Thursday, September 12, 2019

ILMU KESEJAHTERAAN HIDUP MANUSIA


ILMU KESEJAHTERAAN HIDUP MANUSIA
(Disiarkan pada 14. 9. 2019)
               Islam memberi galakan khas untuk mendapatkan ilmu, sebab seorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi maju kecuali dengan ilmu. Allah berfirman dalam menegakkan demkian dalam surah Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Katakanlah: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakal yang dapat menerima pelajaran.”
               Adakah orang yang tahu tentang berbuat ibadat kepada Allah diberi pahala dan yang derhaka lantaran berbuat maksiat akan diseksa samakah keadaannya dengan yang tidak tahu akan hal itu. Tentulah tidak sama. Ayat ini sebagai melengkapkan kenyataan Allah yang dimuali dengan amal dan diakhiri dengan ilmu. Adakah amal itu merupakan (perjuangan) dan ilmu merupakan penyingkapan. Kalau manusia beramal dengan berilmu menunjukan kesempurnaan dan kelebihan dirinya.
               (“Hanyasanya yang mengambil pengejaran itu ialah orang-orang yang berakal.”
               Orang yang mengambil teladan mengenai bukti-bukti yang diberikan Allah dan mengambil pelajaran daripadanya itulah dikatakan berakal – bukanlah orang yang jahil dan cuai – kerana yang berakal dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Sedang orang yang tidak berakal tidak pula dapat membezakan.
               Kemudian kita lihat ayat lain dalam Al-Qur’an menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah. Firman Allah dalam surah Al-Mujadilah ayat 58:11 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Allah akan meningkatkan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darajat”.
               Allah akan meninggikan darjat orang-orang Mukmin lantaran mereka mematuhi perintah Allah dan perintah rasul-Nya. Begitu pula orang-orang yag berilmu pengetahuan. Sebenarnya orang yang berilmu pengetahuan itu tinggi benar darjatnya, bukan saja di kampung akhirat, malahan juga di atas dunia ini dalam pandangan manusia orang yang mempunyai pengetahuan dipandang tinggi.
               Dan biasanya pula pandangan itu ditumpukan kepada ijazah-ijazah. Sesiapa yang memiliki ijazah pengajian, maka mudahlah mendapat kedudukan dan senanglah mendapat pekerjaan. Tentu saja bukan ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan ibadat semata-mata, malahan juga semua ilmu pengetahuan yang berfaedah untuk kepentingan dunia dan juga akhirat. Sebab itu kaum Muslimin digesa supaya kuat menuntut ilmu, biar di bumi mana saja ilmu itu berada.
               Demikian juga Allah mengakui penyaksian ahli-ahli ilmu tentang keEsaan-Nya. Allah berfirman surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu juga menyatakan yang demikian itu.”
               Allah menyamakan antara penyaksian-Nya, penyaksian orang-orang yang berilmu dan penyaksian malaikat Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberi kepada orang-orang yang berilmu.
               Dari segi lain kita lihat, Al-Qur’an tidak menyukai orang-orang yang tidak berilmu. Firman Allah surah Ar-Rum ayat 30:59 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Demikianlah Allah mengunci hati orang-orang yang tidak (mahu) memahami”.
               Begitulah Allah menutup pintu hati mereka rapat-rapat dan dipatrinya, sehingga tidak dapat lagi menerima pengetahuan, pengajaran, nasihat, contoh teladan dan keterangan-keterangan yang jelas mengenai bukti-bukti Allah. Malahan mereka tidak  dapat memahami sebarang ayat dan keterngan yang dibacakan dari Kitab Allah, disebab buruknya persediaan mereka, buruknya tutur kata dan perangai mereka yang berterusan melakukan kezaliman.
               Allah juga menyatakan tidak ada batasan dalam ilmu. Kata-kata pengkaji ilmu, “The more I know the more I don’t know” “Semakin saya tahu semakin saya tidak tahu!” maknanya bahawa tidak ada batasan dalam ilmu. Semakin kita mengkaji sesuatu ilmu kita akan menemukan diri kita bahawa semakin banyak lagi ilmu yang wajar diterokai.
Allah itu Maha Bijaksana dan Maha sempurna. Segala ilmu yang Allah wujudkan dalam hidup ini semestinya ada manfaatnya. Allah tidak menciptakan ilmu dengan sia-sia.  Maka itu manusia diciptakan Allah untuk menuntut ilmu dalam kehidupan. Sayugia juga bahawa amanah yang dipertanggungjawabkan kepada manusia ialah menjadi khalifah-Nya di atas muka bumi ini. Maka itu wajar mempunai ilmu yang luas demi kesejahteraan pembangu nan kehidupan.
Kita berkhidmat dengan kerajaan, kita akhiri khidmat kita dengan persarahan mengikut usia yang  ditentukan oleh kerajaan tetapi menuntut ilmu tidak ada batasan dalam ilmu. Semakin banyak ilmu kita perolehi dalam hidup semakin mulia darjat kehidupan kita dalam masyarakat
               Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW menyarankan bahawa menuntut ilmu adalah sepanjang zaman. Beliau mengatakan bahawa tuntutilah ilmu mulai dari buaiyan hingga ke liang lahad. Maksudnya menuntut ilmu adalah sepanjang hayat.
               Nabi Musa a.s telah ditegur oleh Allah SWT supaya beliau mengikuti Nabi Khijir untuk menuntut ilmu darinya, kerana Nabi Musa merasa gagah dengan ilmunya kerana ia berjaya menjatuhkan empayar Raja Firaun yang mengakui dirinya sebagai Tuhan.  Nabi Musa gagal memelihara syarat yang diberi oleh Nabi Khijir jika Nabi Musa hendak menuntut ilmu darinya ia mesti tahan melihat perlakuan yang dilakukan oleh Nabi Khijir.
               Ilmu Nabi Khijir jauh lebih banyak berbanding dengan ilmu Nabi Musa. Nabi Khijir boleh melihat keadaan kehidupan seseorang lebih jauh sebelum ia berlaku. Allah SWT memberinya (hidayah) iaitu satu kekuatan untuk mengetahui disiplin pembangunan insan tertentu.
               Firman Allah surah Yusuf ayat 12:78 yang bermaksud: (terjemahan)
               “ Di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui.”
                Ayat ini mengingatkan kepada orang-orang yang berilmu, supaya jangan  membangga banggakan dirinya dengan kenunjuk pandai, sebab masih ada lagi orang yang lebih pandai, Tetap hendaklah semakin merendah diri kepada Tuhan yang mengurniakan ilmu itu kepadanya. Bahawa saudara-saudara Yusuf adalah orang-orang yang alim, tetapi Yusuf lebih alim daripada mereka.
               Ayat ini bertujuan supaya orang-orang yang berilmu tidak merasa besar diri dan mereka akan berusaha menambahkan ilmu, serta mereka akan menganggapkan diri mereka boleh dikeritik oleh orang lain
 Al-Qur’an menuntut orang-orang Islam supaya mencari ilmu demi untuk kejayaan mereka mengetahui apa yang mereka kehendaki tentang hakikat alam.
Firman Allah surah Taha ayat 20:114 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan katakanlah: Ya Tuhanku, tambahlah kepadaku ilmu pengetahuan”.
Islam tidak menghadkan setakat menyeruh manusia supaya mencari ilmu malah ia mengakui prinsip yang boleh mencegah kebekuan akal dan menjaga fikiran dari menjadi batu. Ini jelas dalam prinsip-prinsip berikut:
Islam agama hujjah dan bukti. llmu pegetahuan tidak mengatakan sesuatu kecuali apabila ada bukti yang kukuh lagi yakin. Al-Qur’an juga menyuruh demikian kerana ia tidak menerima dari manusia sesuatu sebagai benar kecuali apabila diperteguhksn dengan dalil: Firman Allah  surah Al-Baqarah ayat 2:111 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan mereka  (Yahudi dan Nasrani) berkata: Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi dan Nasrani. Demikian itu (hanya) angan-
angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: Tunjukkanlah bukti kebenaran jika kamu
orang yang benar.”
               Tidak harus mempercayai sesuatu kecuali dengan bukti: Orang-orang yang syirik secara bertaklid kepada orang lain akan dihisab oleh Allah.
               Firman Allah surah Al-Mu’minun ayat 23:117 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan barangsiapa menyembah bersama Allah Tuhan yang lain–tanpa mempunyai bukti - sesungguhnya perhitungannya di sisi Allah. Sesungguhnya tiadalah beruntung orang-orang yang kufur itu.”
               Dalam ayat lain Allah meminta bukti dari orang-orang musyrikin tentang patong-patong yang mereka jadikan sebagai Tuhan, untuk memperlihatkan kelemahan mereka.
               Firman Allah surah An-Naml ayat 27:64 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Bahkan siapakah (lagi kalau bukan Allah) yang mula-mula menjadikan makhluk kemudian mengulanginya sekali lagi, dan siapakah yang memberikan kamu rezeki dari langit dan bumi? Masih adakah Tuhan yang lain bersama Allah? Katakanlah: “Bawakan keterangan-keterangan kamu (sebagai bukti) sekiranya kamu orang yang benar.”
               Ayat-ayat Al-Qur’an yang kita sebutkan adalah jelas menyatakan bahawa setiap perkataan hendaklah diberi bukti kebenarannya. Orang yang mendengar hendaklah meminta bukti, jika tidak ada bukti maka jangan didengar perkataan atau percakapan itu.
               Islam, agama keyakinan. Ilmu pengetahuan sentiasa pengawasi sesuatu yang tidak yakin (sebenar) daripada menjadi yakin. Ia juga menjaga dari bertukarnya dan (persangkaan) menduduki tempat yakin. Ia mengkiaskan kadar hampirnya masalah kepada kebenaran dengan kadar kukuhnya hujjah yang membuktikan masalah. Jika hujjah kukuh maka masalah adalah benar, jika tidak maka ianya dhan sahaja.
               Perbezaan yang dibuat oleh ilmu pengetahuan terhadap kedudukan hak dan dhan adalah bersesuaian dengan ajaran Al-Qur’an yang menyuruh berawas dari dhan atau waham. Alasannya ialah kerana kedua-dua itu menjadi sebab menyesatkan manusia dan merosakkan akidah mereka.
               Firman Allah surah Al-An’am: ayat 6:116 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah; mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)
               Allah berfirman lagi dalam maksud yang sama  surah  Yunus ayat 10:36 (terjemahan)
               “Dan kebanyakan mereka hanya mengikuti persangkaan sahaja. Sesungguhnya per- sangkaan itu tidak dapat menggantikan  kebenaran sedikit jua pun. Sesungguhnya Allah itu tahu apa yang mereka kerjakan”,
               Al-Qur’an menyuruh berpegang kepada ilmu yang yakin. Ia mengingkari orang-orang yang  menurut waham dan dhan. Sesungguhnya kebanyakan orang musyrik itu hanya mengi- kut sesuatu perkara yang mereka semdiri tidak mengetahui hakikatnya dengan pasti, hanya persngkaan atau ragu dan sebagai Pa turut. Umpamanya menyembah berhala yang diamalkan oleh nenek moyang mereka, mereka sangkakan baik dan dapat menolong, lalu mereka mengikut pula menyembah berhala. Atau  adanya hari kebangkitan itu mereka sangka mustahil berlaku, dan diutusnya Muhammad SAW sebagai Rasul, mereka ragu lalu mendustakannya.
               Sedikit benar daripada mereka yang mengakui bahawa apa yang telah dibawa oleh Nabi SAW itu adalah perkara yang hak lagi benar. Malah kebanyakan mereka mendustakanya kerana takut pengaruh mereka hilang, selama itu mereka sebagai ketua yang diikuti enggan bertukar menjadi pengikut.
               Allah kemudian menjelaskan: Sesungguhnya persangkaan itu tidak  dapat mengganti kan kebenaran sedikit jua pun.
               Setiap yang hak atau kebenaran, pasti akan berdiri tetap dan tidak akan dapat dirobohkan oleh syak atau persangkaan, apalagi hendak menggantikan tempat keyakinan
walau sedikit pun.
               “Seungguhnya Allah itu tahu apa yang mereka kerjakan”.
Allah mengetahui tentang kepercayaan orang yang didasarkan di atas persangkaan dan meniru secara buta yang tentunya Allah akan memberi balasan di atas perbuatan mereka itu.(1)
(1)Alif Abd.Al-FattahTabbarah: Nadi Ajaran Islam:Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdanan Menter , Kuala Lumpur 1993

No comments:

Post a Comment