(Disiarkan pada
30. 7. 2016)
Tanggungjawab merupakan amanah yang
dipikul oleh individu tertentu demi kelang sungan bermasyarakat. Makhluk
manusia merupakan insan yang menyantuni hidup bersosial yang diikat dengan
perasaan kasih sayang antara sesama. Keseronokan hidup dinikmati oleh setiap
individu liwat kehadiran orang lain sebagai ahli dalam bermasyarakat.
Wujudnya masyarakat perlu membina
semangat tolong menolong antara satu sama lain. Seorang itu adalah bahagian
terkecil dari masyarakat. Ia harus bekerja, tolong-menolong, saling kenal
mengenal dan bergaul dengan sesama anggota masyarakat, sehingga roda kehidu pan tetap berjalan dengan tenang dan
berputar di atas jalan yang benar.
Peribadi yang matang adalah
yang mampu bergaul dengan masyarakat secara positif dan boleh
beradaptasi dengan keinginan maupun pendapat mereka. Peribadi yang matang
adalah yang mempunyai prinsip kuat untuk bekerja dan tidak pernah bertentangan
dengan dasar, prinsip dan tujuan masyarakat setempat.
Dalam masyarakat yang baik Islam itu
sudah menetapkan dasar-dasar gotong-royong, cinta kasih dan persaudaraan. Dalam
sebuah Hadis Rasulullah s.a.w. telah menggambarkan sifat gotong-royong dan
tanggingjawab
“Kami
sekalian adalah penggembala(pemimpin) dan
setiap individu dari kalian akan diminta pertanggunjawaban dari
gembalaannya itu.”
“Orang-orang
mukmin dalam menjalin cinta, kasih mengasihi dan bergaul dengan sesama
muslimnya itu, bagikan badan yang apabila salah satu organnya menderita sakit,
maka seluruh organ yang lain akan merasakan sakit pula.”
Engkau telah meletakkan prinsip-prinsip
dasar karakter manusia, wahai Rasul! Tidak ada segolongan umat pun yang
bernasib baik seperti umat Islam ini, yang telah mempunyai prinsip-prinsip
tersebut. Adakah seorang psikholog, yang telah berhasil memecakan berbagai
masalah kejiwaan, yang mempu meletakkan satu prinsip saja mengenai prinsip
dasar kejiwaan seperti yang telah digariskan oleh Rasulullah itu?
Firman Allah dalam surah Ar-Ra’ad ayat
13:11 yang bermaksud
“Sesungguhnya
Allah tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang
ada pada diri mereka sendiri.”
Allah tidak sekali-kali akan mengubah
apa yang dipunyai oleh sesuatu kaum, sama ada berupa nikmat, kesenangan dan
kesejahteraan dengan meghilangkan dari sisinya atau melenyapkannya sama sekali,
sehingga kaum itu sendiri yang mengubah apa yang dimiliki nya itu dengan perbuatan-perbuatan
yang zalim, membuat permusuhan,
melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang merosakkan peraturuan yang
akibatnya segala nikmat dan kesena ngan itu hilang dari sisinya.
Begitu pula Allah tidak mengubah keadaan
kaum yang menderita kesusahan dan kesengsaraan, sehingga kaum itu sendiri
berusaha mengubah nasibnya kepada kesenangan dan kesejahteraan barulah Allah
mengubahnya pula selaras dengan usaha kaum tersebut.
Firman ini ditujukan kepada ‘Amir bin
at-Tufail dan Arbad bin Robi’ah yang
kisah nya telah terdahulu sebutannya. Iaitu Allah tidak sekali-kali akan mengubah nasib kedua-duanya
menjadi baik kerana tidak berusha mengubah dirinya menjadi baik tetapi memilih pakatan jahat, maka kecelakaan yang
ditimpakan oleh Allah sehingga mereka telah binasa.
Dan
apabila Allah menghendaki bahaya kepada sesuatu kaum, tiada siapa dapat
menghalang-halanginya.
Jika Allah menghendaki sesuatu kaum itu
diuji dengan berbagai bahaya, yakni kesusahan yang menimpanya atau penyakit
yang dihidapinya – berbetulan dengan perbuatan-perbuatan yang dilakukannya
itulah yang menjadi punca dan sebab musibahnya – maka tiada ada sesiapa yang
boleh menjadi qadak dan qadar-Nya.
Dan
mereka tidak mempunyai perlindung selain
Allah.
Begitulah kebinasaan yang telah
ditimpakan oleh Allah kepada ‘Amir dan Arbad, tiada
siapa
dapat menghalang-halangnya kerana mereka tidak mempunyai daya atau penolong
yang melindungi mereka, kecuali Allah sahaja yang menjadi penolong dan
pelindung.
Iman itu bagikan jendela di mana kita dapat menyaksikan
atau memahami sesuatu keadaan dalam kehidupan terutama sekali benda-benda atau
kejadian-kejadian yang bersifat ghaib. Iman tidak memilih bulu atau bangsa
mahupun keturunan. Semua makhluk manusia adalah sama; hanya perbezaannya ialah
ketakwaan dan keimanannya kepada yang
Maha Pencipta. Allah menjelaskan dalam Al-Qur’an surah Al-Hujerat ayat 49:13
yang bermaksud:
“Wahai manusia! Sesungguhnya Kami(Allah) telah menjadikan kamu dari
seorang lelaki dan seorang perempuan, dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa
dan bersuku-suku, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu
di sisi Allah orang yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah itu
Maha Mengetahui lagi Mengerti.”
Allah memberitaukan,
bahawasanya sekalian manusia itu asalnya telah dijadikan daripada seorang lelaki, iaitu Nabi Adam (a.s.) dan
seorang perempuan iaitu isterinya Siti Hawa. Kemudian dari kedua-duanya, Allah
telah menjadikan pua berbagai-bagai bangsa dan suku.
Maka tiadalah seyogia manusia itu
bermegah-megah antara satu sama lain,
dengan menyombongkan keturunannya, kebangsawanannya atau pangkatnya. Janganlah
menghina kan orang lain, atau mengejek-ejek, mencela, mentertawakan dan
sebagainya. Sedangkan mereka semuanya berasal dari satu keturunan, walaupun
berlain-lainan bangsa, bahasa, warna kulit dan bentuk roman mukanya. Apalah
yang hendak dimegah-megahkan, walhal semuanya berasal dari air dan tanah.
Allah menjadikan manusia
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, untuk berkenal-kenalan di antara satu sama
lain. Dan untuk mendekatkan pengertian, pesefahaman dan perbai kan, agar
tercipta di dalam dunia ini ketenteraman dan
kerukunan.
Sesungguhnya manusia yang hidup
di dunia ini sentiasa berlumba-lumba di antara satu dengan yang lain, untuk
mencari kemuliaan. Dalam hubungan ini, Ibnu Abas (r.a.) ada mengatakan: Bahawa
kemuliaan di dunia ialah kekayaan, sedangkan kumuliaan di akhirat pula ialah takwa (kebaktian kepada Allah).
Maka bagi Allah, orang yang paling mulia di
sisi-Nya ialah yang banyak kebaktian nya kepada Allah, atau yang paling
berbakti kepada-Nya. Dan caranya berbakti kepada Allah itu hendaklah
menjalankan segala apa yang diperintahkan-Nya, dan meninggalkan semua yang
ditegah-Nya.
Manusia itu tidak selamanya normal,
suci, baik dan konsisten atau istiqamah. Jiwa manusia tidak sahaja mengandung
sifat-sifat positif yang dapat mendukung kehormatan, perkembangan dan profesi
manusia sebagai khalifah Allah di atas bumi bahkan juga memiliki kelemahan,
yang terkadang membawa manusia kepada tingkatan di bawah binatang; iaitu ketika
manusia didorong oleh kekuatan materi. Pada saat yang sama sifat kemanusiaannya
akan menurun ke tingkat yang paling
rendah.
Namun ketika karakter manusia itu berkembang dengan baik dan
didorong oleh aspek spiritual (rohani) yang bermula dari tiupan ruh
Allah, maka sifat kemanusiaannya akan
semakin mudah untuk didorong menuju kebaikan. Manusia itu mempunyai instink
yang dapat mendorong menuju iman.
Jika keperibadian manusia sudah kehilangan aspek spritual tersebut, maka
bererti dia sudah kehilangan esensi kemanusiaan, dan tak lebih dari sekedar
bentuk manusia yang terdiri dari susunan materi dan tulang yang jauh dari iman.
Itulah penyimpangan, yang tidak akan mencapai kematangan jiwa manusia.
Dalam jiwa manusia itu ada sifat-sifat
negatif yang tersembunyi, dan akan menampak kan penyimpangan-penyimpangan dari
jalan yang benar. Namun jika jiwa tersebut boleh dikuasai dan diarahkan
berdasarkan iman, dijaga, dikembangkan dan dibina dengan baik
sesuai
dengan syariat Islam; maka jiwa tadi akan matang dan sempurna. Sifat-sifat negatif tersebut
yang terpenting ialah kelemahan manusia, tergesa-gesa, kufur, bakhil, melampaui batas, keluhan,
fitnah dan dendam, kemunafikan.
Kelemahan manusia dapat dilihat
dari unsur kejadiannya yang bersifat material. Manusia itu diciptakan dalam
keadaan lemah. Jika dibandingkan dengan makhluk Allah yang lain, ia termasuk
makhluk yang paling lemah di alam semesta ini. Firman Allah dalam surah Ar-Rum
ayat 30:54 yang bermaksud:
“Allah itulah yang menjadikan kamu berasal lemah, kemudian dijadikan
kuat sesudah lemah, kemudian sesudah kuat dijadikan lemah (kembali) dan
beruban.Diciptakan-Nya dan Dia Maha Mengetahui lagi berkuasa.”
Bahawasanya
manusia yang dijadikan Allah dengan keadaannya yang berubah-ubah, dari
lemah menjadi kuat, kemudian dari kuat
berbalik menjadi lemah, adalah merupakan bukti tentang kekuasaan Allah sebagai
pencipta alam dan melakukan apa sahaja yang dikehen daki-Nya, dan sedikit pun
tiada berasa lemah atau kesukaran untuk mengadakannya baik di bumi mahupun di
langit.
Tergesa-gesa adalah salah satu
sifat negatif yang menjadi ciri khas manusia. Sifat ini mendorong manusia untuk
selalu mengandai-andaikan sesuatu yang bakal terjadi, agar segala apa yang
bersangkutan itu senentiasa berupaya untuk menembusi dinding waktu dan memetik
buah sebelum datang waktu mengetamnya.
Sikap tergesa-gesa ini mempunyai
berbagai kesan negatif, kerana menyeret manusia menuju tindakan dan perilaku
yang sembrono, penyimpangan terhadap tujuan semula dan rencana yang sudah rapi. Juga akan berkesan negatif
terhadap analisa dan pemikiran manusia, sehingga pada akhirnya akan melahirkan
keputusan yang keliru, baik itu dalam bentuk perilaku atau tindakan.
Untuk mengatasi sikap
tergesa-gesa itu adalah iman kepada Allah dan qadha dan qadar. Iman inilah yang
bakal melahirkan ketenteraman pada jiwa. Di antara tanda-tanda orang mukmin
adalah bertindak dan berperilaku tenang, tenteram dan selalu merasa aman dengan
ketentuan Allah menerusi qadha’ dan qadar, tidak pernah terputus mengingat Allah dan
tidak tergesa-gesa dalam bertindak.
Kerana ia yakin bahawa semua perkara itu
berada pada tangan Allah dan tidak ada rasa sangsi terhadap kehendak-Nya.
Allah berfirman dalam surah
Al-Anbiya’ ayat 21:37 yang bermaksud:
“Manusia itu dijadikan dengan sifat yang terburu-buru, nanti Aku
(Allah) akan tunjukkan keterangan-keterangan Aku supaya kamu janganlah minta
disegerakan.”
Bahawasanya
manusia itu adalah dijadikan bertabiat terburu-buru, hendak cepat dan suka
tergesa-gesa walaupun sikapnya itu akan
mendatangkan bahaya kepadanya. Maka tidak hairan kalau orang-orang yang
menyekutukan Allah itu pula ingin dicepatkan turunnya seksaan Allah. kepada mereka.
Sebenarnya manusia adalah ditegah
terburu-buru – walaupun di diciptakan mempu nyai tabiat tersebut. Padahal dia
ada dikurniakan daya atau kesanggupan, untuk meninggalkan sifat yang
terburu-buru itu dan untuk mengekang kemahuan nafsunya.
Kufur adalah termasuk salah satu
sifat yang paling hina dan jahat. Maka jika manusia itu bersifat kufur terhadap
Allah, Dzat yang Maha Pencipta dan Pemberi kehidupan, melalaikan atau
melupakan-Nya, maka bererti ia sudah
berbuat dosa besar yang tidak ada
bandingannya. Dan jika manusia besikap kufur terhadap Allah dan disertai dengan
syirik dan menyembah selain-Nya, bererti ia sudah kehilangan akal dan
menciburkan dirinya ke dalam kefasikan dan kesesatan.
Penyakit bakhil itu amatlah
berbahaya kepada masyarakat. Penyakit bakhillah yang menjadikan jiwanya gawat,
melumpuhkan orang yang bersangkutan. Bahkan penyakit ini akan menular di dalam
masyarakat setempat, ada kalanya penyakit tersebut menjangkiti seluruh anggota
masyarakat, lalu melahirkan fenomena kekikiran di antara mereka, memutus
kan
jalinan cinta, silaturahim. Hati orang yang bakhil akan buta terhadap hubbullah atau rasa cinta kepada Allah
dan tidak mempunyai niat sama sekali untuk berinfak di jalan-Nya.
Melampaui batas adalah salah satu
sifat yang melanda jiwa manusia ketika
dihinggapi rasa bangga, dendam dan bertindak sewenang-wenang. Jika jiwa manusia itu mengelak dari tanggungjawab
atau dikaruniai nikmat yang banyak, maka
ia akan menyimpang dan cende rung kepada perilaku yang negatif, penipuan dan
kesewenang-wenangan; dengan anggapan bahawa kehidupan ini memiliki kekuatan
dahsyat tanpa mempedulikan ketentuan Allah.
Jiwa yang suka mengeluh
tidak akan sabar menghadapi berbagai
kesulitan dan krisis. Namun jika mengalami jiwa semacam ini akan bersikap kikir
dan tamak terhadap harta. Sifat ini akan hinggap pada orang yang menyimpang
dari konsepsi iman. Tetapi jika orang mukmin itu tidak akan khawatir terhadap
perubahan zaman. Ia hadapi semua kesulitan dengan kesabaran.
Fitnah dan dendam adalah sifat
yang paling bahaya pada jiwa manusia.
Apinya akan menghanguskan tubuh dan melahap semua kebaikan. Sifat tersebut
adalah makanan jiwa yang jahat yang akan menjatuhkan setiap orang, dan
terkadang menimbulkan perang antarabangsa. Dengan fitnah dan dendam ruh akan rusak
dan kebudayaan akan berantakan.
Firman Allah dalam surah An-Nisa
ayat 4:145 yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang
paling bawah dari neraka, dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang
penolong pun bagi mereka.”
No comments:
Post a Comment