((Disiarkan pada 6. 8. 2016)
Allah S.W.T. berfirman dalam
al-Qur’an surah Az-Zariyaat ayat 51:56 yang bermak sud: “Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia
melainkan supaya mereka menyemba Aku.”
Bahawasanya Allah menciptakan jin
dan manusia tidak ada gunanya yang lain, melain kan buat mengabdikan diri
kepada Allah. Jika seorang telah mengakui beriman kepada Tuhan, iaitu telah
mengucap dua kalimah syahadah, “Asahdu
allaillahillah wa ashadu anna Muhammad Rasulullah” – Tiada Tuhan yang wajar
disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah; khusus kepada
saudara baru (mereka yang baru menganut agama Islam) maka ia wajar berpegang
kepada amanah Allah sebagai khalifah-Nya.
Kepada keluarga muslim lahirnya zuriat
ia sudah Islam hanya ditarbiahkan untuk memahami hidup sebagai Islam maka itu
setiap anak itu diwajibkan mempelajari akidah Islam di sekolah agama yang
ditarbiahkan oleh Ustaz yang bertauliah untuk mendidik anak-anak cara bagaimana
memegang amanah Allah sebagai tanggungjawab utama dalam hidup. Maka mulai dari
usia kanak-kanak setiap insan itu dilatih mengucap atau melafazkan dua kalimah syahadah yang dilaksanakan setiap
kali tibanya waktu fardu sembahyang.
Melatih anak-anak mengikuti cara hidup Islam wajib bagi setiap
insan dan ibubapa nya wajar menghantarkan anaknya ke institusi berkenaan. Islam
itu wajar dijadikan sebagai darah dan daging setiap hidup muslim. Maka itu ada
institusi yang mengajurkan sekolah tahfiz atau menghafal al-Quran.
Walaubagaimana pun anak itu perlu dipaksarela oleh orang tuanya. Kalau anak
tidak mengikuti disiplin sekolah tahfiz maka ibubapa wajar berkompromi dengan pentadbiran
sekolah, tanpanya eloklah jangan memasukkan anak mereka ke instiusi berkenaan.
Kalau tidak ada kerjasama dari pihak
ibubapa maka sekolah tahfiz sukar nak berfungsi.
Setiap insan itu dia tidak akan mahu jika hidupnya di dunia ini kosong saja. Dia tidak boleh menganggur.
Selama nyawa dikandung badan,
manusia harus ingat bahawa tempohnya tidak boleh kosong dari pengabdian. Seluruh hidup
hendaklah dijadikan ibadat.
Menurut riwayat dari Ali bin Abu
Thalhah, yang diterimannya dari Ibnu Abbas, erti untuk beribadat, ialah mengakui diri adalah budak atau hamba dari
Allah, tunduk menurut kemahuan Allah, baik secara sukarela atau secara
terpaksa, namun kehendak Allah berlaku juga (thau’an aw karhan). Mahu tidak
mahu diri pun hidup. Mahu tidak mahu kalau
umur panjang mesti tua. Mahu tidak mahu jika datang ajal mesti mati. Ada
manusia yang hendak melakukan di dalam
hidup ini menurut kemahuannya, namun yang berlaku ialah kemauan Allah
jua.
Ayat ini memberi ingatan kepada
manusia bahawa sedar atau tidak sedar dia pasti mematuhi kehendak Tuhan. Maka
jalan yang lebih baik bagi manusia ialah menginsafi kegunaan hidupnya, sehingga
dia pun tidak merasa keberatan lagi
mengerjakan berbagai ibadat kepada Tuhan.
Apabila manusia mengenali budi
yang luhur, nescaya dia mengenal apa yang dinamai berterima kasih. Ada
orang menolong kita melepaskan dari
malapetaka, kita pun segera mengucapkan terimakasih! Kita mengembara di satu
padang pasir. Dari sangat jauhnya perjalanan, kita kehausan, air sangat sukar. Tiba-tiba
di suatu tempat yang sunyi sepi kita
bertemu seorang yang menyuruh kita
berhenti berjalan sejenak.
Kitapun
berhenti. Lalu dia bawakan seteguk air. Kitapun mengucapkan banyak terima
kasih. Kita ucapkan terimakasih dengan merendahkan diri. Sebab kita merasa
berhutang budi kepadanya. Dan tidaklah ada manusia beradab di dunia yang membantah keluhuran
budi orang yang berterima kasih.
Maka bandingkanlah semuanya
dengan anugerah Illahi bagi menjamin hidup kita. Sejak mulai dari perut ibu sampai
kepada masa habis tempoh di dunia ini dan kita menutup mata, tidaklah dapat
dihitung dan dinilai betapa besar nikmat dan kurnia Allah kepada kita.
Maka
timbullah pertanyaan. Apakah tidak patut kita berterimakasih kepada-Nya atas
seluruh kurniaan itu?
Di sinilah Tuhan menjuruskan
hidup kita, memberi kita pengarahan. Allah menciptakan kita, jin dan manusia
tidak untuk yang lain, hanya untuk satu macam tugas saja, iaitu mengabdi,
beribadat. Beribadat iaitu mengakui bahawa kita ini hambaNya, tunduk kepada
kemahuanNya.
Ibadat itu diawali atau dimulai
dengan IMAN. Iaitu percaya bahawa ada Tuhan yang menjamin kita. Percaya akan
adanya Allah ini saja, sudah jadi dasar pertama dari hidup ini sendiri. Maka
IMAN yang telah tumbuh itu, wajib dibuktikan dengan amal yang salih. Iaitu
perbuatan yang baik. Iman DAN AMAK SALIH inilah pokok ibadat. Bila kita telah
mengaku beriman kepada Allah, nescaya kita percaya kepada RasulNya. Maka pesan
Allah yang disampaikan oleh Rasul itu kita perhatikan. PerintahNya kita kerjakan
laranganNya kita hentikan
Maka dapatlah kita jadikan
seluruh hidup kita ini ibadat kepada Allah. Sembahyang lima waktu, puasa bulan
Ramadhan, berzakat kepada fakir miski, adalah bahagian kecil, sebagai pematri
dari seluruh ibadat yang umum itu. Semuanya itu kita kerjakan, kerana kita
IMAN kepadaNya, dan kita pun beramal
yang salih untuk faedah sesama kita manusia. Kalau tidak ini yang kita
kerjakan, tidaklah ada ertinya hidup kita yang terbatas di dalam dunia ini.
Melakukan dakwa kepada jalan yang
baik adalah tugas utama dalam hidup.
Kalau tidak beribadat kepada Allah apalah ertinya hidup itu. Umur telalu
pendek di dunia ini, dan umur yang
pendek itu mesti diisi,, sehingga setelah manusia mati sekalipun,namun Iman dan
Amal salihnya masih hidup dan tetap hidup.
Kehidupan dunia sekarang ini
diciptakan Allah bukanlah satu cara penghidupan yang sempurna tetapi satu cara
penghidupan yang tidak sempurna, satu kehidupan sementara, penghidupan yang
penuh serba macam kekurangan, kekecewaan dan lain-lain sebagainya. Firman Allah
dalam al-Quran surah Al-Imran ayat 3:185-186 yang bermaksud:
“Tiap yang berjiwa akan mengalami mati, dan tidak akan disempurnakan
ganjaran kamu, kecuali pada hari kiamat. Kerananya barang siapa dijauhkan dari
Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka selamatlah dia. Sedang penghidupan
dunia ini tidak lain hanya benda tipuan saja.”
“ Sesungguhnya
kamu akan dikenakan percobaan-percobaan dalam harta dan dirimu. dan
sesungguhnya kamu akan mendengar banyak dari orang-orang yang diberi Kitab
dahulu sebelum kamu dan orang-orang yang syirik akan celaan yang banyak. Dan
jika kamu sabar dan takwa, maka itulah
sebaik-baik urusan.”
Dalam surah Al-Hadid ayat 57:20
yang bermaksud:
“Ketahuilah olehmu, bahawa kehidupan dunia ini hanya satu permainan,
satu hiburan, satu perhiasan, bersombong-sombong antara kamu, dan
berbanyak-banyak tentang harta dan anak-anak, seperti hujan yang tumbuh-tumbuhannya
menyenangkan kaum kafir (petani-petani), kemudian kelihatan segar, lalu menjadi
kekuningan (layu), kemudian itu dia menjadi lapuk. Sedang di akhirat ada seksa
yang sangat dan ada pula ampunan dari Allah dan keredhaan. Dan penghidupan
dunia (yang rendah ini) hanya benda tipuan belaka.”
Dalam ayat-ayat
lainnya dinyatakan oleh Allah bahawa kehidupan di dunia sekarang ini adalah
penghidupan kecil (tidak bererti), sempit sedikit, rendah dan di akhiratlah
yang sebenar-benar hidup. Tetapi
sungguhpun begitu, penghidupan dunia ini amat penting, kerana dialah
menentukan baik buruknya nasib manusia dalam penghidupan di akhirat yang kekal
dan abadi itu.
Berbahagia dan beruntunglah
manusia yang mengerti dan menyedari sesedar-sedarnya, merugi dan celakalah
manusia yang tak mengerti dan tak mahu sedar. Mudah-mudahan Allah menjadikan
kita orang yang sedar dan bahagia,
sekalipun tidak begitu kaya atau mampu dalam kehidupan dunia sekarang ini.
Antara amanah Allah
pertanggungjawabkan kepada manusia ialah cintanya terhadap Allah. Iman dan takwa yang hidup
subur pada diri seorang akan berbuah. Buah Iman dan Takwa itu banyak sekali,
dan terus menerus sepanjang masa, tidak bermusim seperti mangga atau durian,
sehingga buahnya di musim susah ialah kesabaran, di musim senang dan beruntung
ialah syukur, di musim perang dan kekacauan ialah ketenangan, di kala bersalah
ialah ampunan dan taubat. Dan buahnya yang terus ada di segala musim, ialah
rasa bahagia dan puas hati. Dan buahnya yang paling tinggi kedudukannya, ialah
timbulnya perasaan “cinta” tehadap Allah.
Bila seorang hamba sudah berhasil mendapatkan rasa cinta terhadap
Allah, berbuah lah dunia dan segala isinya dalam pandangan hidupnya.
Bayangkanlah bagaimana indahnya perasaan seorang pemuda mendapatkan kekasih si jantung hati
dan bagaimana bahagia dan lega hatinya bila berada di smping kekasihnya itu.
Cinta seorang lelaki terhadap
wanita atau cinta seorag suami terhadap
isterinya adalah hanya cinta kecil, sedang cinta seorang hamba yang Iman dan
Taqwa terhadap Tuhannya adalah cinta kalibar besar, cinta teragung dan
tertinggi, serta terindah, melebihi segala cinta. Dan merasa dirinya selalu di
samping Tuhan yang dicintainya. Tuhan yang Maha Gagah Perkasa, Maha Penyayang, Maha Kaya.
Bila orang sudah merasa cinta
kepada Allah dan merasa diri selalu di samping Tuhannya, tak satu perkara lagi
yang dikhwatirkannya dalam hidup atau sesudah mati. Tak takut miskin atau
melarat, tak takut musuh siapa jua, tak takut ditangkap atau diculik, dan tak
takut ditahan atau dipenjar. Di mana saja dia berada, dia berada di samping
Tuhannya.
Sebab itu orang yang telah
mengenal akan Tuhannya, sesudah Iman dan Takwa (menjalankan segala ibadat dan
perintah Allah), ia berjuang untuk mendapatkan rasa cinta terhadap Tuhan.
Tinggi gunung akan didakinya, dalam jurang akan dituruninya, samudera luas akan
diselami dan direnanginya, jalan apa saja akan ditempuhinya sekalipun penuh
onak dan duri. Ia akan memeras keringat berhabis tenaga, sekalipun akan mengorbankan seluruh harta atau jiwanya untuk
memperoleh cinta terhadap Tuhan, dan agar dia dicintai oleh Tuhan.
Ke arah itulah ditujukan
perjuangan tiap-tiap orang yang beriman dan taqwa itu. Umur panjang atau
pendek, hidup susah atau senang, orang
benci atau suka, tidak menjadi persoalan
dalam hidupnya, tidak menjadi halangan dalam perjuangan hidupnya.
Allah berfirman dalam al-Quran
surah Al-Maidah aya 5:54 yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman! Barang siapa
daripada kamu murtad (berbalik)) dari agamanya (Islam), maka nanti Allah akan mendatangkan suatu kaum yang
Allah mengasihi mereka dan mereka
mengasihi Allah, mereka bertimbang rasa terhadap orang-orang mukmin, berkeras
terhadap orang-orang kafir, berpegang pada
jalan Allah dan tiada takut celaan orang. Demikianlah kurnia Allah yang
diberikanNya kepada siapa-siapa yang dikehendaki-Nya
dan Allah itu luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
Cinta adalah perasaan. Perasaan itu tak
dapat dilihat oleh mata. Semua orang mungkin saja merasa mencintai Allah,
sehingga dengan gampang sekali dapat berkata: “Aku cinta akan Allah; si Anu
dicintai oleh Allah”. Agar manusia jangan dapat dibohongi oleh perasaannya
sendiri. Maka di dalam berbagai-bagai ayat dan hadis Allah dan RasulNya
menerangkan tanda-tanda kencintaan manusia terhadap Allah. Perhatikanlah ayat-ayat dan hadis tersebut di bawah ini.
Pernah sekelompok manusia di zaman
Rasulullah saw. sama-sama berkata cinta terhadap Allah, lalu turunlah ayat
tersebut di bawah ini.
Surah Al-Imran ayat 3:31 dan 32 yang
maksudnya:
“Katakanlah:
Jika kamu cinta akan Allah, maka ikuti (taatilah) olehmu akan aku (Muhammad),
nescaya Allah cinta akan kamu dan ampuni dosa-dosamu, kerana Allah Maha
Pengampun dan Maha Pengasih.”
“Katakanlah:
Hendaklah kamu taat terhadap Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling,
maka susungguhnya
Allah tidak cinta terhadap orang-orang kafir (yang berpaling itu).”
Hadis Sahih dari Anas Malik r.a.
mengatakan bahawa Rasulullah saw. telah bersabda yang bermaksud:
“Tiga
perkara, siapa yang memilikinya akan dapat merasakan manisnya Iman, iaitu:
Bahawa Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai-nya dari selain keduanya;Bahawa dia
mencintai seseorang hanya kerana Allah;
Bahawa dia benci kembali kekufuran sesudah Allah membebaskannya dari kekufuran
itu, sebagaimana dia benci untuk ditempatkan ke dalam Neraka.”
Jadi di antara tanda-tanda bahawa
seorang mencintai Allah ialah: Mentaati perintah Allah. Mentaati perintah
Rasulullah. Cintanya terhadap Allah, Rasul dan jihad fi Sabillah melebihi
cintanya terhadap bapa, anak, saudara, isteri, keluarga, harta perdagangan dan
tempat tinggal. Mencintai sesama manusia kerana Allah. Benci terhadap kekufuran
seperti bencinya terhadap Neraka. Dan Tidak takut dicela dibenci, digertak,
oleh manusia.
Bila seorang telah cinta terhadap Allah
dan Rasul-Nya dengan memenuhi tanda-tanda di atas, maka Allah akan cinta
kepadanya. Mencintai dan dicintai Allah, adalah setinggi-tinggi nya rahmat Iman
dan Takwa. Maka demikianlah halnya amanah Allah kepada manusia yang wajib
dijaga dan dipelihara selagi hidup dikandung badan.
No comments:
Post a Comment