(Disiarkan pada 12.
08. 2016)
Hidup bermasyarakat tunggak
keperibadian ummah. Hidup itu menyeronokan kerana kehadiran orang lain. Manusia
diwujudkan Allah menyantuni perasaan kasih sayang kerana Allah. Perasaan kasih
sayang merupakan faktor utama dalam melahirkan keluarga bahagia kelak membentuk
masyarakat yang berwawasan.
Dimana sahaja kita hidup memerlukan
kehadiran orang lain atau semestinya ada masyrakat. Tanpa kehadiran orang lain
yang akan membentuk masyarakat, sukar merasakan kenikmatan hidup ini. Walaupun
kita hidup di syurga Allah tanpa teman, kurang menyeronok kan seperti halnya
manusia pertama, Nabi Adam a.s..
Dia tidak dapat merasakan kemanisan
hidup seorang diri, walaupun hidup di syurga Allah yang semuanya disediakan apa
sahaja yang dia ingini. Pada mulanya, kesunyian hidup Adam, dapat diselesaikan Allah dengan mewujudkan
seorang teman yang diciptakan dari bahagian diri Adam sendiri. Allah wujudkan seorang wanita dari bahagian diri
Adam sendiri, iaitu dari tulang rusuknya sebelah kiri.
Oleh sebab, asal temannya itu
dari dirinya sendiri maka bertambahlah perasaan kasih sayang atau cinta antara
sesama manusia khususnya lelaki dan wanita dalam membentuk masyarakat bahagia. Adam,
oleh Allah diijabkabulkan menjadi sepasang suami isteri dengan Siti Hawa setelah Adam terlebih dahulu menunaikan emas
kahwinnya kepada Siti Hawa.
Oleh sebab Adam tidak ada sesuatu yang
boleh dijadikan sebagai mas kahwin maka Allah perintahkan Adam mengucap salawat
Nabi - Allahuma salih ala saidina Muhammad wala alihi saidina Muhammad.
Orangnya belum wujud lagi tetapi namanya sudah dijadikan mas kahwin kepada
perkahwinan manusia pertama.
Dari zuriat nabi Adam maka manusia mula
berkembang membentuk masayarakat lewat pernikahan disebabkan naluri cinta yang
ada pada setiap manusia sama ada lelaki atau perempuan menjai fitrah. Cinta
lelaki pada seorang wanita adalah fitrah
disebabkan si lelaki ingin benar mendapatkan bahagian dirinya yang hilang,
kembali semula; manakala cinta wanita kepada lelaki adalah wanita ingin benar
kembali semula kepada asalnya. Maka demikianlah asal usul mengapa perasaan
cinta itu wujud pada setiap manusia yang menggalakkan manusia untuk mendapatkan
pasangan hidupnya.
Dalam hidup bermasyarakat banyak
manfaat yang kita dapat perolehi lewat hubungan ukhuwah kemanusiaan. Manusia
banyak keindahan hidup yang merupakan fitrah Allah dapat kita perolehi lewat
hubungan kemanusiaannya. Oleh sebab manusia diwujudkan Allah dalam dua unsur,
rohani dan jasmani maka manusia mendapat manfaat dari kedua-dua unsur tersebut.
Dari segi jasmaninya kita dapat
merasakankan keenakan dalam pergaulan serta kerjasama dalam semua urusan sama
ada dari segi sukan atau muamalah lainnya. Manakala dari segi rohani pula kita
dapat menikmati manisnya iman kepada Allah serta kasih sayang antara sesama
manusia. Satu buah dalam pergulan yang dapat kita nikmati yang amat tinggi
nilainya di sisi Allah ialah merasa cinta kepada amal ibadat kita lewat
hubungan dengan Allah, habluminallah
dan juga hubungan dengan sesama manusia, hablum
minannas.
Hidup bermasyarakat akan dapat
kita membina solidaritas sosial kelak menghidupkan suasana falsafah
persaudaraan sejagat. Fenomena falsafah ini wujud sejak bapa manusia pertama lagi iaitu Nabi Adab a.s. Tidak ada
yang dibanggakan dalam hidup ini kerana semua kita adalah dari keturunan yang
sama dan mempunyai idologi yang serupa yang telah diwujudkan Allah sejak kewujudan
manusia.
Berlakunya perbezaan antara sesama manusia
ialah dari roman mukanya. Ada warna kulitnya kekuning-kuningan langsat;
manakala lainnya bercahaya putih dan tidak kurang pula yang berwarna hitam
legam. Semua jenis warna kulit manusia
itu telah diwujudkan Allah s.w.t. atas dasar Allah ciptakan manusia daripada
tanah. Tanah yang mempunyai berbagai warna, seperti putih, hitam,
kekuning-kuningan langsat dan sebagainya.Tetapi semua manusia adalah sama hanya yang membezakan kita ialah
ketakwaan kita kepada Allah s.w.t. Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah
Hujerat ayat 49:13 yang bermaksud:
“....Sesungguhnya
orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih
bertakwa.”
Kewajipan manusia sebagai pemakmur alam
kehidupan merupakan satu agenda yang perlu ditangani oleh setiap insan sebagai
ahli dalam membina masyarakat. Allah telah mewujudkan manusia sebagai
khalifah-Nya di muka bumi. Rancangan Allah tersebut telah disanggah oleh para
malikat kerana bagi mereka (malaikat) manusia mempunyai kelemahan dalam
melaksanakan amanat Allah s.w.t.
Tetapi kehadrian ilmu pada manusia yang
dibekalkan Allah, yang mana fitrah
tersebut tidak diberi kepada para malaikat, tanpak kelemahan pada malaikat.
Maka malaikat dan iblis diperitahkan Allah tunduk (tanda hormat) kepada
manusia. Malaikat tunduk hormat kepada manusia tetapi makhluk iblis menentang
perintah Allah mengakibatkan iblis dicabut segala kenikmatan hidupnya dan
dilaknat oleh Allah s.w.t. Iblislah penghuni neraka yang sah.
Mengikut pendapat ahli Sains, manusia
adalah makhluk bersosial. Hubungannya dengan orang lain menampilkan identiti
kemansiaannya. Manusia memerlukan keberadaan orang lain. Tidak banyak yang
manusia boleh laksanakan seorang diri tanpa
bantuan orang lain. Hidup bermasyarakat menggamit kesetiakawanan sosial
kelak dapat membina suasana kerjasama yang padu.
Tolong menolong dalam semua agenda
kehidupan akan melahirkan suasana kasih
sayang
yang menjadi tunjang kesejahteraan bermasyarakat. Sebuah falsafah pembangunan
manusia mengatakan “hidup satu haluan dan sehaluan” menjadikan satu perjuangan
dalam memurnikan hidup bermasyarakat.
Berdiri sama tinggi, duduk sama
rendah adalah budaya yang sentiasa mementingkan kebajikan orang lain. Kata-kata
prinsip pembagunan kerajaan Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri
Malaysia yang ke enam Datuk Seri Najib
bin Tun Razak ialah “Rakyat di dahulukan, Pencapaian diutamakan.”
Slogan “Rakyat di dahulukan,
Pencapaian Diutamakan” menjadi satu tunjang utama, semangat ini terus kian
membara di kalangan rakyat Malaysia. Selain itu, untuk mencapai status negara
maju sepertimana yang diilhamkan oleh mantan Perdana Meteri Malaysia yang ke
lima Tun Dr. Mahathir Muhammad melalu Wawasan 2020, syarat yang paling utama
ialah sebuah negara yang kukuh dan stabil dan ini hanya akan dicapai apabila
rakyatnya bersatu padu.
Nilai kemanusiaan masyarakat yang
dianjukan oleh Islam ialah persaudaraan atau ukhuwah. Manusia hidup di
sebuah
masyarakat yang sayang menyayangi, mempunyai perhubungan yang erat dan saling
bantu membantu. Mereka dihimpunkan oleh perasaan sebagai anak keluarga yang
satu yang saling menyayangi antara satu sama lain sehingga setiap orang di dalamnya
merasa kekuatan saudaranya adalah kekuatannya; kelemahan saudaranya adalah
kelemahannya.
Naluri kasih sayang yang ada pada
setiap manusia sememangnya berpunca daripada kehadiran rohaninya yang
dibekalkan oleh Allah s.w.t.. Rasa keinsanan merupakan rasa kemanusiaan yang
berunsur rohaniah yang mempunyai ciri-ciri kasih sayang terhadap sesama insan
kerana Allah s.w.t.. Sifat kasih sayanglah yang membentuk tamadun kehidupan
manusia dan memberi satu kekuatan dalam melahirkan masyarakat yang bersosial.
Kekhalifaan manusia berdasarkan
kehadiran ilmu dan naluri kasih sayang yang membentuk satu ikatan antara
manusia sebagai pemakmur alam kehidupan dengan makhluk Allah s.w.t. yang hidup
bersamanya di alam buana ini. Perasaan kasih sayang merupakan satu kualiti atau
sifat yang mendekatkannya kepada Allah s.w.t. yang mempunyai sifat Pengasih dan
Penyayang.
Kasih sayang dalam membina
masyarakat menjadi agenda utama dalam pembangunan ummah. Islam sungguh-sungguh
menjadikan kasih sayang satu perwatakan yang maksimum untuk membina masyarakat
penyayang. Mengeratkan hubungan antara anggota masyarakat berlandaskan kasih
sayang, pertolongan, ikhlas, nasihat, saling berkomunikasi, bersatu padu,
saling tolong menolong dan saling menyayangi.
Cinta antara saudara adalah sifat
fitrah dan kecendrungan yang suci pada diri manusia. Islam sentiasa menjaga dan
memelihara sifat tersebut, semakin mendarah daging, kebesaran kemampuannya dan
menjelas hak-haknya.
Kasih sayang itu puncanya ialah
Allah s.w.t.. Setiap kali kita memula sebarang ibadat kepada Allah kita
dituntut untuk mengucapkan “Bimillahirahmanirahim”, yang bermaksud dengan nama
Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sifat Ar-Rahman maksudnya memberi
rahmat kepada sesiapa pun sama yang beriman atau tidak beriman kepada Allah.
Rahmat yang dimaksudkan ialah rahmat yang kecil selama hidup di dunia sahaja.
Sifat Ar-Rahim maksudnya memberi
rahmatnya hanya kepada tertentu sahaja. Iaitu yang dikasihi dan disayangi oleh
Allah s.w.t. sahaja dan rahmat ini adalah rahmat yang besar yang tidak terbatas
waktunya selama hidup di dunia. Rahmat-rahmat besar tersebut dapat dirasakan
nikmat dan manfaatnya yang berkekalan buat selama-lamanya iaitu kebahagian di akhirat.
Masjid harus memakmurkan
kehidupan masyarakat. Masjid tidak harus digunakan sebagai tempat ibadah
sahaja. Namun, masjid diharapkan menjadi pusat kegiatan yang dapat memakmurkan
masyarakat di sekitarnya. Masjid diharapkan menjadi pusat perlaksanaan habluminallah (hubungan dengan Allah)
dan habluminannas (hubunan dengan
manusia).
Masjid akan berfungsi dengan baik
apabila boleh memakmurkan masyarakat.
Adalah tidak sewajarnya berlaku jika kelihatan di sekitaran masjid yang megah dan
indah, masih ada warga yang hidupnya susah. Cara memakmurkan masyarakatnya
ialah membentuk komuniti, boleh menjadi lembaga pendidikan, lembaga sosial, kesihatan
, hingga ekonomi.
Di samping beribadah, umat Islam
dituntut mampu memajukan kehidupan sosial, termasuklah kondisi perekonomian. Maka kita harus
seimbang fungsi masjid itu. Khatib jangan hanya bercakap tentang halal dan
haram, neraka dan syurga, tetapi juga bicara bagaimana kita boleh maju, menyuarakan
agar umat Islam boleh menjaga
keseimbangan antara kehidupan dunia
dengan kehidupan akhirat.
Dalam perspektif orang Islam
kasih sayang kepada diri tertumpu kepada perhatian untuk memperolehi ilmu
pengetahuan sehinggalah ilmu pengetahuan boleh dianggap sebagai suatu
tanggungjawab agama yang suci, yang dikenakan ke atas setiap Islam baik lelaki
mahu pun perempuan.
Ilmu pengetahuan mestilah
bersifat benar dan hakikat seperti apa yang dikatakan oleh Al-Qur’an sebagai haq dan mestilah diperolehi
untuk tujuan kegunaan dalam kehidupan seharian.. Supaya hidup yang
dijalani oleh manusia menurut tujuan dan matlamat dijadikan-Nya dan perintah
yang diberikan mestilah dipenuhi.
Tidak dapat dinafikan lagi bahawa
ilmu merupakan faktor terpenting dalam menentu kan kebahagian individu dan
kejayaan serta kekuatan sesuatu bangsa atau umat. Semua agama dan system sosial
manusia menganjurkan ahlinya ke arah ilmu pengetahuan sekurang-kurangnya
sebagai satu faktor penerusan agama, kepercayaan atau warisan daripada satu
generasi ke generasi yang lain. Tujuannya yang paling utama ialah untuk
kepentingan duniawi seperti semua system sosial manusia dan setengahnya seperti
Islam dan beberapa agama lain meliputi kebahagian ukhrowi
Dalam surah Al-Asr ayat ayat 103:1-2
yang bermaksud:
“Demi masa manusia sentiasa
dalam kerugian.”
Masa begerak tidak menungguh sesiapa
pun. Manusia sentiasa tidak dapat
memanfaat kan masa sebaik mungkin, yang bergerak pantas. Ada orang yang
beranggapan bahawa masa itu masih
banyak; tetapi tahukan anda setiap saat dalam hidup ini denyutan jantung sentiasa
memberi tahu bahawa umur manusia sentiasa berkurangan.
Setiap hari perjalanan hidup
menjadi pendek menghampiri liang lahad. Bagaimana pula dengan bekalan kita di
akhirat nanti? Manusia sentiasa lupa dan tidak memahami mengenai kewujudannya
di dunia ini. Kita memakmurkan kehidupan kita dengan menghiasi nya dengan amal
ibadat kerana Allah, di samping melaksanakan tugas memakmurkan kehidupan makhluk lain di alam ini.
Hidup manusia dilengkapi
oleh Allah dengan berbagai nikmat hidup. Segala nikmat berkenaan membuatkan
hidup ini selesa dan menggembirakan. Oleh itu manusia tentu besedia untuk
menunaikan janji kepada Allah. Satu nikmat yang paling unggul dan membahagiakan
ialah
nikmat hidup. Maka itu kalau kita menerima nikmat hidup kita wajar berjanji
kepada Allah untuk melaksanakan tanggungjawab tujuan Allah wujudkan kita.
Seia kepada janji merupakan
bahagian daripada iman. Menyempurnakan janji ialah salah satu sendi hidup bersosial. Islam
menuntut sekeras-kerasnya kepada
sekalian mukmin supaya sentiasa tetap berperangai dengan menyempurnakan janji.
Jika berjanji wajib menepati. Itulah ajaran Islam dan itulah peribadi muslim,
sehingga dekenal dilingkungannya, setiap perkataannya merupakan perjanjian yang
kuat, tidak dikhawatirkan akan menyalahi dan mengingkarinya.
Akhlak yang mulia merupakan
buah keimanan dan punca akhlak itu ialah amanah dan menepati janji. Siapa yang
telah hilang sifat amanah dan tidak menepati janji, yang demikian itu merupakan
suatu tanda merosotnya iman dan jauh
dirinya dari ketakwaan kepada Allah.
Akhlak yang buruk itu betentangan dengan keimanan dan tidak akan dapat bertemu
antara keimanan dengan akhlak yang keji (Al-Hadis).
No comments:
Post a Comment