(Disirkan pada 2.6. 2017)
Mengikut kamus dewan edisi
keempat menyatakan bahawa ikhlas adalah dari hati yang suci, tidak menimpu atau
tidak berpura-pura. Dia menolong dengan ikhlas, tidak meng- harapkan apa-apa balasan. Dengan
ikhlas, dengan suci hati ia menghulurkan bantuan kepada rakannya; tulus ikhlas
adalah orang yang sangat jujur.
Orang yang sangat jujur dalam
menelusuri kehidupannya ialah Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. Kejujuran dan
keikhlasannya dalam segala muamalat hidup memaksa umatnya berserta dengan
musuh-musuh Islam mengakuinya sebagai
al-Amin, orang yang tulus ikhlas. Akhlak Baginda begitu mulia dan sempurna
sehingga Saidatina Khadijah binti Khuwalid jatuh cinta kepada Baginda Rasul dan
menjadi isteri beliau.
Satu contoh yang amat baik yang telah
menunjukkan hati yang ikhlas ialah dalam perjuangan Baginda untuk mentarbiahkan
Islam kepada keluarganya, Quraisy yang hidup dalam kejahilan itu. Bukan sahaja
kepada keturunannya malah kepada seluruh umat manusia di alam dunia untuk
memperkenalkan cara hidup yang diredai Allah S.W.T..
Dalam usahanya membawa Islam
menjadi agama kepada umat manusia, sehingga Baginda mempertaruhkan jiwanya
dalam semua bentuk penindasan serta pujukan terhadapnya untuk menghalangnya
berbuat demikian, namun Baginda tidak berganjak untuk berundur. Keikhlasan dan
kejujuran jiwanya untuk mentarbiahkan manusia cara hidup yang diredai Allah
S.W.T. menjadi keutamaan dari segala-galanya dalam hidup Baginda.
Masyarakat Quraisy pernah
menawarkannya hadiah yang amat lumayan dalam hidup beliau asalkan saja beliau
berhenti meneruskan usahanya mentarbiahkan Islam. Quraisy menawarkan untuk
memilih wanita yang amat cantik dalam masyarakat Quraisy menjadi isterinya. Ia
juga diberi peluang untuk diberi keistemawaan, memperolehi semua kekayaan
bangsanya, namun semua itu tidak mengiurkan Baginda.
Bahkan beliaunya Pa’ Man Abu Talip yang
memeliharanya dari kecil, turut serta juga memujuk beliau dan membayangkan
kepadanya keselamatannya disisi masyarakat Quraisy tetapi keikhlasan hatinya
untuk meneruskan usahanya demi kecintaannya kepada Allah S.W.T. kian membara.
Baginda membayangkan bahawa jika Allah
menghadiakan matahari di tangan kanan nya dan bulan di tangan kirinya, namun
berhenti dalam usahanya mentarbiahkan Islam kepada semua umat manusia, dia
tidak sama sekali berganja berbuat demikian.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
sering berdoa kepada Allah agar dia dihidup kan sebagai orang yang miskin dan
dimatikan dalam keadaan miskin dan dikumpulkan ia di akhirat nanti bersama-sama
orang yang miskin. Ini menunjukkan keikhlasan hati Baginda memimpin umatnya
agar semua mereka selamat di dunia dan juga selamat di akhirat.
Allah cinta kepada umatnya yang
berakhlak mulia serta jujur dan ikhlas kepada amal ibadatnya kerana cintanya
kepada Allah s.w.t. Antara manusia yang Allah sangat cinta dan sayang ialah
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.. Namanya saja Allah benarkan Nabi Adam a.s. dijadikan sebagai Mas kahwin kepada
Siti Hawa: “Allahuma sallih ala Saidinan Muhammad.” Salawat Nabi. Orangnya
belum wujud lagi tetapi namanya sudah digunakan sebagai mas kawin oleh manusia
pertama.
Ketulusan dan keikhlasan
hati Nabi Muhammad s.a.w. dalam semua amal
ibadatnya membolehkan baginda dipilih oleh Allah untuk menerima wahyu-Nya yang
telah disusun dan dikumentasikan manjadi dokumen yang terunggul dalam
pembangunan manusia di dunia iaitu “Al-Qur’an nul Karim.”
Keselamatan hidup di dunia yang
akan membawanya kebahagian hidup di akhirat semestinya dengan budi perkerti
yang luhur untuk keselamatan dan kebahagian manusia itu sendiri. Allah
berfirman dalam al-Qur’an surah Asy-Syams
ayat 91:9-10 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya
beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya
merugilah orang
yang mengotorinya.”
Jiwa manusia itu diperkenalkan oleh
Allah dengan perkara yang salah sebagai orang yang fasik, dan dengan perkara
yang benar sebagai orang yang bertakwa.
Para Muffassirin mengatakan; Allah
bersumpah dengan menyebutkan tujuh macam makhluk iaitu: matahari, bulan, siang,
malam, langit, bumi dan jiwa manusia, untuk menunjuk kan keagungan kudrat-Nya
dan ketunggalan-Nya sebagai Tuhan. Di samping itu ditunjukkan-Nya betapa besar
faedah yang ditimbulkan oleh makhluk-makhluk itu untuk kepentingan hidup
manusia. Adapun makhluk-makhluk tersebut pasti ada yang mencipta, mentadbirkan
peredaran dan perjalanannya sama ada bergerak mahupun berhenti.
Semuanya itu untuk menarik akal manusia
supaya memikirkan keagungan Allah
(s.w.t.). Sumpahnya ini bertujuan untuk menguatkan bahawa sesungguhnya manusia
akan beruntung kalau dia dapat
mensucikan jiwanya dengan mentaati Allah dari dicemari oleh perbuatan maksiat
dan dosa.
Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotori jiwanya lantaran bersifat kufur dan
derhaka yang akan membawanya ke lembah kebinasaan. Sesungguhnya siapa yang
menurut kemahuan hawa nafsunya dan menderhakai perintah Tuhannya, terkeluarlah
dia dari kalangan orang yang dikira berakal, dan termasuklah dia ke dalam
kumpulan orang yang jahil lagi bebal.
Maka itu satu hal yang pasti ialah,
manusia memerlukan agama. Manusia memerlukan keseimbangan nafsu dan akalnya, memerlukan
nasihat, budi pekerti yang luhur untuk keselamatan dan kebahagian manusia itu
sendiri. Untuk mencapai kebahagian hidup di dunia dan akhirat kelak, manusia
dituntut untuk memiliki ilmu, akhlak, kejujuran, kesucian jiwa dan ketahanan
mental. Kesemuanya ini boleh didapati dalam agama Allah (Islam).
Firman Allah dalam Surah al-Mai’dah ayat
ayat 5:3 yang bermaksdu: (terjemahan)
“.........Hari
ini telah Ku(Allah) sempurnakan agama kamu bagimu dan Aku cukupkan nikmat-Ku ke
atasmu, dan Aku reda agama Islam itu menjadi agamamu.....”
Dengan turunnya ayat ini, nyatalah
kepada kita bahawa agama Islam telah
sempurna, berisikan perkara-perkar yang fardu dan sunat, ada batas-batas
hukuman, diterangkan perkara-perkara yang halal dan haram, sehingga tidak ada satu
hukum yang halal atau haram diturunkan lagi selepas itu.
Syariyatnya berkekalan hingga hari
kiamat. Dengan sempurnanya Islam, menjadilah ia suatu nikmat dari Allah, di
antaranya
orang-orang mukmin dapat mengerjakan haji dengan aman. Agama Islam telah
diredai oleh Allah. Sehingga siapa
yang
menghendakinya agama lain dari Islam, tidaklah Allah terima agamanya, dan
rugilah ia di akhirat.
Tempat ikhlas ialah dalam hati manusia.
Bilamana orang berniat mengerjakan sesuatu pekerjaan, maka mulai melangkah
sudah dapat ditentukan ke mana tujuan dan bagimana dasarnya. Pekerjaan memberi
pertolongan, adalah baik, tetapi belum tentu baik jika dasarnya tidak subur. Ia
akan baik dari zat sampai kepada sifatnya jika didasarkan kepada ikhlas. Iaitu
menolong fakir dan miskin kerana Allah, bukan kerana semata mengharapkan pujian
dan sanjungan manusia.
Oleh sebab itu, perkataan ikhlas itu
terpakai terhadap Allah semata-mata. Ikhlas itu tidak dipisahkan dengan jujur
yang dalam bahasa halusnya ‘tulus’, sebab itu selalu orang berkata ‘Tulus
Ikhlas’, dan kehalusanya bukanlah di lidah saja, kerana lidah mudah berputar.
Lidah berkata atas kehendak hati, yang penting ialah ketulusan dan keikhlasn
hati.
Di dalam satu hadits diriwayatkan oleh
Muslim, Nasai, Turmudzi, ibnu Majah, yang bersumber dari Abu Hurairah r.a.,
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda tentang tiga orang yang telah beramal namun
amalan mereka sia-sia saja.
Pertama, ada seorang yang mati di medan
perang, dia katakan mati syahid kerana di dalam membela kebenaran sampai
mengorbankan jiwanya. Tetapi setelah dihisab, ternyata amalnya tercuri oleh
syaitan kerana di dalam perjuangannya dia tidak ikhlas, kerana ingin mendapat pujian, dan akhirnya ingin menjadi
pahlawan besar.
Kedua, orang yang alim Qur’an, ilmunya
telah sampai, pidatonya membuat semarak nya para pendengar, lancar lagi fasih
tetapi setelah dihisab juga, kosong amalnya. Tak lain adalah kerana dia ingin
dimasyhurkan orang lain sebagai orang yang paling ‘alim dan cekatan lisannya.
Ketiga, ada seorang yang suka menolong
kepada orang lain atau kepada orang yang memerlukan pertolongan, tetapi setelah
dihisab, juga kosong melompong sama sekali. Hal ini adalah kerana dia dalam
mendermakan harta dan wangnya itu kerana ingin dikatakan sebagai seorang yang
dermawan.
Demikianlah, seorang yang nampaknya alim
atau berbakti kepada Allah tetapi ternyata masih tercuri oleh syaitan. Dia
masih boleh diintai atau ditrobos oleh syaitan.
Ikhlas, jujur dan iman merupakan kekuatan
naluri manusia dalam menangani hidup bertamadun. Manusia sebagai insan
dilengkapi dengan pelbagai fitrah yang memurnikan tanggungjawabnya sebagai
khalifah Allah S.W.T. seperti ikhlas, jujur, dan iman. Kesemua elemen
tersebut berpangkal daripada hati yang
suci kerana Allah. Kehadirannya dalam naluri manusia amat penting sebagai
khalifah Allah untuk menanggungjawabkan amanah Allah S.W.T. itu.
Setiap ibadat yang dilaksanakan dalam
hidup wajar dimurnikan dengan rasa ikhlas dan jujur untuk menggamit keimanan
kepada Allah S.W.T.. Lahirnya keikhlaan dan kejujuran dalam naluri manusia akan
memantapkan keimanan kepada Tuhan bahawa segala kewujudan sesuatu fenomena alam
adalah kekuasaan-Nya.
Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah
ayat 2:177 yang bermaksud: (terjemahan)
“.............Kebaikan
itu ialah: orang-orang yang beriman dengan Allah, hari akhirat, malaikat-malaikat, kitab-kitab dan
para Nabi – sedang dia mendermakan harta yang dikasihinya kepada: karib
kerabatnya, anak yatim, orang yang miskin, pengembara, peminta-Peminta, hamba
sahaya yang menuntut kemerdikaan – serta mengerjakan sembayang, dan
mengeluarkan zakat, lagi menepati janji, dan mereka berhati sabar di atas
kemiskinan, dalam sakit dan pada masa berperang. Mereka itulah orang-orang yang
benar (menepati dengan imannya), dan mereka itu orang-orang takwa.”
.........Yang
dimaksudkan dengan kebaikan itu ialah orang yang beriman, menderma kan harta,
padahal ia amat mengasihinya; orang yang mengerjakan sembahyang; mengeluar kan
zakat; menepati janji jika membuat perjanjian; orang yang berhati sabar.
Orang yang beriman itu ialah yang
percaya kepada Allah, hari kemudian, kitab-kita Allah, malaikat dan para nabi.
Orang yang mendermakan hartanya itu
ialah yang membelajakan untuk keperluan: Kaum kerabatnya, seperti anak
isterinya dan sebagainya. Anak yatim, yakni kematian ayah nya, sedang ia belum
baligh; orang miskin; Pengembara: yang kehabisan belanja di jalan;
peminta-peminta sedekah; dan orang yang membebaskan diri dari perhambaan atau tawanan
perang.
Orang yang mengerjakan
sembahyang itu ialah: Yang mengekalkan pekerjaan sembahyang fardu mengikut
batas-batas peraturannya.
Orang yang mengeluarkan
zakat itu ialah: Yang mengeluarkan jenis hartanya tertentu, dengan cara yang
tertentu dan dibahagi-bahagikan kepada
golongan yang tertentu pula. Mengeluarkan zakat ini wajib, berlainan
dengan mendermakannya.
Orang yang menepati janji itu ialah:
Yang apabila berjanji ditepati, apabila bernazar ditunaikan, apabila bersumpah
benar ikrarnya, apabila berkata tetap jujurnya dan apabila diserahi amanah dipeliharanya
dengan sebaik-baiknya.
Orang yang berhati sabar itu
ialah: Orang yang sabar ketika ditimpa kesempitan, kemiskinan dan kepapaan
dalam hidupnya; Orang yang sabar ketika ditimpa sakit atau wabak; orang yang
sabar ketika menghadapi bahaya peperangan, ataupun sedang bertempur dengan
musuh.
Maka, segala yang disebutkan
di atas itulah yang dimaksudkan dengan “kebaikan”.
Barangsiapa
berbuat demikian, maka dialah orang yang menepati dengan imannya, dan orang
yang demikian itu pula yang digelarkan orang yang takwa (takut).
Dalam hidup semestinyalah
ada kejujuran dan keikhlasan dalam hati
kerana inilah jalan yang lurus kepada segala perlaksanaan amanah yang Allah
pertanggungjawabkan. Pada manusia itu ia mempunai fitrah kemahiran yang
memandunya untuk mengenali tujuan hidupnya. Segala perlaksanaan ibadat
semestinya datang dari naluri manusia dengan menggunakan keikhlasan dan
kejujuran demi mencapai keredaan Allah S.W.T.
Raja dalam diri manusia itu
ialah hati. Jika ia baik maka baiklah segala perlaksanaan ibadatnya kerana
Allah. Jika hati itu tidak baik maka buruklah padanya. Keikhlasan dan kejujuran
adalah buah daripada hati yang baik. Apabila kedua-dua buah tersebut matang
maka lahirlah iman. Iman itu satu kekuatan dalam jiwa manusia yang meyakini
bahawa segala sesuatu itu ada penciptanya. Tidak ada kewujudan sesuatu itu
dengan sendirinya melainkan diciptakan Allah.
Keikhlasan dan kejujuran
adalah ciptaan Allah yang ditanamkan dalam naluri manusia yang membentuk
manusia sebagai ciptaan Allah yang paling unggul dan sempurna berban- ding
ciptaan-Nya yang lain.
Ikhlas, jujur dan iman
adalah tiga rakan sejati menginap dalam jiwa
manusia yang tidak boleh dipisahkan. Ketiga-tiganya menjadi kemestian
kepada setiap individ memperolehi nya. Menjadi orang yang mulia semestinya
dipimpin oleh ketiga-tiga elemen berkenaan. Jika satu daripadanya tidak ada maka pincanglah tindakan manusia
dalam mengola segala bentuk pembangunan.
Dalam melaksanakan ibadat kepada
Allah secara ikhlas dan jujur bermakna ia cinta kepada Allah. Bila orang sudah
merasa cinta kepada Allah dan merasa diri selalu di samping Tuhannya, tak satu
perkara lagi yang dikhawatirkannya dalam hidup atau sesudah mati. Tak takut
miskin atau melarat, tak takut musuh siapa jua, tak takut ditahan atau
dipenjara. Di mana saja dia berada, dia berada di samping
Tuhannya.
Demikianlah sifat seorang yang tertanam sifat
ikhlas dalam hatinya.
No comments:
Post a Comment