang telah berikat menjadi satu. Pada waktu itu orang mukmin sedang menhadapi sebesar-besar bahaya yang belum pernah mereka hadapi pada masa yang sudah-sudah. Musuh yang terdiri dari beberapa Ahzab atau gulungan itu telah mengepunga kota Medinah sehingga terpaksa mereka membuat khandak (longkang besar) di sekeliling  kota Medina untk bertahan rempuhan musuh.
Ujian Allah kepada manusia bukanlahbertujuan untuk merendahkan martabat mereka. Sebaliknya, ujian tersebut diadakan semata-mata  untuk meningkatkan tahap penghakikian dan  pengembangan potensi kekuatan samulajadi manusia. Jesteru, manusia yang berjaya menghadapi ujian Allah ialah manusia yang pintar erdas dalam erti kata yang sebenar.
Islam menegaskan bahawa hanya dua golongan manusia yang mendapat kebaikan, iaitu pengajar bagi manusia yang berilmu (pintar cergas) dan pelajar bagi manusia yang tidak berilmu (pintar cergas). Dengan lain perkataan, orang yang berilmu wajib menyibarkan ilmunya dengan mengajar, manakala orang yang tidak berilmu wajib menghidupkan kalbu, jiwa, dan akal nya dengan menuntut ilmu.
Daya intelek bukanlah milik manusia secara mutlak, tetapi daya itu diberi kepada manusia sebagai suatu amanah. Oleh itu. setiap manusia erlu menggunakan daya inteek dengan sewajarnya. Mala daya intelek boleh dianggap sebagai satu bentuk ujian yangdiadakan oleh Tuhan untuk menentukan tahap keimanan dan ketakwaan manusia.
Pintar cergas merupakan suatu kebolehan yang membabibitkan berbaga-ibagai dimensi. Sebagai contoh, manusia pintar cedas ialah manusia yang poduktif dan konstruktif, mempunyai tingkah laku yang fleksibel dan terbuka, serta cemerlang dalam bidang intelektual dan kreativiti. Al-Qur’an memerihalkan individu ulul-albab sebagai contoh manusia pintar cergas. Firman Allah surah Ali Imran ayat 3:190-191 yangbermaksud; (terjemahan)
“ Bahawasanya dalam kejadian langit dan bumi, dalam penggantian malam dan siang itu terdapat bukti tentang kekuasaan Allah bagi orang yang ulul-albab. Mereka itu ialah orang-orang yang mengingati Allah, baik di waktu berdiri, duduk dan ketika baring; dan mereka berfikir tentang kejadian langit dan bumi sambil mengatakan: Wahai Tuhan kami, tiadalah engkau menjadikan semua ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka lindungilah kami daipada seksa api neraka.”
Untuk mencapai tahap ulul-albab, setiap individu perlu nmelaksanakan empat aktiviti utama, iaitu  mengingati Allah (berzikir) dalam semua situasi, bertafakur (membuat  refleksi dan pengabstrakan) terhadap berbagai benda dan peristiwa dalam kehidupan seharian seperti ciptaan Allah, perkara ketaatan, perkara kemaksiatan, sifat yang membinasakan. Dan sifat yang menyelamatkan, membina kesedaran kesedaran rohani tentang kemanfaatan semua ciptaan Allah dan berusaha dengan tekun untuk memperoleh kemanfaatan itu secara maksimum da n menjadikan kehidpan seharian sebagai hamba Allah dan khalifahNya di muka bumi ini.(1)
(1)Nik Azis Nik Pa:Potensi Intelek.Dewan Bahasa dan Pustaka 1999

No comments:

Post a Comment