(Disiarkan pada17. 3. 2017)
Tauhid dalam Islam tidak mempunyai
keraguan. Tauhid itu keluar dari hati dan diikuti dengan semua sifat mulia. Kalimat
tauhid menanamkan kepercayaan kepada orang yang mengatakannya, bahawa
tidak ada yang disembah, tidak ada yang
menghidup, tidak ada yang mematikan, tidak ada yang memberi rezeki dan tidak
ada yang memberi manfaat kecuali Allah s.w.t..
Orang-orang mukmin juga dapat
mengambil faedah dari tauhid iaitu bersifat dengan berani dan tidak takut mati;
sebab yang memiliki mati hanya Allah sahaja. Adanya sifat ini akan mengangkat
diri ke darjat kemuliaan. Ia sanggup mati syahid pada jalan Allah. Firman Allah
s.w.t. dalam Al-Qur’an surah Ali Imran ayat 3:145 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melaikan dengan izin Allah.
(Allah menetap kan) ketetapan yang tertentu waktunya.”
Kematian seorang
adalah mengikut qada dan qadar serta ketentuan yang telah menjadi suratan
nasibnya yang telah dijanjikan oleh Allah – caranya iaitu Allah utus Malakul
Maut untuk mencabut nyawa seseorang, sehingga tidak seseorang pun mati kecuali dengan keizi-nanNya.
Allah telah memberikan tuntunan
hidup bagi kita berupa agama Islam, sebagai pedoman yang sempurna, kerana di
dalamnya terkandung hukum dan ketentuan-ketentuan yang bertalian dengan urusan
dunia dan akhirat. Dalam definasi kita
jumpa tentang agama, iaitu:
“Agama
ialah tuntunan Illahi untuk segenap orang yang berotak waras untuk mencapai
kesejahteraan dunia dan akhirat.”
Memang dengan akal kita dapat membedakan
baik dan buruk, perintah dan cegah, sehingga bagi manusialah Allah
mengamanatkan Agama. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 2:132
yang bermaksdu: (terjemahan)
“Dan
Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’qub.
(Ibrahim berkata): Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini
bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam.”
Sebagai pertanggungan-jawab, maka
hendaklah kita menyerahkan hidup-mati,
ibadat dan pekerjaan kita hanya kerana mengharapkan redha Allah semata-mata.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah
Al-An’am ayat 6:162 – 163 yang bermaksdu; (terjemahan)
“Katakanlah:
“Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan
semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan
kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada
Allah).”
Dengan demikian semua amal perbuatan
yang kita lakukan adalah benar-benar merupa kan pancaran cahaya Iman; dari
sanalah terbentuknya akhlaqul kalimah dan laku perbuatan terpuji/amal saleh.
Kepada merekalah Allah akan memberikan
kebahagian dunia dan tempat yang baik kelak di akhirat, sebagaimana firman
Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 13:29 yang bermaksud: (terjemahan)
“Orang-orang
yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang
baik.”
Ayat ini merupakan penegasan janji Allah
bagi orang-orang yang beriman dan beramal saleh. Amal saleh yakni perbuatan
yang baik adalah meliputi tindak laku peribadi dan pergaulan
bermasyarakat.Tegasnya seorang Mukmin harus bersikap dan berbuat baik terhadap
diri sendiri dan masyarakat sekitar.
Terhadap diri sendiri ia harus memelihara
perangai dan tata hidup sesuai tuntunan Allah; terhadap masyarakat sekitar
iapun harus berbuat dan bergaul dengan sikap terpuji.
Manusia adalah sebaik-baik makhluk
Allah; kepada merekalah Allah menunjukkan jalan yang benar, iaitu agama Islam.
Akan tetapi kerana keterbatasan
sifat manusia banyak di antara mereka tersesat perjalanan hidupnya, gugur oleh
pujuk rayu syaitan.
Syaitan sentiasa berusaha agar
manusia ingkar kepada Allah iaitu dengan memperlihat kan dan menjanjikan
kemanisan hidup duniawi, sehingga tidak sedikit manusia terlena dan akhirnya
terlepas sama sekali dari tuntunan Allah.
Oleh sebab itulah Allah
memberikan beban kepada orang-orang yang beriman agar melaksanakan amar ma’ruf
dan nahyi mungkar. Allah berfirman dalam Al-Qu’an surah Ali Imran ayat 3:110
yang bermaksud: (terjemahan)
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyuruh
yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah.”
Jelasnya bahawa
umat Islam adalah semulia-mulia umat
bagi pandangan Allah dan ciri mereka ialah sentasa melaksanakan amar ma’ruf dan
nahyi mungkar. Dari itu, sebagai Mu’min kita wajib melaksanakan amar ma’ruf dan
nahyi mungkar sebagai bukti ketaatan dan keimanan kepada Allah, iaitu dengan
melakukan amal saleh dan membendung diri dari tingkah tercela.
Dengan demikian samapilah kita
kepada satu kesimpulan bahawasanya dari iman yang benar akan terpancar akhlaq
yang baik, dari akhlaq yang baik terwujudlah perbuatan yang saleh, termasuk di
dalamnya kesediaan beramar ma’ruf dan nahyi mungkar.
Kunci iman ialah ibadat. Benar
tidaknya ibadat seseorang sangat berpengaruh terhadap benarnya iman; dengan
kata lain iman yang tidak terpelihara maka ibadatnyapun tidak teratur.
Kelahiran manusia di dunia merupakan lanjutan
daripada kewujudannya di alam arwah
dahulu sebagai tempat ujian kepada manusia akan sejauh manakah keimanannya
kepada Allah s.w.t. dan sumpah setia sebelumnya. Allah wujudkan jin dan manusia
adalah untuk beribadat dan berbakti kepadanya.
Firman Allah s.w.t. surah
Adz-Dzariat ayat 51:56-58 yang bermaksud (terjemahan)
“Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah Aku.
Aku tidak sekali-kali menghendaki rezeki sedikitpun daripada mereka dan Aku
tidak kehendaki mereka memberi makan kepada-Ku, sesungguhnya Allah s.w.t.
Dialah pemberi rezeki yang mempunyai kekuasaan yang sangat teguh.”
Allah menjelaskan bahawa
tujuan-Nya menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia tidak ada maksud yang
lain, kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan
mengabdikan diri kepada-Nya dan menegaskanNya - bukan supaya
mereka mencari kepentingan hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya.
Menyembah Allah s.w.t. bererti
memusatkan penyembahan kepadanya semata-mata dengan cara menjalani dan mengatur
seluruh aspek kehidupan dunia ini secara zahir dan batin adalah sesuai dengan
kehendak Illahi, baik secara perseorangan dalam hubunganna terhadap sesama manusia.
Dalam erti kata lain bahawa semua
kegiatan seseorang hamba Allah sama ada yang berupa ibadat terhadap Illahi atau
pun yang berupa muamalat terhadap sesama manusia, semuanya itu hendaklah
dilakukan dalam rangka persembahannya kepada Allah s.w.t. dengan niat hendak
mencapai keredhaan Allah semata-mata. Inilah tujuan hakiki dari hidup ini iaitu
keredhaan Allah s.w.t., keredhaan Illahi yang memungkin tercapainya hidup yang
sebenar-benarnya.
Hidup yang lebih tinggi mutunya
dari hidup yang duniawi, hidup yang bermaksud kebendaan sebagai kelanjutan
hidup ini iaitu hidup di alam akhirat yang puncak kebahagiaa nya terletak dalam
pertemuan dengan Khalik. Inilah erti
menyembah Allah s.w.t. sebagai tujuan hidup.
Di samping itu manusia semuanya telah bersumpah dan berjanji kepada Allah s.w.t.
serta
mengakui bahawa Allah adalah Tuhan yang perlu disembah dan Dialah yang mengatur
seluruh makhluk ini.
Perjuangan yang sebenarnya ialah
perjuangan untuk menuju ke pangkuan Allah s.w.t. iaitu ke mercu perjumpaannya dengan membawa
bermacam-macam wadah perjuangan untuk dipersembahkan kepadanya. Segala hasil
perjuangan mereka ini akan dapat dilihat sama ada baik atau buruk.
Firman Allah dalam Al-Qur’an
surah Al-Insyiqaq ayat 84:6 yang bermaksud: (terjemahan)
“Wahai manusia, sesungguhnya engkau telah berkerja keras sampai menemui
Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya
Ayat ini
menceritakan bahawa manusia di dunia ini baik disedari atau tidak adalah dalam
rangka perjalanan menuju kepada Tuhan dan walau bagaimanapun dia pasti akan
menemui Tuhan-Nya untuk menerima pembalasan dari perbuatannya sama ada baik
atau buruk.
Allah s.w.t. dengan jelas telah
relah menegaskan kepada manusia bahawa hidup di dunia ini pasti menghadapi
berbagai rintangan, cubaan dan dugaan yang hebat sebelum manusia dapat berjumpa
dengan-Nya demi menilai perjuangan manusia tersebut. Ini selaras dengan saranan
Tuhan yang menjelaskan dunia ini adalah medan perjuangan hidup manusia bagi
mencari kurniaan Allah s.w.t. sebelum manusia diketemukan dengan Tuhannya.
Dalam menempuh gelombang perjuangan hidup ini manusia
menghadapi keadaan iaitu berjaya atau gagal. Setiap kejayaan itu pula
melahirkan dua suasana di mana membuatkan dia bersyukur kepada Allah s.w.t. di
atas limpah kurnianya atau sebaliknya menimbulkan perasaan takbur dan lupa
daratan.
Begitu juga dengan kegagalan yang
dihadapi oleh manusia akan mencetuskan dua keadaan pula iaitu sama ada dia
putus asa atau frustasi terhadap perjuangannya atau sebaliknya dia lebih
meningkat lagi usahanya untuk
melancarkan perjuangan baru berdasar kan pengalaman-pengalaman mereka
dari perjuangan yang telah lalu.
Tidak salah kalau diibaratkan
manusia terhadap Tuhan seperti anak dengan bapa atau kuli dengan manager dan
lebih dekat lagi sebagai hamba dengan
tuannya. Bahkan lebih dari itu. Allah s.w.t. merangkap sebagai tuan telah
memberi kursus dan latihan- latihan untuk melengkap hambanya dengan ilmu
ekonomi atau perniagaan.
Setelah tammat kursus dan lulus
dalam latihan tersebut, maka tuan yang berasa bertanggungjawab hambanya ingin
menguji sejauh manakah kemahiran,
kepatuhan dan kemampuan hambanya dalam mengendalikan hidup di dalam perniagaan
lalu diberikan wang sebagai modal untuk perniagaan tersebut serta diberi
ingatan bahawa tempat yang akan dilalui oleh hambanya itu penuh dengan tipu
daya yang menggoda dan boleh memesongkan matlamat seseorang itu, serta walau
apa terjadi, dia pasti akan bertemu
dengan tuannya nanti.
Andainya dia tidak begitu berkeyakinan terhadap matlamat
perjuangannya dan lupa akan pesanan dan perjanjian tersebut akan tersungkurlah
ke jurang kehancuran dan kehinaan. Tetapi kiranya mereka betul-betul faham
terhadap perjuangan hidupnya dan ingat kepada matlamat kedatangannya itu serta
dia akan bertemu kembali dengan tuannya untuk melaporkan hasil-hasil perniagaan
tersebut di hadapan Rabbul Alamin, maka dia akan kembali dengan penuh
ketenangan dan kerelaan lantaran berjaya dalam perniagaan tersebut.
Begitulah dengan perjuangan
manusia dalam menempuhi alunan gelombang hidup ini, kiranya dia orang yang
beriman nescaya dia tidak akan mengenal gagal dalam erti kata menghadapi
perjuangan hidup. Masa yang diizinkan kepadanya dipenuhi dengan berbuat bakti
kepada Allah s.w.t. dan berjasa kepada masyarakat. Apa yang diharapkan ialah
untuk cepat-cepat bertemu dan melapor perjuangan itu kapada Tuhan.
Sekalian manusia di dunia ini dianggap
oleh Allah s.w.t. sebagai orang-orang yang
rugi
kecuali orang-orang yang beriman dan melakkukan amal saleh juga nasihat
menasihati
antara
satu sama lain di samping sabar menghadapi perjuangan hidup. Firman Allah dalam
Al-Qur’an
surah Al-Ash ayat 103:1-3 yang bermakssud: (terjemahan)
“Demi masa sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian kecuali
orang-orang yang beriman dan beramal saleh. Dan nasihat menasihati tentang
sesuatu yang benar dan
nasihat-menasihati agar bersabar.”
Peringatan Allah ini adalah sebagai penawar hati dalam menghadapi
perjuangan hidup yang hebat ini serta untuk menjadi panduan kepada manusia bagi
melancarkan perjuangan nya. Bahawa masalah yang akan menentukan kejayaan dan kegagalan
sesuatu perjuangan itu, sebab itu Tuhan bersumpah demi masa untuk menarik perhatian
manusia yang telah dilalui supaya menggunakan masa yang begitu berharga bagi
membantu perjuangan hidupnya.
Hendaklah masa itu tidak
dibiarkan berlalu dengan begitu sahaja tanpa diisi dengan sesuatu yang berguna,
apa lagi kalau diisi dengan kejahatan dan perbuatan yang keji. Di samping itu
dalam menghadapi perjuangan yang sengit ini seringkali manusia berputus
asa atau sesak nafas untuk meneruskan
perjuangannya. Maka manusia perlu kepada ketabahan hati, keunggulan semangat,
nasihat-menasihati di antara satu sama lain. Dengan adanya kerjasama yang erat
ini akan mudahlah manusia mengadapi perjuangan hidupnya.
Maka itu sempurnanya iman
dan takwa kepada Zat yang Maha Pencipta, muliakan ibadah kerana Allah.
Walaubagaimana pun dalam pembangunan muamalat setiap individu semestinya menghiasi
diri dengan ilmu pengetahuan yang membimbingnya ke jalan yang diredhaan Allah
s.w.t. Allah lebih suka hamba-Nya yang berilmu daripada yang tidak punya ilmu,
kerana ilmulah membetulkan persepsi manusia dalam menangani kehidupan sebagai
khalifah Allah s.w.t. di dunia ini.
No comments:
Post a Comment