(Disiarkan pada 07. 4. 2017)
Iman dan takwa kepada Allah s.w.t.
merupakan jati diri seorang manusia yang mukmin. Walaubagaimana pun sifat kesyukuran
terhadap segala kurniaan Allah s.w.t. yang ada dalam hidup seorang mukmin wajar
dijadikan benteng pertahanan keimanan dan ketakwaan kepada Zat yang Maha
Pengasih dan penyayang itu. Kerana manusia yang sentiasa bersyukur terhadap
segala kebahagian dan kenikmatan hidup, Allah sentiasa tambah
nikmat-nikmat-Nya.
Orang yang bersyukur memahami dirinya
bahawa tiada yang dapat dilaksanakan tapa pertolongan dari Allah s.w.t. Pada
dirinya sendiripun segala keperluan hidup adalah keredaan Allah yang Maha Berkuasa
lagi amat bijaksana. Kesempurnaan manusia dalam menangani hidup adalah
disebabkan kehadiran segala fitrah hidup yang dibekalkan Allah kelak
membolehkan manusia memanfaatkan pembanguanan kehidupan seutuhnya.
Ramai manusia yang mendapat nikmat yang
melimpah ruah, berupa kekayaan, kekuasaan, kesihatan dan sebaginya. Akan tetapi
nikmat-nikmat tersebut tidak dianggap sebagai satu bentuk rezeki yang diredai Allah s.w.t.
kepada hamba-Nya. Oleh kerana ia tidak dijadikan sebagai pemangkin jiwa untuk
mendekati Allah dan kehadirannya dalam hidup individu berkenaan hanyalah
semakin menjauhkannnya dari keredaan Illahi. Manusia seperti inilah kerap kita
saksikan dalam pembangunan kehidupan khusus kepada orang-orang musyrikin,
Adapun manusia golongan yang ke dua
ialah yang menunjukkan sikap mensyukuri nya
(berterima kasih) ketika mendapat nikmat. Dia merasa wajib menyatakan syukur
itu sebagai ucapan terima kasih. Sedangkan sesama manusia yang memberikan
sesuatu pertolongan dirasakan perlu mengucapkan terima kasih, apa tah lagi
terhadap Allah s.w.t. yang telah mencurahkan rahmat dan nikmat hidup yang tidak
terhitung jumlahnya.
Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat
14:7 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan ingatlah
ketika Tuhan kamu memberitahu; sekiranya kamu mensyukuri nikmat,pasti Kami beri
tambahannya kepada kamu. Dan sekiranya kamu kufur, sesungguhnya siksaan-Ku
sememangnya amat pedih.”
Adapun asal
bersyukur atau berterima kasih itu ialah membayangkan di dalam fikiran akan
nikmat Tuhan serta memperlihatkannya. Dan hakikat bersyukur pula ialah mengakui
serta mengagungkan Tuhan yang memberikan nikmat itu, dengan mempersiapkan diri
supaya bersikap sedemikian.
Seseorang hamba yang mengenangkan
nikmat Allah dan mengenangkan segala macam kelimpahan, kelebihan dan
kebaikan-Nya kepadanya, bererti dia berterima kasih terhadap nikmat tersebut,
dan patut mendapat tambahannya. Dengan hal demikian maka ia benar-benar
mencintai Allah, dan ini satu darjat yang mulia. Ada lagi darjat yang lebih
tinggi daripada itu, iaitu kecintaan
terhadap Allah semata-mata tanpa pengaruh nikmat, maka inilah darjat yang
dipunyai oleh para Siddiqin.
Siapa bersyukur di atas rezeki Allah
nescaya diluaskan-Nya lagi rezekinya, siapa yang besyukur di atas kemudahannya
mentaati Allah nescaya ditambah lagi pada mentaati-Nya dan siapa bersyukur di
atas kasihatan yang dikurniakan kepadanya nescaya Allah menambahkan nya lagi
kesihatan dan demikianlah seterusnya.
Kebanyakan manusia apabila diuji oleh
Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewah kan hidupnya ia tidak bersyukur, tetapi
terus bercakap takbur serta berkata dengan sombongnya: Tuhanku telah memuliakan
daku. Allah berfirman dalam surah Al-Fajr ayat 89:15 yang bermaksdu:
(terjemahan)
“Adapun manusia itu apabila Tuhannya mengujinya, lalu dimuliakannya dan
diberi-
Nya kesenangan,
maka dia berkata:Tuhanku telah memuliakan.”
Resmi orang kafir
yang sangat sombong, tidak mahu menerima kebenaran semasa dia
mendapat
nikmat dan hidup mewah, dan berkeadaan putus asa ketika mengalami kesusahan dan
kesempitan hidup. Manusia itu apabila
Tuhan mengujinya dengan berbagai-bagai cubaan dan dugaan yang berupa nikmat,
misalnya dia mendapat kehormatan kerana dia berpangkat dan berjawatan tinggi,
mendapat penghasilan dan gaji yang besar serta mempunyai pengaruh dan kekuasaan
di kalangan bangsa atau masyarakatnya dan
dinikmati nya di dunia, dia pun bersenang-lenang bersama anak penaknya,
lalu mengatakan: “Tuhanku telah memuliakan aku dengan nikmat yang ku
peroleh.” Sedang dia tidak sedar bahawa nikmat inilah yang merupakan ujian
baginya, dan juga tidak sedar adakah dia mesti bersyukur ataupun kufur tidak
mengenang budi.
Bagi orang yang baru mengucap dua
kalimah syahadah atau yang biasa dikatakan sebagai saudara baru, hatinya
sentiasa melihat keunggulan kekuasaan Allah s.w.t. yang mewujudkan segala
bentuk kehidupan di alam dunia mahupun di alam akhirat. Hatinya sering
mengucapkan Syukur saya sudah Islam! Kerana memahami Islam merupakan cara hidup yang diredai Allah
s.w.t.
Melafazkan dua kalimah syahadah
akan melahirkan kesyukuran dalam hati kerana pertama ia menjadi umat Islam dan
kedua ialah dihidangkan tujuh nikmat Allah sama ada di alam jasmani dan juga di
alam ukhrawi semuanya terbuka menjemputnya masuk ke dalamnya. Pintu-pintu
nikmat Allah tersebut ialah seperti Pintu pemikiran yang waras; Pintu kasih
sayang; Pintu kecemerlangan; Pintu kesyukuran; Pintu ukhuwah kemanusiaan;Pintu
Taubat; dan pintu ketakwaan kepada Allah s.w.t..
Orang yang
beriman dan bertakwa kepada Allah s.w.t.
hidupnya sentiasa dihiasi dengan rasa kesyukuran terhadap segala nikmat Allah
yang tidak terputus itu walau sesaat pun. Hidup ini merupakan ibadah kepada
Allah di atas landasan tauhid yang terkandung dalam ajaran Islam sebagai cara
hidup.
Mengucap dua kalimah syahadah yang
membawa maksud tiada ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad pesuruh-Nya,
mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, puasa bulan Ramadhan, naik haji
kalau kuasa.
Pintu pemikian yang waras yang dihidangkan
oleh Allah kepada hambanya mengga- mit kesyukuran dalam hidup kerana ia
merupakan nikmat Allah sebagai pembalut ketamadunan hidup seorang Insan.
Manusia mempunyai akal yang memimpin
segala kebaikan dalam hidup. Bertemankan akal yang diserikan dengan iman dan
ketakwaan kepada Allah merupakan jaminan kesempurnaan hidup dunia dan akhirat.
Akal itu diumpamakan sebagai Malaikat,
makhluk Allah yang sentiasa mempunyai kiblatnya kepada kemakmuran dan kemurnian
hidup di sisi Allah s.w.t. Berfikir adalah satu ibadah yang wajib diamalkan
agar manusia tidak terpedaya dengan pandangan-pandangan yang menjemput kepada
kekufuran kepada nikmat Allah.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa
berfikir sejam adalah lebih bermanfaat daripada sembahyang sunat 70 tahun. Ahli
Fikir Kung Fu Tsu (confucius) berkata : “Anda
akan tersesat jika belajar tanpa berfikir; tetapi jika anda berfikir tanpa
belajar, anda akan
berada dalam bahaya.”
Semasa mengikuti ajaran Christian
(Catholic) masa dahulu, sempat berdebat dengan seorang Padri untuk mendapat
kefahaman mengenai falsafah keyakinan three
in one atau three in one blessed trinity.
Kesyukuran dalam hati kerana apabila diundang untuk meyakini falsafah tersebut
sebagai mystery tidak sama sekali
mengundang hati untuk menerimanya apabila menggunakan kemahiran berfikir yang
waras yang Allah berikan kepada hamba-Nya.
Membudayakan kemahiran berfikir
akan menampilkan masyarakat yang berilmu pengetahuan. Dalam sistem
bermasyarakat, ilmu dianggap sebagai satu keutamaan tertinggi dalam sisitem
nilai peribadi dan masyarakat di setiap peringkat. Budaya ilmu menjanakan nilai
pengatahuan yang tinggi dan menjadi kunci segala kebaikan. Mengikut pengertian
Prof. Dr. Syed Muhammad Naqi Al-Attas, bahawa ilmu ialah kedatangan sesuatu
makna hasil daripada maklumat yang benar ke dalam diri seseorang. Adanya
kehadiran ilmu dalam diri manusia maka dapatlah kita memahami maknanya hidup.
Dari situ terbukalah pintu
kefahaman yang waras sebagai hamba di sisi Allah s.w.t. Mengucap dua kalimah
syahadah sebenar menandakan era baru dalam memahami diri untuk menanam
bibit-bibit ketakwaan kepada Allah s.w.t. kelak menggamit rasa kesyukuran
kerana memahami hidup itu sebagai ibadah.
Pintu kasih sayang menjemput
jiwa mendekati Allah s.w.t. yang mewujudkan manusia sebagai kahlifah-Nya. Allah
itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang, maka itu sewajarnyalah kita bersyukur
memahaminya sebagai benting mempertahankan kekufuran terhadap segala nikmat
Allah berikan dalam hidup ini.
Dengan terbukanya pintu kasih
sayang maka mengenali diri di sisi Allah s.w.t. menjadi pedoman untuk menangani
hidup bermasyarakat kelak melahirkan suasana ukhuwah kemanusiaan. Allah itu besifat pengasih dan penyayang
kepada segala hambanya tidak kira Islam atau tidak; tetapi Ia hanya
penyayang kepada hambanya yang telah
mengucap dua kalimah syahadah dengan hati yang ikhlas sahaja.
Dari perspektif orang Islam,
kehidupan terbaik adalah mereka yang menumpukan perhatian untuk memperolehi
ilmu pengetahuan sehinggalah ilmu pengetahuan boleh dianggap sebagai suatu
tanggungjawab agama yang suci, yang dikenakan ke atas setiap orang Islam baik
lelaki mahu pun perempuan. Ilmu pengetahuan mestilah bersifat benar dan hakikat
seperti apa yang dikatakan oleh Al-Qur’an sebagai haq dan mestilah diperolehi untuk tujuan kegunaan dalam
kehidupan seharian
Pintu kecemerlangan memfokoskan
kepada akal fikiran yang dianggap sebagai pemimpin yang harus ditaati, sarang
berfikir dan perakam yang boleh mendekati segala sesuatu yang besifat misteri.
Apa yang terasa sempit oleh mata dan jiwa akan terasa luas bagi akal fikiran.
Akal sebagai tempat hikmah dan sarang
ilmu pengetahuan. Semakin banyak ilmu yang dikuasai semakin tinggi pula potensi
seseorang. Potensi yang tinggi adalah pintu kepada kecemerlangan.
Walaubagaimana pun akal itu tidak mungkin mempu menjangkau hakikat akal itu
sendiri.
Akal fikiran dikemaskinikan dan dicipta
dari bahan yang murni oleh Allah. Jika manusia menggunakan akal fikiranya
dengan baik, dia akan selamat dan mencapai kecemerlangan. Sebaliknya, jika akal
fikirian itu dijadikan bedasarkan hawa nafsunya, dia akan binasa dan merugikan
dirinya sendiri.
Mengikut Al-Qur’an, akal itu sebagai
sarana yang multi demensional dan disampaikan dalam latar belakang. Ini
menunjukkan bahawa manusia itu memiliki kemampuan untuk berfikir. Firman Allah
dalam surah Al-Baqarah ayat 2:75 yang bermaksud: 9terjemahan)
“Adakah
kamu masih mengharapkan (orang-orang yahudi) supaya percaya kepada kamu, sedang
segolongan mereka mendengar perkataan Allah (yang tersurat dalam kitab Taurat),
kemudian mereka ubah akan dia setelah mereka memahaminya, pada hal mereka
mengetahuinya.”
Allah memberi ingatan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. serta sahabat-sahabatnya bahawa jangan mengharapkan orang-orang
Yahudi mendengar kata-kata mereka sedangkan mereka ada mendengar perkataan
Allah (surat dalam kitab Taurat). Mereka itu mengubah setelah mereka
memahaminya. Pada hal mereka tahu dan sedar, tetapi menyalahinya. Maka orang
seperti ini tidak boleh diharapkan keimanannya.
Pintu Kesyukuran merupakan nikmat
pintu yang terunggul dalam semua pintu-pintu yang terbuka menjemput kita memasukinya
setelah menerima akidah Islam. Islam mendidik kita supaya sentiasa bersyukur
tehadap segala nikmat hidup Allah berikan kepada hamba-Nya. Merasa syukur itu
bermuara daripada hati sebagai raja dalam kehidupan manusia. Orang yang
sentiasa bersyukur adalah manusia yang mengenali dirinya sebagai hamba Allah.
Dia berbuat demikian kerana tahu bahawa segala keperluan hidup yang dihidangkan
Allah s.w.t. merupakan nikmat Allah dan wajar diimbali dengan rasa syukur dan
berterima kasih kepada Allah kerana memenuhi keperluan hidup sebagai khalifah
Allah s.w.t.
Kelahiran syariah sebagai suatu
bimbingan ke jalan Allah dan juga cara untuk bertindak bagi menyedarkan manusia
tentang masa depannya. Syariah juga merupakan satu rahmat. Ia adalah
undang-undang Allah untuk manusia yang tidak boleh ditukarkan. Dalam Islam,
hanya Allah sebagai penentu undang-undang yang mutlak.
Syariah mengandungi lima unsur. Pertamanya berkaitan dengan kepercayaan
bahawa para penganutnya melafazkan dengan lidah dan yakin dengan bersungguh-sungguh
dalam hati; kedua untuk pengabdian, temasuk ibadah
sembahyang, puasa, zakat, menunaikan fardhu haji dan lain-lain; ketiga ialah hal muamalat seperti
perkawinan, penceraian dan perintah Allah dalam beberapa hukum tertentu
seperti yang tersebut dalam Al-Qur’an
(Hudud), berjual beli, zakat atas pendapatan bertani; keempat mu’asyarah, iaitu bagaimana cara untuk berkelakuan, bergaul
dan melayani seseorang, bagaimana untuk berkelakuan semasa menjadi tetamu atau
sebagai tuan rumah, bagaimana seseorang pergi
ke rumah orang lain dan bagaimana untuk mendapat izinnya sebelum
memasuki rumah. Kelima, ialah
ikhsan, sesuatu aspek pegangan yang dipanggil Tasawuf, yang secara kasarnya
boleh diterjemahkan sebagai ilmu pembersih jiwa atau diri seseorang.
Islam mempunyai landasan hidup yang
penuh dengan kegembiraan dan kemuafakatan samada sesama insan mahupun kepada
makhluk hidupan yang lain. Kesyukuran dengan kata-kata yang diucakan seperti
alhamdulillah, atau ucapan yang mampu membawa kepada kegembiraan seperti
“assalamualaikum” dan lain-lain lagi.
No comments:
Post a Comment