(Disiarkan pada 14. 4. 2017)
Kewujudan manusia di alam
kehidupan merupakan kehendak Allah s.w.t.. Makhluk manusia merupakan penghulu
kepada segala kehidupan yang Allah ciptakan di alam maya ini. Allah berfirman
dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah aya 2:30 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Ingatlah) ketika Tuhannu
berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang Khalifah di
atas muka bumi(Adam). Maka jawab mereka:
Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan
menumpahkan darah sedangkan kami tasbih memuji Engkau dan mensucikan Engkau?
Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengatahui apa-apa yang tidak kamu ketahui.”
Tuhan memberi ingat
kepada Rasul-Nya, iaitu Muhammad tentang cerita bagaimana asal mulanya bapa
kita (Adam a.s. itu dijadikan oleh Allah). Ia itu apabila Allah hendak
menjadikan jenis manusia, terlebih dahulu Allah
memberitahukan malaikat-Nya: Bahawa Dia (Allah) akan melantik seorang
khalifah yang akan duduk di bumi melaksanakan hukum-hukum-Nya iaitu Nabi Adam
a.s.
Tetapi malaikat itu membuat bantahan
dengan mengatakan: “Adakah patut Tuhan akan menjadikan orang yang akan
menduduki bumi itu bangsa pembinasa dan menumpahkan darah, seperti yang pernah
berlaku kepada bangsa jin yang dahulunya tinggal di bumi dan membuat keganasan
dan derhaka?” Pada hal kami, kata
mereka, “makhluk yang taat dan setia mengucap tasbih memuji dan mensucikan
Tuhan. Maka kamilah layak tinggal di bumi.” Demikianlah kata mereka.
Allah menjawab: Aku lebih mengetahui
apa-apa yang tidak kamu ketahui. Allah tahu hikmat dan tujuan menjadikan
manusia, kerana ada yang taat dan ada yang derhaka, masing-masing kelak akan
diberi balasannya.
Kisah Adam mengikut ayat-ayat di atas
adalah ringkas. Setelah Adam dijadikan Tuhan, lalu diajarkan-Nya berkata-kata
dengan menggunakan beberapa bahasa. Dengan bahasa itu diajar-Nya segala nama
benda, sehingga hatinya berisi pengetahuan.
Sampailah masanya Tuhan menempalak
malaikat, yang dahulunya memperkecilkan Adam dengan anggapan merekalah yang
lebih mulia, lebih layak berjawatan khalifah. Tuhan mendatangkan segala macam
barang-barang di hadapan malaikat untuk menanyakan nama tiap-tiap barang tadi.
Mereka sudah tentu tidak tahu apa nama barang itu, kerana Tuhan tiada
mengajarkannya. Bila datang pula giliran Adam ditanya apa nama barang-barang
itu, dengan mudah ia menyebutkannya satu persatu. Maka Tuhan pun berfirman maksudnya:
“Bukankah
sudah Ku-katakan kepada kamu bahawa Aku mengetahui yang ghaib-ghaib – baik di
langit mahupun di bumi – serta Aku
mengetahui apa-apa yang kamu nyata kan dan yang kamu sembunyikan, (oleh itu
turutilah perintah-Ku iaitu) tunduklah kamu semua kepada Adam.”
Malaikat itu pun semuanya tunduk kepada
Adam, mengakui akan kelebihannya, bahawa Adam lebih mulia dari mereka kerana
ternyata Adam lebih ilmunya. Kecuali iblis sahaja tiada mahu tunduk kepada
Adam, pantang ia kerendahan, enggan menerima kekalahan, teguh rasa bongkaknya,
tumbuh perasaan melawan Tuhan. Oleh Tuhan iblis itu dihalau sehingga terjauh ia
dari rahmat-Nya, dan jadilah ia orang yang
kafir.
Iblis tidak merasa syukur kepada Allah
kerana diberi segala nikmat dan rahmat hidup maka dengan rahmat dan nikmat itu
ia menjadi bongkak dan sombong pula dan bukan merasa syukur kepada Allah s.w.t.
Makhluk yang tidak bersyukur terhadap rahmat dan nikmat Tuhan berikan, Allah
akan mengambil balik segala pemberiannya.
Allah s.w.t. menjadikan manusia sebagai
makhluk yang teristimewa dan mulia berbanding dengan makhluk yang lain. Firman
Allah surah Al-Isra’ ayat 17:70 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
sesungguhnya Kami telah memuliakan manusia dan Kami tempatkan mereka di daratan
dan di lautan, serta Kami berikan mereka rezeki daripada barang-barang yang
baik- baik serta Kami lebihkan mereka daripada kebanyakan makhluk yang Kami
ciptakan dengan sebenar-benar kelebihan.”
Ayat ini menyatakan keutamaan manusia di
mana ayat pertama dan kedua menerang kan bahawa manusia menjadi khalifah Allah
s.w.t. di bumi ini sementara ayat ketiga menyata kan bahawa manusia diberi
kelebihan dan kemuliaan, jadi diberikan tiga kurniaan yang paling besar dan
tidak pernah diberikan kepada makhluk-makhluk lain. Manusia itu dimuliakan
dengan sebab mereka dibekalkan: Akal, dipandaikan bertutur kata, tahu memilih
di antara yang baik dengan yang buruk, tahu menulis dan melukis, seterusnya
dikurniakan kefahaman.
Kami kurniakan kepada mereka bermacam-macam keinderaan yang boleh mengangkut mereka di
darat, di laut dan di udara seperti Unta, kuda keldai dan lain-lain daripada
jenis binatang. Juga daripada berjenis-jenis keinderaan yang berjentera:
seperti kereta, kapal laut dan kapal terbang.
“Dan
kami beri mereka rezeki daripada jenis yang baik-baik.”
Makanan dan minuman yang sedap lagi
lazat sama ada daripada tumbuh-tumbuhan mahupun haiwan. Di antara yang baik
lagi sedap rasanya, ialah yang sudah
dimasak dan dirempahi pula, atau yang masak di pokoknya boleh dimakan begitu
sahaja.
“Serta
Kami lebihkan mereka daripada kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan
berbanyak-banyak kelebihan.”
Manusia itu Kami jadikan melebihi
daripada makhluk yang lain tentang kemuliaan nya. Oleh sebab itu, hendaklah
mereka menyembah Adam – jangan menyekutukan-Nya dengan menyembah yang lain.
Di permulaan ayat ini Allah menyebutkan
tentang kemuliaan dan di akhir ayat
tentang kelebihan yang dikurniakan
kepada manusia. Maksud kemuliaan di sini, iaitu Allah menjadikan manusia lebih
mulia daripada haiwan kerana diberi akal, boleh bertuturkata pandai menulis dan
melukis serta bagus pula rupa dan bentuk tubuh badannya.
Dan maksud kelebihan pula iaitu Allah
menjadikan manusia berkelebihan kerana dengan akal dan kefahamannya dapatlah
dia memperbaiki kepercayaan atau iktikadnya dengan betul serta memperbaiki budi
pekertinya menjadi mulia.
Allah melebihi manusia itu daripada lain-lain makhluk, adalah terbatas
kepada yang bukan malaikat. Setengah ulama pula mengatakan: Bahawasanya
anak-anak Adam (manusia) yang kenamaan seperti para nabi, mereka lebih mulia
daripada para malaikat yang kenamaan seperti: Jibril Mikail, Israfil, ‘Izarail
dan seumpama mereka. Dan golongan
malaikat yang kebanyakan lebih mulia daripada golongan manusia yang kebanyakan
(awam). Kelebihan ini hanyalah dikira daripada kalangan orang-orang Mukmin,
sedang orang kafir tidak ada kemuliaannya langsung.
Firman Allah yang terkandung dalam surah
al-Isra’ayat 17:70 ini menjelaskan kelebihan-kelebihan manusia daripada makhluk
ciptaan Allah yang lain. Kelebihan serta kemuliaan tersebut menjadi pemangkin
jiwa untuk lebih bersyukur tentang kurniaan Allah sehinggalah manusia
ditinggikan derajatnya dengan kehadiran akal sebagai faktor kefahaman kepada
segala fenomena alam sama ada sebagai ujian atau pahala, maka wajarlah manusia
sentiasa bertemankan rasa syukur dalam segala pencaturan hidup.
Hakikat ini perlu diketahui oleh setiap
orang yang mengakui dirinya sebagai seorang muslim dan beriman kepada Allah
s.w.t.. Kerana Islam telah menempatkan diri manusia ke tempat yang istemewa dan
mulia sesuai dengan bentuk kejadian, keadaan dan keperibadan manusia.
Allah s.w.t. menempatkan bumi ini untuk
manusia, mereka bebas bekerja di mana sahaja yang mereka suka, bebas bergaul,
bebas memilih tempat tinggal dan sebagainya. Oleh kerana Tuhan telah sediakan
di alam ini sumber-sumber ekonomi untuk keperluan hidupnya.
Firman
Allah s.w.t. surah Al-A’raf ayat 7:10 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Kami menempatkan kamu di bumi ini dan Kami sediakan
kepada kamu berbagai-bagai sumber kehidupan bagi kamu, semoga kamu bersyukur;
tetapi sedikit sahaja yang bersyukur.”
Allah telah
menentukan semua manusia ada mempunyai tempat kedudukan yang tetap di muka
bumi. Sama ada untuk sementara waktu atau menetap di tempat itu, sehingga
berasa kedudukannya dan bebas menjalankan sebarang kerjanya.
Allah juga telah menentukan
lapangan hidup masing-masing, untuk mencari rezeki dan sara hidup selama masih
ada hayatnya. Ada dua punca yang menjadi sumber lapangan hidup manusia. Pertama
lapangan pertanian dan kedua lapangan perniagaan, maka selainnya itu adalah
bergantung kepada keduanya.
Pada umumnya semua manusia itu
adalah menikmati akan hasil pertanian seperti tanam-tanaman, buah-buahan,
ternakan dan sebagainya untuk menjadi makan minum, pakaian dan tempat
tinggalnya. Juga menikmati hasil perniagaan yang dijalankannya atau pertukangan
yang dikerjakannya. Daripada keuntungan hasil inilah digunakan untuk menyarakan hidupnya dan semua
keperluannya.
Semua ini adalah nikmat Allah dan
dikurniakan kepada manusia serta menjamin rezeki mereka asal sahaja rajin
bekerja dan tekun berusaha. Tetapi Allah mencela pekerti mereka, kerana sedikit
benar orang yang bersyukur untuk mengenang
akan nikmat-nikmat tersebut dengan mentaati Allah, bahkan ramai yang
melupakannya.
Ibadah syukur wajar ada dalam
pembangunan insan kerana Islam merealisasikan perasaan-perasaan Islam demi
memantapkan semangat bermasyarakat dalam pembangunan umah. Peranan masyarakat
Islam untuk memasti terlaksanannya perasaan-perasaan Islam terdiri daripada
perkara-perkara berikut:-
1 Mengukuhkan perasaan-perasaan
ini serta memantapkannya dan menyebarkannya melalui apa saja alat informasi dan
pendidikan seperti masjid, sekolah, buku, akbar, radio, televisyen, fiksyen dan
apa cara sekalipun yang dapat membantu merealisasikan matlamat ini.
Sama-sama kita maklumi bahawa
Rasulullah telah berdoa setiap kali selepas solat supaya diperkukuhkan perasaan
persaudaraan antara umat Islam. Masudnya: (terjemahan)
“Ya Allah Ya Tuhanku, Tuhan segala sesuatu serta Pemiliknya. Aku
bersaksi sesung- guhnya semua hambaMu adalah bersaudara.”
Ini adalah sebagai pengukuhan
kepada nilai persaudaraan yang amat besar ini.
Amatlah bersyukur kepada umat
Islam kerana semua idea dan perasaan yang dibawa oleh agama mereka tidak
membiarkannya sekadar sebagai teori yang berkembang. Sebaliknya Islam telah
mengaitkan dengan syiar-syair serta
etika hariannya. Jika kita mengkaji tentang solat harian kita dapati di dalamnya terdapat
satu pemantapan yang berterusan terhadap seruan-seruan Islam seperti
berkenal-kenalan, persaudaraan, kasih-sayang dan persamaan. Begitu juga
keadaannya dengan puasa, haji, adab memberi salam, mendoakan orang yang bersin,
menziarahi orang sakit dan lain-lain lagi
etika sosial yang dianjurkan oleh Islam.
2 Merialisasikan perasaan-perasaan Islam ini di
dalam alam nyata dan secara prak- tikal. Perasaan belas kasihan dan
persaudaraan di kalangan kaum kerabatnya wajib dilaksanakan dengan hubungan
sillaturrahim, ziarah-menziarahi dan bergotong royong. Perkara ini dijelmakan
di dalam sistem ‘nafkah’ di dalam Islam, yang wajib ke atas kerabat yang mampu
untuk memberikan nafkah kepada kerabatnya yang memerlukan sepertimana firman
Allah s.w.t. dalamSurah Al-Isra ayat 17:26 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan berikanlah kepada keluarga-keluarga yang dekat akan haknya.”
Perasaan persaudaraan dan
kasih-sayang di kalangan umat Islam wajib dijelmakan dalam bentuk setiakawan
sosial. Kerjasama ketenteraan, kesatuan politik, dan kerjasama ekonomi. Dalam erti
kata lain, dijelmakan persaudaraan ini umpamanya melalui “zakat” yang diambil
dari orang kaya mereka serta diberikan pepada orang muskin dan melalui jihad
yang diwajibkan ke atas umat Islam (secara kerjasama) untuk mempertahan setiap
jangkal bumi Islam yang dijijak-jijak oleh musuh yang kafir.
3 Semua perasaan-perasaan yang bertentangan
dengan perasaan-perasaan Islam tidak dibenarkan unuk diwujudkan serta mempengaruhi
masyarakat Islam. Akar-akar umbinya mestilah dipangkas agar ia tidak tumbuh.
Jika ia zahir juga ia hendaklah diburu agar ia mati ditempat buaiannya.
Oleh sebab itu, kita dapat melihat
Rasulullah s.a.w. menolak ‘asabiyyah (fanatik kesukuan) yang bertentangan dengan
persaudaraan Islam serta menentangnya dengan terus-terang kerana khuatirkan
masyarakat Islam yang bakal lahir dikoyak-koyakkan oleh fanatik kesukuan Jahiliyyah yang pernah bermaharajarela
suatu masa dahulu.
4 Menutup pintu-pintu yang memberi laluan
kepada angin kebencian, permusuhan dan perpecahan serta membentraskan Islam dan perasaan Islam.
Inilah rahsia kepada
pengharaman ghibah (godip), fitnah
dan mempermain-mainkan makhluk Allah serta lain-lain perbutan keji yang boleh
memutuskan tali persaudaraan serta membunuh jiwa kasih sayang di kalangan
manusia.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud (terjemahan)
“Orang yang
paling aku kasihi dan paling dekat kedudukannya pada Hari Akhirat ialah orang
yang paling baik akhlaknya di kalangan kamu dan orang yang paling aku benci dan
paling jauh kedudukannya pada Hari Akhirat ialah orang buruk akhlaknya, banyak
bercakap (takabur) dan belagak (dibuat-buat) ketika berbicara.
Berdasarkan perkara ini, Islam menolak
perbezaan yang ketara antara individu dan kelas sosial dengan kewujudan
kefakiran yang keterlaluan di samping kemewahan yang amat sangat dan kewujudan
si kaya yang membazir dan si miskin yang melarat, lantaran tidak dapat
digambarkan bagaimana mungkin akan wujud persaudaraan antara si kaya yang
tenggalam dengan kemewahan sehingga sampai ke dagunya dan si miskin yang
merintih kelaparan dan kekeringan tekak.
No comments:
Post a Comment