Monday, February 27, 2012

KECINTAAN KEPADA RASUL JAMINAN SYURGA FIRDAUS

(Disiakkan pada 25. 02. 2012)
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. diutuskan Allah ke dunia untuk memperbaiki akhlak manusia di muka bumi ini. Dengan tugasan tersebut baginda dijadikan Rasul untuk menerima wahyu Allah s.w.t.. Dokumen tersebut merupakan perlembagaan untuk mentadbir alam pembangunan manusia sepertimana sewajarnya mengikut fitrah manusia sebagai makhluk Tuhan yang diamanahkan untuk memakmurkan kehidupan di dunia sejajar dengan kemanfaatan hidup di akhirat kelak nanti.
Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan dalam keadaan yang amat sangat mendukacitakan. Baginda menjadi anak yatim semasa beliau berusia empat bulan dalam rahim ibu apabila ayah nya Abdullah meninggal dunia. Keluarganya adalah berketurunan bangsawan tetapi hidupnya dalam keadaan miskin. Setelah usianya meningkat enam tahun ibunya Aminah meninggal dunia pula maka beliau mengharungi kehidupan sebagai anak yatim piatu di bawah jagaan bapa saudaranya Abu Talip.
Meningkat remaja beliau bukan mengilmukan dirinya di sekolah madrasah sepertimana anak-anak remaja masyarakat Quraisy masa itu tetapi ia menghabiskan masa remajanya mengembala kami kepunyaan orang-orang quraisy. Tetapi satu keunikan kepada pembawaan tingkah laku baginda sejak kecil lagi ialah dia amanah, pemurah, menepati janji dan bertanggungjawab. Amanah dan bertanggungjawab adalah antara sifat-sifat baginda yang amat disegani oleh masyarakat quraisy sehingga beliau digelar sebagai al-amin.
Masyarakat Quraisy sebagai keturunan beliau tidak mempunyai pegangan hidup sebagai manusia bertamadun. Bangsanya dikategorikan sebagai masyarakat Jahiliah kerana anutannya ialah menyembah berhala dan patung-patung yang dibina mereka sendiri. Ada lebih kurang 360 jenis berhala dan patung-patung dibina di sekeliling khabah menjadi sembahan mereka.
Orang yang berada membina tuhannya daripada emas. Dibentuk sedemikian rupa seperti manusia kemudian disembah. Orang yang sederhana kaya membina tuhannya daripada perak; dibentuk rupanya seperti manusia kemudian disembah; Orang yang miskin membina tuhannya daripada kayu jati dibentuk sedemikian rupa seperti manusia kemudian disembah. Orang yang miskin betul mengadunkan tepung terigu kemudian di bentuk seperti manusia kemudian di sembah.
Apabila sudah selesai menyembah tuhannya, perutmya merasa lapar, dilihat tuhannya. Mereka berkata: “Hai tuhan, kami sudah menyembah engkau. Sekarang perut kami rasa lapar. Biarlah engkau menjadi giliran untuk menyelesainkan perut kami! Kalau tidak setuju katakan tidak setuju. Kalau setuju diam sahaja. Dilihat tuhannya diam sahaja maka mulalah tangannya dipotong, kemudian kakinya sehingga badannya dimakan oleh mereka. Sehina-hina manusia tidak ada yang memakan tuhannya sendiri hanya masyarakat Quraisy sahaja!
Kehadiran wanita dalam pembangunan kehidupan hanya dipercayai untuk membiak dan memuaskan hawa nafsu lelaki semata. Ia dipercayai membawa kesialan kepada pembangunan keluarga. Maka itu setiap kelahiran anak perempuan mestilah dihapuskan dengan mengubur hidup-hidup.
Syaidina Omar pada satu ketika duduk merenungkan peristiwa masa lampau yang telah beliau lalui sebelum memeluk agama Islam. Tiba-tiba beliau kelihatan tersenyum sendirian dan pada masa yang lain beliau kelihatan menangis dengan berlinangan air matanya. Para sahabat yang memerhatikannya bertanya kepada beliau apa yang mengusik jiwanya.
Omar berkata bahawa ia terkenang masa dahulu sebelum memeluk agama Islam, mengingatkan perbuatan masyarakat Quraisy masa itu menyembah berhala dan patung-patung yang direka mereka sendiri. Maka saya kelucuan memikirkan kebodohan manusia yang tidak
berpedomankan kepada petunjuk Illahi.
Omar menambah kata: “Saya merasa sedih dan menangis apabila terkenang anak perempuan saya yang cantik menangis berlinangan air matanya melihat muka ku meminta tolong kepada saya supaya jangan dibunuh dengan menguburkannya hidup-hidup. Saya tidak punya pilihan selain berbuat demikian untuk menebus kesialan dalam keluarga saya, seperti mana yang dipercayai oleh masyarakat masa itu”.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah dijadikan Rasul oleh Allah s.w.t. untuk membentuk dan memperbaiki akhlak dan tingkah laku manusia khususnya masyarakat Quraisy di atas landasan yang diredhai Allah s.w.t.. Amanah tersebut amat berat bagi baginda untuk melaksanakannya tetapi demi kecintaan beliau kepada umat manusia ia sanggup berkorban jiwa kerana Allah s.w.t.
Baginda mendapat suntikan semangat apabila beliau menerima wahyu dari Allah s.w.t. Walaupun Baginda tidak punya ilmu kerana tidak pernah menjejaki kaki di bangku sekolah masa remajanya tetapi ia mendapat didikan dari langit iaitu Allah s.w.t. melalui Malaikat Jibril. Baginda menerima wahyu Allah selama 23 tahun. Dokumen tersebut diturunkan berperingkat-peringkat sehingga Baginda Nabi, dengan kekuasaan Allah s.w.t., dapat menghafalkan semua dokumen tersebut sebanyak 6,666 ayat.
Kemuliaan Baginda Rasul dalam usahanya hendak mentarbiahkan masyarakat manusia ialah baginda bukan sahaja dapat menghafalkan dokumen wahyu tersebut tetapi beliau dapat menterjemahkannya dalam diri beliau sendiri. Apabila isterinya Syidina Fatimah ditanya oleh para sahabat tentang akhlak baginda beliau berkata bahawa akhlak Nabi Muhammad s.a.w. ialah al-Qur’an.
Beliau membentuk akhlak manusia dengan kesabaran yang amat tinggi kerana beliau tahu manusia tidak memahami permasalahan hidup maka ia tidak tahu mana yang betul dan mana yang salah. Pernah pada suatu ketika seorang remaja Quraisy menghina Rasul tentang usahanya membawa akidah Islam kepada masyarakat manusia dengan membaling batu kepada Baginda dan terkena di kepala Rasul lalu keluar darahnya.
Saidina Ali berkata: “Izinkan saya membalas dendam kepada remaja itu untuk mengang- kat bukit Uhud ku ditimpakan ke atas kepalanya!” Rasul menjawab: “Sabar! saya diutuskan untuk memperbaiki akhlak manusia dan bukan merosakkannya. Mereka tidak tahu tentang perbuatan mereka itu salah maka dia lakukan amalan itu.
Pernah pada suatu hari Baginda Rasul diperlikan oleh seorang remaja. Remaja datang berjumpa dengan Baginda dan berkata: “Tuan, saya mahu masuk Islam boleh ta’?” Baginda kata, “Boleh.” Kemudian orang itu mengucap dua kalimah syahadah di hadapan Nabi.
“Sekarang saya sudah Islam.” Kata Nabi, “Benar awak sudah Islam.” Remaja itu menambah kata: “Tapi saya tidak dapat meninggalkan perbuatan saya yang lalu. Saya suka berbuat maksiat, saya suka memperkosakan gadis-gadis yang cantik, saya senang mencuri dan merompak harta orang, saya tidak dapat meninggalkan semua itu!”
Kata Rasul, “Itu baik bagi mu, teruskan tetapi bolehkah anda berjanji kepada saya?” Remaja itu menjawab, “Boleh, dengan syarat janji itu tidak berat untuk saya memegangnya.” Baginda berkata, “Ia mudah sahaja. Mulai dari sekarang anda berjanji kepada saya jangan bercakap bohong!”
“Itu sahaja?” kata remaja itu dengan perasaan meremehkan janji kepada Rasul. Baginda kata, “Ia, itu sahaja.” “Kalau itu sahaja saya boleh memegang janji!” kata remaja itu memandang sinis terhadap janjinya kepada Rasul. Kemudian remaja itu pergi meninggalkan Rasul sambil senyum dalam hati kerana memikirkan amalan kemaksitannya dibenarkan oleh Rasul menerus kan dan hanya meminta saya berjanji kepadanya supaya jangan bercakap bohong. Dia mengang gapkan janji itu sangat mudah dilaksanakan.
Selepas beberapa hari berlalu pemuda itu berjumpa dengan seorang gadis yang cantik yang rupanya menawan kepada mata memandang. Ia mendapatkan gadis itu yang senang dibawa berbincang dan berminat diundang berkawan. Sememangnya remaja itu sudah terbiasa dengan budaya pujuk rayu serta puji-pujian terutama sekali apabila bersua dengan seorang gadis yang molek.
Bercerita dan bergurau kosong di tengah jalanan akhirnya pemuda itu berjaya menjemput gadis itu ke rumahnya. Masuk ke rumahnya wajar tetapi ini ia menjemput masuk ke kamarnya! Dengan tidak disangka-sangka pemuda itu berjaya memujuk gadis berkenaan untuk melakukan sek dengannya. Apabila remaja itu mula naik nafsu untuk melakukan zina dengan gadis itu tiba-tiba ia teringat janjinya kepada Rasul.
Ia termenong sejenak memikirkan janjinya kepada Rasul.“Saya telah berjanji kepada Rasul jangan bercakap bohong. Kalau saya ketemu Rasul dan bertanya, saya zinakah atau tidak, apa harus saya menjawab? Jika saya menafikannya saya sudah mengkhianati janji saya kepada Rasul, jangan bercakap bohong! Dan jika saya ikhlas memberi tahu tentu saya kena hukum! Dalam hati pemuda itu bertelagah antara nafsu dengan imannya, antara iblis dengan malaikat.
Gadis itu sudah bersedia menunggu pemuda itu melaksanakan niat mereka berdua. Akhirnya pemuda itu berjaya melawan nafsunya dan kukuh memegang janjinya kepada Rasul. Ia berkata kepada gadis itu: “ Kita batalkan sahaja, tidak apa membazir-membazirlah!” Imannya berjaya melawan nafsunya. Ia berjaya menyelamatkan dunia dan akhiratnya.
Kemudian pada suatu ketika lagi remaja itu berniat hendak merompak sebuah rumah orang kaya. Kemahirannya hendak memasuki rumah orang dengan begitu mudah sahaja. Tuan punya rumah sedang nyenyak tidur di kamarnya kerana sudah jauh malam. Remaja itu berjaya mendapatkan kunci almari lalu membukanya. Ia menjumpai wang banyak di dalamnya kemudian mengambil separuh daripadanya lalu keluar dari rumah itu.
Apabila pemuda itu melangkah kakinya keluar pintu tiba-tiba teringat janjinya kepada Rasul. “Kalau saya ambil duit ini kemudian ketemu Rasul pasti baginda akan bertanya: “Kamu mencurikah atau tidak?” Jika saya bilang tidak, saya menghinati janji saya kepada Rasul supaya jangan bercakap bohong. Dan jika saya berkata ia tentu saya kena tangkap dan pasti dimasuk ke dalam lokap.
Dalam minda pemuda itu berlawan antara nafsu dan iman; antara iblis dan malaikat. Pemuda itu berjaya melawan nafsunya dan sekali lagi imannya yang menang. Ia berundur balik dan mengembalikan wang yang dirompaknya. Kemudian dalam perjalaan pulang remaja itu berfikir: “Janji saya kepada Rasul agak muda tetapi kunci kepada segala kemaksiatan. Saya tidak mampu melawannya.”
Pada keesokan harinya jejaka itu berjumpa kepada Rasul. Pemuda itu berkata: “Janji saya kepada Rasul pada hikmatnya amat mudah dipegang tetapi saya dapati rupa-rupanya ia adalah kunci kepada segala kejahatan manusia. Saya tidak dapat berganja berbuat apa-apa kejahatan selain dari berpegang teguh kepada keimanan.
Demikianlah serba sedikit cara baginda mentarbiahkan manusia yang masih dalam kejahilan, tidak memahami landasan hidup yang dibina di atas landasan Islam sebagai cara hidup. Baginda menggunakan system bukan melalui kekerasan tetapi melalui moral force”. Orang yang menerima ajakan kepada kebaikan sentiasa merasa dalam hati kelembutan pada kemanusiaan.
Kecintaan baginda kepada umat manusia bagikan anggota badan kita. Jika satu anggota bandan yang tercedera maka anggota yang lain turut sama merasa kesakitan. Jika kaki tertendang kaki meja mulut berkat “Adoh”. Kepala ikut merasa pening dan jantung pun meningkatkan dejutanya kerana terasa sakitnya tertendang kaki meja. Agama mendidik kita bahawa kecintaan kepada Rasul jaminan Syurga Firdaus. Insallah! (Bersambung)

Thursday, February 16, 2012

KASIH SAYANG DAN UKHUWAH KEMANUSIAAN PERHIASAN AKHIRAT(bAHAGIAN 2)

(disiarkan pada 11. 2. 2012)
Kasih sayang Allah terhadap hamba-hamba-Nya tidak terkira banyaknya. Kasih sayang atau rahmat Allah yang luar biasa sebahagiannya telah kita bincangkan di ruang minggu lepas. Rahmat yang lain lagi seperti yang dikirim-Nya kepada Nabi Isa a.s. berserta pesuruh-pesuruh nya hidangan lezat dari langit ketika beliau kekurangan makanan dan dapat berhari-hari lamanya dalam pengejaran musuh-musuh beliau.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah Al-Maidah ayat 114 yang bermaksud (terje- mahan): “Isa anak Maryam pun berdoa: “Ya Allah Tuhan Kami! Turunkanlah kiranya kepada kami hidangan dari langit yang akan menjadi perayaan bagi kami untuk orang yang pertama dan yang terakhir (beriman), dan juga sebagai bukti kebenaran daripada Mu. Dan limpahkanlah rezeki kepada kami sedang Engkau sebaik-baik Tuhan yan memberi rezeki.”
Doa Nabi Isa itu dikabulkan Allah, dan permohonan penyokong-penyokong yang setia kepadanya itu diperkenankan seraya berkata: “Sesungguhnya Aku akan menurunkan hidangan itu kepadamu.”
Nabi Muhammad s.a.w. dalam peperangan Khandak mendapat sajian makanan buat sepuluh orang, tetapi dapat mengenyangkan semua tentaranya yang berjumlah seribu lebih. Air jernih mencurah dari jari-jari tangan beliau, untuk memberi minum beribu-ribu tenteranya. Ini lebih hebat dari air terpancar dari batu atau makanan turun dari langit. (Dari hadis sahih).
Di zaman sekarang dan masa-masa yang akan datang, sekalipun kejadian-kejadian hebat seperti terjadi pada para Nabi dan Rasul tersebut sudah tidak terjadi lagi, kerana sudah tidak ada Nabi dan Rasul, tetapi beberapa manusia yang benar-benar telah mendapat rahmat mendapatkan kecintaan dan kasih sayang Allah dapat juga kita saksikan sendiri rahmat-rahmat Allah yang luar biasa itu merupakan do’a yang makbul daripada Wali Allah, yang kita namakan keramat.
Nabi Muhammad s.a.w. adalah Nabi dan Rasul penutup. Tetapi dalam waktu-waktu tertentu, Allah melahirkan di dunia pejuang-pejuang istemewa yang dinamakan Wali Allah, untuk menguatkan Agama Allah dipermukaan bumi ini.
Hanya bezanya, seorang Nabi dan Rasul menyatakan kepada orang ramai, bahawa dia adalah Nabi atau Rasul. Sedang para Wali Allah tidak pernah menyatakan bahawa dia Wali Allah, sehingga manusia banyak tidak mengetahui bahawa ia adalah seorang Wali.
Kalau ada seorang manusia siapa sahaja, yang menyatakan kepada orang ramai bahawa dia adalah Wali Allah, maka itu tandanya yang ia bukan Wali Allah tetapi adalah Wali Syaitan. Tetapi bila seorang yang berjuang menegakkan agama Allah dengan penuh kesucian, lalui meninggal dunia, maka kita boleh sahaja menganggap orang itu Wali Allah, dengan alasan-alasan hasil dan hebatnya perjuangan mereka itu.
Sebagai contoh bagi umat Islam di Indonesia dengan Wali songo (Wali yang Sembilan), kerana dengan kesucian perjuangan mereka menegakkan agama Allah, agama Islam, di tengah-tengah masyarakat yang belum bertuhan di Indonesia, sekarang tampak dan nyata sekali hasilnya, kerana hampir seluruh bangsa Indonesia menganuti agama Islam.
Firman Allah surah Yunus 62, 63, dan 64 yang bermaksud (terjemahan): “Ketahuilah, sesungguhnya Wali-wali Allah itu tidak ada ketakutan atas mereka, dan tidak pula kesedihan – ia itu orang-orang yang beriman dan bertakwa – Bagi mereka kegembiraan dalam kehidupan di dunia dan di akhirat nanti, tidak ada perubahan bagi perjanjian-perjanjian Allah, yang demikian itulah kemenangan yang benar”
Dalam ayat ini dinyatakan bahawa Wali-wali Allah itu ialah setiap orang yang beriman dan takwa. Taqwa di sini bukan saja menjalankan ibadat, tetapi berjuang menegakkan agama Allah atau kebenaran dengan ta’ menaruh rasa takut dan sedih. Hidup mereka selalu gembira dalam menghadapi keadaan yang bagaimana pun jua.
Keramat ertinya kemuliaan, tetapi yang dimaksudkan di sini ialah kejadian-kejadian yang luar biasa yang terjadi atas seorang mu’min yang salih, tetapi tidaklah keluarbiasaan menyamai mukjizat yang diperintahkan Allah pada Rasul-rasul. Keluarbiasaan itu mungkin sahaja berupa kan do’a yang makbul pengaruh yang besar, ilmunya yang luas dan dalam, pendapat-pendapat nya yang baru dan benar, dan lainnya yang besifat kerohanian.
Keramat dan kewalian itu adalah termasuk pemberian Allah kepada orang-orang suci yang dikehendaki oleh Allah, jadi tidak dapat dengan daya upaya atau ikhtiar manusia. Kalau ada orang yang berikhtiar mencapai keramat dengan berbagai-bagai cara, maka inilah yang dinamakan mistik atau klenik.
Banyak di antara orang-orang yang ingin menjadi orang keramat, lalu mempelajari ilmu-ilmu ghaib yang dinamai sihir, dengan mempergunakan pertolongan jin-jin atau makhluk-makhluk halus. Mempelajari ilmu sihir adalah haram hukumnya, sebab itu orang yang mempelajarinya tidak dapat disebut Wali Allah, tetapi harus dinamakan Wali Syaitan atau Wali Jin sahaja.
Allah adalah zat yang penuh dengan kasih dan sayang tehadap makhlukNya. Semua yang dapat dilihat dan didengar adalah rahmat Allah. Bumi dengan segala isinya, matahari dengan cahayanya yang memancar dan berpindah, bulan dengan sinarnya yang lunak, bintang dengan sinarnya yang berkedip-kedip, semua itu adalah rahmat atau kasih sayang Allah. Itulah rahmat Rahmat Allah yang kelihatan.
Ada rahmat Allah yang tak dapat kita lihat, tetapi dapat kita rasakan. Perasaan enak dan nyaman ketika kita makan dan minum, perasaan enak atau nyaman ketika kita melihat pandangan yang indah adalah rahmat Allah yang jauh lebih tinggi dari benda tampak dan kelihatan. Apalagi rahmat Tuhan yang merupakan cinta kasih terhadap anak isteri dan keluarga kita atau tehadap manusia umumnya, adalah rahmat Tuhan jauh lebih tinggi lagi dari rahmat pertama dan kedua tadi.
Firman Allah Surah Al-Ruum ayat 21, yang bermaksud (terjemahan): “Sebahagian dari tanda (rahmat) Allah, bahawa Allah telah menjadikan bagimu isteri agar kamu dapat bersenang-senang dengan mereka dan Allah timbulkan antara kamu dan isteri kamu itu rasa cinta dan kasih sayang. Dan dalam hal ini terdapat tanda kekuasaan Allah bagi orang yang dapat berfikir.”
Rahmat Allah yang berupakan malam dan siang, bukanlah rahmat yang kecil, tetapi adalah rahmat yang maha besar dan penting. Firman Allah Surah Al-Qashash ayat 73 yang bermaksud (terjemahan): “Dan sebahagian dari rahmat Allah, ialah bahawa Allah telah menjadikan siang dan malam untuk kamu, agar kamu dapat berhenti melepaskan lelah dan supaya kamu dapat mencari kurnia Allah. Dan mudah-mudahan kamu bersyukur kepada Allah.”
Apabila Allah menjadikan malam terus menerus, maka semua manusia, binatang dan tumbuh-tumbuhan akan mati dan musnah seluruhnya, kerana tidak ada makhluk yang dapat hidup dengan tidak mendapat cahaya atau sinar matahari, maka keadaan hawa akan semakin sejuk dalam waktu beberapa hari sahaja, hawa akan menjadi sejuk sesejuk-sejuknya, jauh di bawah kosong darjah, sehingga manusia tak akan sanggup menahannya, darah akan beku, jantung dan paru-paru tidak bergerak sehingga manusia pasti mati dalam beberapa hari saja.
Dan jika Allah menjadikan siang terus menerus maka seluruh manusia, binatang dan tumbuhan akan mati dan musnah pula, kerana bila siang terus menerus, ertinya manusia dan seluruh makhluk yang hidup dipermukaan bumi disirami dengan sinar matahari terus menerus
dan tak hentinya, dalam beberapa hari saja, hawa udara akan menjadi semakin panas dan semakin panas terus menerus, sehingga manusia dan lain-lain makhluk tak sanggup menanggung kannya, sehingga semua harus mati dan musnah, semuanya harus terbakar menjadi abu.
Kasih sayang pada kehidupan manusia ialah unsur utama persaudaraan. Peringkat kasih sayang paling rendah ialah bersihnya dari perasaan hasad dengki, kebencian, iri hati dan punca-punca yang menyebabkan permusuhan dan pertengkaran. Bermasyarakat wajar ada perasaan kasih sayang tanpanya akan melahirkan kekecohan dalam bermasyarakat.
Hubungan persaudaraan adalah termasuk di dalam ibadah yang paling mulia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud (terjemahan): “Hanyasanya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara kerana itu berdamailah antara kedua saudara kamu dan bertakwalah kepada Allah semoga kamu akan mendapat rahmatNya. (Al-Hujurat: 10).
Allah menjelaskan, bukan dikatakan orang-orang yang beriman kalau tidak mengaku bersaudara sesama mereka, iaitu saudara seagama yang terjalin oleh ikatan iman. Oleh itu tidak patut orang yang mengaku dirinya “mukmin” yakni beriman kalau dia masih menyimpan rasa permusuhan terhadap sesama mukmin, atau masih bersengketa, bertelangah apa lagi berperang dan berbunuh-bunuhan.
Lafaz “hanyasanya”mengikut para Mufassirin di sini merupakan alat pembatas yang maksudnya: tidak ada persaudaraan sama sekali, melainkan terbatas kepada orang-orang yang beriman sahaja dan tidak ada apa yang dinamakan persaudaraan di antara orang mukmin dengan orang kafir.
Ayat ini juga menetapkan, bahawa ukhuwah Islamiah yakni persaudaraan di dalam Islam itu lebih kuat hubungannya daripada persaudaraan senasab (sekuturunan). Malahan persaudaraan seketurunan itu tidak ada ertinya tanpa mempunyai hubungan ukhuwah Islamiah.
Ukhuwah kemanusiaan merupakan perhiasan akhirat. Dalam hidup ini manusia dianjur kan supaya memelihara hubungan yang baik dengan Allah s.w.t. dan juga hubungan yang baik kepada sesama manusia. “Hablum minallah, hablum minas.”Antara nilai kemanusiaan masyarakat yang dianjurkan oleh Islam ialah persaudaraan atau ukhuwah. Ia bermaksud manusia hidup di dalam sebuah masyarakat yang sayang-menyayangi, mempunyai perhubungan yang erat dan saling bantu-membantu.
Mereka dihimpunkan oleh perasaan sebagai anak bagi keluarga yang satu yang paling menyayangi antara satu sama lain sehingga setiap orang di dalamnya merasakan kekuatan saudaranya adalah kekuatannya, kelemahan saudaranya adalah kelemahannya. Ia akan merasa kecil apabila bersendirian dan merasa banyak apabil;a sersama saudara-saudaranya.
Al-Qur’an al-Karim telah menjadikan persaudaraan sebagai saudara kandung kepada keimanan di dalam masyaakat yang beriman. Kedua-dua tidak boleh berpisah sepertimana firman Alla s.w.t. yang bermaksud (terjemahan): “Sesungguhnya orang-rang yang beriman itu adalah bersaudara.” (Al-Hujurat:10).
Al-Qur’an juga telah menjadikan persaudaraan itu sebagai nikmat yang paling besar. Firman Allah s.w.t. Yang bermaksud (terjemahan): “Dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika dahulu (masa jahiliyyah) kamu bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang yang bersaudara.” (Ali-Imran: 103)
Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari Zaid ibn Arqam bahawa Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. membaca setiap kali selepas solat, ungkapan: “Sesungguhnya semua hambaMu adalah bersaudara.” Mengandungi dua makna yang mana kedua-duanya adalah benar.
Perama: Hamba di sini adalah merujuk kepada manusia keseluruhannya. Mereka adalah
saudara antara satu sama lain berdasarkan kepada semuanya adalah anak Nabi Adam dan hamba kepada Allah. Ini adalah persaudaraan kemansiaan umum.
Kedua: Hamba yang dimaksudkan di sini hanyalah khusus kepada umat Islam sahaja berdasar kan kepada persaudaraan mereka dari segi agama. Mereka dihimpunkan oleh akidah yang satu iaitu tauhid, qiblat yang satu iaitu ka’bah, kitab yang satu iaitu al-Quran, Rasul yang satu iaitu
Muhammad s.a.w. dan manhaj yang satu iaitu Syariat Islam.
Ini adalah persaudaraan Islam yang khusus. Ia tidak menafikan yang pertama kerana yang khusus tidak boleh menafikan yang umum, begitulah juga sebaliknya. Apa yang pentingnya, persaudaraan Islam ini mempunyai hak yang lebih banyak, berdasarkan kepada kesatuan akidah dan Syariat serta pemikiran dan tingkah laku.

Friday, February 3, 2012

KASIH SAYANG DAN UKHUWAH KEMANUSIAAN PERHIASAN AKHIRAT

(Disiarkan pada 4. 2. 2012)
Hidup ini satu perjalanan jauh menuju alam akhirat sama ada di syurga atau di neraka (nauzubillah). Hidup bermula dalam rahim ibu apabila Allah tiupkan roh-Nya ke dalam jasad semasa usianya genap 120 hari. Kehidupan dalam rahim ibu tidak banyak yang kita pelajari kerana segala keperluan hidup kita tumpang bersama dengan ibu selama sembilan bulan sepuluh hari.
Pembangunan yang kita perolehi dalam rahim ibu ialah pembinaan otak dengan menggunakan bahan yang ibu ambil sebagai makanannya. Seawal masa dalam rahim ibu pun kita mula menempuhi kemuderatan hidup dalam pembinaan otak apabila bahan yang diambil oleh ibu adalah bahan yang haram. Bahan yang haram tidak menjadi benda yang halal apabila ia menajdi zat untuk membina sel-sel otak.
Selain itu akhlak kita akan terbentuk mengikut akhlak kedua orang tua kita semasa membesar dalam rahim ibu, seperti tabiat yang digemari oleh ibu mengandung mahupun bapa yang menjaga kebajikan seorang ibu. Inilah elemen-elemen yang dapat kita perolehi semasa dalam rahim ibu sebelum lahir ke alam dunia.
Kelahiran anak ke dunia mulalah berbagai masalah yang ditempuhinya. Setiap anak yang lahir disahkan ia hidup dengan tangisan pertama. Persoalannya ialah mengapakah anak itu menangis sejurus ia lahir ke dunia? Sebenarnya sebelum anak itu lahir ia berjanji dengan Allah akan memegang amanah Allah berikan kepada manusia. Anak itu tidak tahu bahawa kehidupan setelah lahir dengan sebelum lahir adalah amat berbeza.
Semasa dalam rahim ibu anak itu tidak banyak kerenah dialaminya kerana segala keperluannya dibekal oleh ibu mengandung seperti bernafas untuk mendapatkan oksijen; mendapatkan makanan; keadaan cuaca mengikut suhu badan seorang ibu; suara hanya degupan jantung seorang ibu kedengarannya; dan segala-galanya di bawah kawalan kasih sayang seorang ibu mengandung.
Maka bayi bersedia meneriman amanah yang diberi oleh Allah s.w.t.. Tetapi apabila ia lahir ia terperanjat mengalaminya kerana segala keperluannya dilaksanakan sendiri seperti bernafas ia perlu mendapatkan oksijen sendiri; matanya segan melihat cahaya; merasakan pengalas ibu itu amat kasar tidak seperti semasa dalam rahim ibu, rasa nyaman panas dan lembut pada perasaan kerana ia dikelilingi oleh air. Degupan jantung pun tidak kedengaran lagi, hanya berbagai macam suara yang amat menggangunya.
Setelah mengetahui keadaan demikian di dunia tidak selesa seperti semasa dalam rahim ibu ia ingin kembali ke rahim ibu tetapi Allah tidak benarkan maka itu ia mengeluarkan tangisan menandakan ia tidak sedia menerima kehidupan di dunia. Ia rasa sejuk dan amat bising pada pendengarannya. Setelah anak itu dimandikan ia merasa enak kerana memikirkan ia kembali ke rahim ibu maka ia berhenti menangis buat seketika.
Ilmu yang pertama anak itu pelajari setelah dimandikan ialah mendengar suara azan atau kamat yang dibisikkan ke dalam telinganya. Kemudian ia merasa lapar maka mulutnya ingin menghisap sesuatu maka si ibu perkenalkan puting buah dadahnya. Itulah pengalaman pertama setelah bayi lahir di samping mengalami keadaan tempat yang amat kasar dan tidak selesa.
Kasih sayang seorang ibu sentiasa menemaninya apabila ia menangis meminta sesuatu. Belaian kasih sayang seorang ibu sahaja bayi itu sentiasa kedengaran. Disitulah mula terbina hubungan rapat dengan seorang ibu yang dikenali sebagai ukhuwah kemanusiaan. Maka itu kasih sayang dan hubungan rapat seorang ibu kepada sorang bayi bermulalah pengalaman seorang anak sambil membesar.
Setiap makhluk dibekalkan Allah naluri perasaan kasih sayang terutama sekali antara anak dan ibu. Anak itu memulakan dunianya dengan ibu tersayang. Anak sambil membesar ibu memperluaskan pengalamannya kepada masyarakat yang ada di sekelilingnya. Maka di situlah anak itu mula memahami hubungan antara keluarga dengan ahli jiran dan seterusnya kepada semua sanak saudara yang ada pertalian persaudaraan.
Meningkat usia remaja anak itu semakin luas pengalamannya dan mula mengenali hubungan kemanusiaan yang dikenali sebagai ukhuwah kemanusiaan. Ilmu mengenai hubungan sesama manusia diperluaskan lagi melalui didikan keagamaan yang mendedahkan anak itu mengenai hubungan antara sesama yang dibalut dengan perasaan kasih sayang.
Jika kita melihat alam kehidupan dengan kaca mata iman semuanya mempunyai perasaan kasih sayang kepada jenisnya. Selain daripada mempunyai perasaan kasih sayang sesama insan, manusia juga mempunyai perasaan kasih sayang terhadap makhluk lain termasuklah binatang, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.
Sebagai contoh alam tumbuh-tumbuhan telah diwujudkan oleh Allah s.w.t. supaya ia boleh membantu manusia menseimbang ikologi alam yang memelihara keselesaan kehidupan manusia tanpa modal dari manusia itu sendiri. Hanya manusia sahaja kadang-kadang tidak memahami alam tumbuh-tumbuhan itu mempunyai perasaan kasih sayang yang tidak putus-putus kepada makhluk manusia.
Kita memahami keadaan hutan belantara terutama sekali di lereng-lereng bukit yang berhampiran dengan sungai. Pokok-pokok kayu yang tumbuh tegak menghadap ke langit sebenarnya mempunyai fungsi alam sebagai punca mengekalkan isi padu air sungai yang mengalir saban hari untuk kegunaan manusia.
Pohon-pohon kayu yang rendang mempunyai akar-akar rambut, ribuan juta banyaknya, memegang titisan air dalam perut bumi. Titisan air tersebut akan terkumpul dan mengalir mengikut bumi yang curam dan akhirnya bertemu dengan sungai kelak menambahkan isi padu air yang mengalir ke hilir hingga ke laut melalui kawasan pembangunan manusia.
Air merupakan keperluan manusia yang tidak ada batasnya malah segala makhluk Allah yang hidup memelurkan air untuk meneruskan aktiviti kehidupan masing-masing. Kita tidak dapat bayangkan bagaimana keadaan makhluk yang hidup jika segala sungai yang ada di bumi ini airnya menjadi kering.
Manusia diberi Allah s.w.t. berbagai fitrah untuk memanfaatkan alam ini tetapi harus ada had-had tertentu agar aktiviti mengaut sumber alam itu tidak sampai menimbulkan masalah yang akan menampar balik kepada manusia. Pokok-pokok yang tumbuh berdekatan dengan sungai wajar tidak dijadikan mangsa oleh pekebun-pekebun yang mengejar kebahagian dunia yang berupa sementara sahaja.
Kawasan di lereng-lereng bukit di kedua belah sungai jauhnya tidak kurang dua kilometer daripada sungai sepatutnya tidak boleh disentuh oleh manusia, kerana kawasan hutan inilah yang menjadi tadahan air untuk mengekalkan isi padu air sungai.
Mengapakah manusia tidak sedar hakikat ini? Pemuliharaan alam sebagai punca kebahagian kehidupan manusia harus diberi keutamaan kerana segala apa yang kita perolehi daripada alam ini adalah tanda kasih sayang Allah s.w.t. kepada hamba-Nya.
Berbagai-bagai rahmat yang luar biasa telah terjadi dalam sejarah sebagai bukti kecintaan Allah atas sebahagian dari hamba-hamba-Nya, sebagai bukti kenyataan dari apa difahamkan Allah dalam ayat-ayat dan hadis-hadis yang tersebut di bawah ini.
Nabi Ibrahim a.s. tidak menjadi hangus, meskipun dibakar musuh-musuhnya dalam gejolakan api sebesar bukit. Malah api itu memberi perasaan dingin dan lega kepada Nabi
Ibrahim a,s, seakan-akan di tempat sejuk atau di kamar yang membunyai air-condisioning. Surah Al- Anbiy’ ayat 69, Allah berfirman yang bermaksud: Kami berfirman: “Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim.”
Apakala mereka telah menyalakan api, dan melemparkan Nabi Ibrahim ke dalamnya, lalu Allah bertitah dengan memeritahkan supaya api itu berkeadan dingin, iaitu sejuk. Tetapi tidak pula sejuknya itu mendatangkan muderat keadanya, bahkan mendatangkan kesejahteraan.
Nabi Musa a.s. bersama para pengikutnya dikirimi makanan yang bernama Manna dan Salwa dari langit kerana kehabisan makanan di daerah di mana mereka berada. Firman Allah dalam al-Qur’an yang bermaksud (terjemahan): : “Dan Kami lindungi kamu dengan awan dan Kami turunkan makanan yang bernama “manna”dan burung yang bernama “salwa”(seraya kami berkata): Makanlah oleh kamu dari rezeki yang baik yang telah Kami anugerahjan kepada kamu, dan tiadalah mereka menganiaya diri mereka sendiri”.
Dipancarkan air dari cela-cela batu seperti paip di zaman kita sekarang ini ketika Musa a.s. dan pengikut beliau tiba di daerah kering. Firman Allah dalam al-Qur’an surah Al-Baqarah 60 yang bermaksud (terjemahan): “Ingatlah ketika Musa minta air untuk kaumnya, maka berkata Kami: “Pukullah batu itu dengan tongkat engkau!”. Maka terpancarlah (keluar) dua belas mata air daripadanya. Sesungguhnya telah mengetahui tiap-tiap manusia akan tempat minumnya masing-masing. Berkata Kami “Makanlah kamu dan minumlah daripada rezeki Allah dan jangan kamu berbuat bencana di atas bumi.”
Lautan merah belah sehingga terbentang jalan raya di tempat Musa a.s. perserta pengikut-pengikutnya menghindarkan diri dari pengejaran tentara Fir’un yan ganas. Firman Allah dalam al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 50 yang bermaksud (terjemahan): “Ingatlah ketika Kami belah air laut (untuk meneruskan perjalanan kamu) maka Kami lepaskan kamu dengan selamat dan Kami tenggelamkan Firaun, sedang kamu melihat mereka.”
Allah mengingatkan suatu nikmat atau rahmat yang lain (bahagian kedua) kepada kaum Bani Israel: Apabila Allah memerintahkan Nabi Musa a.s. bersama-sama kaum Bani Israel yang berjumlah lebih 60,000 orang meninggalkan negeri Mesir, mereka telah dikejar oleh Firaun dan tenteranya untuk membinasakan mereka, sampai ke tepi Laut Merah. Mereka telah terperangkap; di hadapan laut terbentang tidak dapat diseberangi, sedang di belakang musuh makin dekat menyerang, tidak ada lagi tempat lari. Dengan kurnia Allah Nabi Musa a.s. telah diwahyukan, supaya memukul laut it dengan tongkatnya – iaitu mukjizat yang dibekalkan Allah kepada Rasul-Nya. Nabi Musa pun memukul laut itu dengan tongkatnya., seketika itu juga laut terbelah, sehingga merupakan lorong atau jalan yang boleh dilalui di atasnya.
Dengan melalui lorong itulah kaum Bani Israel menyebarang Laut Merah hingga sampai ke pantai semananjung Sinai dengan selamat. Firaun pula melihat kaum Bani Israel melarikan diri melalui lorong itu, lalu diikutnya bersama bala tenteranya. Maka dengan takdir Allah bila Firaun dan bala tenteranya berada di tengah-tengah lorong itu, Allah balikkan semula air laut yang terbelah itu seperti sediakala, sehingga mereka tenggelam dan binasa semuanya.
Maryam, ibu Nabi Isa a.s. dikirimi Allah berbagai-bagai macam makanan dari langit. Firman Allah surah al-Imran ayat 37 yang bermaksud (terjemahan): “Maka Allah telah menerima Maryam dengan dengan penerimaan yang baik, dan dipeliharalah ia oleh Zakaria. Setiap Zakaria masuk ke mihrab didapati ada disisi Maryam rezeki (makanan), seraya berkata “Hai Maryam! Dari mana engkau dapati makanan ini?” Jawabnya: “Ia daripada Allah.” Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya dengan tiada terkira.
Demikianlah rahmat Allah menandakan kasih sayangnya kepada manusia. Maka wajar setiap insan itu mempunyai naluri kasih sayang terhadap Allah s.w.t., terhadap sesama manusia
dan makhluk-makhluk Allah yang lain, sebagai perhiasan-perhiasan hidup di akhirat nanti. Insallah!