(Disiarkan pada 31. 3. 2017)
Hidup ini merupakan perjuangan;
perjuangan itu adalah pengorbanan dan pengorbanan itu merupakan Tawakal. Tanpa bertawakal ta’ perlu
berkorban dan kalau tidak berkorban ta’ payah berjuang dan kalau ta’ mahu
berjuang elok berhenti hidup!
Hidup di dunia semestinya dengan
iman; iman tidak sempurna jika tidak dihiasi dengan takwa kerana takwa itu
mempunyai ciri-ciri kemanusiaan yang tawadhu atau rendah diri; qanaah iaitu cukup memadai apa yang ada dan tidak sama
sekali mempunyai sifat warak yang terpelihara
baik yang subahat lebih-lebih lagi yang haram; dan tidak sama sekali
mendekati koropsi.
Allah berfirman salam Al-Qur’an
surah Az-Zariyat ayat 51:56 yang bermaksud; (terjemahan)
“TidaklahAku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya
menyembah
kepada
Ku.”
Allah menjelaskan, bahawa tujuan-Nya
menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia, tidak ada maksud yang lain,
kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan
mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya – bukan supaya mereka mencari
kepentingan hidup di dunia dan bertungkus lumus untuknya.
Mengabdikan diri kepada Allah wajar
dengan iman dan takwa. Iman itu merupakan kekuatan naluri manusia untuk
meyakini bahawa Allah s.w.t. adalah penguasa terhadap kewujudan segala makhluk
di alam kehidupan sama ada yang hidup atau sebaliknya.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah
Al-Hujurat ayat 49:15 yang bermaksud: (terjemahan)
“Orang-orang
yang beriman itu ialah yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, kemudian itu
tidak ada ragu-ragunya lagi, dan mereka berjihad dengan harta benda dan diri
mereka sendiri pada jalan Allah. Itulah orang-orang yang benar pengakuannya.”
Kaum Mukminin yang benar-benar beriman
itu hanyalah mereka yang mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
1. Percaya kepada Allah dan rasul-Nya.
2. Tidak terdapat dalam hati mereka
perasaan ragu-ragu dan syakwasangka, tidak
bergoncang imannya, bahkan tetap teguh di dalam satu keadaan.
3. Berjihad, iaitu berjuang pada jalan
Allah dan mencari keredaan-Nya, dengan
membelanjakaa hartanya yang disayanginya dan mengorbankan nyawa yang
dikasihinya.
Mereka itulah orang-orang yang tulin
imannya, dan benar kalau menuturkan kata
“Kami telah beriman.” Bukanlah seperti
sikap kaum Badui Arab yang diceritakan telah menukarkan kata “Kami telah
beriman” hanya di mulut sahaja, kerana mereka masuk Islam disebabkan takutkan
pedang, supaya selamat kehormatan darah dan nyawa mereka serta terpelihara
kekayaan mereka – bukan demikian tokoh orang yang tulin imannya.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-An-Anfal ayat 8:2-4 yang bermaksud;
(terjemahaan)
“Sesungguhnya
orang mukmin (yang sejati) itu ialah yang
apabila disebut orang nama Allah gemetar hati mereka dan apabila
dibacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, bertambah-tambah iman mereka, dan
bertawakal mereka kepada Tuhan. Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang
dan menafkahkan rezeki yang Kami berikan. Itulah mukmin yang sejati.”
Setelah Allah menyuruh hamba-hamba-Nya
supaya patuh kepada Allah dan rasul jika benar-benar mereka beriman, maka
dijelaskan-Nya pula bahawa orang-orang yang dikatakan beriman hanyalah yang
terhimpun pada diri mereka 5 macam sifat:
1. Apabila disebut nama Allah, hati mereka
penuh ketakutan, iaitu sentiasa berhati
lembut
dan lunak tidak berani menentang kebesaran Allah, apalagi menderhakai-Nya
sehingga setiap ia teringat ia gementar.
2. Apabila dibacakan kepada
mereka ayat-ayat Allah (keterangan-keterangan Allah) dari al-Qur’an nescaya
bertambahlah keimanan mereka. Jelasnya bertambah teguh dan kuat, terutama
jika yang dibacakan itu sesuatu ayat yang baru maka akan bertambah
pula dengan keimanan yang baru.
Yang dikatakan keimanan itu ialah
suatu kumpulan tiga sarangkai, iaitu
mempercayai dengan hati, berikrar dengan lidah dan beramal dengan
anggota badan. Sebagaimana iman seseorang itu dapat bertambah, maka ia juga
akan menjadi susut. Kerana mengikut kata Umar bin Aziz, iman itu ada wajib-wajibnya,
syarat-syarat, peraturan-peraturan dan sunat-sunatnya, sesiapa
menyempurnakannya sempurnalah imannya
dan siapa tidak menyempurnakannya tidak
sempurna imannya.
3. Kepada Tuhan mereka berserah.
Yakni mereka serahkan semua utusan mereka kepada Allah semata-mata dan tidak mengharap
kepada yang lain. Kerana orang-orang
yang yakin kepada janji dan ancaman-ancaman Allah, mereka pasti berserah
kepada-Nya. Maka ketika ketiga-tiga sifat yang disebutkan di atas, iaitu hati
penuh ketakutan, iman bertambah semasa dengar bacaan ayat Quran dan berserah
kepada Allah adalah merupakan amalan hati. Dan dua sifat yang akan disebutkan ini pula adalah merupakan
amalan tubuh badan.
4. Mereka tetap mengerjakan
sembahyang. Iaitu menunaikannya tepat pada waktunya dengan cukup syarat rukunya
termasuk sunat-sunatnya, yang dijiwai
pula dengan rasa khusyuk dan tawaduk semasa merayu Tuhannya, memikirkan
dan merenungkan ayat-ayat Quran yang
dibacamya. Mereka dengan demikian dapatlah dirasakan kelezatan dari hasil
sembahyang yang mereka kerjakan, sehingga semahyang itu benar-benar menjadikan
penahan dan penghalang dari perbuatan
keji dan yang mungkar.
5. Mereka membelanjakan
sebahagian dari rezeki yang Allah kurniakan. Seperti berzakat, memberi nafkah
yang wajib atau sunat dan sebagainya kepada orang-orang yang ditanggungnya dan
orang-orang yang berhajat kepada bantuannya – dibelanjakan harta itu semata-mata
ke arah mentaati Allah.
Maka orang-orang yang disebutkan
sifatnya tadi ialah orang-orang Mumin yang sebenaranya sebagai firman Allah:
“Itulah
orang-orang Mukmin yang sejati.”
Ayat ini merupakan pujian Allah kepada
mereka yang berkenaan kerana berjaya mencapai sifat-sifat yang terpuji. Dan di
samping itu mereka akan mendapat pula kehormatan yang tinggi, keampunan dari
kesalahan dan rezeki yang disediakan di syurga, iaitu suatu jaminan Allah
kepada mereka di belakang hari -
sebagaiman firman-Nya:
“Mereka
itu mendapat darjat (kehormatan) di sisi Tuhan mereka, dan mendapat keampunan
serta rezeki yang berharga.”
Tersebut di dalam hadis sahih yang
diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bahawa seketika Rasulullah s.a.w.
memberikan pengajaran Islam kepada utusan kaum Abdul Qais, baginda berkata:
“Saya
suruh kamu sekalian beriman kepada Allah. Tahukah kamu bagaimana iman kepada
Allah itu? Iman pada Allah ialah mengucapkan Syahadat, bahawa tidak ada Tuhan
melainkan Allah dan Muhammad pesuruh-Nya, mendirikan sembahyang, mengeluarkan
zakat dan menyisihkan seperlima dari harta rampasan perang untuk dimasukkan
kepada kes negeri (Baitulmal)”!
Di dalam hadis ini nyata maksud
perkataan setengah ulama, di antaranya Ibnu Taimiyah, bahawa tiap-tiap orang
yang beriman itu adalah Islam, tetapi tidaklah tiap-tiap orang Islam itu
beriman.
Jelas pula bahawa erti iman dengan erti
Islam jauh perbezaannya. Islam adalah bekas dari keimanan. Dalam Quran sentiasa
disebut orang yang beriman dan beramal soleh, amal
soleh
itulah Islam.
Pada suatu hadis yang
diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, dari Saidina Umar bin Khattab, bahawa
seketika Jibril datang merupakan dirinya sebagai seorang lelaki, dia bertanya
kepada Nabi S.A.W.
“Apakah Islam?”
Jawab Nabi: “Islam ialah enkau
ucapkan bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad pesuruh-Nya,
mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, puasa bulan Ramadhan, naik haji
kalau kuasa.”
“Apakah ihsan?”
“Ihsan ialah bahawa engkau
beribadat kepada Allah seakan-akan engkau melihat Dia. Walaupun engkau tidak
melihat Dia, namun Dia tetap melihat engkau.”
Terang dan nyata kita lihat dari
hadis ini bahawa uratnya ialah iman,
pohonnya Islam, dan disiram terus supaya subur dengan ihsan. Mengapa kita katakan iman ialah uratnya? Memang
kerana tidaklah orang suka mengerjakan amal, iaitu Islam kalau hatinya sendiri
belum percaya. Maka tidak diterima Allah amal orang yang munafik, sebab hatinya
sendiri tidak percaya, meskipun dia sembahyang.
Maka supaya iman itu boleh
subur dalam hati, hendaklah bersihkan hati dari sifat-sifa takabur, hasad dan
mencari kemegahan.
Takbur adalah sifat Firaun
yang tidak mahu menerima agama yang dibawa Nabi Musa, sebab dipandangnya Musa
itu hanya seorang anak yang masih muda yang bertahun-tahun lamanya menumpang di
dalam rumahnya. Takbur itu pula yang menyebabkan ramai orang yang tidak mahu
percaya kepada seruan Nabi Nuh, tidak mengikuti kepercayaan Tauhid, sebab dipandangnya Nabi Nuh itu orang yang
tidak terkenal dan dari kalangan orang yang
biasa saja, pengikut-pengikutnya pun orang yang tiada harga.
Jika takbur menghalangi
Firaun, hasad menghalangi iblis percaya kepada Adam. Masa seorang yang
dijadikan daripada tanah hendak melebihi orang yang terjadi daripada api. Masa
orang yang baru dijadikan akan disembah oleh orang yang sekian lama menjadi
penghulu malaikat lantaran tunduknya kepada Tuhan? Maka hasad itu menghabiskan
amalan sebagaimana api menghabiskan kayu kering.
Kemegahan, kegilaan kepada
pangkat yang sedang dipikul itu pula menghalang Raja Heraclius akan beriman
kepada Nabi Muhammad. Dia sudah tahu kebaikan Islam di hadapan orang-orang
besar dan rakyatnya, mundur hatinya akan mempercayai Muhammad, pada hal dia telah
mendapat bukti yang cukup bahawa Muhammad itu benar Nabi yang ditungguh-tungguh
di akhir zaman.
Firaun, Iblis dan Heraclius
itu bukan kekurangan penyelidikan dan pengetahuan. Mereka tahu mana yang benar
dan mana yang salah, tetapi keingkaran itu sentiasa terbit kerana hawa nafsu.
Demikian pula orang Yahudi di zaman Rasulullah S.A.W.. Sebelum
Muhammad diutus, mereka telah membaca di dalam Taurat, bahawa dia akan datang.
Mereka kenal sebagaimana kenal akan anaknya sendiri. Tetapi setelah dia datang
mereka kafir dan menolak, lantaran hawa nafsu juga. Malah orang Nasrani berani
mengubah kitab suci.
Semata-mata dengan
pengetahuan saja, belum tentu orang akan beroleh keselamatan. Hendaklah ilmu
menimbulkan percaya, percaya menimbulkan
cinta, tidak diikat oleh dengki yang dihambat oleh takabur atau hasad atau
kemegahan sebagai perkataan Ibnu Ruslan yang bermaksud: (terjemahan)
“Orang yang alim kalau tidak
mengamalkan ilmunya, adalah akan diazab sebelum orang yang menyembah
berhala.”
Untuk menjaga jangan sampai pengetahuan
tidak diikuti oleh cinta, yang dihambat
oleh takabur, hasad, atau kemegahan itu. Rasulullah menunjukan suatu doa dengan
yang bermaksud: (terjemahan)
“Ya Tuhanku, bahawasanya aku berlindung pada Engkau dari hati yang
tiada khusyuk, dan dari Doa yang tiada
didengarkan Tuhan dan dari nafsu yang tidak mahu kenyang-kenyannya, dan dari ilmu
yang tiada dimanfaat!”
Disuruhnya juga memohonkan:
yang bermaksud: (terjemahan)
“Ya Tuhanku,
bukakanlah pendengaran hatiku kepada ingatan akan Engaku dan beri reziki lah
aku dengan taat kepada Engkau dan taat kepada Rasul Engkau dan mengamalkannya
sepanjang yang disebut di dalam kitab Engkau.”
Orang yang sudah percaya dan
yakin atau iman terhadap Tuhan, bila dia tidak bertakwa atau taat, tidak
beribadat menyembah terhadap Allah, maka sudah semajarnya pula manusia itu
dikatakan durhaka atau berdosa terhadap Tuhan. Takwa ertinya menjalankan semua
yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Ia menyesuaikan
diri dalam hidup ini dengan kehendak dan keredaan Allah. Orang yang bertakwa akan
berhati-hati dalam segala gerak-geri, tidak-tanduk dalam hidup yang sesuai
dengan ajaran Allah dan Rasul-Nya.
Firman Allah surah Luqman
ayat 31:33 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai sekalian
manusia! Bertakwalah kamu dan takutlah (kedatangan) hari di mana seorang bapa
tidak dapat menolong anaknya dan tidak juga seorang anak dapat menolong bapanya
sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka jangan sekali-kali
kamu tertipu oleh kehidupan dunia, jangan pula – dengan sebab Allah kasihan –
kamu tertipu oleh syaitan yang amat penipu.
Allah menyeruh manusia
supaya bertakwa kepada-Nya sebagai nasihat dan mengingatkan mereka tentang
kedatangan hari kiamat, di mana Allah akan mengadakan pengadilan untuk menghukum hamba-hamba-Nya. Lebih-lebih lagi
peringatan itu ditunjukan kepada orang-orang kafir Quraisy daripada kaum Nabi
Muhammad s.a.w. dan juga lainnya.
Allah menyuruh, supaya takut
kepada kemurkaan Allah dan jangan sampai ditimpa kemurkaan-Nya, kerana pada
hari kiamat nanti tidak seorang pun
dapat menolong orang lain semasa dijatuhi hukum dan diseksa. Umpamanya bapa,
dia tidak dapat lagi menolong anaknya, begitu juga pula si anak tidak dapat menolong bapanya. Kerana
urusan menghukum adalah kuasa Allah.
Sebaliknya tidak ada yang
dapat menolong hanyalah satu sahaja,
iaitu amalan yang salih yang telah dipersembakan oleh seseorang di dalam
kehidupannya di dunia dahulu. Janji Allah adalah benar.
No comments:
Post a Comment