Saturday, June 21, 2014

ANTARA DUNIA YANG FANA DENGAN AKHIRAT YANG KEKAL ABADI

 (Disiarkan pada 21. 6. 2014)
Berbicara tentang dunia yang fana melahirkan satu nuansa untuk memahami hakikat kehidupan dunia yang kurang tenteram kepada jiwa kerana kehidupan dunia  sekarang ini diciptakan Allah bukan satu penghidupan yang sempurna. Satu kehidupan yang  sementara, kehidupan yang penuh dengan serba macam kekurangan, kekecewaan dan lain-lain. Keadaan demikian  digambarkan dalam firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Imran ayat 185 – 186 yang bermaksud (terjemahan):
               “Tiap yang berjiwa akan mengalami mati, dan tidak akan disempurnakan ganjaran kamu, kecuali pada hari kiamat. Kerananya, barang siapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka selamatlah dia. Sedang kehidupan dunia ini tidak lain hanya berada tipuan sahaja.”
               Amalan baik atau di sebaliknya, di dunia akan hanya dapat diberi ganjaran oleh Allah pada hari kiamat. Walau bagaimana pun di dunia ini pernah ganjaran itu dapat diterima secara tunai dengan tidak tertangguh-tangguh lagi. Dan sebelum datangnya hari kiamat, telah disonsong terlebih dahulu oleh peristiwa-peristiwa lain – sebagai pendahuluan – yang akan diterimanya  di dalam kubur.
               Hal tersebut  telah dikuatkan oleh kenyataan sebuah hadis marfu’ yang dikeluarkan oleh at-Tirmidzi dan at-Tobari berbunyi, “kubur itu merupakan taman-taman syurga, atau lubang –lubang neraka”, yang bermaksud: Di dalam kubur, roh orang yang baik itu akan merasakan kenikmatan syurga, dan roh orang yang jahat pula akan merasakan seksa neraka.
               Orang yang dapat menghindarkan dirinya dari terkena seksa lalu berusaha untuk memperolehi pahala, berjayalah ia. Jelasnya, Allah itu ada menyediakan syurga dan neraka pembalasan amalan-amalan manusia. Dan manusia itu tidak dapat memasuki syurga sebelum ia menjauhkan dirinya – terlebih dahulu – dari neraka. Yang bermakna: Sebelum dapat  mengalahkan nafsu  kebinatangannya yang  sentiasa mengajaknya ke neraka, maka selama itu sukarlah baginya untuk memasuki syurga, dan dengan demikian payahlah ia akan terselamat atau memperolehi kejayaan.
 Antara dunia  dengan akhirat, kehidupan dunia merupakan medan yang menyediakan berbagai ujian yang mana manusia wajar memilih dipihak kemenangan demi mendapatkan keuntungan pahala untuk kemanfaatan kehidupan akhirat. Janganlah lupa akan kedudukannya sebagai manusia yang mesti memperlengkapkan dirinya dengan serba serbi ilmu pengetahuan, dan menghiasi dirinya dengan budi pekerti yang mulia serta akhlak yang tinggi. Kerana manusia itu bukanlah jenis haiwan yang mudah diperdayakan oleh kelezatan atau dikalahkan oleh kemewahan.
Ayat 186 surah yang sama membawa maksud:
“Sesungguhnya kamu akan dikenakan percobaan-perconbaan dalam harta dan diri kamu, dan sesungguhnya kamu akan mendengar banyak dari orang-orang yang diberi kitab dahulu sebelum kamu dan orang yang syirik akan celaan yang banyak. Dan jika kamu sabar dan takwa, maka itulah sebaik-baik urusan”
Demi sesungguhnya, kamu akan diuji oleh Allah supaya berbeza antara yang mukmin dengan yang bukan mukmin, dan diketahui di mana yang baik dari yang buruk – itu ujian pada harta kamu; diuji dengan menguranginya atau menyuruh belanjakan harta tersebut ke jalan yang dituntut oleh syarak, di dalam segala bidang  kebajikan, derma dan bakti, guna meninggikan darjat  umat Islam, atau mengawalnya dari ancaman pencerobohan musuh. Dan juga ujian pada diri kamu, dengan mengorbankan jiwa  raga  di dalam medan pertempuran atau berjihad pada jalan Allah sehingga rela mati  dengan meninggalkan segala yang dikasihinya.
Ayat ini diturukan untuk memberi kesedaran kepada orang-orang mukmin janganlah
terkejut sampai hilang fikiran atau terperanjat sampai hilang pegangan bilamana ujian Allah
datang  menimpa ke atas harta mereka atau  diri mereka. Allah mengingatkan lagi akan adanya ujian Allah pada diri kamu itu iaitu: Demi sesungguhnya, kami ada mendengar  cacian, gangguan dan kata-kata yang tidak sopan – tersangatlah banyaknya – yang dilakukan oleh golongan orang-orang yang dituruni  kitab sebelum kamu (dari golongan Yahudi dan Nasrani) dan  dari golongan yang menyekutukan Allah (dari kaum musrikin), misalnya mengatakan “Allah itu miskin dan kami orang-orang kaya” juga lain-lain kata dusta yang direka-reka, menganiaya nabi dan cuba membunuhnya dan lain-lain seumpamanya.
               “Dan jika kamu sabar dan takwa maka itulah sebaik-baik urusan.” Kalau kamu sabar menghadapi berbagai-bagai ujian, tabah menghadapi bala’ dan malapetaka yang menimpa ke atas harta dan diri kamu, serta tahan tidak menghiraukan ejekan, celaan dan gangguan orang-orang Ahli Kitab dan musrikin, di samping itu tetap pula bertakwa kepada Allah – teruskan menjalankan perintah –Nya dan meninggalkan tegahan-Nya – sesungguhnya kesabaran dan takwa kamu itu setepat-tepat tadbir, iaitu  daripada perkara-perkara yang mesti dijadikan keazaman tiap-tiap seorang, kerana ternyata mengandungi keistemewaan dan kehoramatan.
               Az-Zuhri meriwayatkan: Bahawasanya Ka’ab bin al-Asyraf – seorang penyair bangsa Yahudi – kerap mencerca Nabi (s.a.w.) dan menghasut orang-orang kafir Quraisy supaya membencinya di dalam syairnya.
Adapun kedatangan Nabi (s.a.w.) di Medinah mendapati penduduknya hidup bercampur gaul di antara orang-orang Islam, orang-orang musrikin dan orang-orang Yahudi. Nabi (s.a.w.) berusaha menjadikan mereka semua hidup dalam suasana rukun dan damai. Akan tetapi orang-orang Yahudi dan musyrikin telah menyakitinya dan menyakiti sahabat-sahabatnya amat berlebihan.
Oleh itu, Allah menyuruh Nabi-Nya bersabar di atas yang demikian itu, dan  kepada orang-orang  tersebut Allah tujukan ayat “Dan akan kamu dengar dari orang –orang yang dituruni kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang menyekutukan itu cacian yang banyak” ini.
Iman dan takwa yang hidup subur pada diri seorang akan berbuah. Buah iman dan Takwa terus menerus sepanjang masa, tidak bermusim seperti buah-buahan. Buahnya di musim susah ialah kesabaran dan buahnya di musim senang dan beruntung ialah syukur. Di musim perang dan kekacauan buahnya ialah ketenangan, di kala bersalah ialah  ampunan dan taubat. Dan buahnya yang terus ada si segala musim, ialah rasa bahagia dan puas hati. Dan buahnya yang paling tinggi kedudukannya, ialah timbulnya perasaan “Cinta” terhadap Allah.
Bila seorang hamba sudah berhasil mendapatkan rasa cinta terhadap Allah, berubahlah dunia dan segala isinya
dalam pandangan hidupnya. Bayangkan bagaimana indahnya perasaan seorang pemuda mendapat kekasih sejantung hati dan
bagaimana bahagia dan leganya hatinya bila berada di samping kekasihnya itu.
Cinta seorang suami terhadap isterinya adalah hanya cinta kecil, sedang cinta  seorang hamba yang Iman dan taqwa terhadap Tuhannya adalah cita kaliber besar, cinta teragung  dan tertinggi, serta terindah, melebihi segala cinta. Dia merasa dirinya  selalu di samping Tuhan yang dicintainya, Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Kaya.
Bila orang sudah merasa cinta kepada Allah dan merasa diri selalu di samping  Tuhannya, ta’ satu perkara lagi yang dikhawatirkannya dalam hidup atau sesudah mati. Ta takut miskin atau melarat, ta’ takut  musuh siapa jua. Di mana sahaja dia berada, dia berada di samping Tuhannya.
Maka itu orang yang telah mengenal akan Tuhannya, sesudah Iman dan Taqwa (menjalankan segala ibadat dan perintah Allah), ia berjuang untuk mendapatkan rasa cinta terhadap Tuhan. Tinggi gunung akan didakinya, dalam jurang akan diharunginya, samudera
luas akan diselami dan direnanginya, jalan apa saja akan ditempuhnya sekali pun penuh onak dan duri. Ia akan memeras keringat berhabis tenaga, sekali pun akan mengorbankan seluruh harta atau jiwanya untuk memperolehi cinta terhadap Tuhan, dan agar dicintai oleh Tuhan.
               Ke arah itulah ditujukan perjuangan tiap-tiap orang yang beriman dan bertakwa itu. Umur panjang atau pendek, hidup susah atau senang, orang benci atau suka, tidak manjadi  persoalan dalam hidupnya, tidak menjadi halangan dalam perjuangan hidupnya.
               Allah berfirman Surah Al-Maidah ayat 54 yang bermaksud (terjemahan): “Hai orang-orang yang beriman! Barang siapa daripada kamu murtad (berbalik ) dari agamanya (Islam), maka nanti Allah akan mendatangkan  sesuatu kaum yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi  Allah, mereka bertimbang rasa terhadap orang-orang mukmin, berkeras terhadap orang-orang kafir, berperang  pada jalan Allah  dan tiada  takut celaan orang. Demikianlah kurnian Allah yang diberikan-Nya kepada siapa-siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah itu luas  (kurnian-Nya )lagi maha mengetahui.”
               Datang peringatan Tuhan kepada orang-orang yang beriman, orang-orang yang telah menyatakan percaya kepada Allah dan Rasul, bahawa kalau kelak terjadi ada yang murtad di kalangan kamu, iaitu di kalangan orang-orang yang telah mengaku beriman, (murtad ertinya meninggalkan Islam dan kembali ke dalam kufur, membalik langka). Maka kalau hal ini kelak kejadian, tidaklah akan terhenti  perkembangan Islam. Ada yang murtad, tetapi  akan ada lagi masuk ganti  yang baru, yang bersih  Islamnya daripada yang murtad itu. Mereka masuk Islam kerana cinta kepada Allah dan Allah pun menghargai dan membalas cita mereka, tiada bertepuk sebelah tangan.        
               Di antara sebab-sebab yang membawa seorang  hamba cinta terhadap Allah adalah seperti berikut:
1      Sering membaca Al-Qur’an dan memahamkan isi dan maksudnya. Setiap ayat  dari ayat-
ayat Al-Qur’an yang berjumlah 6,376 ayat itu sekali pun menerangkan berbagai-bagai masalah dan kejadian, tetapi  intinya, tujuannya dan maksudnya adalah menerangkan kebesaran, keagungan dan rahmaniat Allah. Bila seorang  sering membaca Al-Qur’an dengan mengerti akan maksud dan tujuannya, pasti timbul padanya rasa cinta terhadap Tuhan. 
2    Sering  taqarruh (mendekatkan diri) kepada Allah dengan menjalankan ibadat-ibadat  sunnat sesudah menjalankan ibadat fardhu. Merasakan enak dan gemar melakukan berbagai-bagai ibadat, bukan saja menujukkan cinta terhadap Allah, juga menjadi sebab timbulnya, rasa cinta itu.
3    Memperbanyakkan zikir (mengingat Allah) dengan hati, dengan lidah, dan amal perbuatan yang diperintahkan dan digemari oleh Allah. Menzikirkan kalimat yang sangat disukai Allah iaitu: Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, La Haula wala Quwwata lla billah, dan la illaha illallah.
4      Berjuang menundukkan hawa nafsu yang nyata-nyat bertentengan dengan keredhaan Allah.
5      Pelajarilah nama-nama Allah, sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya.
6      Melihat segala ni’mat, kebaikan dan rahmat yang diturunkan Allah kepada kita sendiri.
7    Sering berkhalwat (bersunyi diri sendiri) menghubungkan jiwa sekujur perasaan kita dengan Allah, berkhalawat bermohon sambil berdo’a atau bermunajat kepada –Nya.
8     Bergaul dengan orang-orang salih yang menjadi kekasih Allah, mendengar kata-kata  dan nasihat-nasihat dari mereka.
9      Meninggalkan cakap-cakap kosong yang ta’ berguna
10    Menjauhi segala sebab yang membatasi antara hati kita dengan Allah s.w.t.
Dengan menempuh dan menjalani segala sebab dan hal-hal yang tersebut di atas ini, ke dalam hati dan jiwa kita akan mengalir rasa kecintaan terhadap Allah. Dan inilah yang mengakibat
kan kecintaan Allah terhadap kita.
               Menempuhi dunia yang fana yang segalanya bersifat semantara sahaja bukan keutamaan dalam hidup tetapi akhirat itu jugalah yang kekal dan abadi. Maka itu menjadi tangungjawab setiap mukmin menangani kehidupan dunia tidak dijadikan matlamat hidup tetapi dijadikan medan pertempuran antara agenda yang bermanfaat kepada kehidupan akhirat dengan kebahagian dunia semata.
               Adalah menjadi amanat dan tanggungjawab setiap individu yang beriman melengkap kan diri dengan ilmu pengetahuan untuk mengenali kebajikan rohani lebih diutamakan berbanding dengan kebajikan jasmani semata. Ilmu dan amal menjadi intipati perjuangan pembangunan kehidupan yang bahagia samada dunia dan akhirat.

               Dengan ilmu kita mengenali diri kita dan dapat melahirkan kecintaan kita kepada Allah kelak menjauhi segala larangan-Nya dan melaksanakan segala perintah-Nya. Muda-mudahan Allah s.w.t. sentiasa memberikan peluang dan kemampuan kepada kita untuk mencapai kedudukan cinta dan dicintai oleh Allah. Amin. 

No comments:

Post a Comment