.(Disiarkan pada 18. 5. 2017)
Sifat-sifat kesempurnaan dalam
hidup manusia memaparkan budaya ikhlas dan kejuruan kepada Allah s.w.t. Manusia
diciptakan Allah dengan segala sifat kesempurnaannya berbanding dengan
ciptaan-Nya yang lain maka Allah cintakan manusia lebih besar daripada cinta
manusia kepada Allah. Malangnya sebahagian besar manusia di dunia tidak
mencintai Allah malah ada yang tidak menaruh minat kepada keilmuan untuk mengenali
Allah!
Ada manusia yang ikhlas dan jujur
serta cinta kepada Allah seperti halnya keluarga ‘Imran bapa Mariam. ‘Imran ialah seorang
ulama’ besar di kalangan ulama’-ulama’ Bani Israil. Isterinya bernama Hasnna
binti Faqud, adalah seorang yang mandul; oleh itu dia berdoa kepada Allah dan
bernazar jika ia diberi seorang anak lelaki maka dia akan menyerahkan anak itu
kepada Baitul Muqaddis untuk berkhidmat di situ.
Allah telah memakbulkan doa isteri
‘Imran. Beliau kemudian mengandung dan
melahirkan seorang anak perempuan yang dinamakan Maryam. Sungguhpun Maryam
perempuan pada kebiasaannya tidak sesuai berkhidmat di tempat-tempat sembahyang
tetapi nazar yang dibuatnya itu terus ditunaikan. Ia ikhlas dan jujur terhadap
nazaranya adalah kekuasaan Allah s.w.t.
‘Imran meninggal dunia pada masa
Maryam masih kecil. Ibu Maryam membawa Maryam kepada penjaga-penjaga Haikal.
Mereka bertelingkah tentang siapa yang patut menjaga Maryam dan akhirnya dibuat
undi. Undi telah jatuh kepada Zakaria dan Zakaria mengajarkan Maryam cara
ibadat yang sebenar.
Pada suatu hari iaitu setiap kali
Zakaria berjumpa Maryam di tempat sembahyang dia mendapati makanan yang tidak
dihantar oleh sesiapa dan makanan itu memang tidak ada pada musim itu. Oleh itu Zakaria bertanya
dari manakah datangnya makanan ini? Maryam menjawab bahawa ianya datang dari
sisi Allah.
Inilah yang diceritakan oleh
Al-Quran kepada kita. Surah Ali ‘Imran ayat 4:35 -37) yang bermaksud:
(terjemaahan).
“(Ingatlah),ketika isteri Imran berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku
menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang salih
dan berkhidmat (di Baitul Maqdis), Kerana itu terimalah (nazar) itu daripadaku.
Bahawasanya, Engkau adalah Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Maka
manakala isteri ‘Imran melahirkan anaknya dia pun berkata: “Ya Tuhanku,
sesungguhnya aku melahirkan seorang anak perempuan dan Allah lebih mengetahui
apa yang dilahirkan itu, dan anak laki-laki (yang dinazarkan itu) tidaklah
seperti anak perempuan yang dilahirkan ini sesungguhnya aku telah menamainya
dia Maryam dan aku melindungkannya dari syaitan yang terkutuk”. Maka Tuhan menerima
ia (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan
pendidikan yang baik dan Allah menjadikannya Zakaria pemeliharanya. Setiap kali
Zakaria masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, ia dapati makanan di sisinya.
Zakaria berkata: “Hai Maryam dari mana kamu memperolehi (makanan ini).” Maryam
menjawab: “Makanan itu dari sisi Allah”. Sesungguhnya Allah memberi rezeki
kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.”
Itulah kisah kandungan, kelahiran dan
pendidikan Maryam. Pembaca dapat melihat bahawa suasana peribadatan telah
melingkungi Maryam sejak ia dalam kandungan ibunya sehingga mencapai umur dewasa. Sesungguhnya
pembesarannya dalam suasana yang suci seperti ini adalah menjadi mukaddimah
kepada sesuatu perkara yang mulia iaitu
dia dipilih oleh Allah atas segala wanita di dunia. Allah berfirman Surah Ali
‘Imran ayat 4:42-43 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
(ingatlah) ketika malaikat (Jibril) berkata: “Hai Maryam susungguhnya Allah
telah memilih
kamu, mensucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang
semasa dengan kamu). Hai Mariyam taatlah kepada Tuhanmu, sujud dan rukuklah
bersama-sama
orang yang rukuk.”
Pemilihan tersebut ialah pemilihan untuk
menjadi seorang ibu yang melahirkan anak
bukan melalui sebab-sebab biasa. Tujuannya ialah untuk menjadi dalil
(ayat) Allah. Kehidupan Maryam yang suci itu menyangkal segala keraguan yang
timbul.
Apabila Maryam dewasa, pada suatu hari
ia telah melihat seorang pemuda kacak menghampirinya di tempat khalwatnya.
Maryam merasa takut sebab ia menyangka
sesuatu yang buruk. Dengan hati yang ikhlas dan jujur, dia memohon
perlindungan dari Allah dan menyebutkan kepada pemuda itu tentang takwa supaya pemuda itu takut kepada Allah. Tetapi pemuda itu menyatakan
bahawa dia ialah Malaikat Jibril yang diutus oleh Allah kepadanya untuk
diberikan seorang anak lelaki yang suci. Maryam dengan perasaan ikhlas dan
jujur merasa hairan bagimana dia akan memperolehi anak sedangkan dia tidak
mempunyai suami dan bukan pula seorang perempuan jahat (pelacur). Jibril
memberi tahu bahawa Allah adalah berkuasa atas semua perkara dan anaknya yang
akan lahir nanti menjadi tanda (ayat) dari tanda-tanda kekuasaan Allah.
Firman Allah dalam Al-Qur’an Surah
Maryam ayat 19:16 – 21 yang bermaksud: (terjemahan).
“Dan
ceritakanlah (kisah) Maryam yang tersebut dalam al-Qur’an, ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu
tempat disebelah Timur. Maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari
mereka, lalu Kami mengutus ruh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya
(dalam bentuk) manusia yang sebenarnya.
Maryam berkata: Sesungguhnya aku berlindung daripadamu kepada Tuhan yang
Maha Pemurah (janganlah kamu mengganggu aku) jika kamu seorang yang bertakwa.”
Ia (Jibril) berkata: Sesungguh nya aku ini hanya utusan Tuhanmu, untuk
memberimu seorang anak lelaki, sedangkan tidak pernah seorang manusiapun
menyentuhku dan aku bukan (pula) seorang penzin”. Jibril berkata: “demikianlah
Tuhanmu berfirman: “Hal ini adalah mudah bagi-Ku dan Kami berbuat demikian agar
dapat Kami menjadikannya sebagai suatu tanda
bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami, dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan”.
Jibril memberi tahu Maryam bahawa
anaknya bernama ‘Isa bin Maryam. Dia adalah seorang yang termasyhur di dunia
dan di akhirat serta merupakan salah seorang dari orang-orang yang hampir
kepada Allah. ‘Isa boleh bercakap sejak dari mula lahir. Allah mengajar kannya
Al-Kitab, hikmah, Taurat serta memberikannya kitab Injil.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an
Surah Ali-Imran ayat 3:45 – 48 yang
bermaksud: (terjemahan)
“(Ingatlah),
ketika Malaikat berkata: Hai Maryam, sesunguhnya Allah menggembira kan kamu
(dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang)
daripada-Nya, namanya Al-Masih Isa putra Mariam. Seorang terkemuka di dunia dan
di akhirat dan salah seorang yang saleh. Maryam berkata: Ya Tuhanku betapa
mungkin aku mempunyai anak, pada hal aku
belum disentuh oleh seorang manusia (lelaki). Allah berfirman (dengan
perantaraan Jibril): “Demikianlah Allah menjadikan apa yang dikehendaki-Nya;
apabila Allah hanya cukup berkata kepadanya:”Jadilah”, lalu jadilah dia. Dan
Allah akan mengajarkan kepadanya Al-Kita Hikmah Taurat dan Injil”.
Maksud “kalimat” di sini ialah seorang
anak. Sebabnya disebutkan kalimat di sini sebagai mana firman Tuhan yang
berbunyi “Kun Payakun” yang ertinya “jadilah engkau! Maka jadilah ia”. Tiap-tiap
makhluk dijadikan Tuhan dengan perantaraan kalimat-Nya – baik manusia mahupun
malaikat, jin, binatang, tumbuh-tumbuhan, benda-benda dan lain-lain seterusnya
– jika Tuhan menghendaki sesuatu difirmankan-Nya “jadilah engkau!” Maka apa
yang dikehendaki-Nya itu pun terjadi dan berlaku.
Seterusnya malaikat menyatakan kepada Maryam,
bahawa Tuhan akan mengurniakan kepadanya seorang anak lelaki yang bernama “Al-Masih Isa Ibnu Maryam”. Gelarannya Al-Masih,
namanya Isa, dan dipanggil anak Maryam.
Adapun perkataan “Al-Masih” itu, telah
diarabkan dari bahasa Ibrani (Hibro) yang
asalnya
“Masih” ertinya “orang yang berkat” – gelaran kepada orang berpangkat. Dan
sebab nya ia dipanggil anak Maryam, kerana Nabi Isa itu tidak berayah yang
boleh dibangsakan kepadanya, maka ia dibangsakan kepada ibunya.
Kata Ibnu Abbas, dinamakan Isa
itu Al-Masih, kerana siapa saja orang yang sakit jika disapu dengan tangannya
maka sembuhlah ia. Adapula yang mengatakan, dinamakan Al-Masih – Melayunya
“menyapu” – kerana bila dia menyapu orang, orang itu pun mendapat berkat. Atau
menyapu kerana membersihkan dari kotoran dosa. Atau ketika dilahirkan dari
kandungan ibunya, tubuhnya bersapu minyak. Atau Malaikat menyapu tubuhnya
dengan sayapnya sehingga tidak dapat syaitan hendak menggodanya. Atau lain-lain
qaul lagi yang menyatakan sebab Isa dinamakan Al-Masih.
Manakala Maryam mendengar
kata-kata malaikat yang memberitahu dirinya bakal dikurniakan oleh Tuhan
seorang anak, ia berkata: “Ya Tuhan!
Bagaimana saya akan mendapat seorang anak sedang diri saya belum pernah disentuh
lelaki?”
Maryam bertanya,
bagaimana dia dapat melahirkan seorang anak dengan tidak bersuami? Ia bertanya
bukan disebabkan ragu-ragu tentang kekuasaan Tuhan, hanya sahaja tidak menjadi
kebiasaan bahawa anak dapat dilahirkan dengan tidak berbapa. Ia hanya kehairan
di atas kebesaran kuasa Tuhan.
“Demikianlah Allah menjadikan apa-apa yang dikehendaki-Nya.”
Yakni:
Allah akan mnegurniakan kepada mu anak dengan tidak paya manusia menyentuhmu –
gunanya untuk menjadi tanda dan iktibar kepada manusia – kerana Tuhan berkuasa
menjadikan apa saja yang dikehendaki-Nya.
“Apabila Ia berkehendak memperlakukan sesuatu perkara maka ia berkata:
Jadilah engkau! Maka jadilah ia.”
Ini membuktikan tentang
kesempurnaan kudrat Tuhan dan adanya kuasa penuh mengikut apa yang dikehendaki-Nya serta menjadikan
gambaran betapa cepat berlakunya segala yang dikehendaki – dengan tidak
tertangguh-tangguh lagi.
“Allah mengajarkan Isa kitab, ilmu pengetahuan, Taurat dan Injil”
Allah telah mengajarkan Isa kandungan kitab Taurat,
dan menyampaikan serta mengajarkan pula kepada kaumnya sebagai petunjuk kepada
mereka. Kemudian Allah telah mengajarkan kitab Injil yang diwahyukan kepadanya.
Siti Maryam mengandung ketika
Malaikat menghebahkan anak kepadanya. Ianya suatu kandungan yang luar biasa.
Allah menghendaki demikian untuk menjadi bukti kekuasaan-Nya
Firman Allah Surah Ali-Imran ayat
3:59 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya
bandingan (penciptaan) Isa di sisi Allah, adalah seperti pencitaan Adam. Allah
menjadikan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: “Jadilah”
(seorang manusia), maka jadilah ia.”
Sebabnya ayat ini diturunkan
kerana telah berlaku perdebatan antara rombongan kaum Nasrani dengan Nabi
s.a.w. Rombongan marah kepada Nabi
mengatakan Nabi Isa itu hamba Allah!” Mereka bertanya: “Adakah pernah melihat
seorang yang dilahirkan dengan tidak berayah? Kalau tuan orang yang benar
tunjukanlah satu misalan kepada kami.”
Maka Allah turunkan ayat ini,
bahawa sesungguhnya misalan Isa yang dijadikan oleh Allah dengan cara yang
mereka anggap pelik – kerana terjadi dalam tidak berayah itu – tidaklah kurang
peliknya dengan misalan, Adam dijadikan daripada tanah. Kalaulah mereka sudah
mengakui tentang kejadian Adam itu tidak
pelik, maka tidaklah sepetutnya mereka mengingkari tentang kejadian Nabi Isa
pula. Kerana jika Tuhan menghendaki terjadinya sesuatu, Ia akan mengatakan:
jadilah engkau!” maka jadilah ia.
Maryam hairan memikirkan
kata-kata Jibril. Ia memikirkan juga apa yang akan dikatakan kepadanya oleh
manusia kerana mengandung tanpa suami. Oleh itu ia merasa takut
dan
ingin berseorangan supaya manusia tidak mengetahui yang ia melahirkan anak.
Apabila sudah hampir masa kelahiran
dia pun pergi ke sebatang pohon kurma dan ketika itu ia merasakan lebih baik
mati sahaja. Jibril cuba menenangkannya dan menyurunya mengoyang pokok kurma
itu. Apa bila berbuat demikian maka gugurlah buah-buah kurma itu. Ia memakan buahnya dan meminum air yang mengalir di
bawahnya. Fikirannya yang runsing itu mula tenang dan tenteram. Jibril
memberitahunya bahawa jika ada orang bertnya tentang kandungannya maka
janganlah dijawab tetapi berikan isyarat
yang ia berpuasa nazar.
Allah berfirman Surah Maryam ayat
19:22-26 yang bermaksud: (terjemahan)
“Maka Maryam
mengandungnya, lalu ia menyisikan diri dengan kandungannya itu ke tempat yang
jauh, maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksanya ia (bersandar) pada
pangkal pohon kurma seraya berkata: “Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum
ini, dan aku menjadi barang yang tidak bererti lagi dilupakan”. Maka Jibril
menyeruhnya dari tempat yang rendah: “Janganlah kamu bersedih hati,
sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu, dan goyangkanlah
pangkal pohon kurma itu ke arahmu, (maka)
pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu. Maka makan,
minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka
katakanlah “Sesungguh nya aku telah bernazarkan berpuasa kerana Tuhan Yang Maha
pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari
ini.”
Pada dasar
peristiwa ini, ibu Maryam adalah orang yang mandul maka dengan hati yang ikhlas
dan jujur ia bernazar kepada Allah bahawa jika dikurniakan seorang anak lelaki
maka ia akan beri kepada Baitul Muqaddis untuk berkhidmat di situ. Keikhlasan
dan kejujuran hati ibu Mariam dalam nazarnya membuahkan satu peristiwa besar
dan unggul mengenai pembangunan manusia atas kudrat Allah s.w.t. (bersambung)
No comments:
Post a Comment