(Disiarkan pad 3. 3. 2017)
Kebahagian itu satu bentuk kehidupan
yang setiap insan menginginkannya. Walau bagaimana pun untuk mendapatkan
kebahagian hidup sama ada di dunia mahupun di akhirat semestinya dengan ilmu. Allah
wujudkan manusia dengan membekalkan segala ilmu terutama sekali ilmu akidah.
Pada diri setip insan Allah bekalkan
dengan berbagai fitrah sebagai kekuatan manusia untuk menangani
pembangunan kehidupan.
Manusia dibekalkan dengan akal
dan fikiran; bersamanya ialah nafsu untuk naluri membangun. Hidupnya seorang
insan wajar ada wawasannya demi memartabatkan agenda pembangunan tamadun.
Walaubagaimana pun seorang insan menjadi pewaris tamadun semestinya dengan
ilmu. Ilmu merupakan zat memanusiakan manusia agar dia dapat memertabatkan
pembangunan sesuai dengan keredhaan Allah S.W.T.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
S.A.W. menerima ilmu wahyu dari Allah S.W.T.
melalui Malaikat Jibril untuk memanusiakan masyarakat Jahiliah, Quraisy
yang telah tergelincir dari landasan hidup manusia yang bertamadun. Perjuangan
Baginda Rasul untuk memartabatkan masyarakat Quraisy ialah mendidik dan
memakmurkan pembangunan tamadun manusia.
Nabi Muhammad S.A.W. meningkatkan
kudrat kewanitaan yang telah diselewingkan oleh umatnya, Quraisy bahawa wanita
dikategorikan sebagai masyrakat yang tidak membawa pembangunan kepada kehidupan
dan dipercayai sebagai pembawa keruntuhan kepada pembangunan tamadun manusia.
Di ambang kewafatan Baginda pun
sempat meninggalakan tiga perkara untuk umat manusia memeliharanya dalam
perjuangan pembangunan kehidupan sebagai manusia yang bertamadun. Baginda
bersabda: “Asolat-asolat,
Itakunisa-itakunisa, umati-umati.” Yang bermaksud solat peliharalah
sembahyang; wanita peliharalah kaum wanita; umatku cintailah umat manusia.
Amanat sebagai khalifah Allah,
baginda Rasul S.A.W. memberi tiga keutamaan dalam melaksanakan ibadat kepada
Allah iaitu mendirikan solat, menghormati wanita dan melahirkan kasih sayang
antara sesama manusia. Dilihat dari ketiga-tiga ibadat ini kesemuanya merupakan nadi pembangunan umat manusia
sejagat.
Dalam semua perlaksanaan amal
ibadat keutamaan wajar diberi kepada perlaksanaan solat terutama sekali solat
lima waktu dalam sehari semalam, iaitu Subuh, Zohor, Asar, Magrib, dan Isak.
Perlaksanaan kelima-lima solat adalah wajib pada setiap mukmin. Sebenarnya
solat yang diperintahkan Allah untuk umat manusia mukmin pada mulanya ialah
sebanyak 50 kali.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
S.A.W. semasa Isra’ Miraj, iaitu perjumpan
Baginda dengan Allah di Sidrantul Muntaha untuk menerima perintah solat, pada
asalnya ialah 50 kali sehari se malam tetapi dikurangkan kepada 5 kali sehari
semalam tetapi nilainya adalah serupa dengan 50 kali solat. Pengurangannya adalah atas cadangan Nabi Adam a.s. kerana
umat Baginda difikirkan sukar melaksanakannya.
Solat itu merupakan satu amanat
Allah untuk dipertanggungjawabkan kepada manusia untuk menyembah Allah dan
menunjukkan kecintaannya kepada Zat yang Maha pengasih dan Maha Penyayang itu.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Az-Zariyat ayat 51:56 yang bermaksud;
(terjemahan)
“Tidaklah Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya
mereka menyembah Aku........Manusia diwujudkan oleh Allah S.W.T. dengan satu
tujuan iaitu beribadat kepada-Nya.”
Mereka kurang memahami
tanggungjawab seorang mukmin maka amanat kekhlifahan di dunia ini tidak
dijadikan agenda hidup. Tanggugjawab memanusiakan agama dianggap sebagai
pinggiran dan agama itu tidak digunakan sebagai cara hidup. Agama itu tidak
lebih
daripada
hiasan dan jenama diri manusia semata. Apabila mendengar azan memanggil untuk
mendirikan solat kerana Allah, dikumandangkan di angkasa hatinya tidak berdebar
dan tergerak untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai khalifah Allah.
Kesedaran manusia tentang
kewujudannya sebagai makhluk dengan
segala hidayah serta fitrah yang dibekalkan oleh Allah S.W.T. kepadanya masih
belum timbul kerana dibuai oleh berbagai aktiviti dunia yang pada pandangannya
lebih bermanfaat daripada membuang masa untuk mendirikan solat kerana Allah.
Manusia harus sedar bahawa Allah
berikan kita hidup 24 jam sehari semalam. Segala nikmat dalam hidup Allah bekalkan tanpa henti.
Tetapi mengapakan manusia mengabaikan tanggungjawab mendirikan solat.
Perlaksanaan solat setiap Fardhu,
kita ambillah yang paling minimal memakan masa lima minit saja. Dalam lima
waktu fardhu sembahyang hanya kita memerlukan masa hanya 25 minit saja dalam
sehari suntuk. Tetapi Allah beri kita hidup dengan segala nikmat fasiliti
kehidupan selama 24 jam sehari suntuk, maka patutkah tanggungjawab mendirikan
solat itu diabikan?
Fahamilah bahawa nikmat Allah
yang amat berharga kepada manusia ialah nikmat diberi hidup. Manusia hidup di
dunia dengan segala nikmat-nikmat yang lain. Antara nikmat-nikmat yang membolehkan
manusia menelusuri hidup dengan mudah dan sempurna ialah mempunyai deria. Lima
deria yang Allah bekalkan kepada manusia yang membolehkannya mewujudkan
pembangunan ialah melihat, mendengar, merasa, menghidu dan sentuhan.
Dengan penglihatan manusia dapat menyelenggara segala aktiviti
kehidupan. Dapat memahami segala bentuk pembangunan sama ada yang baik atau
buruk, bermanfaat kepada kehidupan atau tidak; dapat mengenali berbagai bentuk
benda seperti persegi atau bulat; panjang atau lebar nipis atau tebal dan
sebagainya. Dengan mata kita dapat melihat berbagai jenis warna yang ada dalam
kehidupan. Dengan warna dapat memahami sesuatu fenomena kehidupan sama ada
cerah, pudar, gerlap, merah,, putih dan sebagainya.
Deria pendengaran juga antara
yang terpenting dalam kehidupan manusia. Bayi yang baru lahir amat memerlukan deria pendengaran kerana
tanpa deria tersebut anak itu akan hidup menjadi bisu. Ia tidak mendengar kata-kata
atau bahasa yang diucapkan oleh ibunya maka tidak dapat melatih diri untuk bercakap.
Kita berkemunikasi dengan
menggunakan telinga untuk mendengar kod bahasa yang diucapkan daripada orang tertentu.
Maka timbullah persefahaman antara satu dengan orang lain. Melalu pendengaran
kia bole memahami logat bahasa orang lain sama ada ia marah atau sebaliknya.
Deria merasa juga antara yang
terpenting dalam kehidupan manusia. Dengan deria merasa kita boleh menangani
berbagai rasa makanan sama ada manis, pahit, masam, kelat dan sebagainya. Deria
rasa amat berguna dalam urusan pemakanan. Melalui deria ini kita mema- hami
bahawa tumbuh-tumbuhan juga boleh memproses makanannya dan dapat mengelurkan rasa
manis seperti gula dalam buahnya terutama sekali apabila buahnya masak.
Deria rasa dapat kita gunakan
dalam keadaan nyata iaitu yang bersentuhan dengan jasad kita seperti lidah.
Tetapi deria rasa juga hadir kepada perasaan hati yang walaupun ia dalam
keadaan ghaib tetapi hati yang merasakannya seperti rasa cinta kepada seorang
wanita yang cantik dan molek. Inilah deria yang menzahirkan kesempurna hidup
manusia sebagai khalifah Allah S.W.T.
Rasa enaknya dalam hati dibuai
dengan kegembiraan yang lahir dari keadaan hidup yang sentiasa ditemani oleh
orang lain. Adanya perasaan ukhuwah dan kasih sayang dalam bermasyarakat akan
melahirkan tamadun, kelak mendekatkan kita kepada kecintaan Allah S.W.T.
Deria menghidu juga tidak kurang
pentingnya kepada kehidupan. Dengan adanya fitrah tersebut kita boleh mengesan
kehadiran sesuatu benda yang kurang sihat seperti busuk dan sebagainya. Fitrah
ini Allah bekalkan kepada manusia agar dapat membersikan kawasan tempat tinggal
supaya sebarang pencemaran udara tidak berlaku
Makhluk haiwan seperti anjing
mempunyai kekuatan deria menghidu
sehingga dapat mengenali mangsanya seperti binatang buas terutama sekali di
hutan belantara. Di negara-negara di dunia menggunakan makhluk anjing untuk
mengesan benda-benda haram yang dilarang oleh kerajaan seperti dadah iaitu
ubat-ubatan yang merosakakn atau membinasakan orang yang menggunkannya.
Deria
yang kelima ialah sentuhan. Fitrah ini amat berguna kepada semua makhluk yang
hidup. Dengan deria sentuhan dapat kita mengelakkan sebarang benda yang akan
mengakibatkan kecederaan pada badan kita. Benda-benda yang panas adalah antara fenomena
yang akan mengakibatkan kecederaan jika kita tidak mengelakkan apabila
tersentuh badan kita.
Dengan berbagai nikmat hidup
termasuklah lima deria dalam badan manusia, maka wajib kita bersyukur kepada
Allah S.W.T..? Setiap detik masa segala
fitrah dalam hidup kita sentiasa berfungsi membantu manusia untuk kelangsungan
hidup. Jantung yang sentiasa bergerak mengepum darah ke seluruh badan untuk
membawa oxigen dan juga mengeluarkan
makanan yang tidak berguna lagi. Begitu juga bahagian usus sentiasa
bergerak menghadam kan makanan agar ia menjadi
zat makanan untuk membangun.
Mengikut pandangan Dr. Aliffudin
yang berniaga sebuah kelinik kesihatan di Keningau, beliau mengatakan bahawa
satu mulikul darah dalam badang manusia itu hanya menjadi aktif menjalankan
aktivitinya selama 15 hari sahaja dan selepas itu menjadi tidak aktif dan mesti
ditukar ganti dengan darah yang baru. Siapa yang menukargantikannya? Yang
bertanggugjawab tentang proses menukar darah dalam badan manusia ialah yang
mencipta kan manusia.
Alangkah rumitnya ibadah ini, ilmu Sains dan Teknologi
pun belum sampai ke peringkat bagaimana
berlakunya dalam sistem badan manusia. Ilmunya Allah amat luar biasa
sekali. Tuhan Maha mengetahui apa yang akan berlaku. Antara orang yang berilmu
dengan orang yang tidak berilmu amat jauh perbezaannya. Allah suka orang
berilmu kerana mereka mengenali apa yang wajib diamanahkan dan apa ang dilarang
Allah.
Allah S.W.T. menjadikan manusia
sebagai makhluk yang teristimewa dan mulia berbanding dengan makhluk yang lain.
Firman Allah surah Al-Isra’ ayat 17:70
yang bermak- sud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Kami (Allah) telah memulikan anak-anak Adam. Dan Kami
angkat mereka di daratan dan di laut, dan Kami beri mereka rezeki daripada
jenis yang baik-baik, serta Kami lebihkan mereka daripada kebanyakan makhluk
yang telah Kami ciptakan
sebanyak-banyak kelebian.”
Manusia itu
dimulia dengan sebab dibekalkan: Akal, dipandaikan bertutur kata, tahu memilih
di antara yang baik dengan yang buruk, tahu menulis dan melukis, seterusnya
dikur- niakan dengan kefahaman.
Atau kemuliaan itu dengan mempunyai urat wajahnya
yang cantik dan bentuk badannya molek. Atau kerana dapat menguasai apa yang ada
di bumi dan menggunakannya untuk masalahat hidup manusia itu sendiri atau
dengan memberikan kepandaian untuk mentadbirkan urusan mereka dengan baik.
Allah kurniakan kepada mereka
bermacam-macam kenderaan yang boleh mengangkut mereka di darat dan di laut dan
di udara seperti: Unta, kuda, keldai dan lain-lain daripada jenis binatang.
Juga daripada berjenis-jenis kendraan yang berjentra seperti kereta, kapal laut
dnn kapal terbang.
Makanan dan minuman yang sedap
lagi lazat sama ada daripada tumbuh-tumbuhan mahupun haiwan. Di antara yang
baik lagi sedap rasanya, ialah yang sudah dimasak dan dirempahi pula, atau yang
masak di pokoknya boleh dimakan begitu sahaja.
Manusia itu Allah jadikan
melebihi daripada makhluk yang lain tentang kemuliaannya. Oleh sebab itu,
hendaklah mereka menyembah Allah – jangan menyekutukan-Nya dengan menyembah
yang lain.
Penganugerahan akal kepada
manusia adalah suatu hadiah yang paling berharga sekali dan tidak dapat
dinilai, tanpa akal manusia tidak dapat menjalankan tugas sebagai khalifah
Allah S.W.T. dan manusia sama dengan binatang.
Dengan ilmu dan akal manusia
dapat berfikir dan bertindak sesuai dengan tugasnya sebagai hamba Allah S.W.T.
Akal juga merupakan rasul dalam diri setiap individu mukmin. Manusia dapat
menilai sesuatu itu dan menggunakannya untuk manfaat umum.
Orang yang berilmu dan mengunakan
ilmu untuk kepentingan pembangunan manusia adalah orang yang dikategorikan
sebagai orang yang hidup. Cintanya kepada ilmu mem- bentuk dirinya sebagai
manusia yang bertanggungjawab untuk membuat perubahan kepada masyarakat agar
lebih peka untuk memahami peranannya sebagai
khalifah Allah.
Kita hidup harus berpegang kepada
satu ideologi bahawa dengan kehadiran ilmu dalam diri seorang insan memberikan
satu tanggungjawab untuk membudayakan pemikiran yang proaktif. Dengan amalan
demikian kehadiran ilmu dalam diri insan dapat dimanfaatkan untuk pembangunan
manusia.
No comments:
Post a Comment