(Disiarkan pada 23. 7. 2016)
Antara sifat-sifat atau nama-nama
Allah ialah Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Allah mewujudkan manusia dalam
keadaan yang amat sempurna berbanding makhluk lainya yang ada di alam
kehidupan. Nama Allah yang Pengasih dan Penyayang itu Allah mewaris kan kepada
makhluk-Nya terutama sekali manusia.
Setiap makhluk yang membiak
dibekalkan dengan naluri kasih sayang terhadap zuriat nya. Pepatah Melayu
mengatakan: ‘Segarang-garang harimau tidak memakan anaknya’, membawa maksud
naluri kasih sayang yang ada pada seekor harimau betina melembutkan keganasannya terhadap anaknya. Dalam kias
bahasanya membawa maksud bahawa sejahat-jahat akhlak manusia semestinya ada
naluri dalam dirinya untuk bertolak ansur demi menyayangi orang lain.
Kewujudan manusia sememagnya
dalam dua unsur iaitu unsur jasmani yang asanya dari tanah dan unsur roh dari
ciptaan Allah s.w.t.. Sifat Allah yang Maha Pengasih dan penyayang itu diwariskan kepada manusia sebagai khalifah-Nya.
Kalaulah manusia membela kangi sifat kasih sayang kepada zuraitnya maka telah
kufur kepada Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang itu, dan ini membawa
kedosaan.
Setiap manusia wajar mengenali
cara hidup yang sebenar yang diredai Allah s.w.t. Hidup yang berlandaskan kepada materilistik dan
tidak menumpukan kepada pembangunan
rohani sebagai persediaan hidup di akhirat kelak akan mengheretnya ke lembah
kehinaan sama ada di dunia dan lebih-lebih lagi kehidupan di akhirat.
Nadi pembangunan dunia dan
akhirat berlandaskan kepada unsur-unsur kasih sayang terhadap Allah, Zat
Pencipta kepada umat manusia sebagai hamba Allah dan kepada segala makhluk yang ada di alam
kehidupan. Mendekati Allah, kita perlu terlebih dahulu melafazkan dua kalimah syahadah
yang akan membuka pintu kasih sayang yang diredai Allah s.w.t. yang sentiasa membudayakan
cara hidup yang bersifat pengasih dan penyayang.
Allah itu Maha Pengasih kepada
segala hambanya tidak kira samada mukmin atau musrikin; tetapi Ia penyayang hanya
kepada hambanya yang telah mengucap dua kalimah syahadah dengan hati yang ikhlas
sahaja. Dengan terbukanya pintu kasih sayang maka kefahaman diri di sisi Allah
menjadi pedoman untuk menangani hidup bermasyarakat.
Di antara faktor-faktor hidup
yang wajar difahami ialah setiap individu yang sayang kan dirinya, keutamaan
haruslah ditumpukan kepada amalan hidup yang membawa kepada keselamatan
dirinya samada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat kelak. Mempunyai kasih atau
cinta kepada diri sendiri tentu sekali membawa kita melihat dalam dua dimensi kehidupan
iaitu jasmani dan juga rohaninya. Seterusnya
kita mengenali kehidupan dunia
dan juga kehidupan akhirat.
Kasih sayang kepada diri memfokoskan
kepada keselamatan hidup samada dari segi jasmani mahupun kerohaniannya.
Memelihara kedua-dua alam ini jelas akan mendekatkan kita kepada keEshan Tuhan
dan kelak membawa kita mensyukuri segala nikmat hidup yang dihamparkan Allah
s.w.t. kepada hambanya samada di alam kehidupan mahupun dalam peribadi setiap
mukmin.
Nikmat Allah yang ada di alam kehidupan
ini adalah seperti udara seperti gas oksijen yang diperlukan dalam pernafasan
serta membawa gas ini ke seluruh anggota badan kita membantu dalam memecakan
makanan lewat sistem metabolisamnya. Selain dari itu nikmat Allah yang amat
tinggi nilainya dalam kelangsungan hidup ialah naluri kasih sayang terhadap
sesama umat kelak melahirkan ukhuwah kemanusiaan, satu faktor yang amat
diperlukan dalam melahirkan masyarakat penyayang.
Nikmat merasa sedap yang menjemput
selerah untuk makan merupakan satu nikmat yang tidak ada tolak banding dalam
kehidupan. Selain itu satu lagi nikmat Allah yang selalu manusia tidak sedar ketinggian
nilainya ialah merasa cinta terhadap sesama makhluk khususnya antara lelaki dan
wanita . Kelahiran rasa cinta ini dalam kehidupan manusia akan wujud pembiakan
manusia lewat sistem pernikahan.
Mengapakah ada rasa cinta antara lelaki
dan wanita? Falsafah ini kita kena balik kepada asal usul kejadian manusia.
Adam adalah manusia pertama Allah wujudkan di syurga-Nya. Adam kelihatan
kesunyian tanpa teman hidup. Maka semasa Adam tertidur, Allah mengambil tulang
rusuknya dan dijadikan seorang wanita yang dinamakan Siti Hawa. Maka mulai dar itu
Adam tidak lagi kesunyian. Naluri manusia sememangnya suka berteman atau
bermasyarakat.
Jika dilihat dari kejadian seorang
wanita, ia berasal dari badan Nabi Adam maka itu secara semula jadinya manusia
mengasihi dirinya sendiri. Oleh sebab wanita itu asalnya dari sebahagian
daripada diri Adam sendiri maka Adam sewajarnya ingin kembalikan kepadanya.
Tetapi Allah telah pisahkan dan hanya naluri
yang ada pada Adam ialah ingin atau cinta kepada bahagian badannya yang
telah terpisah.
Demikian juga halnya kepada Siti Hawa,
wanita yang diwujudkan Allah dari tulang rusuk Adam. Ia ingin betul kembali
kepada asalnya. Tetapi Allah telah pisahkan dari asalnya dan hanya dibekalkan
perasaan cinta terhadap asal kejadiannya. Maka perasaan ingin betul mengambil
balik sebahagian badannya pada Adam dan ingin betul balik kepada asalnya pada
Siti Hawa sebenar adalah falsafah wujudnya cinta kasih sayang antara lelaki dan
wanita.
Keselamatan jasmani wajar
menumpukan ibadah kepada penjagaan kesihatan khusus nya di bidang kebersihan
kerana kebersihan merupakan ciri-ciri penting dalam keimanan dan ketakwaan
kepada Allah s.w.t.. Segala makanan yang dimasukkan ke dalam jasmani kita wajar
bersifat bersih kerana kebersihan merupakan ibadah kerana Allah. Bersih
bersifat halal dalam kontek Islam merupakan zat kepada kedua-dua unsur, jasmani
dan rohani. Kebersihan penting
dalam kehidupan kerana ia adalah sebahagian daripada keimanan kepada Allah
s.w.t..
Selain dari makanan yang bersih
keselamatan rohani juga berkait rapat dengan akhlak manusia. Hidup
bermasyarakat seperti tolong menolong, hormat menghormati sesama insan,
memelihara ukhuwah kemanusiaan dan sentiasa menanamkan rasa syukur terhadap segala nikmat Allah yang kita
perolehi menjadi agenda pembangunan rohani.
Iman dan takwa merupakan dua
elemen wajar adalah pada manusia mukmin demi pembangunan rohani. Beriman serta
bertakwa kepada Allah serta rasul-Nya merupakan tiang agama. Falsafah di
belakangnya ialah melaksanakan amal ibadah yang mengerjakan segala arahan Allah s.w.t. dan meninggalkan segala
yang ditegah-Nya.
Mencintai Allah s.w.t. bermakna
kita wajib mengerjakan ibadah memuji Allah serta menunaikan semua rukun Islam
dan rukun iman. Dengan segala ibadah tersebut yang dilaksanakan membawa rasa
kasih sayang kepada diri sendiri.
Manusia sentiasa dibuai oleh desakan biologi yang memaksanya
menuruti haluan dan tingkah laku tertentu bagi memenuhi naluri yang lapar,
takut, seks dan lain-lain. Dengan begitu desakan dalam diri manusia untuk
mendapatkan kepuasan keinginan naluri, adalah tinggi dan jika dibiarkan tunduk
dengan nalurinya, dia akan kalah sehingga menjadi seperti seekor lembu di kedai
Cina.
Keakhlakan yang dianggap sesuai dengan
permulaan kesedaran manusia itu sendiri., menawarkan suatu perhentian terhadap
desakan kehendak biologi yang membabi buta. Ini dengan memberi amaran
bahawa semua kehendak individu yang
berlebihan untuk memenuhi kepuasan desakan
ini akan hanya membawa bencana kepada diri dan masyarakat setempat.
Suasana
hidup yang tinduk kepada kehendak biologi ialah mengkufurkan nikmat memasuki pintu kasih
sayang kepada diri sendiri. Jika merintih, menangis mencuba memena ngi kuasa
nafsu dengan sedaya upaya memulihkan keagungan tamadun manusia yang
dihidangkan oleh Allah untuk santapan masyarakat seutuhnya.
Penerimaan masyarakat berlandaskan
akhlak yang memaksa manusia membentuk
dirinya dengan amalan dibalut dengan
kesucian Allah s.w.t.. Jestru itu
ia akan melayaninya dengan menyiram kasih sayang yang membentuk individu
balik ke pangkal jalan dalam mengenali diri.
Dari pandangan Islam, kehidupan terbaik
adalah bagi mereka yang menumpukan perhatian untuk memperolehi ilmu pengetahuan
sehinggalah ilmu pengetahuan boleh
diang gap sebagai suatu tanggungjawab agama yang suci, yang dikenakan ke
atas setiap orang Islam baik lelaki mahu pun perempuan.
Ilmu pengetahuan mestilah bersifat benar
dan hakikat seperti apa yang dikatakan oleh Al-Qur’an sebagai haq dan mestilah diperolehi untuk tujuan
kegunaan dalam kehidupan seharian. Supaya hidup yang dijalani oleh manusia
menurut tujuan dan matlamat dijadikan-Nya, dan perintah yang diberikan mestilah
dipenuhi.
Rasulullah s.a.w. telah memberi contoh doa yang
menyebut: “Oh Tuhan berilah aku
penglihatan supaya dapat aku melihat
yang sepatutnya aku lihat.” Doa ini
perlu untuk membezakan hakiki benda daripada rupanya. Secara kebetulan apa yang
dilihat oleh manusia hanyalah sumber
illusi. Ini kecuali kepada perkara yang diuji pada landasan pengamatan takulan
yang jelas.
Satu ilmu yang dipanggil sebagai
kriteria pembukaan rahsia ilmu pengetahuan yang
diberi
pada hari ini di gedung-gedung institusi keilmuan merupakan hasil sumbangan
daripada pelbagai pemikir seperti ahli Sains, ahli Falsafah dan Artis.
Sumbangan ini untuk memberi kesedaran manusia tentang siapakan dia, apakah
pertaliannya dengan sifat, dengan kehidupan nya sendiri dan dengan perhimpunan
sejarah manusia.
Himpunan pemikiran ilmuan untuk
mengenali manusia timbul atas dorongan mencin tai diri sebagai hamba Allah yang
diutus menjadi khalifah selagi ada hayatny di muka bumi ini.
Perasaan kasih sayang terhadap
alam tumbuh-tumbuhan di mana sahaja manusia bermastautin merupakan
tanggungjawab bersama. Allah tidak wujudkan sesuatu itu tanpa kemanfaatan
kepada manusia. Pokok-pokok yang bersar dan rendang daunnya terutama sekali yang
tumbuh di kawasan yang berhampiran dengan sebatang sungai wajar dipelihara
bagikan memelihara anak sendiri.
Perasaan kasih sayang terhadap
anak amatlah penting agar anak itu membesar dengan cukup fitrah kehidupannya.
Jasmaninya sihat membesar dan begitu juga rohaninya akan sentiasa mengenali
Allah s.w.t. dan menangani hidup ini sebagai ibadah. Kasih sayang terhadap
orang tuanya menjadi keutamaan sebelum
menumpukan kasih sayang kepada fenomena alam kehidupan yang lain. Agenda
utama dalam menunjukkan kasih sayang terhadap anak ialah supaya anak itu
menjadi ahli masyarakat yang berguna serta bermanfaat kepada pembangunan.
Begitu jugalah halnya kasih
sayang terhadap tumbuh-tumbuhan terutama sekali yang menjadi tadaan air di mana
sahaja sungai mengalir. Pokok yang tumbuh melangit tingginya sentiasa memberi
manfaat kepada kehidupan dengan membekalkan titisan air di perut bumi dan
mengalirkannya ke lembah yang rendah. Titisan air dari akar pokok-pokok
tersebut akan bertemu dengan titisan air dari ribuan pokok-pokok yang lain.
Kalaulah pokok-pokok tersebut tidak ditebang
oleh manusia maka wujudlah sebuah sungai untuk pembangunan manusia serta
haiwan yang hidup di merata tempat di bumi ini.
Hujan turun dari langit membasahi
bumi memberi kemanfaatan kepada pokok-pokok demi mengekalkan isi padu air sungai yang mengalir. Selain dari menjadi
tadaan air, pokok-pokok juga menseimbangkan ekologi alam dengan membekalkan
dengan gas oksijen yang dikelurkannya semasa proses fotosintesis.
Kasih sayang kepada pokok-pokok
dan tumbuh-tumbuhan di alam ini mendidik manusia mencintai alam kelak membawa
pemikiran terhadap kecintaan kepada Allah s.w.t. yang bertanggungjawab terhadap
kewujudan tumbuh-tumbuhan sebagai makhluk-Nya. Maka lahirlah iman yang
memahami bahawa Allah tidak wujudkan
sesuatu tanpa manfaatnya kepada kehidupan.
No comments:
Post a Comment