Monday, January 30, 2012

PUCUK DICIPTA ULAM MENDATANG

(Disiarkan pada 28. 1. 2012)
Dalam perjalanan hidup setiap manusia sentiasa dicurigai oleh makhluk halus seperti iblis laknatullah kerana gara-gara manusia (Adam) kehidupan makhluk tersebut sentiasa menempuhi kesesatan. Iblis telah berjanji kepada Allah akan memporak-porandakan ibadah zuriat Adam. Walaubagaimana pun iblis hanya boleh mempengaruhi hati yang sakit dan mati. Hati yang hidup sihat tidak akan mampu disesatkannya.
Peranan manusia sebagai pemain dalam pembangunan tamadun hanya bertawakal dan kejayaan serta produktivitinya adalah prerogatif Allah s.w.t. Allah yang Maha mengetahui tentang kesesuain ganjaran kepada ibadah yang telah kita laksanakan. Kadang-kadang apa yang kita inginkan akan diberi tidak seperti yang kita kehendaki. Sebagai hamba Allah kita bersedia menerima apa sahaja Allah kurniakan sama ada kejayaan atau kegagalan kita wajar redha dengan hati yang ikhlas dan syukur Alhamdulillah.
Perlaksanaan agenda dunia memerlukan kejujuran dan keikhlasan hati agar ibadah kita mendapat redha Allah s.w.t. Apa yang penting ialah nawaitu kita adalah bertawakal kerana Allah. Allah itu maha bijaksana dan Maha Pengasih dan Penyayang. Ia pengasih kepada sesiapa sahaja tetapi Allah hanya sayang kepada insan yang mukmin.
Dalam percaturan hidup ada yang berjaya dan ada yang menemui kegagalan. Itulah teka teki kehidupan. Kejayaan perlu dihiasi dengan kesyukuran dan kegagalan juga diterima dengan ikhlas dan redha terhadap pemberian itu. Ganjaran yang setimpal dengan usaha kita adalah prerogatif Allah s.w.t.. Wajar memahaminya sebagai hidayah Allah dan jangan menganggap kejayaan itu sebagai suasana dianak emaskan. Kita berdoa kerana Allah dan doa kita akan menemui keredhaan –Nya.
Apa yang sering berlaku ialah apabila mendapat ganjaran berupa kejayaan, naluri manusia kadangkala membelakangi asas perjuangannya. Kejayaannya dianggap sebagai hak mutlaknya maka rasa kesyukuran tidak lagi menjadi imbalan kepada pemberian tersebut. Jika demikianlah suasana akan berlaku kepada individu berkenaan maka itu Allah s.w.t. akan meng- diahkan kegagalan untuk menguji keimanannya. Allah itu maha mengetahui dan Maha Bijaksana.
Hidup adalah untuk membina tamadun maka itu wajar dihiasi dengan ukhuwah kemanu- siaan kerana manusia tidak boleh lari dari budaya bersosial. Ia senang dengan kehadiran orang lain maka agenda yang perlu dibina oleh setiap individu ialah pembangunan manusia. Pepatah Melayu mengatakan “pucuk dicipta ulam mendatang” membawa maksud rezeki yang tidak di duga datang menemui tawakal anda.
Mengambil satu contoh, seorang ustaz membina sebuah surau dikebunnya yang jauh dari masyarakat. Perjalanannya berbukit bukau dan kadang-kadang jalanannya dibina di lereng-lereng bukit yang cukup untuk laluan sebuah kereta sahaja. Ustaz berkenaan berjaya membina sebuah surau tersebut dengan kapasitinya cukup untuk sepuluh orang sembahyang berjemaah. Kos pembinaannya dilaksanakan secara bergotong royong membeli perkakas dan ada yang lain mengisik kayu untuk dijadikan papan dan beruti.
Melihat kemanfaatannya sebagai pusat ibadah masyarakat pekebun Islam di sekeliling tempat berkenaan, ustaz berdoa agar dapat sedikit bantuan dari pihak masyarakat yang sering berkunjung ke situ untuk menunaikan solat. Niat doanya ialah hanya mendapatkan peruntukan setakat menambah besar kawasan ruang ibadah sahaja.
Doa yang ikhlas dan murni dalam hati seorang ustaz yang cintakan agama Allah, tiba-tiba menemui keredhaan Allah s.w.t. Ia didatangi serumbungan kakitangan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah cawangan Keningau (JHEAINS) untuk meninjau tapak surau berkenaan dengan memberi khabar gembira kepada ustaz bahawa peruntukan telah diberi untuk surau berkenaan diperbesarkan.
Selain itu jalanannya juga diperbaiki agar memudahkan jemaah datang ke situ untuk melaksanakan khemah kerja dakwah dan lain-lain aktiviti keagamaan. Ustaz berkenaan menyampaikan berita gembira tersebut kepada penulis dan beliau menjawabnya “Pucuk dicipta ulam mendatang!”
Mereka yang berjihad di jalan Allah untuk memunikan siar Islam, Allah sentiasa membuka hidayat-Nya untuk mengatasi permasalahan perlaksaan pembangunan agama Islam. Pengalaman mereka yang pernah berkunjung ke surau berkenaan untuk mengadakan aktiviti dakwah amat tertarik dengan suasan persekitarannya. Cuacanya sejuk dan nyaman di siang hari, berkedudukan di atas bukit dengan pemandangan bandar pedalaman atas Keningau kelihatan bergitu cantik disirami dengan lampu berwarna-warni pada waktu malam. Melihat ke langit Allah hiasi dengan bintang-bintang-Nya yang berkerdipan seolah-olah berzikir memuji Allah s.w.t.
Istikamah dalam perlaksanaan ibadah wajar memenuhi kehendak budaya pembangunan manusia. Setiap ibadah wajar diselenggarakan dengan kesungguhan dan keikhlasan agar ia menemui keredhaan Allah s.w.t.; tanpa suasana demikian semangat dan daya juang kita mene- mui kebuntuhan jika hanya bersendikan semangat “hangat-hangat tahi ayam” semata. Semangat demikian sangat kuat tetapi cepat menjadi sejuk dan tidak ada daya juang yang kental.
Agenda pembangunan yang diatur rapi disiplin perlaksanaanya pasti menemui kejayaan yang jauh lebih menyerlah daripada yang dirancang untuk mencapai tahap yang diingini. Pembangunan yang mempunyai rangkai menyeluruh hingga ke persada dunia wajar dijadikan sebagai matlamat pembangunan dalam membina tamadun manusia.
Nadi dalam membina tamadun kehidupan ialah ilmu. Orang yang berilmu tidak sama dengan orang yang tidak punya ilmu. Begitu juga untuk mendapat kebahagian hidup di dunia semestinya dengan ilmu dan seterusnya untuk mencapai kebahagiaan di akhirat semestinya dengan ilmu. Dan jika anda inginkan kebahagian dalam kedua-duanya dunia dan akhirat hendaklah juga dengan ilmu.
Menimba ilmu merupakan satu jihad kerana Allah dan ia adalah asas kepada segala-gala kebuntuhan hidup. Jika pepatah mengatakan pucuk dicipta ulam mendatang memberi gambaran bahawa menimbah ilmu adalah mencipta pucuknya dan apabila telah mendapatnya maka ulamnya akan menjelma yang bermaksud segala kemewahan dunia kehidupan dengan sedirinya menjadi milik kita
Memurnikan tamadun kehidupan wajar dari mencipta pucuknya iaitu menimba ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan dalam berbagai kategori seperti ilmu Sains, Geograpi, Bahasa, Oceanographi, Kaji Cuaca, Jurubina, Kedoktoran dalam perubatan dan sebagainya. Semuanya itu adalah mengenai kajian terhadap fenomena kehidupan yang dikenali sebagai pucuk kebahagian. Maka apabila mendapat pucuknya ilmu akan lahirkan tamadun kehidupan seperti mana yang dikenali sebagai ulamnya.
Agama mendidik kita supaya menjadi pemain yang ikhlas dan jujur dalam menangani rangkain pembangunan tamadun yang dikenali sebagai ulam. Allah menciptakan manusia dalam keadaan yang sempurna sebagai khalifah–Nya di muka bumi ini. Ia membekalkan akal dan ilmu pengetahuan serta kemurnian iman sebagai kekuatan diri dalam melaksanakan pengagihan kekayaan alam kehidupan.
Sebagai khalifah Allah s.w.t. yang dipertanggungjawabkan untuk memakmurkan alam kehidupan membawa maksud membuat agihan yang saksama mengenai kekayaan alam kepada semua umat manusia mengikut tahap pencapaian masing-masing sebagai pemain dalam kelangsungan hidup bertamadun. Allah wujudkan manusia tidak ada yang dianak tirikan atau dianak emaskan. Kepimpinan dalam melahirkan tamadun kehidupan wajar berlandaskan di atas disiplin yang mementingkan kebersamaan dan kesaksamaan.
Setiap manusia mempunyai kekuatan dan kelemahan diri yang perlu ditangani bersama agar ia tidak menjadi pemangkin diri untuk membolosi kebahagian hidup. Maka itu Allah sem- purnakan kehidupan manusia dengan membekalkan ilmu tauhid melalui umat-Nya yang dikenali sebagai Nabi dan Rasul.
Melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-larangan-Nya menjadi tanggung jawab setiap individu mukmin. Tidak ada sebab mengapa manusia akur kepada pujuk rayu syaitan dan iblis dalam melaksanakan agihan kekayaan alam kehidupan kerana Allah telah lengkapkan manusia dengan akal, ilmu dan kemahiran berfikir sebagai kekuatan mentadbir dan memakmurkan alam kehidupan.
Kelemahan manusia untuk berlaku adil kepada sesama umat adalah disebabkan kegaga- lannya memainkan peranan sebagai khalifah. Ia melayani hawa nafsunya yang dipimpin oleh iblis laknatullah maka berlakulah tindakan di luar batasan kemanusiaan. Fenomena demikian sering berlaku kepada pemimpin-pemimpin masyarakat yang dikategorikan sebagai pemimpin politik.
Semua pemimpin masyarakat terutama sekali politik, dikecuali seorang dua, mempunyai visinya tersendiri yang bukan hanya mencipta pucuk kebahagiaan sahaja tetapi membolosi kebahagian hidup tanpa batasan, dan bergelumang dengan ulamnya begitu sehingga tidak mengenali kekhalifahannya di alam nyata.
Pepatah Melayu mengatakan “Besar periuk besar keraknya” yang membawa maksud pemimpin yang di bahagian hadapan mempunyai amalan yang jauh berbeza berbanding dengan barisan belakangnya. Pemimpin wajar sentiasa melihat ke belakang atau melihat rakyat yang dipimpinnya kerana keberadaan merekalah maka anda menjadi pemimpin yang dihormati. Pengagihan kekayaan negara wajar ada kesaksamaannya sebab tanpanya anda akan seorangan menjawab persoalan oleh Kadi Rabul Jalil di Padang Masyar nanti.
Bahasa telah mewujudkan dua perkataan yang wajib setiap pemain dalam pembangunan kehidupan membudayakannya iaitu jujur dan ikhlas dalam segala ibadahnya. Istikamah dalam melaksanakan segala perintah Allah akan menjanjikan kebahagian hidup bertamadun. Disiplin perlaksanaan pembangunan yang berteraskan iman dan takwa sentiasa mendapat ganjaran Alla s.w.t.
Tetapi harus waspada juga apabila ganjaran sedemikian rupa sudah menjadi milik anda jangan pula ia menjadi pemangkin kepada naluri anda untuk menjadi riak dan angkoh kelak melalaikan anda sebagai khalifah di muka bumi ini. Boros berbelanja adalah rakannya iblis dan bukan budaya manusia yang beriman dan bertakwa kepada Allah.
Menggunakan kekayaan dunia banyak yang kita boleh lakukan demi kemanfaatan orang lain. Ingat, kemewahan dunia bukan hak mutlak kita malah ia akan mengheret kita ke lembah kehinaan nanti apabila kita berada di dunia akhirat. Apabila ulam melimpah ruah fikirkan semasa hidup dalam kesempitan. Ambillah ikhtibar yang telah dicontohi oleh Malik bin Dinar sebelum ajal menjemput nyawa.
Maka itu jika pucuk dicipta ulam mendatang bersyukurkan terhadap hidangan Allah dan ingatlah amal ibadah yang memelihara kehidupan akhirat dengan sendirinya kebajikan dunia akan terbela. “Kalau kita tanam padi, tanpa diundang rumput turut sama tumbuh subur; tetapi jika kita tanam rumput jangat mimpi padi turut sama tumbuh.”

Saturday, January 21, 2012

KEIMANAN HIDUP DI DUNIA MENGGAMIT KEBAHAGIAN AKHIRAT

(Disiarkan pada21. 1.2012)
Jendila iman telah membawa anda menjelajah di pelusuk alam kehidupan melihat dengan mata hati atau iman yang Allah berkalkan kepada setiap individu mukmin. Alam kehidupan memberi senario yang amat kompleks jika dilihat melalui jendila iman. Mata hati dapat melihat pengalaman yang telah kita lalui manakala iman memahami dan mentafsir kewujudan sesuatu fenomena alam.
Hidup dengan iman akan membentuk sinario kehidupan yang sentiasa kiblatkan pemikiran kepada Zat yang Maha Berkuasa. Iman memberi makna halah tujuh kehidupan yang diredhai Allah s.w.t. Hubungan kita dengan sesama manusia memerlukan iman kerana ia meyakinkan kita bahawa ukhuwah kemanusiaan itu merupakan jaringan dalam melahirkan pembangunan tamadun. Iman juga membentuk peribadi mulia yang memurnikan suasana kasih sayang antara sesama makhluk.
Kehadiran iman dalam diri individu mukmin akan melahirkan kekuatan diri menangani pembangunan hidup yang diredhai Allah s.w.t. Tetapi harus kita faham bahawa dengan iman semata tanpa kehadiran ilmu sukar menempuhi kebahagian hidup di dunia lebih-lebih lagi menggamit kebahagian akhirat. Dengan ilmu dan iman belum dapat melakarkan kehidupan yang sempurna tanpa kehadiran amal. Maka itu untuk menggamit kebahagian akhirat sewajarnya hidup anda dihiasi dengan iman, ilmu dan amal.
Ilmu tanpa amal bagikan orang yang lumpuh sebab kesempurnaan hidup sebagai khalifah, anda semestinya beribadah dan ibadah itulah yang dikenali sebagai amal. Pepatah bahasa Inggeris mengatakan: “Ask and you will given; knock and you will be entered.” Orang lain tidak tahu apa kemuskilan anda jika anda tidak meminta pertolongan tentang masalah yang anda sedang alami. Allah bekalkan manusia berbagai fitrah dalam dirinya. Ia membekalkan mulut untuk diguna dalam berkomunikasi antara sesama. Orang yang dilahir dalam keadaan bisupun Allah bekalkan kemahiran berkomunikasi dengan menggunakan isyarat.
Apabila anda menziarahi jiran tetangga, pada kelazimannya pintu rumah sentiasa ditutup. Maka itu untuk memberi tahu tentang keberadaan anda di luar rumah, kita kena ketuk pintu serta disusuli dengan mengucap asallamualaikum. Tetapi di zaman sains dan teknologi ini orang kadang-kadang menyediakan locing pintu atau door bell. Jika peralatan tersebut disediakan tidak payah lagi mengetuk pintu tetapi anda kena menekan butang locing pintu untuk memberi tahu orang dalam keberadaan kita di luar. Tanpa berbuat demikian orang dalam tidak akan tahu bahawa tetamunya ada di luar.
Otak merupakan “central nervous system” atau pusat system saraf dalam jasmani manusia. Ia bertanggungjawab terhadap segala pergerakan dan pemikiran manusia. Maka itu gunakanlah organ berkenaan untuk menyempurnakan kehidupan. Otak yang tidak diguna sebagai media komunikasi orang berkenaan telah mengkufuri nikmat pemberian Tuhan. Maka itu Allah akan tarik balik nikmat tersebut kelak menjadikan kita sebagai orang yang kurang siuman atau bodoh. Penggunaan fitrah otak dalam memimpin diri dalam pembangunan kehidupan merupakan satu ibadah yang mensyukuri pemberian otak oleh Allah s.w.t.
Melaksanakan ibadah boleh diertikan sebagai jihad kerana Allah. Firman Allah dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melaikan supaya mereka meyembah Aku.” Surah Az-Zariyat ayat (51) 56.
Manusia diwujudkan oleh Allah s.w.t. dengan satu tujuan iaitu beribadah kepadaNya. Melaksanakan ibadah yang diperintahkan Allah bermaksud manusia wajar meninggalkan amalan-amalan yang besifat keduniaan semata. Ramai orang merasa serunok melaksanakan agenda dunia berbandingkan ibadah-ibadah yang diperintahkan Allah kerana dapat melayani kehendak hawa nafu yang bersekongkol dengan iblis laknatullah. Maka jika anda memilih melaksanakan ibadah yang diperintahkan Allah, kita kena korbankan agenda yang memenuhi kehendak iblis. Maka itu ia berupa jihad kerana Allah.
Ambil satu contoh seperti melaksanakan ibadah tujuh belas rakaat atau yang biasa dipanggil solat lima waktu sehari semalam. Mendirikan solat subuh terutama sekali, ramai orang kurang mampu melaksanakannya kerana dibuai oleh keserunokan tidur yang dipimpin oleh iblis laknatullan maka kita sukar membuka mata menyahut seruan azan.
Iman mengatakan bangunlah untuk menyembah Allah tetapi hati yang dipimpin oleh nafsu kata nanti sekejap lagi maka kita bangunlah melaksanakan solat. Apabila fajar sudah menyinsing tiba maka hati kata ta’ apalah bukan sengaja kurang sihat untuk bangun awal. Memberi alasan bukan cara terbaik untuk menyelesaikan masalah. Pepatah Melayu mengatakan “hendak seribu daya, ta’ hendak seribu dalih.”
Jika kita hendak dengan hati yang ikhlas sebenar sememangnya boleh melaksanakan tetapi jika hati itu sudah diprogramkan tidak melaksanakan ibadah maka seribu alasan akan digunakan untuk tidak dapat menunaikan tanggungjawab ilahi itu.
Cara berfikir orang beriman berbeza dengan cara berfikir orang yang tanpa ditemani dengan iman. Orang yang beriman sentiasa memikirkan pembangunan itu adalah urusan bersama yang akan melahirkan suasana ukhuwah kemanusiaan. Tetapi orang yang berfikir tanpa iman menemani jaringan pemikirannya kepada kepentingan peribadi terlebih dahulu kelak menyempit kan suasana pembangunan umum.
Setiap ibadah yang kita laksanakan pada umumnya berpangkal daripada hati. Mengikut al-Qur’an hati manusia terbahagi kepada tiga iaitu: Hati yang sihat; hati yang mati dan hati yang sakit. Pembahagian ini berdasarkan fungsi dan kepekaan hati tersebut terhadap peranan dan kaitannya dengan kehidupan seharian.
Firman Allah surah Asy-Syu’ara’: ayat 88-89 yang bermaksud (terjemahaan): “Pada hari yang tidak bermanfaat semua harta dan anak-anak, kecuali orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat (sihat).
Pengertian hati yang selamat pada ayat ini adalah hati yang sihat. Hati yang selamat dari pada segala bentuk nafsu dan syahwat yang sentiasa menentang perintah Allah. Ia juga hati yang selamat daripada berbagai bahaya syubhat, selamat daripada penyembahan dan pengabdian kepada selain Allah. Selamat daripada mencipta dan membuat undang-undang yang bukan ditetapkan oleh Rasul-Nya.
Hati yang sihat itu hanyalah hati yang sentiasa berada dalam keadaan dan pengabdian kepada Allah. Ia takut kepada-Nya, mengharap (rahmat-Nya), hanya bertawakal kepada-Nya mengembalikan semua perkara kepada kekuasaan-Nya, hanya mengamalkan hukum-hukum sesuai dengan ketetapan-Nya, dan selalu merendah diri dan tidak bersikap sombong terhadap-Nya.
Hati yang sihat juga mesti terlepas daripada segala jenis dan bentuk syirik yakni menduakan Allah s.w.t.. Hal ini merangkumi semua kehidupan sama ada yang berhubung terus dengan Allah s.w.t. atau yang ada interaksinya dengan manusia dan alam sekitar. Konsep ikhlas menjadi teras dan dasar daripada semua amal perbuatan bagi individu yang memiliki hati yang sihat.
Sifat pembangunan yang mempunyai rangkaian umum biasanya terletak kepada orang yang mempunyai hati yang sihat. Hati yang sihat di situ bermaksud tidak tamak dan haloba dan jauh dari budaya mementingkan diri. Budaya demikian tidak ada perasaan ukhuwah kemanu- siaan. Walhal darjat pencapai kita dalam masyarakat dapat diperolehi kerana kehadiran orag lain. Kita kaya kerana ada orang yang miskin; kita pintar kerana ada orang yang bodoh; kita kuat kerana ada orang yang lemah. Segala status kehidupan yang manusia perolehi adalah kerana ada kehadirian orang lain bersama kita.
Hati yang mati adalah sama sekali tidak mempunyai jiwa dan roh. Ia tidak mengetahui
siapa Tuhannya apa lagi menyembahnya, bahkan sekiranya ia mengetahui nescaya tidak menyukai-Nya dan tidak redha terhadap Allah sebagai Tuhan. Sebaliknya hati yang mati hanya tenggelam bersama syahwatnya di dalam arus kemaksiatan dan keseronokan, sekalipun (kadangkala ia mengetahui) yang sebenarnya bahawa Allah s.w.t. murka dan marah kepadanya. Bagaimanapun ia tetap tidak kisah dan berdegil sama ada Allah s.w.t. meredhai atau memurkai nya. Baginya apa yang penting adalah berseronok menuruti hawa nafsunya dan sudah merasa cukup puas hati dengan segala perintah yang diarahkan oleh nafsu
Orang yang dijangkiti penyakit hati selalu cendrung menjadikan nafsu sebagai imamnya, syahwat sebagai pemandunya, kejahilan sebagai pengarahnya, sehingga akibatnya kelalaian dan kealpaan merupakan hasil daripada semua aktiviti kehidupannya. Ia hanya berfikir tentang cara memperolehi kenikmatan dunia, mencinti dunia di atas segala-galanya sehingga seakan-akan ia telah mambuk, lupa daratan kerana terpedaya oleh gemelapan dunia. Ini semuanya kerana nafsu telah membuat ia menjadi buta dan tuli terhadap kebaikan dan erti kehidupan.
Hati yang sakit, didalamnya terkandung jiwa dan roh, namun padanya terdapat penyakit. Di dalamnya memeliki dua potensi yang saling berebut dan berlawan bagi mendapat tempat dalam mendominasi hati berkenaan.
Pada masa iman, ikhlas, tawakal dan rasa mahabah (cinta) kepada Allah mampu memainkan peranan serta menguasainya, maka waktu itulah hati tersebut menjadi sihat, hidup dan mempunyai roh. Sebaliknya, ia akan menderita sakit dan bahkan menjadi mati sebaik sahaja sifat mahabbah pada syahwat dan nafsu serta sifat-sifat mazmumah (tercela) seperti hasad, sombong, ujub (bangga diri) dan lain-lain perbuatan jahat mengatasi perkara-perkara baik dan seterusnya lebih berperanan ke atas hati tersebut.
Hati yang sakit sentiasa menghadapi dua ujian dan cabaran. Pertama, tarikan-tarikan mahabbah yang membawa kepada sifat cinta terhadap Allah s.w.t. dan Rasul-Nya. Kedua, unsur-unsur yang memperdayakan ke arah kehidupan dunia belaka sehingga betuhankan nafsu dan mengabdikan diri kepada harta benda.
Allah berfirman dalam al-Qur’an surah Al-Jasiyah: 23 yang bermaksud (terjemahan): “Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang-oran yang menjadikan nafsunya tuhan yang dipatuhinya dan dia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahui-Nya (bahawa dia tetap kufur ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?”
Syaitan dengan berbagai cara, melalui rayuan-rayuan yang dinyatakan dengan kerkertaan, pendengarana dan pancaindera yang lain sentiasa berusaha menyesatkan manusia sehingga ia mematuhi arahan dan tunduk terhadap perintahnya. Ia juga menanamkan perasaan syak wasang- ka terhadap kebaikan ke dalam hati manusia sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud (terjemahan): (Syaitan) yang membisikan (perasaan was-was) ke dalam hati manusia.” (Surah Al-Nas:5)
Bagaimanapun syaitan hanya boleh mempengaruhi hati yang mati dan sakit. Hati yang hidup sihat tidak akan mampu disesatkannya. Ini berdasarkan pengakuannya sendiri di hadapan Allah s.w.t. sebaik sahaja memohon agar Allah mengabulkan permintaannya untuk menyesatkan
sekalian manusia.
“Iblis berkata, “Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya akau akan memperelokkan segala jenis maksiat keapda Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hamba-Mu yang dibersihkan daripada sebarang syirik.” (Al-Hijir:39-40).
Maka keimanan hidup di dunia menggamit kebahagian di akhirat. Perkukuhkanlah iman sebagai teman hidup anda dalam memakmurkan alam kehidupan.

Friday, January 6, 2012

JADILAH PEMAIN YANG BERJAYA DALAM MENANGANI HIDUP DI DUNIA

(Disiarkan pada 06. 01. 2012)
Tiga minggu yang lalu Bicara Minda telah membawa anda menyelami berbagai sudut kehidupan di dunia demi menangani kebahagian di akhirat. Kali ini kita cuba menghimbau kembali bagaimanakan menjadi pemain yang berjaya dalam pembangunan manusia demi kebaha gian hidup di akhirat kelak.
Kita ambil analogi dari meninjau peranan kesebelasan pemain dalam bola sepak, kita dapati setiap individu menjaga posisinya masing-masing untuk tujuan memberi kerjasama kepada pasukan yang bermatlamatkan untuk mendapat peluang memasukkan bola ke dalam gawang lawan. Dalam erti kata lain bermain bola matlamatnya ialah menang dapat memasukkan bola ke gawang lawan.
Untuk mencapai matlamat dalam arena permainan bola sepak, setiap pemain dalam kesebelasan se pasukukan memerlukan taktik dan kemahiran mengawal bola agar ia tidak dapat dirampas oleh pihak lawan. Di samping itu kita perlu juga kepekaan dalam taktik bermain bola agar tahu perjalanan bola cara bagaimana ia dihantar kepada rakan yang sesuai atau yang tidak dikawal oleh pihak lawan.
Kemudian setelah kawan mendapat bola ia pula meneruskan taktik kemahiran mengawal bola yang serupa, mencari rakan yang bebas dari kawalan pihak lawan kelak boleh membawa bola itu hingga ke gawang lawan. Dalam erti kata lain setiap individu pemain wajar mempunyai keilmuan mengenai taktik dalam arena permainan bola.
Menjadi pemain dalam pembangunan kehidupan manusia, matlamatnya ialah mendapat keredhaan Allah s.w.t. untuk tikit masuk ke syurga setelah selesai agenda di dunia. Setiap individu telah mengalami berbagai peringkat disiplin pembangunan mulai dari peringkat kanak-kanam, kemudian ke peringkat remaja dan seterusnya ke peringkat dewasa apabila ia menjadi pemain dalam pembangunan tamadun kehidupan.
Kesemua peringkat pembesaran manusia, setiap individu diwajibkan menguasai berbagai peringkat ilmu pengetahun sebagai pra syarat untuk menjadikannya pemain yang berwibawa dinamik, progresif dalam kelangsungan hidup di dunia mahu pun kehidupan di akhirat nanti. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: “Jika kita inginkan kebahagan hidup di dunia, perolehilah ilmu dan jika kita inginkan kebahagiaan hidup di akhirat perolehi ilmu dan jika kita inginkan kebahagiaan hidup di kedua alam dunia dan alam akhirat juga perolehilah ilmu pengetahuan.” (Hadith Shahih).
Mengikut ajaran Islam, menuntut dan mempelajari salah satu cabang ilmu pengetahuan ataupun sains yang bermanfaat bagi umat bagi ususan dunia dan akhirat secara keseluruhan adalah merupakan “Fardu Kifayah”. Fardu Kifayah adalah satu kewajipan yang menyeluruh. Apabila ada beberapa orang yang tampil kehadapan untuk memikul tugas tersebut maka gugurlah kewajipan dari yang lain. Namun bila tidak ada seorang pun yang tampil, maka seluruh anggota ummat akan menanggung dosa dan kesalahan.
Kedudukan yang tinggi dan mulia yang telah digariskan Al-Qur’anul Karim telah menuntut Ummat Islam supaya terus berada di hadapan dalam semua bidang yang boleh mem- bawa keharuman dan kebaikan umat manusia, sehingga mereka dapat melaksanakan tugas “pembangunan peradaban manusia” mengikut lunas-lunas ajaran Islam. Dan modal yang paling utama dan penting dalam menjalankan itu ialah “Ilmu Pengetahuan”.
Menuntut ilmu pengetahuan dan memperdalamnya adalah satu kewajipan yang nyata dan tidak boleh ditunda-tunda lagi, sesuai dengan kaedah Usul Fiqah, bermaksud: “Apabila satu kewajipan tidak dapat dilkasanakan, melainkan dengan adanya satu perkara lain, maka perkara tersebut adalah wajib.”
Sains dan teknologi moden ternyata telah banyak membantu dan memudahkan tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan manusia dengan lebih tepat, cepat dan hemat tenaga. Keutamaan keutamaan dan keistemewaan-keistemewaan seperti itu juga berhak dikecapai, dinikmati dan dirasai oleh masayarakat Islam, bahkan mereka lebih utama untuk menikmatinya kerana ianya adalah merupakan salah satu nikmat Allah s.w.t. yang telah mengajarkan(pengetahuan) kepada insan tentang apa-apa yang mereka ketahui.” (Surah al-‘Alaq:5)
Allah s.w.t. juga menghendaki kebaikan dan kemudahan untuk seluruh hamba-hamba Nya, bukan kesusahan dan kepenatan. Syariat Islam pula memerintahkan kita untuk mengambil dan memanfaatkan hasil-hasil penyelidikan sains dan teknologi, misalnya untuk mencetak Mashaf Al-Qur’anul Karim. Kitab-kitab pengajaran Islam, Pengajaran Agama, dan usaha-usaha untuk memudahkan perlaksanaan ibadah seperti Ibadah Haji dan seumpamanya.
Teknologi yang kita inginkan ialah teknologi yang lahir dan dikembangkan dinegara kita sendiri; tumbuh dan berkembang bersama dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan sains di lingkungan kita; sesuai dengan pertumbuhan kepakaran dan kemajuan umat kita. Perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil, jika kita terus berupaya dengan sekuat tenaga dan niat yang luhur untuk mencapai ketinggian ilmu pengetahuan dan sains moden. Allah Taala akan sentiasa memberi petunjuk dan pertolongan-Nya kepada mereka yang berjuang untuk kepentingan Agama dan Ummat Islam.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah mengingatkan umatnya mengenai kepen tingan ilmu pengetahuan dalam kehidupan dengan bersabda: “Tuntutilah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.” Umat yang berjaya dalam hidupnya ialah orang yang memanfaatkan masa hidupnya sebaik mungkin demi kemanfaatan di alam dunia dan juga di alam akhirat.
Di samping menuntut ilmu bagi kemanfaatan diri hidup di dunia, pergunakan ilmu itu untuk mengilmukan orang lain terutama sekali kepada pendidikan anak-anak di peringkat awal khusus kepada pendidikan dan pelajaran tauhid. Perkara-perkara yang berkait rapat dengan ketuhanan hendaklah dijelaskan dan didedahkan sebaik sahaja kanak-kanak itu mampu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.
Bahkan Islam telah mensyorkan untuk mengumandangkan azan dan iqamah kepada setiap bayi yang baru dilahirkan. Hal ini sebenarnya bermaksud agar seorang bayi sebelum mendengar dan mengesan sesuatu terlebih dahulu dapat mendengar kenyataan-kenyataan yang mentauhidkan Allah s.w.t. menerusi azan dan iqamah.
Manusia diwujudkan Allah di dunia dengan satu tujuan iaitu beribadah kepada Allah s.w.t.. Dan Allah juga membekalkan berbagai fitrah kepada manusia untuk tujuan tertentu seperti kemahiran berfikir, akal dan ilmu pengetahuan. Manusia dipilih oleh Allah sebagai khalifah atau pemkmur alam kehidupan atas dasar ia mempunyai akal dan kemahiran berfikir.
Apakah peranan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini? Mengapakah ia dipilih sebagai pemegang amanah tersebut? Allah menyerahkan kekhalifahan itu kepada manusia atas dasar bahawa manusia mempunyai kemampuan untuk mengilmukan dirinya dan memahami disiplin kewujudan berbagai alam yang Allah s.w.t. telah wujudkan.
Manusia mempunyai kepekaan memahami sesuatu fenomena alam atas dasar mengamal kan budaya berfikir. Dengan fitrah berfikir membolehkan manusia melihat dan mentafsirkan kewujudan berbagai dimensi alam termasuklah alam manusia, alam haiwan, alam tumbuh-tumbuhan, alam metafisika atau alam ghaib seperti alam Malaikat dan alam akhirat samada syurga mahupun neraka jahanam.
Manusia boleh melihat dimensi alam dengan menggunakan dua jenis mata iaitu mata kepala dan mata hati. Mata kepala digunakan untuk melihat alam yang maujud atau alam nyata manakala mata hati dapat melihat pengalaman yang telah dilalu dan menerokai alam ghaib yang tidak dapat dicernakan dengan mata kepala.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah menerima wahyu pertama dari langit dalam perantaraan malaikat Jibril menyeruh Baginda supaya “membaca”. Budaya membaca adalah pintu kefahaman kepada fenomena alam kehidupan. Melalui pembacaan kita dapat menambah ilmu kita yang sudah sedia ada. Kaya dengan ilmu adalah orang yang pintar. Orang yang berilmu tidak sama dengan orang yang tidak punyai ilmu.
Dengan ilmu manusia dapat mengolahkan pemikiran. Budaya berfikir sebenar adalah menggunakan akal fikiran untuk mengolah aktiviti kehidupan demi pembangunan insan seutuhnya. Tidak ada yang mustahil dalam hidup ini dalam kontek pembangunan jika berdasar kan kepada budaya berfikir. Allah bekalkan fitrah tersebut sebagai pemangkin dalam mendapat kan hidayah Allah s.w.t.
Usaha adalah tawakal yang akan menghasilkan sesuatu yang dipanggil kejayaan. Kejayaan tidak akan wujud tanpa usaha dan usaha itu tidak akan menjadi tanpa tawakal. Usaha dan tawakal akan membuahkan hasil yang diberi oleh Allah s.w.t. berupa kejayaan sesuatu agenda kehidupan.Dalam erti kata lain kejayaan adalah hasil usaha dari tawakal dalam mena- ngani peradaban kehidupan.
Tidak ada kata nanti dalam hidup ini. Kita berhenti dilanggar orang, kita undur ke belakang mengalami kehancuran. Maka itu hidup adalah kemestian pada setiap makhluk untuk bergerak atau beribadah menyelami berbagai kerenah-kerenah hidup. Dalam hidup ada tangis dan tawa, ada duka dan dan ada suka. Kegagalan mengakibatkan kita sedih dan menangis, manakala kajayaan mengundang perasaan yang bahagai dan ketawa.
Element penting demi membuat perubahan diri ialah meningkatkan ilmu pengetahuan agar ia menjadi pemangkin sesuatu usaha untuk menghasilkan kejayaan dalam menangani pembangunan. Ilmu pengetahuan adalah sesuatu zat yang menjadi kemestian kepada setiap individu unuk memperolehinya. Kejayaan memperolehi ilmu pengetahuan akan menukar selera hidup manusia kepada yang lebih menyerlah mengikut rentak pembangunan tamadun manusia.
Kita dikenali orang kerana ilmu yang kita perolehi. Allah berfirman bahawa orang yang berilmu adalah jauh berbeza daripada orang yang tidak ada ilmu pengetahuan. Kejayaan hidup di dunia semestinya dengan ilmu pengetahuan dan untuk menempuhi kebahagian di akhirat semestinya dengan ilmu pengetahuan.
Ilmu adalah pusaka yang tidak ada tanding taranya. Ilmu tidak pernah berkuranagan seperti keadaan harta benda yang kita perolehi. Jika kita mengajar orang ilmu kita semakin mantap dan orang yang diajarpun semakin pintar. Tetapi lainlah pula jika kita berikan harta kepada orang lain ia akan berkurangan. Maka itu pemain yang berjaya dalam hidupnya adalah orang yang berilmu.
Segala kejayaan dalam mengolah pembangunan adalah berlandaskan kepada kesihatan tubuh badan. Kesihatan diri individu merupakan sesuatu zat yang wajib menginap pada setiap manusia kerana ia menentukan peranan individu yang diamanahkan kepadanya. Walaubagai mana pun kesihatan jasmani semata-mata tidak akan menjamin kejayaan perlaksanaan aktiviti kehidupan tanpa memperolehi kesihatan kerohaniannya. Rohani yang sakit bermakna perlaksa- naan agenda pembangunan tidak senada dengan kehendak agama. Ia dilaksanakan kerana meme- nuhi kehendak jasmani semata-mata tanpa memikirkan keperluan rohani.
Pencapaian serupa ini tidak dikategorikan sebagai satu kejayaan dalam hidup. Agenda yang dilaksanakan tanpa keredhaan Allah s.w.t. akan memesongkan manusia dari kasih sayang Allah s.w.t. dan akan mengalami hidup yang sentiasa sempit dan tidak memperolehi perasaan kejayaan dalam jiwa individu. Maka itu kejayaan dunia tidak menjadikan kita sebagai pemain yang berjaya.