(Disiarkan pada 9. 7. 2017)
Manusia diciptakan Allah dalam
berbagai sifat akhlaknya berpandu kepada bagaimana manusia ia menangani
pembangunan jiwanya. Walau bagaimana pun pembangunan diri wajar dimurnikan
dengan ilmu dunia dan juga ilmu ukhrowi. Allah cintakan hamba-Nya yang sentiasa
mencari ilmu sepertimana yang ditarbiahkan olah Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. untuk mengingatkan umat manusia bahawa menimba ilmu adalah sepanjang
hayat. Ketahuilah bahawa menuntut ilmu sewajarnyalah bermula dari “buaian hingga ke ke liang lahad.”
Manusia diwujudkan Allah S.W.T.
dengan satu tujuan iaitu beribadah kepada-Nya. Firman Allah dalam Surah
Adz-Dzariat ayat 51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan tiadalah Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya
mereka menyembah kepadaku.”
Allah menjelaskan, bahawa
tujuan-Nya menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia tidak ada maksud
lain, kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan
mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya – bukan supaya mereka mencari
kepentingan hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya. Kerana mereka tidak
memiliki manfaat atau muderat bagi diri mereka, bahkan tunduk kepada qadak-Nya
Mengikut Ibnu Abbas: Allah
menjadikan jin dan manusia supaya mereka tetap beribadat kepada Allah dengan patuh
atau terpaksa. Dan kata Mujahid: Supaya mengenal Allah.
Untuk menyempurnakan ibadat
kepada Allah semestinya melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan agar ibadat kita
menepati keredaan Allah S.W.T., kerana ilmu memanusia kan manusia iaitu membina
hidupnya agar mengenali antara yang batil dengan yang benar.
Masyarakat Quraisy, keturunan Nabi Muhammad (s.a.w.),
sebelum kedatangan ilmu tauhid yang ditarbiahkan oleh Baginda, mereka hidup
seperti makhluk yang bertopengkan
manusia tetapi amalan hidup mereka bagikan haiwan yang tidak mempunyai ilmu. Mereka
menyembah tuhan mereka daripada berhala yang diciptakan oleh mereka sendiri. Anak
perempuan mereka dianggap sebagai pembawa kesialan kepada pembangunan keluarga
dan mesti dibunuh dengan menguburkannya hidup-hidup untuk menebusi kesialan tersebut!
Mengikut pendapat Ibnu Abbas, Allah
menjadikan jin dan manusia supaya mereka tetap beribadat kepada Allah. Untuk
melaksanakan ibadat khyusuk kepada Allah semestinya dari hati yang ikhlas.
Allah pasti mengetahui hati yang ikhlas kerana Dia mengetahui segala sifat
manusia dalam melaksanakan ibadatnya.
Mengikut pendapat ahli punjagga mengatakan: “Semakin saya tahu, semakin saya tidak tahu.” Konotasi ini
menghimbaukan pemikiran manusia bahawa menuntut ilmu itu tidak ada sempadannya.
Orang yang berilmu adalah mereka yang paling ikhlas dalam segala ibadatnya
kepada Allah kerana Allah tahu semua ilmu yang bersifat nyata dan juga segala ilmu
yang bersifat ghaib (tersembunyi).
Allah mengetahui semua falsafah
kewujudan sesuatu itu sama ada di alam jasmani (dunia) mahupun di alam rohani
(akhirat) kerana Allahlah yang mewujukan semua makhluk tersebut. Bagi Allah
tidak ada yang wujud tanpa pengetahuan-Nya dan segala ilmu yang akan datang pun
Allah mengetahuinya.
Apa yang telah berlaku di dunia masa
zaman Sains dan Teknologi ini Allah sudah mengetahuinya. Sebagai contoh, kita
ambil mengenai satu peristiwa, runtuhnya bangunan pencakar lagit Amerika
Syarikat , “ The World Trade Center” yang mempunyai ketinggian 110 tingkat di
New York pada 11. 9. 2001.
Maklumat mengenai kejadian tersebut
adalah sama dengan maklumat dalam firman
Allah
dalam Al-Qur’an juzu 11, Surah at-Taubah ayat 9:110 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Binaan yang mereka dirikan itu masih lagi menjadi keraguan dalam hati
mereka,
Kecuali jika hati
mereka telah dipotong-potong. Dan Allah
itu Mengetahui lagi Bijaksana.”
Ketinggian bangunan “World Trade
Center” ialah 110 tingkat sama dengan ayat 110 Surah At-Taubah. Kejadian itu
berlaku pada 11.9. 2001 sama dengan Surah
At-Taubah juzu 11 ayat 9. Allah
sudah sedia maklum lebih awal lagi mengenai peristiwa tersebut.
Huraian Firman Allah ini adalah seperti berikut:
Sejak masjid itu siap dibina oleh orang-orang munafik maka binaannya telah
menjadi hati mereka sentiasa dalam
keraguan dan kegelisaan. Kerana sebaik sahaja masjid mereka siap dibina mereka amatlah sangat
sukanya, tetapi kemudian apabila Rasulullah (s.a.w.) memerintahkan
merobohkannya, maka dengan robohnya masjid itu mereka amat sedih dan
berdukacita. Hal ini menabahkan lagi kebencian mereka terhadap Nabi (s.a.w),
bertambah meletup kemarahan mereka dan bertambah rugu adakah pendirian mereka
itu benar atau salah, dan adakah kehidupan mereka itu akan terselamat ataupun
terancam, sehingga mereka hidup dalam kegelisah dan keloh kesah.
Perasaan ragu dan kegelisahan ini
akan terus menyeksa jiwa dan hati mereka
selama dengut jantung mereka masih berjalan dengan baik. Kecuali apabila hati
mereka telah terpotong-potong, dengut jantung mereka telah putus dan berhenti
(talah mati), baharulah segala perasaan yang menyeksa mereka itu akan berhenti.
Dan Allah itu Mengetahui akan
hal-ehwal sekalian hamba-Nya, lagi Bijaksana dalam melakukan hukum-hukum-Nya
kepada mereka.
Makhluk manusia, setinggi ilmunya
macam mana pun, pasti dia tidak dapat mengu- wasai semua ilmu dalam fenomena
alam kehidupan. Allah mewujudkan manusia dengan segala fitrah pembangunannya
setakat apa yang sesuai bagainya sebagai hamba Allah. Maka janganlah berfikiran
yang melebih-lebih daripada orang lain kerana semacama mana tinggi ilmunya
manusia, pasti ada lagi orang lain yang lebih tinggi ilmunya berbanding dengan diri nya sendiri.
Orang yang berilmu dan beriman
kepada Allah sentiasa menyalami alam kehidupan dengan hati yang ikhlas kerana
merasa hatinya sentiasa terpaut kepada Allah S.W.T. Tidak ada yang tersembunyi
dalam hatinya kerana dia tahu Allah lebih tahu lagi apa yang ada dalam fikirannya.
Maka itu jiwanya sentiasa ikhlas terhadap segala amal ibadatnya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
S.A.W. dipilih Allah sebagai RasulNya yang sangat ikhlas dan jujur dalam segala
mumalat hidupnya. Baginda dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan satu amanat
yang paling penting dalam kehidupan umat manusia iaitu menerima wahyu Allah
SWT. dalam perantaraan Malaikat Jibril, kemudian ditarbiahkan kepada umat
manusia agar mereka mengenali cara hidup yang diredai Allah S.W.T.
Nabi Muhammad (s.a.w.) merupakan
insan yang amat miskin dan ditambah pula dengan kehidupan yang buta huruf kerana
beliau tidak pernah menjejaki kaki di sekolah
mahupun di institute pendidikan untuk
menuntut ilmu di alam dunia. Tetapi Allah tahu hati baginda sangat ikhlas dan
jujur dalam menangani pembangunan manusia
terutama sekali dalam mewujudkan suasana dan melahirkan semangat ukhuwah
kemanusiaan yang diikat dengan perasaan kasih sayang.
Kehidupan Baginds sejak kecil
lagi sentiasa diselimuti dengan penderitaan yang bertalu-talu. Beliau semasa
dalam rahim ibu dalam usianya enam bulan sudah menjadi anak yatim kerana ayahnya
telah pulang ke rahmatullah. Setelah lahir ditimang oleh seorang ibu bersama
dengan ibu lain untuk menyusukan Nabi Muhammad. Oleh sebab Nabi Muhammad bayi
yatim maka perlulah disusukan kepada ibu lain selain ibunya sendiri.
Ada dua orang ibu susuan Nabi
Muhammad seperti Thuwayabah, bekas hamba
Abu Lahab tetapi Nabi Muhammad hanya sekejap sahaja menyusu kepada ibu
Thuwayabah. Ibu susuan Nabi ke dua ialah Halimah binti Al-Haritah al-Sadiyyah.
Tetapi anak Halimah sendiri
bernama
Abdullah tidak berhenti menangis kerana kelaparan, susu ibunya kering.
Oleh sebab tidak ada lagi ibu
susuan lain yang Nabi Muhammad boleh menyusu maka
terpaksalah
Halimah mengambil Nabi Muhammad untuk menysukannya. Apabila Nabi Muhammad
menyusu titik Halimah maka air susunya menjadi banyak sehingga Nabi Muhammad
berserta dengan anak Halimah sendiri Abdullah kenyang. (Bahan ditulis oleh
Abdullah Buhari Abdul Rahim).
Meningkat usia enam tahun ibu Baginda, Siti Aminah meninggal dunia pula. Maka bermulalah
kehidupan baginda sebagai anak yatim piatu di bawah asuhan datuknya Abdul
Mutalip ketua penduduk Mekah. Walaupun Abdul Mutalib ketua penduduk Mekah,
tetapi hidupnya miskin kerana hartanya dihabiskan memberi khidmat dan melayan
tetamu-tetamu Kaabah.
Daripada itu, boleh dikatakan sejak kecil
Muhammad belajar kehidupan fakir miskin dan menjadi anak manusia yang tahan
lasak. Muhammad juga menjadi orang yang benar-benar tahu bagaimana kehidupan
fakir miskin. Muhammad sentiasa menemani datuknya Abdul Mutalib dalam
majlis-majlisnya. Selama dua tahun Muhammad menghadiri semua Abdul Mutalib yang
sentiasa menerima kunjungan demi kunjungan daripada semua pembesar Arab.
Selepas Muhammad berumur lapan
tahun, Abdullah Mutalib pula meninggal dunia. Muhammad dibela pula oleh bapa saudaranya Abu Talib yang juga
ketua Mekah, mengganti kan ayahnya Abdul Mutalib. Abu Talib lebih miskin
daripada Abdul Mutalib. Anaknya semua bekerja membantu kerja-kerja Abu Talib.
Muhammad juga mula bekerja dengan sepupunya membantu meringankan tanggungjawab
Abu Talib. Muhammad bertugas membela kambing kepunyaan orang Quraisy. Dengan
itu Muhammad selalu berada di padang pasir, di luar daripada kesebukan Kota
Mekah. Kadang-kadang berhari-hari dan bermalam-malam Muhammad tidak balik ke Mekah.
Hidup di padang pasir jauh
daipada kesibukan orang ramai. Ia juga adalah proses pendidikan. Dengan itu,
Muhammad belajar mengasihi binatang-bintang ternakan. Begitulah peribadi
Muhammad. Ini juga menjadikan Muhmmad mula hidup berdikari, hidup di atas usaha
tangannya sendiri. Tempoh Muhammad mengembala kambing agak lama iaitu daripada beliau berumur lapan tahun
sehinggalah beliau berumur 21 tahun. Dalam hadis ada disebutkan yang bermaksud,
“Tidak ada nabi, melainkan semuanya pernah menggembala kambing.”
Di bulan Rahmadan yang mulia ini
masyarakat Islam wajib melaksanakan ibadah puasa selama sebulan. Dalam
melaksanakan puasa, hati setiap insan yang mukmin sentiasa mengamalkan rasa
keikhlasan dalam hati kerana Allah dan menjaga amal-amal ibadat demi kecintaan
kepada Allah S.W.T.
Walaupun tidak ada orang lain yang
mengatahui bahawa seseorang mukmin itu melaksanakan puasa tetapi setiap
individu muslim tahu dirinya bahawa keikhlasan hati dalam melaksanakan puasa
menjadi tanggungjawab dunia dan akhirat! Tidak tergiurkan dalam hati untuk
membatalkan puasanya sehingga masa yang ditentukan untuk berbuka puasa sampai.
Setiap individu muslim yang baligh menjaga keikhlasan hatinya untuk memelihara
kesempurnaan ibadat puasa demi kecintaan kepada Islam sebagai agama Allah.
Menjaga kerukunan puasa bukan sahaja menjaga mulutnya daripada memasukkan makanan atau
meminum air tetapi mulutnya juga dijaga dari menggunakan kata-kata yang
menggamit kedosaan seperti mengeluarkan kata-kata menghina, menghasut atau
menggunakan perkataan yang bersifat maksiat kepada orang lain.
Bulan Rahmadan ini merupakan
satu-satunya bulan yang dipilih Allah untuk menurun kan Wahyunya (al-Quran)
pada pertama kalinya yang diterima oleh Nabi Muhammad (s.a.w.) dalam
perantaraan Malaikat Jibril. Maka itu pada 17 hari bulan Rahmadan dijadikan sebagai
Nuzul Al-Qur’an atau hari peringatan turunnya Al-Quran.
Al-Qur’an merupakan dokumen terpenting
dalam kehidupan manusia. Allah turunkan
Al-Qur’an
dengan satu tujuan iaitu menjadi perbadaharaan
pembangunan manusia di alam dunia yang akan membawanya rahmat kehidupan
di akhirat nanti. Maka itu Islam merupakan cara hidup manusia di dunia yang
diredai Allah S.W.T.. Dokumen Al-Qur’an adalah ciptaan Allah S.W.T. Maka itu
manusia wajar mengenalinya dan mengamalkannya yang ditarbihakan dalam segala
segi pembangunan manusia berpandukan Al-Qur’an.
Manusia yang hafiz al-Qur’an
adalah mereka yang sangat jujur dan ikhlas dalam semua amal ibadatnya kerana
Allah. Mereka yang hafiz Al-Quran dijamin menjadi ahli Syurga kerana bahasa
yang digunakan dalam Al-Qur’an adalah bahasa Syurga. Al-Qur’an menjadi dokumen
dalam semua zaman. Isinya sentiasa bersesuaian dengan semua zaman dan tidak ada
makna yang dikatakan ketinggalan zaman. Ia sesuai dalam semua kategori
usia masa dan tempat sama ada di dunia
mahupun di akhirat.
Mendidik anak supaya berakhlak
mulia dan mempunyai semua sifat kehidupan yang sempurna semestinya dengan
Al-Qur’an. Mencintai al-Qur’an bermakna mencintai Allah S.W.T. Maka itu
hiduplah dengan Al-Qur’an. Selamat menjalankan ibadah puasa semoga Allah
memberi ganjaran pahala setimpal dengan amal ibadat kita dalam bulan suci Ramadan
al-Mubarak ini. Insyallah!
“Bulan Ramadan yang diturunkan padanya al-Qur’an adalah menjadi
petunjuk bagi manusia, dan beberapa keterangan yang membawa kepada petujuk dan
membezakan di antara yang benar dengan yang salah.” (Al-Baqarah ayat 2:185)
No comments:
Post a Comment