(Disiarkan pada 26. 5. 2017)
Mariam melahirkan
anak tanpa suami yang menggegarkan masyarakat dunia khusus nya masyarakat
musrikin terutama sekali bangsa Yahudi yang tidak meyakini tentang kekuasan
Allah s.w.t. Kekuasaan Allah itu ramai manusia di dunia menganggap tidak ada
sandarannya kerana tidak dapat dibuktikan dengan facts and figures. Mereka tidak menerima kewujudan sesuatu yang
bersifat ghaib.
Orang ramai terkejut apabila
mendengar berita yang Maryam melahirkan anak. Mereka terkejut kerana mereka
dapati Maryam selama ini adalah sentiasa beribadat dan tidak bersuami. Hal ini
menyebabkan mereka membuat tuduhan. Apa yang dibuat oleh Maryam hanyalah
melakukan suruhan Jibril iaitu berdiam diri dan memberi isyrat kepada mereka
supaya menanya anak yang baharu lahir itu. Ini menyebabkan lagi kemarahan
mereka kerana mereka mengaggap Maryam mempermain-mainkan mereka. Mereka tidak
percaya yang anak itu boleh bercakap.
Tetapi Isa telah menjawab
pertanyaan-pertanyaan. Beliau membersihkan ibunya dan memberitahu mereka bahawa
beliau akan menjadi seorang ahli ilmu yang Allah berikan “Kitab” kepadanya.
Allah akan menjadikan seorang nabi dan wasiatkan kepadanya supaya bersembahyang
dan mengeluarkan zakat selama ia hidup. Dia akan berbuat baik kepada ibunya dan
akan menjadi seorang tawadhu’.
Firman Allah Surah Mariam ayat 19:27
– 33 yang bermaksud: (terjemahan)
“Lalu
Maryam membawa anak itu kepada kaumnya. Kaumnya berkata: Hai Maryam,
sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat keji. Hai saudara permpuan
Harun (hanya gelaran kerana ibadatnya seperti Nabi Harun) ayahmu sekali-kali
bukanlah seorang yang jahat dan ibumu sekali-sekali bukanlah seorang penzina.
Maka Maryam menunjuk kepada anaknya. Mereka berkata: “Bagaimana kami akan
berbicara dengan anak kecil di dalam buaian?” Berkatalah Isa: Sesungguhnya aku
hamba Allah. Dia memberikan Al-Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang
Nabi. Dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada,
dan memerintahkan kepadaku (mendirikan) sembahyang dan (menunaikan) zakat
selama aku hidup. Dan berkatilah kepada ibuku dan dia tidak menjadikan aku
seorang yang sombong lagi celaka. Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan
kepadaku, pada hari aku dilahirkan pada hari aku meninggal dan pada hari aku
dibangkitkan hidup kembali.”
Setelah Maryam mendengar yang dia
dianjurkan supaya berpuasa hari itu jangan bercakap dengan sesiapa jika ditanya
orang, dia pun ikhlas dan jujur bertawakal kepada Allah dan menyerahkan
nasibnya kepada Maha Kuasa, lalu dibawalah anaknya pulang ke rumah menemui kaum
keluarganaya.
Apabila kaum keluarganya melihat Maryam
pulang dengan membawa anak alangkah terperanjatnya, mereka bertangis-tangisan
menyesali perbuatan Maryam dan menyalahkan seraya berkata: “Hai Maryam!
Sesungguhnya engkau telah melakukan kesalahan yang luar biasa.” Maka
berbagai-bagai celaan dan caci-hamun dilimparkan kepadanya seraya menam- bahkan
– dengan kata-kata: “Hai adik Harun.” Inilah kata-kata sindiran yang mereka pakai
untuk menunjukkan bahawa Maryam itu adalah keturunan Nabi Ibrahim abang kepada
Nabi Musa (a.s.) yang terkenal sebagai orang baik-baik dalam kalangan Bani
Israel
Bandingannya bagi orang Melayu, kalau memarahi
anak digunakanlah umpamanya dengan kata-kata seperti “Hai anak bertuah” sebab
bagi keluarga yang baik-baik tidak molek menggunakan kata-kata makian. Maka
begitu pula halnya Maryam. Adapun nama Harun itu pula biasanya dipakai untuk
memberi nama kepada orang yang taat beribadat lagi zahid (yang tak mengindahkan
kemewahan dunia), yang seolah-olah mereka menyesali Maryam yang bersifatkan dari keturunan orang
baik-baik mengapa dia tergamak berlaku sumbang atau curang? Mereka
menempalaknya pula dengan mengatakan: “Ayahmu iaitu Imran bukanlah seorang yang buruk laku dengan berbuat zina,
begitu pula ibumu Hannah bukan perempuan
jahat
yang melacurkan diri. Dari mana engkau mendapat Anak ini kalau bukan melakukan
perbuatan keji?”
Maryam tidak menjawab sepatah
kata, dia hanya menunjuk kepada Isa, supaya bayi itu sahaja yang akan menjawab
pertanyaan mereka. Sebab Maryam sendiri tidak tahu dengan hujah apa dia akan
menjawab. Manakala melihat Maryam memberi isyarat kepada bayi yang masih di
atas pangkuannya kaumnya pun marah dengan mengatakan: Bagaimana kami dapat
bercakap dengan bayi yang masih dalam buaian (pangkuan)? Apakah engkau hendak
mengejek dan mempersenda kami?
Apabila Isa mendengar orang ramai
berkata begitu diapun segera melepaskan tetek ibunya yang sedang dihisapnya
kerana dia sedang menyusu, lalu berpandang menghadap mereka sambil menunjukan
dengan tangan kanan seraya berkata:
Isa memperkenalkan dirinya kepada orang ramai. Dia menerangkan akan sifat yang
ada padanya iaitu:
1 “Sesungguhnya
aku adalah hamba Allah.”
Yakni:
Akulah hamba yang mengabdikan diriku kepada Allah, hanya kepada-Nya sahaja aku
menyembah – tidak kepada yang lain. Pengenalannya ini mengisyaratkan, agar
dirinya janganlah dipuja sebagai Tuhan. Dan dengan kata-kata ini jua bererti
dia telah membuat penafian terhadap ibunya dari berlaku curang dan
membersikannya daripada sebarang tohmah. Kerana Allah tidak sekali-kali akan
memberikan kedudukan yang tinggi kepada seorang anak yang dilahirkan sebagai
anak zina.
2 “Aku
dikurniakan oleh-Nya Kitab.”
Yakni:
Allah akan menurunkan kepadaku Kitab Injil. Mengikut kata kebanyakan ulama: Bahawa
Isa diturunkan Kitab Injil semasa dia masih kecil dan akalnya telah sempurna
sebagai akal orang dewasa. Mengikut al-Hasan: Isa diilhamkan kepadanya Kitab
Taurat sedangkan dia masih dalam kandungan ibunya.
3 “Dan
aku dijadikan nabi.”
Yakni:
Pengakuannya sebagai seorang nabi ini pun merupakan pembersihan terhadap ibunya
dari melakukan kekejian. Sebabnya ialah, seorang nabi itu tidak mungkin berasal
daripada anak haram.
4 “Dijadikan-Nya
aku pembawa berkat di mana aku berada.”
Yakni:
Allah akan menjadikan aku sangat berguna dan mendatangkan manfaat yang besar
kepada manusia, iaitu untuk memberi petunjuk kepada mereka jalan yang selamat
di mana sahaja aku berada. Atau dimaksudkan: dialah bakal menjadi guru yang
akan mengajar kebaikan dan menyeru manusia
supaya menyembah Allah, mengesakan-Nya serta beribadat kepada-Nya. Atau
pembawa berkat di sini dimaksudkan juga, memberi kebaikan yang banyak kepada
pengikut-pengikutnya.
5 “Aku
dipesan supaya sembahyang dan mengeluarkan zakat selama aku hidup.”
Yakni:
Aku disuruh mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat mengikut aturan yang
ditetapkan oleh agama, untuk menegah aku daripada melakukan kekejian dan membersihkan aku
daripada segala kekotoran baik yang lahir mahupun yang batin.
Adapun perintah mengerjakan
sembahyang dan mengeluarkan zakat itu bukanlah mesti ditunaikan seketika itu
juga. Bahkan, menunaikannya mengikut
waktunya yang tertentu. Apabila sudah baligh dan cukup berakal. Adapun tempoh
bagi Nabi Isa melaksana kan kewajipannya itu ialah selama dia hidup di muka bumi, kemudian
selama dinaikkan ke langit dan semasa nanti dia diturunkan semula ke muka bumi.
6 “Dan
berbakti kepada ibuku”
Yakni:
Aku dijadikan seorang yang berbakti kepada ibuku, patuh kepada perintahnya dan
akan membuat jasa kepadanya. Pengakuan ini juga membawa pengertian iaitu,
kalaulah ibuku seorang perempuan jahat masakan seorang rasul seperti Nabi Isa
(a.s.) di suruh berbakti kepadanya.
7 “Dan
tidaklah aku dijadikan seorang yang sombong lagi celaka.”
Yakni:
Aku tidak membesarkan diri dengan sikap enggan untuk beribadat kepada Allah,
dan tidak pula menjadi orang yang celaka disebabkan menderhakai ibuku.
8 “Dan
sejehteralah atasku pada hari aku dilahirkan, hari wafatku dan pada hari aku
dibangkitkan hidup kembali.”
Yakni:
Ini merupakan jaminan Allah untuk mengurniakan kesejahteraan kepada Aku,
sehingga tidak siapa pun dapat mendatangkan muderat kepadaku dalam tiga
peristiwa yang penting iaitu, pada hari lahirku tidak ada syaitan yang
menggangguku, apakala hari wafatku tidaklah aku menjadi syrik, pada hari
kebangkitan tidak khuatir menghadapi kegemparan di akhirat.
Demikianlah penjelasan Isa dari
hati yang ikhlas dan jujur yang menandakan kecintaan kepada Allah. Setelah
Isa mengatakan demikian, tahulah mereka
bahawa Maryam adalah seorang dara yang
suci daripada sebarang noda – tidak lagi bercakap – sehingga dia sampai ke
peringkat kanak-kanak yang sudah pandai bercakap, barulah dia bercakap.
Kenapa Allah melahirkan Nabi Isa tanpa
bapa? Allah jualah yang lebih mengetahui hikmahnya ayat dalam Al-Qur’an Surah
Maryam ayat 19:21 menyatakan yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
(Kami berbuat demikian) agar dapat kami menjadikan sebagai suatu tanda bagi
manusia dan sebagai rahmat dari Kami, dan hal ini adalah perkara yang sudah
diputuskan.”
Apabila kita memperlihatkan ayat
ini, yang menunjukkan kelahiran Isa
tanpa bapa, maka kita dapati ayat ini mengisytiar kekuasaan Allah S.W.T. Ia
menunjukkan bahawa Allahlah pencipta yang teragung yang mencipta sesuatu dengan
kehendak-Nya tanpa terikat dengan hukum “sebab dan musabab” yang diikuti oleh
peraturan alam.
Orang-orang Israil telah melampau
batas dan telah terkeluar dari batas yan sebenar. Mereka mengikut hawa nafsu,
mensia-siakan rezeki Tuhna dan terlampau mengumpulkan harta. Dengan sebab itu
Allah telah mengharamkan banyak jenis rezeki yang baik-baik kepada mereka.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an Surah An-Nisa’ ayat 4:160-161 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Maka disebabkan kezaliman orang-orang Yahudi, Kami haramkan atas
mereka (memakan makanan) yang baik-baik (yang dahulunya) dihalalkan bagi
mereka, (juga) kerana mereka banyak menghalang (manusia) dari jalan Allah. Dan
disebabkan mereka memakan riba, pada hal sesungguhnya mereka telah dilarang
daripadanya, dan kerana mereka memakan harta orang dengan jalan yang batil.
Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir dan di antara mereka itu seksa
yang pedih.”
Allah kemudiannya
mengutuskan Isa kepada mereka untuk memperbaiki keadaan mereka yang telah
menyelewing itu. Nabi Isa diberi waktu dan diajarkan Taurat dan Injil. Allah
berfirman Surah Ali-Imran ayat 3:48 yang bermaksus: (Terjemahan)
“ Allah mengajar Isa kitab, ilmu pengetahuan, Taurat dan Injil. Dan
(sebagai) Rasul kepada Bani Israil.”
Nabi Isa telah
menyeru Bani Israil mengikutinya. Menyeru mereka supaya kembali jalan yang sebenarnya. Isa
menerangkan kepada mereka apa yang Allah
haramkan dan apa yang dihalalkan kepada mereka. Allah berfirman dalam Al-Qur’an
Surah Ali-Imran ayat 3:50-51 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
pula saya membenarkan kitab yang sebelum saya (Taurat), dan supaya saya
halalkan bagimu sebahagian apa-apa yang diharamkan ke atas kamu. Dan saya
datangkan kepada kamu tanda daripada Tuhan kamu. Maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah perkataan saya!”
Nabi Isa
menjelaskan bahawa ia membenarkan isi kitab Taurat – kerana semua para Nabi,
masing-masing membenarkan satu sama lain, baik kitabnya mahupun syariatnya –
tidak lah Nabi Isa itu membatalkan atau menolak, apa lagi menyelahi hukum-hukum
yang ada dalam Taurat. Hanyasanya Tuhan telah memberi keringanan dan kemudahan
di dalam beberapa perkara yang terkandung di dalam injil, yang dahulunya merupakan
perkara-perkara
yang
amat berat di dalam Taurat. Itulah sebabnya disebutkan dalam ayat yang
bermaksud:
“Supaya saya halalkan bagimu sebahagian apa-apa yang diharamkan ke atas
kamu.”
Setengah ahli Tafsir
menerangkan, syariat yang dibawa oleh Nabi Isa itu lebih ringan dari syariat
yang dibawa oleh Nabi Musa. Misalnya, syariat Nabi Musa itu mengharamkan
memakan daging unta dan lemaknya, dan mengharamkan memakan beberapa jenis
burung dan ikan, begitu juga mengharamkan bekerja pada hari Sabtu. Pengharaman
tersebut sebagai hukuman di atas beberapa pekerja kaum Bani Israel. Maka kemudianya hukuman
tersebut telah dilonggarkan dan diringankan ketika dibangkitkan Nabi Isa
(a.s.).
Nabi Isa juga menjelaskan
bahawa ia ada membawa tanda dari Tuhan – satu demi satu – untuk
membuktikan kerasulannya. Misalnya; ia
dapat membuat burung, dapat menyembuh kan orang buta dan, menghidupkan orang
mati, memberitakan perkara yang ghaib dan lain sebagainya. Oleh sebab itu ia
pun menyeru kaumnya dengan berkata yang bermaksud:
“Maka takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah perkatan saya!”
(51)
“Sesungguhnya Allah itu Tuhan saya dan Tuhan kamu, maka sembahlah dia.
Inilah jalan yang lurus.”
Yakni:
Semua Rasul itu berada di dalam satu agama, iaitu agama Tauhid. Tidak seorang
pun yang menyalahinya. Ayat ini menjadi hujah yang tepat untuk membersihkan
Nabi Isa dari sangkaan salah yang dikemukan oleh orang-orang Najran (Yaman), Ketika bertengkar
serta berhujah dengan Nabi (s.a.w.) tentang Nabi Isa – yang telah dahulu
kisahnya.
“Inilah jalan yang lurus”
Yakni:
Inilah yang diperintahkan Tuhan supaya kamu mengikutinya, iaitu jalan yang
lurus yang membawa kebahagian di dunia dan di akhirat.
No comments:
Post a Comment