Friday, June 25, 2010

ILMU DAN AMAL ZAT PEMBANGUNAN (Disiarkan pada 26. 06. 2010)

Ilmu dan amal bagikan garam dan gulai. Ketiadaan satu daripadanya tidak ada manfaatnya dalam kehidupan. Orang yang berilmu tanpa diamalkan ilmu tersebut tidak ada gunanya kepada kehidupan. Kita mengajar orang lain cara melaksanakan pembangunan tetapi kita sendiri tidak mengamalkannya tidak mendatangkan apa–apa kebaikan terutama sekali pada diri sendiri. Bagai kan ketam mengajar anaknya berjalan betul sedangkan dia sendiri serupa dengan anaknya tidak tahu cara berjalan betul.
Ilmu itu ada bermacam jenis dalam kehidupan ini. Ilmu yang berlandaskan ilmu syariat mengajar kita melaksanakan disiplin kehidupan yang berlandaskan keredhaan Allah S.W.T.. Inilah ilmu yang wajar ditelusuri oleh setip insan untuk melahirkan tamadun kehidupan. Ilmu syariat adalah ilmu yang dibawa oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. ke alam dunia ini yang diterimanya dari langit(Allah) melalui malaikat Jibril.
Dalam system bermasyarakat ilmu dianggap sebagai satu keutamaan tertinggi dalam system nilai peribadi dan juga masyarakat manusia di setiap peringkat. Ilmu menjana pengeta- huan yang tinggi dan menjadi kunci segala kebaikan. Ilmu ialah ketibaan sesuatu makna, hasil daripada maklumat yang benar ke dalam diri seseorang. Dengan adanya kehadiran ilmu dalam diri anda, maka dapatlah anda memahami maknanya hidup.
Menggunakan ilmu untuk kemanfaatan orang lain adalah ibadah kerana Allah. Orang yang menggunakan ilmunya untuk mendidik orang lain akan mendapat keuntungan yang belipatgada dari amalan tersebut. Oleh kerana ia berupa ibadah maka produknya adalah pahala; dan apabila ia menggunakan ilmu yang ada padanya maka ilmu itu akan kekal bersama anda sebagai zat pembangunan diri. Orang yang mengamalkan ilmunya akan menjadi pemangkin kepada orang lain untuk mencontohinya.
Kehadiran ilmu dalam diri seseorang akan membuka pintu kemahiran berfikir. Berfikir adalah satu ibadah yang wajib diamalkan agar manusia tidak terpedaya dengan hidangan-hidangan alam yang berbentuk fatamorgana kelak menjemput kekufuran kepada Allah S.W.T.. Ahli fikir Kung Fu Tsu (Confucius) berkata: “Anda akan tersesat jika belajar tanpa berfikir tetapi jika anda berfikir tanpa belajar, anda berada dalam bahaya.”
Belajar tanpa berfikir bagikan haiwan membiasakan diri dalam suatu pergerakan untuk mendapatkan makanan tetapi ia tidak faham mengapa makanan itu ada apabila ia melakukan pergerakan pergerakan itu. Berfikir tanpa belajar akan lebih menyesatkan lagi kerana semua ilmu yang dipelajari adalah didapati dari orang lain. Orang lain telah menelusuri kehidupan dengan ilmu yang ia perolehi. Tidak ada orang yang berilmu tanpa melalui ajaran orang lain.
Ilmu itu pada seseorang adalah kefahaman kepada teka-teki kehidupan. Ilmu yang memberi kefahaman kepada anda tentang makna sesuatu perlaksanaan agenda pembangunan adalah sebenar mendiwasakan anda dalam menelusuri kehidupan. Orang yang menggunakan ilmu untuk memahami aktiviti kehidupan menjadi pemangkin diri sebagai pemain dalam kelangsungan hidup.
Sebagai contoh, seorang pengembara apabila ketemu dengan tiga orang pemuda sedang berkerja memeca batu dalam sebuah binaan bangunan lalu bertanya kepada pemuda-pemuda berkenaan. Pengembara itu bertanya pada orang yang pertama mengenai apa yang dia sedang buat. Pemuda itu lantas menjawab: “Saya memeca batu.”
Pengembara itu beralih kepada pemuda yang kedua yang sedang berkerja lebih kurang dua puluh meter dari pemuda yang pertama juga melaksanakan kerja yang serupa, bertanyakan soalan yang sama. Pemuda itu menjawab “Saya mencari nafkah hidup.”
Kemudian pengembara berkenaan beralih kepada pemuda yang ketiga bertanyakan soalan yang sama kepadanya yang sedang berkerja, jauh dari dua orang rakannya. Ia menjawab “Kami membina sebuah masjid.”
Jawapan dari ketiga-tiga pemuda itu kepada persoalan yang sama, berbeza antara satu dengan yang lain walaupun mereka melakukan kerja yang sama. Ini bermaksud bahawa ilmu yang ada pada mereka mengenai kerja yang dilakukan bukannya berunsurkan ibadah atau
pembangunan kecuali jawapan perkerja yang ketiga.
Jawapan pekerja yang kedua menunjukkan bahawa ia mempunyai sedikit ilmu kerana memahami apakah tujuannya berkerja memeca batu tersebut. Ia memahami halatuju ibadahnya dan mempunyai prinsip hidup dalam ruang lingkup pemikirannya sebagai pekerja binaan bangunan sahaja. Dia memahami bahawa tanggungjawabnya ke atas diri dan keluarganya adalah di atas bahunya sendiri.
Falsafah pemikirannya ialah hidup mesti bekerja kerana ia merupakan satu perjuangan dan perjuangan itu adalah pengorbanan dalam hidup. Jika anda hendak hidup mesti berkorban dan kalau tidak mahu berkorban jangan berjuang. Kalau berjuang itu satu usaha yang berat bagi anda untuk menjadi pemain dalam hidup elok anda berhenti hidup sahaja!
Jawapan pekerja yang ketiga adalah manusia yang menggunakan ilmu pengetahuannya dan berprinsipkan hidup yang berwawasan seiring dengan infrastruktur pembangunan kerajaan membina tamadun. Bukan hanya memahami apa yang dia sedia buat tetapi mempunyai disiplin pemikiran dalam menggunakan ilmu pengetahuannya untuk kegunaan orang lain. Kerfahaman nya tentang apa yang ia lakukan ialah pembangunan sejagat.
Berkhidmat sebagai seorang guru mendidik anak murid dan mengilmukan mereka adalah tanggungjawab sejagat. Ia tidak semacam jawapan pekerja yang pertama dan kedua yang hanya memahami tugasnya sebagai survival semata. Jika seorang guru berfikiran sedemikian rupa untuk kepentingan dunia semata maka ia telah memilih profesion yang salah dan tidak secucuk dengan jiwanya. Ia menjadi guru mungkin kerana itulah sahaja profesion yang mudah baginya untuk menyerah hidup.
Tugas sebagai guru pada pandangan kebanyakan masyarakat umum adalah mudah. Antara faktor yang membolehkan seseorang itu mempunyai perception atau tanggapan memandang inferior atau rendah terhadap profesion keguruan ialah ia berkerja hanya setengah hari sahaja dan mempunyai banyak cuti dalam setahun.
Berkhidmat sebagai guru meliputi segala-gala disiplin kehidupan. Di samping mendidik dan mengilmukan murid ia juga menyusun disiplin pembangunan dalam bidang ko-kurikulum. Tugas in tidak termasuk dalam jaduan pengajaran biasa kecuali guru yang tugasnya khas dalam pendidikan jasmani. Semua guru dilibatkan dalam mengolala sukan dan rekrasi.
Walau pun unit-unit aktiviti ko-korikulum itu tidak kelihatan sangat keperluannya dalam hidup jika dibandingkan dengan mata pelajaran teras, tetapi aktiviti-aktivit tersebut amat penting apabila anak murid itu sudah keluar sekolah dan menjadi pemain dalam pembangunan ummah. Ia telah membentuk sahsia individu untuk lebih peka mengenai perjalanan hidup berdisiplin
Budak yang tidak didedahkan kepada aktiviti ko-korikulum termasuklah menjadi pemimpin murid dalam sekolah seperti ketua kelas atau pengawal (prefect) sekolah maka murid itu akan membentuk satu identiti diri yang mengalami satu penyakit fobia yang tidak suka bersama dengan masyarakat dan ia lebih suka bersedirian dan mengasingkan diri dari orang ramai.
Dalam erti kata lain ia benci bersama dengan orang lain. Pembawaan seperti ini tidak sama sekali sesuai untuk menjadi ahli masyarakat di mana sahaja dia berada kerana setiap individu itu wajar menjadi pembentuk ukhuwah kemanusiaan yang menjadi teras pembangunan ummah. Kehidupan ini menyeronokkan kerana ada orang lain bersama dengan anda.
Murid yang mempunyai perangai yang tidak suka berkawan akan menghalangnya untuk menggunakan ilmunya demi kepentingan orang lain. Ilmu itu untuk pengetahuan dan kemanfa- atan diriya semata dan bukan digunanya untuk memudahkan diri berkemunikasi dengan orang lain. Dia tidak mudah menerima nasihat orang lain dan tidak mengakui kelemaahannya sendiri. Orang tidak suka mendekatinya maka itu mulalah ia membenci dirinya sendiri.
Ilmu dan amal adalah kemanfaatan hidup bermasyarakat. Ilmu yang tidak diguna tidak
ada makna bagi anda. Ilmu itu memanusiakan manusia dengan syarat anda mengamalkannya dalam memakmurkan kehidupan atau dalam erti kata lain mengilmukan masyarakat dan memasyarakat ilmu. Anda harus tahu bahawa ilmu itu Allah yang punya dan anda meminjam nya demi kesempurnaan hidup bermasyarakat.
Ilmu itu adalah hak gunapakai manusia dalam hidup. Hakmutlaknya ialah Allah S.W.T. Anda menggunakan ilmu itu sebatas umur anda sahaja kecuali anda telah melakukan amal jariah di mana produk amalan itu masih bermanfaat kepada orang yang masih hidup setelah anda meninggalkan alam dunia ini.
Kita berbudi orang berbahasa. Hidup ini wajar dalam disiplin menang-menang kerana kehadiran orang lain membuat kita berkewajipan memelihara ukhuwah kemanusiaan. Dengan ilmu anda dapat menyusun masyarakat serta membina lapangan yang melahirkan kesetia- kawanan sosial sebagai nadi hidup bertamadun.
Ilmu dan amal adalah faktor melahirkan pengalaman memahami berbagai peringkat kehidupan. Pengalaman adalah guru yang paling bijaksana. Setiap aktiviti kehidupan atau fenomena pembangunan, memerlukan orang yang berpengalaman melaksanakannya. Mempunyai ilmu sahaja sukar memahami teka teki kehidupan tanpa kehadiran pengalaman. Maka itu setiap individu wajar melihat kebelakang pengalaman yang dilalui oleh orang tua anda atau orang yang terdahulu dari anda.
Segala ilmu yang didokumentasikan atau dibukukan atau dikodifikasikan adalah pengalaman orang lain. Kadangkala mengalaman berkenaan tidak semestinya dari orang yang masih hidup. Buku-buku dan segala dokumen yang disimpan di rak-rak perpustakaan di berbagai universiti di seluruh dunia adalah hasilan pengalaman orang yang ilmuan di masa lampau yang mungkin tidak bersama lagi dengan kita hidup di dunia.
Sebenarnya ilmu yang ditimba dalam usaha mengilmukan orang lain atau mendidik insan seperti halnya tugas seorang guru adalah menggunakan pengalaman orang lain. Dengan kehadiran kemahiran berfikir yang meningkat dari generasi ke genarasi, pengalaman orang lain berkenaan boleh diperkembangkan untuk memenuhi kehendak generasi semasa.
Allah S.W.T. wujudkan manusia sebagai kahlifah atas dasar fitrah kemahiran berfikir dibekalkan kepadanya yang menjadi kekuatan memahami disiplin pembangunan. Kemahiran berfikir akan melahirkan akal dan potensi intelek sebagai motivasi dalaman untuk menyelami lautan ilmu yang belum dapat diterokai oleh manusia.
Setiap individu wajar melihat ke belakang mengenai ilmu yang anda perolehi selama ini. Adakah ilmu-ilmu anda itu didapati dari hasil usaha anda sendiri tanpa berpandukan kepada ilmu orang lain? Adakah anda telah menjumpai sesuatu ilmu yang belum pernah orang lain mengalaminya? Fahamilah diri anda bahawa dalam usaha menimba ilmu sebenarnya kita adalah sebagai parasit kerana menggunakan pengalaman orang lain.
Maka itu baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah menyarankan kepada umatnya sepaya menuntut ilmu mulai dari buaian hingga ke liang lahad atau tuntutilah ilmu hingga ke
negeri cina sekalipun. Kedua-dua saranan ini mendidik manusia supaya jangan berpuas hati dengan ilmu yang anda perolehi. Pakar-pakar sains atau scientist termasuklah pakar perubatan atau doctor, kita terhutang budi dengan mereka malah seluruh dunia ternanti-nanti dan berdoa agar satu penemuan ilmu yang baru dapat dijumpai

Thursday, June 3, 2010

SAYANGKAN DIRI CINTAKAN ILMU (DISIARKAN PADA 12.06.2010)

Jika kita inginkan kebahagian di dunia, perolehilah ilmu; jika kita inginkan kebahagian di akhirat perolehilah ilmu dan jika kita inginkan kebahagiaan di kedua-duanya, dunia dan akhirat perolehilah ilmu. Ilmu, ilmu, ilmu adalah menjadi nadi pembangunan dalam kelangsungan hidup bertamadun. Dengan ilmu memudahkan urusan kehidupan di dunia dan di akhirat. Hidup bahagia adalah faktor yang setiap insan ingin mengejar di dunia.
Ilmu menjadikan hidup bahagian di dunia kerana manusia boleh berfikir memahami bagaimana cara penyelesaian satu-satu masalah kehidupan itu. Manusia boleh berfikir mengola kehidupan setelah ia mengilmukan dirinya dalam berbagai peringkat disiplin ilmu dalam pem- bangunan manusia yang dihidangkan oleh seorang guru, pensyarah mahupun profesior di berbagai gedung ilmu.
Menuntut ilmu akan dapat menyelesaikan teka-teki kehidupan kelak akan menjadi pengalaman dalam memurnikan kehidupan. Pengalaman merupakan guru yang paling bijaksana dalam urusan pembangunan kehidupan dunia. Dalam menuntut ilmu ada tiga peringkat wajar dilalui yang menjadikan ilmu itu sebahagian daripada kehidupan anda.
Mendengar ilmu yang diperkatakan oleh seseorang akan mengingatkan anda mengenai ilmu berkenaan. Apabila ilmu itu dapat dilihat dalam bentuk tulisan anda akan megetahuinya; dan apabila anda lakukan ilmu berkenaan melalui amalan di situlah ilmu itu mendatangkan kefahaman kepada anda. Itulah yang dikatakan sebagai sebahagian diri anda.
Ilmu pengetahuan merupakan zat yang menjaminkan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Dengan ilmu pengetahuan manusia dapat mendekati Allah s.w.t. dan memahami tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi ini.
Dengan ilmu akan menyinarkan cahaya serta kebahagian hidup seseorang. Ilmu juga merupakan awet muda kepada sesiapa yang memperolehinya. Orang yang berilmu dalam segala segi sentiasa dipandang mulia oleh orang awam dan ia menggamit keserian pada penampilan di khalayak orang ramai.
Orang yang berilmu selalunya waras dan bertimbang rasa. Mereka yang luas ilmunya bermakna manusia yang berpengetahuan dalam segala bidang sama ada ilmu akhirat, ilmu duniawi mahupun ilmu kerohanian. Jika anda sayangkan diri cintailah ilmu. Orang yang sentiasa dilamun derita disebabkan kecetikan ilmunya. Ilmu itu wajar dalam kehidupan sehingga Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. menyarankan bahawa menuntut ilmu mulai dan buaiyan hingga ke liang lahad.
Dengan ilmu anda mengalami kebahagian hidup tetapi dengan ilmu juga anda sentiasa diburuh derita. Ilmu itu punca kebahagiaan dan ia juga punca kesengsaraan jika anda menyalah- gunakan ilmu yang mengakibatkan anda menjadi penjenayah. Ilmu yang bermanfaat wajar diwarnai dengan ilmu akidah atau ilmu kerohanian.
Mereka yang luas ilmunya tidak sunyi dengan buku. Membaca adalah amalan yang menjemput kebahagian dalam hidup. Budaya membaca juga menjauhkan anda dari musibah kelalian. Orang yang mengalami usia kelalian tidak kenal akan dirinya, jauh sekali mengenali ilmu pembangunan. Penampilannya balik sebagai kanak-kanak atau bayi yang sentiasa memerlu kan bantuan dari orang lain.
Ilmu dapat memahami kehidupan alam dunia, alam akhirat dan alam rohani. Pembangu- nan dunia wajar disajikan bersama dengan pembangunan akhirat atau pembangunana kerohanian kerana tanpa kedua-dua ilmu berkenaan kehidupan itu akan mengalami berbagai masalah. Pembangunan dunia berupa sementara sahaja iaitu sebatas umur tetapi pembangunn akhirat atau rohani adalah ilmu yang kekal bersama dengan anda.
Kejayaan dalam mendidik manusia atau mengilmukan manusia ialah bilamana sesorang itu mampu memperkenalkan Tuhan kepada manusia sehingga takut dan cinta kepada-Nya. Cinta dan takut itu menjadukan manusia itu suka untuk beribadah kepada Tuhannya. Buah daripada ibadahnya melahirkan manusia yang baik yang boleh memberi manfaat kepada orang lain. Ini semua ada hubungan rapat dengan ilmu rohaniah.
Hidup mulia dan dihormati orang serta sentiasa mendapat keredhaan Allah s.w.t. wajar memiliki ilmu rohaniah. Jika anda sayangkan diri anda lengkapkan diri anda dengan fakulti tersebut. Bagi orang yang bercita-cita untuk membaiki diri atau guru-guru yang hendak mendidik manusia, mereka mestilah mengetahui ilmu rohaniah itu, kerana pendidikan rapat dengan rohaniah manusia.
Mempraktikkan ke dalam diri anda ilmu tersebut wajar sehingga anda menjadi baik. Contoh dan suri teladan yang baik daripada anda itulah jadi ikutan pula kepada murid-murid dan pengikut-pengikutnya. Dengan erti kata lain, anda menjadi model hambah Allah yang baik yang mampu memberi faedah kepada manusia sejagat.
Mendidik manusia adalah sulit sekali. Ini disebabkan manusia itu ada akal, roh, nafsu, dan fisikal. Fisikal adalah anggota lahir. Akal, roh dan nafsu adalah anggota batin. Kejayaan mendidik manusia adalah ditentukan oleh tiga anggota batin yang tidak nampak tadi. Jadi kalau guru-guru atau pendidik-pendidik tidak ada ilmu rohaniah, hanya faham fisikal manusia semata-mata, bagaimana dia hendak mendidik murid-murid dan pengikut-pengikutnya. Tentu sekali pendidik-pendidik atau guru-guru tadi akan gagal.
Mendidik manusia tidak cukup dengan mendidik fisikal mereka sahaja. Tapi itulah yang berlaku di zaman moden ini. Mereka keluar dari gedung-gedung ilmu yang tertinggi sekalipun seperti maktab, universiti, semuanya itu hanya mendapat pengesahan persijilan semata atau certificate dokumention semata. Apabila mereka keluar dan menjadi pemimpin masyarakat majmuk acuannya serupa dengan dirinya sendiri yang terdidik dengan fisikal sahaja.
Sayangkan diri cintakan ilmu membawa maksud manusia mempunyai tanggungjawab untuk mengilmukan diri kerana dengan cara demikian manusia dapat memelihara hakikat manusia itu sendiri. Apakan yang dimaksudkan dengan hakikat diri manusia? Roh atau hati nurani (anggota batin) adalah merupakan hakikat diri manusia. Maka itu harga diri dan nilai kemanusiaan itu ditentukan oleh roh, akal dan nafsunya.
“Tanpa roh, manusia adalah bangkai. Kerananya roh juga maka manusia itu dikatakan mukalaf yakni makluk yang diperintahkan untuk menyembah Allah, patuh kepada seruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Tanpa roh, perintah dan larangan Allah tidak ada erti apa-apa. Walaubagaimanapun bukan semua roh itu yang menjalankan perintah dan menjauhi larangan Allah. Ada roh yang melanggar perintah dan melakukan larangan. Ini bergantung kepada proses pendidikan yang diterima oleh roh itu.
Roh yang taat, takut dan cinta pada Allah akan menjadikan manusia itu berguna dan menguntungkan dirinya serta orang lain. Sebaliknya jika roh atau hati yang rosak atau kotor akan menjadikan manusia itu tidak berguna apa-apa lagi. Dirinya seolah-olah bangkai bernyawa. Dengan erti kata lain, dia adalah sampah masyarakat.
Dia masih hidup, boleh bergerak ke hulu ke hilir, boleh mengatur dan mentadbir, bercakap dan bertindak, namum semua itu penuh kejahatan dan kerosakan. Sekiranya roh atau hati yang rosak, atau kotor itu ada pada seorang pemimpin maka kepimpinannya tidak lagi adil bahkan penuh dengan kekejaman, diskriminasi, mementingkan diri, keluarga dan kliknya sahaja, malah dia adalah perosak bangsa, agama dan negara.
Kalau roh atau hati anggota batin yang rosak itu berada dalam diri orang kaya, jadilah si
kaya itu bakhil, tamak, lintah darat dan membazir. Kalau roh atau hati dalam diri ulama sudah rosak, jadilah si ulama itu penjahat (ulamak suk). Dia akan menjual ilmu Islamnya untuk membeli kepentingan dunia yakni dia gunakan ilmu Allah untuk mencari pangkat, nama dan duit semata-mata. Ulama suk menjual ilmunya untuk kepentingan dunianya. Kalau ia bercakap adalah bagi pehak tuan bukan bagi pehak Tuhan. Kalau tidak bercakap mereka menjadi syaitan-syaitan bisu pula.
Kalau roh atau hati atau anggota batin yang sudah rosak berada dalam diri para pemuda, pemuda itu akan menghabiskan masanya dengan berfoya-foya, berangan-angan, melepak-lepak dan bersoronok-seronok. Tenaga sasanya disia-siakan tanpa memberi apa-apa faedah atau khidmat kepada masyarakat. Akhirnya mereka menjadi sampah masyarakat.
Jika roh atau hati yang jahat ada pada si miskin, maka keluh-kesahlah dia sepanjang masa, rasa hina, rasa malu kepada orang yang lebih darinya. Dengan orang yang kaya mereka rasa dengki dan dendam. Dia tidak sabar dan tidak redha dengan kemiskinan yang menimpa dirinya.
Demikianlah juga kalau roh yang jahat itu ada dalam diri para gadis remaja dan kaum wanita maka rosaklah dirinya dengan asyik berlawa-lawa, bersolek-solek dan bergaya untuk menarik perhatian orang padanya. Dia sanggup diri dijual pada sesiapa saja yang boleh membuat nikmat dunia padanya. Ramai lelaki yang tergoda.
Bagitulah peranan roh dalam hidup manusia. Ia bagikan raja dalam negara diri. Menjadi penentu baik atau tidaknya manusia itu bahkan penentu hidup mati manusia. Kalau ia keluar dari jasad, manusia akan menjadi bangkai. Kalau ia ada pula dialah yang akan mencorak kehidupan itu baik atau buruk, perosak atau pengislah, peruntuh atau pembangun, bertanggungjawab terhadap masalah atau pencetus kepada masalah, pendamai atau penghuru-hara dan lain-lain lagi.”(1)
Inilah yang disabdakan oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:
“Dalam diri manusia itu ada seketul daging, kalau baik daging itu maka baiklah manusia; kalau ia rosak maka rosaklah manusia. Ketahuilah itulah hati atau roh.” (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Nukman bin Basyir)
Bayangkan diri anda sebagai intan berlian, tentu sekali kecintaan anda kepada benda yang nilainya yang amat tinggi itu tidak dapat dipersoalkan lagi. Apakah yang lebih bernilai di mata dunia selain daripada memperolehi intan belian. Maka itu sayangkan diri anda seolah-olah ia seperti intan nilainya. Apabila anda sayangkan sesuatu maka perasaan cinta itu akan menjelma dalam hati.
Sayangkan diri anda wajar memikirkan nilai-nilai yang amat tinggi dalam kelangsungan hidup. Nilai yang amat berharga ialah hakikat manusia iaitu nilai kemanusiaan yang ditentukan oleh fakulti batin iaitu roh, akal dan nafsu. Dengan ilmu akan dapat memahami fungsi fakulti batin sebagai penentu kepada pendekatan kesempurnan kehidupan manusia.
Hati manusia mesti dipimpin agar ia menjadi bersih atau baik. Kerana membersihkan hati adalah wajib. Bila ia bersih, akan membersihkan seluruh kehidupan lahirnya. Ilmu tentang hati atau roh wajar ada kerana tujuannya ialah untuk mengenal sifat-sifat hati yang positif dan yang negatif. Kalau tidak ada ilmu tentangnya, sifat-sifat mazmumah tidak akan dapat dikesan. Bagitu juga sifat-sifat mahmudahnya tidak akan dapat dikesan untuk disuburkan.
Latihan-latihan praktikal perlu melalui mujahadatunnafsi; istiqamah; tafakur; bergaul dengan orang yang baik-baik; dan pimipinan murshid. Mujahadatunafsi terbahagi kepada tiga: di antaranya ialah dengan takhali (mengosongkan, membuang, atau menyucikan daripada sifat-sifat yang keji. Tahalli (mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat terpuji); dan Tajalli (terasa
kebesaran dan kehebatan Allah atau sentiasa rasa bertuhan). Pada ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan mengadakan latihan melawan atau memerangi semua kehendak-kehendak hati yang jahat, yang didorong oleh nafsu. Cara memeranginya ialah melalui latihan-latihan menolak kemahuan jahat yang ditimbulkan oleh nafsu. Maka itu cintahilah ilmu kerana ia memanusiakan manusia.
(1)Ustaz Haji Ashaari Muhammad: PENDIDIKAN RAPAT DENGAN ROHANIAH MANUSIA. Penerbit Minda Ikhwan. Rawang Selangor Drul Ehsan. 2006. M.s 2 - 4

GURU WAJAR MELIHAT KEMBALI DAN BUKAN MELIHAT KE BELAKANG ( DISIARKAN PADA 5.6.2010)

Seorang pendidik sentiasa menyemak atau melihat kembali kerja-kerja yang telah dilaksanakannya untuk membentuk insan dalam usaha mengilmukan manusia. Usaha tersebut adalah penting sebagai satu ujian sama ada strategi pembelajaran yang telah diatur bermanfaat atau sebaliknya. Melihat kembali kerja amal atau ibadah adalah satu strategi senarai semak untuk membuat penelitian kepada kemanfaatan rancangan yang telah dilaksanakan
Keberkesanan sesuatu agenda pembangunan wajar diberi penyemakan semula. Usaha ini wajar demi memastikan kepentingan bagi membuat pembaikan atau penambah baikkan untuk menepati wawasan yang telah diilhamkan. Antara strategi yang wajar dilaksanakan dalam usaha melihat kembali keberkesanan agenda berkenaan ialah mengadakan ujian dalam berbagai bentuk atau teknik.
Mengadakan ujian lisan merupakan satu semakan semasa untuk memastikan berlakunya kebersamaan dalam prestasi kefahaman mengikuti perkembangan pelajaran yang telah disampai kan oleh Guru. Alat ini juga dapat mengkaji dan meneliti keberkesanan teknik atau cara penyem- paian yang diamalkan oleh seorang pendidik.
Kepentingan ujian tersebut adalah ulang kaji pengajaran dan pembelajaran. Ia bertujuan menanamkan satu budaya dalam diri pelajar untuk memastikan bahawa mereka dapat mengingat semula ilmu yang telah diajar.
Guru wajar memahami strategi penyampaian pelajarannya berlandaskan kepada psikologi kanak-kanak yang mengikuti pengajarannya adalah dalam berbagai tahap kefahaman ilmu yang disampaikan. Dengan pendengaran semata pelajar itu akan dapat mengingatkan semula ilmu yang telah dilaluinya dan wajar menggunakan sebanyak yang boleh deria yang ada pada pelajar.
Dengan cara melihat dalam bentuk tulisan yang dipaparkan oleh guru di atas papan tulis pelajar akan mengetahui mesej yang dimaksudkan. Mengatahui ilmu yang telah dialaminya sebelum ini tidak menjaminkan pembelajaran itu telah menjadi sebahagian diri pelajar. Mengetahui semata akan bersama dengan pelajar buat sementara waktu sahaja dan tidak ada jaminan mereka tidak akan lupa lagi.
Melalui ujian bertulis akan memastikan setiap individu memahami masej yang diketengahkan. Ujian bertulis memerlukan tiga deria pelajar dalam pembelajarannya seperti merasa, melihat dan sentuhan. Ketiga-tiga deri berkenaan akan merekodkan kefahaman seorang murid dalam menimba ilmu.
Ia merasa dalam hati apabila mencatatkan ilmu dengan menggunakan kekuatan mentalnya. Apabila mencatatkan ilmu ia melihat dengan mata kepala berserta dengan mata hatinya sinario ilmu yang ditulisnya. Sentuhan berlaku apabila memegang alat penulis untuk merekodkan ilmu berkenaan.
Dengan mengalami ujian yang bertulis akan memastikan kepada pelajar bahawa apa yang mereka tahu akan menggamit kefahaman kelak menjadi sebahagian daripada diri mereka sendiri. Inilah yang dikenali sebagai pembangunan diri. Ia mendengar ilmu yang diucap, dia ingat; ia nampak ilmu itu dalam tulisan ia tahu; dan ia buat melalu usaha menulis dia memahami.
Anda digalakkan untuk melihat kembali pada setiap ibadah yang telah dilaksanakan. Ini wajar kerana agenda yang telah dimanfaatkan menjadi kewajipan seorang guru untuk membuat penelitian mengenai keberkesanannya. Kemanfaatan pada satu-satu isu pembangunan menjadi tanggungjawab seorang guru untuk membaikpulihkannya.
Melihat kebelakang bukan isu yang mendatangkan kemanfaatan kepada pembangunan. Dangan berbuat demikian kelemahan yang telah berlaku akan meletakkan tanggungjawab kepada orang tertentu. Masalah yang hendak diselesaikan telah berlalu sekian lama dan tidak ada kesinambungannya untuk mengkaji faktor-faktor kelemahannya. Melihat ke belakang melibatkan keadaan sekeliling permasalahan serta faktor-faktor yang mempengaruhi keadaan yang telah berlaku.
Mengkaji semula apa yang telah berlaku merupakan satu strategi posmotem untuk menentukan kelemahan serta kekuatan perlaksanaan agenda berkenaan. Pembaikpulihan tidak semestinya mengikuti apa yang telah digunapakai. Kemungkinan seluruh jentera perlaksanaan akan ditukarganti kepada teknik-teknik pembaharuan.
Mendidik seorang insan tidak semestinya melihat kebelakang kerana isu berkenaan memerlukan usaha pembaikan serta merta demi tidak membuangkan masa. Faktor masa adalah
yang teramat penting dalam urusan mengilmukan manusia. Semua jentera perlaksanaan pembangunan manusia, faktor masa menjadi keutamaan.
Strategi yang penting dalam usaha mengilmukan manusia ialah mengetahi titik kekuatan serta kelemahan yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran kepada anak murid atau memahami faktor-faktor kelemahan murid yang mendorong mereka untuk tidak berminat memperbaiki keadaan pencapaiannya.
Mimbina serta mengilmukan seorang insan memerlukan kefahaman sikologinya. Sebagai motivasi dalaman kita kena bermula dengan titik kekuatannya dalam mengikuti pelajaran dan pembelajaran. Dengan berbuat demikian akan menjadi pemangkin jiwa yang akan melahirkan minat untuk lebih giat mengikuti pengajaran guru. Sanjungan serta galakan menjadi faktor yang akan mendorong partisipasi murid dalam perkembangan pembelajaran
Faktor dalam mengilmukan murid ialah kasih sayang yang menjadi motivasi dalaman kelak melahirkan keinginan menerokokai ilmu dalam lapangan pembelajaran. Setiap insan mempunyai keinginan mengetahui jika disajikan dengan puji-pujian yang berbentuk dorongan, dan elakkan dari menyentuh kelemahannya kerana ia akan melemahkan semangat ingin tahu.
Kemurnian dalam pengajaran dan pembelajaran ialah melaksanakan kekerapan melihat kembali apa yang telah diajar terutama sekali faktor kekuatan serta kelemahan murid dalam memahami pelajaran yang diajar. Menggalakkan partisipasi murid wajar bina dari kekuatan mereka memahami pengajaran. Adalah tidak menjadi kesalahan jika sekali-sekali guru melandaskan pengajaran kepada bahan ilmu yang menggamit keseronokan murid walaupun tidak ada kaitan dengan pengajaran, untuk menggalakkan menyertai dalam aktiviti perbincangan.
Pengajaran yang menyeronokkan serta menggamit partisipasi murid bermuara dari mukadima pengajaran. Masa itulah yang terpenting dalam mewujudkan kelas yang mendamai kan pelajar kelak membina situasi di mana pelajar sentiasa ingin menyelami pembelajaran yang dihidangkan oleh guru.
Apabila dapat melayani minat pelajar dalam perkembangan pelajaran guru telah mengawal kelas secara psikologi. Di situlah guru dapat menyatukan pemikiran pelajar dan tidak bercelaru dengan pemikiran-pemikiran yang melihat kebelakang pengalaman mereka dalam hidup yang akan menggangu concentration atau tumpuan pelajar dalam mengikuti arus pemikiran guru mengajar.
Pelajar yang melayani penjelajahan mata hati melihat ke belakang semasa kelas berjalan akan memukau pemikiran mereka untuk mengikuti perkembangan pengajaran dalam kelas. Maka itu adalah wajar diselitkan dengan acara-acara yang menggamit pengalaman guru untuk bertujuan melenyapkan kebosanan dalam mengikuti pengajaran.
Satu budaya setiap pendidik amalkan dalam ibadahnya ialah bersikap lemah lembut dan tidak menunjukkan kekerasan terhadap murid walaupun ada di antara mereka mempunyai pembawaan diri yang kasar. Allah telah berfiman dalam al-Quran yang bermaksud: “Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekeliling mu.”Surah Ali Imran: 159.
Kehidupan ini adalah satu perjuangan. Dalam perjuangan itu manusia wajar memelihara tiga kewajipan: iaitu kewajipan manusia terhadap Tuhannya agar dia bertakwa, baik secara diam-diam atau terang-terangan di manapun dan bila-bilapun, iaitu dengan mentaatinya dan menjauhi laranganya, serta menysukuri nikmat-Nya.
Kedua ialah kewajipan manusia terhadap dirinya sendiri iaitu taat kepada Allah, menghindari kebencian dan murka-Nya. Menghindari bahaya dosa dan akibat yang buruk diri nya. Jika dia melakukan satu dosa, maka segeralah diikuti dengan kebaikan untuk menurunkan pengaruhnya dari hati dan menghapuskan dari catatan dosa, kerana bebaikan akan menghilang kan keburukan. Cahaya akan menghilangkan kegelapan dan satu penyakit akan hilang dengan ubatnya.
Ketiga ialah kewajipan manusia terhadap sesama manusia. Bergaul dengan mereka dengan akhlak yang baik dan mulia, menemani mereka dengan penuh kebaikan. Berbuat baik kepada mereka, serta menesihati mereka, tidak menyakiti hati mereka. Menanggung derita dari mereka, selalu ramah dan memberikan mereka kebahagian. Wajah yang berseri, mulut yan penuh dengan senyuman, bersikap dan berbuat lemah lembut, dermawan, lembut dalam pergaulan, penuh dengan keakraban, sifat pemurah dan sikap mulia.
Seorang guru wajar menjadi idola kepada anak muridnya. Setiap penampilan guru akan diteliti oleh anak muridnya. Oleh yang demikian guru menjadi acuan kepada pekembangan sahsia murid-murid. Guru yang mempunyai budaya menggunakan perkatan tertentu sekerapnya dalam pengajaran dan pembelajaran akan sedikit sebanyak mengganggu concentration atau tumpuan pelajar mengikuti arus perkembangan pelajaran dalam suasana bilik darjah.
Berbuat sesuatu yang berlandaskan keduniaan akan membentuk satu sahsia manusia yang berkiblatkan kepada pembangunan yang berunsurkan kepentingan diri kelak akan menghancur kan suasana ukhuawah kemanusiaan. Orang yang berlatarbelakangkan budaya demikian sukar melihat ke belakang apa yang akan berlaku kepada diri dan keluarganya.
Allah itu Maha Kaya dan Maha Mengetahui segala amal perbuatan hambah-Nya dalam menelusuri kehidupan. Manusia diwujudkan Allah sebagai pemakmur atau kahlifah Allah. Firman Allah dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat (2)30 yang bermaksud: “(Ingatlah) ketika Tuhan mu berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang kahlifah (Adam) di atas muka bumi.”
Segala amal perbuat semasa hidup di dunia akan diberi ganjaran samada berupa pahala atau musibah. Ia datang untuk menimpa kehidupan manusia yang telah melakukan kebajikan atau kedosaan mengikut kehendak Allah S.W.T. Mungkin mengena kepada diri sendiri semasa di dunia atau diakhirat kelak; atau dikenakan kepada keturunannya yang tidak berdosa itu.
Seorang pemimpin yang telah melakukan kepincangan dalam mengurus pembanguan manusia di bawah kelolaannya dengan berbagai kerenah dan birokrasi, ganjarannya akan mengena kepada keturunannya. Dia tidak sedar bahawa apa yang telah dilaksanakan telah menampar kepada anak cucunya sendiri setelah ia mendapat giliran balik ke rahmatullah.
Kekayaannya semasa hidup di dunia dengan sendirinya berjalan keluar tanpa manfaat kepada generasi pelapis. Bukan sahaja kemewahan dunia yang telah kembali kepada Allah tetapi segala kekayaan pembangunan termasuklah ilmu, kekuasaan, kesetiakawanan sosial dan sebagai nya ikut sama mengalir keluar dan beralih kapada mereka yang menjadi mangsa semasa kekuasaannya.
Akibat demikian adalah peristiwa-peristiwa yang berlaku di belakang kehidupan seorang pemimpin agung masa dahulu. Mengetahui akibatnya tidak semudah untuk dipulih kembali kerana generasi pelapis adalah produk yang lahir dari kepimpinan yang zalim. Merekalah yang menanggung akibatnya. Maka itu budayakan melihat kembali dan bukan melihat ke belakang.